| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Full Concrete: szóval beton, csak beton. Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában

1/18

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Protoplast II. (Dolos), 19c19x19cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Protoplast III. (Gasho) 19x21x20 cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Shifting II. 29x29x4,5 cm, 2019 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Tunnel, 28x26x28 cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Weightless, 50x50x2cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron
?>
Protoplast II. (Dolos), 19c19x19cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
?>
Protoplast III. (Gasho) 19x21x20 cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
?>
Shifting II. 29x29x4,5 cm, 2019 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
?>
Tunnel, 28x26x28 cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
?>
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
?>
Weightless, 50x50x2cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
1/18

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Pórszász Áron

Protoplast II. (Dolos), 19c19x19cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Protoplast III. (Gasho) 19x21x20 cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Shifting II. 29x29x4,5 cm, 2019 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Tunnel, 28x26x28 cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Weightless, 50x50x2cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Full Concrete: szóval beton, csak beton. Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában
Nézőpontok/Kritika

Full Concrete: szóval beton, csak beton. Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában

2020.10.09. 07:40

Cikkinfó

Szerzők:
Farkas Laura

Földrajzi hely:
Pécs

Építészek, alkotók:
Veres Balázs

Veres Balázs Pécshez kötődik: onnan származik, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti karán végzett, és a számára elsődleges szobrászati alapanyaggá vált betonnal is ott találkozott, első önálló kiállítása is ott nyílt meg.  Farkas Laura írt a kiállításról.  

Protoplast II. (Dolos), 19c19x19cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
10/18
Protoplast II. (Dolos), 19c19x19cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

A jelenleg Budapesten élő és alkotó Veres Balázs szobrászművész első egyéni kiállításának helyszíne szintén Pécs. A belváros szívében található Nick Galériában bemutatott Full Concrete elnevezésű, csak betont színre állító kiállítása az anyagszerűségre és az ebből adódó gondolkodásmódra épített. A Monostori betonszobrászati művésztelep alapítójaként és főszervezőjeként Veres már évek óta együtt dolgozik a galériával, ahol minden évben bemutatásra kerül a betonszobrászat hazai képviselőinek adott éves, művésztelepen készült anyaga. Idén azonban a galéria egyéni kiállításának adott teret, ami ugyan a napokban bezárt, de a betonnal foglalkozó alkotótelepről és Veres művészetéről még biztosan esik majd az Építészfórumon is szó.  

Shifting II. 29x29x4,5 cm, 2019 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
12/18
Shifting II. 29x29x4,5 cm, 2019 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

A betonnal 2003-ban, Csurgai Ferenc szobrászművész révén találkozó Veres Balázsra jellemző a festői gesztusokból kiinduló, új formai határvonalak keresése. A nem túlzóan kísérletezőnek definiálható munkafolyamat a beton fizikai tulajdonságából indul ki, ami párosul egy inkább festő, mint szobrász megközelítéssel ezáltal új fogalmat alkotva az anyagról. A fali munkákat és szobrokat felsorakoztató kiállítás valóban tekinthető egy, a festészet és szobrászat metszéspontján elhelyezkedő új iránynak, tekintve, hogy sok esetben a szobrok és faliképek együtt értelmezhetőek, egymásból indulnak ki. 

A kiállítás két fő csapásiránya egyrészt a hullámtörőket alapul vevő sorozat, ahol a szürke színű szobrok, műanyag zsaluzati elemekből illetve újrahasznosított műanyagokból készülnek. Ezen öntvények készítésénél ütközött ki Veres számára leginkább az anyag gesztusa, így a beton mozgása, folyása, súlya, ami későbbiekben, a kiállítás másik szegmensének számító, a színek hozzáadásával készült munkák elkészülését eredményezte. 

Tunnel, 28x26x28 cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
13/18
Tunnel, 28x26x28 cm, 2020 – Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

Frazon Zsófia megnyitóbeszédében így definiálta Veres szemléletmódját: „A szabad és költői asszociációk mellett azonban fontos mindig hangsúlyozni a techné, vagyis a mesterségbeli tudás befolyásoló hatását: azt, ahogy a betonkeverőbe öntött homok, kavics és víz (és persze a titkos receptek további összetevői) egy új anyaggá válnak, majd az előzetesen tervezett sablonokba és zsaluzatba folyatott anyag elnyeri színét és formáját. Ez egy lassú és hömpölygő folyamat, és nem kevés türelmet igényel. Az alkotó szerepe pedig ahhoz nagyon hasonló , mint hullámtörőé a tengerparton: megzabolázni az anyag erejét, szétoszlatni, megszelídíteni. A fizika, a kémia, a geometria ebben hatékony segítők, de pusztán ezek a hozzávalók nem garantálják a létrehozott művek művészi világát. Ehhez kell egy csepp esztétika, költőiség és némi társadalomkritika is."

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
14/18
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

A kiállítás önreflektív jellege a Fun Fact címet viselő műanyag palackokat megformáló munkáiban ütközik ki leginkább.  A környezetvédelmi aspektus beemelése egy öngerjesztő folyamat eredménye, tekintve a beton és főleg annak gyártása milyen mérhetetlen károkat okoz a bolygónak, ezt kiegészítve a műanyag palack szintén káros jelentésével, valós kortárs, jelen helyzetre reflektáló munkák keletkeztek. A szobrok alapvázszerkezetei valós hullámtörő formák, annak térbeli megjelenéseivel azonos módon épültek. Ügyelve arra, hogy a későbbiekben a műanyag pet palackokból és poharakból megépülő formák arányai minél közelebb álljanak az eredeti formákhoz. A pet palackok és a különféle műanyag hulladékok egymáshoz rögzítése aszerint történt, hogy azokból egy zárt zsaluzat jöhessen létre, mely elemek között  a beton szabadon át tudjon közlekedni, így végül a kész öntvény egy darabból áll. A megtervezés első szakaszában már pontosan meg lettek határozva a szobrok modellállásai, mely szerint levegőztető rendszereket kellett kialakítani, így a felfelé áramló levegő olyan felületeken jelenik meg, amik az installálást követően nem látható helyre esnek.  

Farkas Laura

Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs
16/18
Full Concrete - Veres Balázs kiállítása a pécsi Nick Galériában – fotó: Veres Balázs

szerk.: Somogyi Krisztina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.