Nézőpontok/Vélemény

ÉPÍTÉSZETI KÖZPONT: Kihez szóljon, és főleg miként?

1/8

balról: Finta Sándor, Kristien Ring, Yvette Vasourkova, Gunther Zsolt, Dietmar Steiner

balról: Finta Sándor, Kristien Ring, Yvette Vasourkova, Gunther Zsolt, Dietmar Steiner
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
balról: Finta Sándor, Kristien Ring, Yvette Vasourkova, Gunther Zsolt, Dietmar Steiner
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
1/8

balról: Finta Sándor, Kristien Ring, Yvette Vasourkova, Gunther Zsolt, Dietmar Steiner

ÉPÍTÉSZETI KÖZPONT: Kihez szóljon, és főleg miként?
Nézőpontok/Vélemény

ÉPÍTÉSZETI KÖZPONT: Kihez szóljon, és főleg miként?

2009.02.23. 11:40

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Gyabronka Péter

Az építészeti központokkal kapcsolatos fő kérdések: hogyan szólítsák meg városuk lakóit, miként irányíthatják polgáraik figyelmét az őket körülölelő épített objektumokra, a használt terek struktúrájára, miként tudatosítsák bennük, hogy bármely épület interakcióban van életükkel. E kérdésekről négy kortárs építészeti központ vezetője beszélgetett a Gödörben, a KÉK szervezésében.

„Hol van az építészet központja?”

Az Emerging Identities EAST! kiállítás záróakkordjaként a fenti címmel szervezett kerekasztal beszélgetést a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) a Gödör Klubban. A meghívottak: Kristien Ring, a DAZ (Deutsche Architektur Zentrum) igazgatója és egyben a kiálítás kurátora, Dietmar Steiner az ICAM (International Confederation of Achitectural Museums and Centers) igazgatója – és egyszemélyben a bécsi Architektur Zentrum Wien (AzW) alapítója –, Yvette Vasourkova építész, a CCEA Center for Central European Architecture (Prága) alapító tagja, és Finta Sándor építész, a KÉK kuratóriumának elnöke. A beszélgetést Gunther Zsolt építész vezette.

 

balról: Finta Sándor, Kristien Ring, Yvette Vasourkova, Gunther Zsolt, Dietmar Steiner
1/8
balról: Finta Sándor, Kristien Ring, Yvette Vasourkova, Gunther Zsolt, Dietmar Steiner

Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
2/8
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub

Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
3/8
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub

 

A vélemények abban megegyeztek, hogy semmiképpen sem szabad csak a szakmához szólni, a nagyközönség bevonása legalább ennyire fontos. A megszólítás mikéntjéről már megoszlottak az álláspontok. Steiner szerint nem lehet az építészetet egy kiállítótérben bemutatni, hiszen egy rajz, vagy makett csak szimulációja a valóságnak. Ki kell vinni az embereket az utcára, városnéző túrákat kell tartani, mint azt a Chicago Architecture Foundation teszi, szorosan együttműködve a turisztikai hivatallal.

Kristien Ring, egy 30 m2-es „bőröndgaléria” egykori vezetője, ma a DAZ igazgatója, máshogy látja: a berlini polgármestert idézte, aki Németország fővárosát egy „szexi, de szegény” városnak nevezi. Ring szerint ezt a „szexiséget” kell kihasználni, és kreatív megoldásokkal, jó marketinggel becsábítani az embereket a rendezvényekre. A szexualitásra reagálva Steiner felemlegette egy korábbi borászati kiállításukat is, melynek kapcsán elismerte, hogy az ösztönökre ható témákkal – mint a szex, a bor vagy a gasztronómia – rávehetők az emberek az amúgy szakmai kiállítások látogatására. Ez egybecseng a KÉK kiáltványával, miszerint „az építészetet el kell mozdítani a nyilvános érdeklődés középpontja felé”. Finta több alkalommal hangsúlyozta is, hogy az alapítvány célja egy közösségi hely megalkotása, bár ez ingatlan hiányában nehezen kivitelezhető. Noha az ICAM is konténerekben kezdte – tette hozzá Steiner, aki szerint sztárépítésznek soha nem szabad kiállítást szervezni, mert az ember csak a szolgájává válik, sokkal inkább a fiatal építészek nemzetközi kiállításaira kell a hangsúlyt helyezni.

