Európa Díj a városi közterekért 2014
Kihirdették a nyolcadik Európa Díj a városi közterekért győzteseinek listáját. A 2014-es díjra összesen 274 projektet neveztek, 30 európai országból. A különböző neves európai kultúrintézetek képviselőiből álló zsűri április 3-án és 4-én gyűlt össze a barcelonai Kortárs Kultúra Központjában.
Carme Ribas (a barcelonai Centre de Cultura Contemporània elnöke), Matevz Celik (a ljubljanai Museum of Architecture and Design képviseletében), Juulia Kauste (Suomen Rakennustaiteen Museo, Helsinki), Sarah Mineko Ichioka (The Architecture Foundation), Francis Rambert (Cité de l’Architecture et du Patrimoine, Párizs), Katharina Ritter (Architekturzentrum, Bécs), és Peter Cachola Schmal (Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt) a következő projekteket tüntették ki:
Megosztott első díjban részesítették:
• A marseille-i régi kikötő hasznosítási tervét (Aménagement urbain du centre ville, incluant la semi pietonisation du vieux-port), Marseille, Franciaország, 2013
építészek: Michel Desvigne Paysagiste MDP, Foster + Partners, Tangram, INGEROP, AIK
• A spanyolországi El Valle Trenzado, „A fonott völgy" elnevezésű projektjét (El Valle Trenzado), Elx [Spanyolország], 2013
építészek: Francisco Leiva Ivorra, Marta García Chico, Antoni Baile Jiménez, Prócoro del Real Baeza
Különdíjban részesültek:
• Baana gyalogos és kerékpáros folyósó – Baana Pedestrian and Bicycle Corridor (Jalankulun ja pyöräilhyn Baana), Helsinki [Finland], 2012
•Rainham mocsarak – Rainham Marshes, London [Egyesült Királyság], 2014
• La Lira színház – La Lira Theatre Public Domain (Espai públic Teatre La Lira), Ripoll [Spanyolprszág], 2012
• Iszlám temető – Islamic Cemetery (Islamischer Friedhof) Altach [Ausztria], 2012
05:12
A marseille-i régi kikötő átalakítása három kérdést vet fel, így elsőre. Egyrészt merész és jelentős városépítői cselekedet volt, egy gépkocsival járhatatlan, élvezhetetlen, elszlömösödött, megkockáztatom: piszkos belváros legközepén teremtett rendet. Másrészt viszont felmerül: a hajótulajdonosok miképpen közelítik meg autóval a járműveiket? Nem a hajó melletti parkolás lehetőségét hiányolom, de parkolónak (épületnek semmiképpen) nyoma sincs, pedig a kikötőben közel másfél ezer igényes luxuscsónak himbálózik. Harmadrészt óriási, a kikötő szórakoztatási célját tekintve feleslegesen lekövezett térségek virítanak ebben az egyre forróbb mediterránium közepén fortyogó városmagban. Miért nem telepítettek gyepet, fákat, cserjéket? Tudom, a légifelvétel zöldet mutat a kikötő bejárata körül és a hajók által szabadon hagyott, maradék vízfelület is hűt: de a katlan-hatás beljebb, a házak között ettől még erősen érvényesül, ahol a zöld felületek és pálmák a szem és a bőr számára is hoznának valami enyhületet. Azután ott van maga az építmény. Naggyon jópofa. Naggyon. Alkotója nyilván megirigyelte a chicagói Millenium Park tükröződő opikai babjának sikerét. Csakhogy az szobor és mint ilyen, jogosan hat "geg"-ként, míg ez egy tető, amely valamelyest a racionalitás ígéretét is magában kellene hordozza. Ám ez a tükrös tetőce kb. annyit árnyékol nap és eső elől, mint mondjuk az amiens-i főpályaudvar előtti tér lyukacsos magastetője (semmit), viszont csilivili. Növények helyett persze - és főleg díjat nyerni - megteszi.