 

Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
4/8
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub

Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
5/8
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub

 

A nemzetközi kontra nemzeti kiállítások esetében nagy volt az összhang a résztvevők közt. Mind a négy meghívott azon a véleményen volt, hogy ez építészeti központoknak nemzetközi kiállítások rendezésére kell szakosodnia, ez által alakulhat ki párbeszéd a különböző kultúrájú, de hasonló építészeti nyelvezetet beszélő építészek között. Finta úgy látja, fontos ugyan az együttműködés – a KÉK megalakulása óta a nemzetköziséget képviseli hazánkban –, de a nemzeti építészeti nyelvezet kialakítása is legalább ennyire kiemelt kérdés kell hogy legyen. Yvette Vasourkova hangsúlyozta, hogy a kelet-európai országok fiatal építészei sokszor a „nyugatit” másolják, és ezzel elszakítják mind az alkotást, mind magukat a gyökereiktől. A CCEA „Young Blood” című kiállítás-sorozata erre a problémára hívta fel a figyelmet néhány évvel ezelőtt, és  lehetőséget adott a különböző nemzetek fiataljainak a bemutatkozásra. Hasonló célt tűzött ki maga elé – a cseh EU-elnökség apropóján – a Cseh Centrumban (Budapest VI., Szegfű utca 4.) látható, „Generation+” című kiállítás is, mely cseh építészek három nemzedékét állítja párhuzamba egymással.

A négy intézmény vezetője egyetértett abban, hogy a központok tisztán állami forrásból nem tarthatók fenn, bár – Steiner szerint – egy építészeti központnak vagy múzeumnak főleg közpénzből kellene működnie, akár egy színháznak. Példaként a bécsi Burgtheatert említi, melynek egy napi költsége fedezné az ICAM egy éves költségeit, melyet 1979-es alapításakor még száz százalékban közpénzből finanszíroztak, mára azonban csak a költségvetésük fele származik állami támogatásokból. Vasourkova ezzel szemben úgy látja, a nagyfokú anyagi függés a szabadságukat veszélyeztetné, az ő általa képviselt szervezet teljes egészében pályázati pénzekből tartja fenn magát, non-profit szervezetként működik, akárcsak a KÉK. Finta szerint nem csak a pályázati pénzeken múlik a siker, az önkéntesek szerveződése is kulcsszerepet játszik a Központ jó működésében. Dietmar Steiner szerint noha az ő rendszerüket nem aktivisták működtetik, az ott dolgozók lelkes elkötelezettsége és személyes kötődésük nyomán ugyanúgy élettel teli és „önjáró” az AzW.

 

Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
6/8
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub

Hol van az építészet központja? - Gödör Klub
7/8
Hol van az építészet központja? - Gödör Klub

 

A résztvevők a jövővel kapcsolatban optimista hangot ütöttek meg, s noha többen utaltak a gazdasági válságra, annak nem feltétlenül a rossz oldalát emelték ki: „ez megfelelő pillanat lehet arra, hogy leüljünk kicsit, megálljunk a rohanásban, és gondolkodjunk az építészetről, tanítsuk azt a közönségnek”. Ring külön hangsúlyozta, hogy a Bauhaus is egy gazdasági világválság közepén virágzott, amihez Steiner is csatlakozott, és egy angolra nehezen lefordítható német szlogent idézett: „Architektur ist Lebensmittel!” A másik jövővel kapcsolatos célkitűzés a fenntarthatóság eszméje, vagyis önszerveződő és saját erőből működő szervezetekké alakulás a válság átvészeléséhez.

Kijelenthetjük, hogy az esemény jó alkalom volt a KÉK számára, hogy új ötletekkel, megoldásokkal álljon elő, és újult erővel vágjon bele egy új, önálló (!) központ kialakításába.

Gyabronka Péter

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk