Épületek/Középület

Fúzió - Gál Tibor Pincebár és Bikavér Múzeum

1/42

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Fajcsák Dénes
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
?>
fotó: Pintér Árpád
1/42

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Fajcsák Dénes

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

fotó: Pintér Árpád

Fúzió - Gál Tibor Pincebár és Bikavér Múzeum
Épületek/Középület

Fúzió - Gál Tibor Pincebár és Bikavér Múzeum

2014.08.28. 13:16
MÉD

Projektinfó

Gál Tibor Pincebár és Bikavér Múzeum, Eger

URL:
arkt építész stúdió

Tervezés éve:
2011

Építés éve:
2014

Stáblista

belsőépítész: Juhász Veronika
építész munkatárs: Fenes Tamás
statikus tervező: Puskás Balázs (Terraplan 97)
gépész tervező: Gáspár Tibor, Szutter Richárd (Körös Consult)
tájtervező: Kapás Enikő
kivitelező: Kiss Gábor (Axion Bau-Tech)
projekt vezető: Sisa Péter (Jász-Plasztik Kft.) megbízó: Gál Tibor

Dosszié:

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Az egri Gál Tibor Pincészet Csiky Sándor utcai új épületegyüttese egyesíti a hagyományt és a modernitást. Funkciósűrítés Eger belvárosában. Pincebár, étterem, borospince, bikavér múzeum, borbolt, iroda egy helyen. Borbár és kultúrtér egyben Fábián Gábor, Fajcsák Dénes és munkatársaik tervei nyomán.

Az új funkciók elhelyezésénél a meglévő értékek megőrzése, a történeti folytonosság megjelenítése elsődleges szempont volt, kiváltképp a jellegzetes fűrészfogas beépítés lehetőség szerinti megóvása, a meglévő helyzetek kihasználása. A funkciók az épületek korának, és ezzel összefüggésben eszmei értékeinek megfelelően kaptak helyet.

A szomszédos telken álló barokk lakóházhoz (Markhot Ferenc orvos egykori háza 1772-ből) tartozó melléképületbe, műemléki védettsége folytán a legkisebb terhelés érdekében borbolt (korábbi elképzelés szerint VIP kóstoló) és iroda költözött be.

fotó: Fajcsák Dénes
5/42
fotó: Fajcsák Dénes

A reprezentatív helyiségcsoport (foyer és fogyasztótér) a komplexum súlypontjában található két épület, barokk korra jellemző építéstechnológiájával készült, csehsüvegboltozatos tereibe került, amelyeknek látszó téglafelülete az együttes legfőbb hangulati eleme. A bikavér múzeum kiállítóterei és az előadóterem a téglaboltozatos terek felett található, az épületcsoport külső megjelenését is uraló, jellegzetes félnyeregtetős padlásterében lett kialakítva. A múzeumi terek megvilágítása a tetőgerinc vonalában elhelyezett felülvilágító sávokon keresztül történik. A fedélszék és a felülről érkező természetes fény mellett a padlástér hangulatot erősíti a boltozatok felett futó kötőgerendákra szegezett fenyő hajópadló burkolat is. A tetőszerkezet sérült részeinek helyére került új elemek, az idővel megkopott, de megmaradó faszerkezettel a múlt és a jelen hírnökei, a folytonosság megjelenítésének eszközei.

Az 1960-as évekre tehető, silányabb szerkezetű épületszárny eredendően ipari megjelenésű, az épület egészéhez illő, nyersen hagyott felületekkel körülvett miliőjébe rendeződtek három szinten a kiszolgáló funkciók. Többek között a palackozó, a raktárak, az időközben magát főzőkonyhává kinövő melegítőkonyha, a vizes helyiségek, a gépészeti helyiség, az ideiglenes lakóterek illetve az akadálymentes használatot biztosító felvonó.

fotó: Pintér Árpád
12/42
fotó: Pintér Árpád

Annak érdekében, hogy a kívánt program az adott kontúron belül maradhasson a bor tárolása és érlelése mellett az egri borvidékre jellemző tufába vájt pinceágakban kaptak helyet a közönség számára kialakított vizesblokk illetve egy buszt megtölteni képes vendégseregnek helyet biztosító kóstolótér. A kőzetbe vájt térben a mellékhelyiségek térbe állított, lépcsőző dobozok formájában jelennek meg, a fogyasztótérnek szánt pinceág asztalai pedig a kőzet mállásától védetten, a pince tufafalától szerkezetileg függetlenített feketére égetett deszka dongahéj alatt vannak elhelyezve.

A hagyományos dongaformájú pincék a felszínre érve csehsüveg boltozatos terekben folytatódnak, ahol a tér szerkezetiségét a boltozatoknak és a pilléreknek a tükrökbe kerülő előtétfalakkal történő kiemelése hangsúlyozza. A terek páraszabályzását biztosító szellőző vakolat elé kerülő átszellőztetett, polírozott fémburkolat tükörhatása tágítja a teret, viszont a felület egyenetlenségének köszönhetően a tér-transzformáció véges.

fotó: Pintér Árpád
21/42
fotó: Pintér Árpád

Az épületből kilépve a térlefedések (az építési módszerek) fejlődéstörténete, a meglévő épületegyüttes kiegészítéseként több funkciót ellátó vasbeton pillér-gerendás struktúra formájában folytatódik. Az elszakadt vonóvasak szerepét átvállalva oldalirányból megtámasztja a belső boltozatokat. Magába rejti a kubatúrából kilépő konyha tömegét és az elkerülhetetlen gépészeti berendezéseket, kültéri egységeket. Az utca vonalában pedig kerítésként, a kerítés másodlagos szerkezeteként jelenik meg.

A mechanikusan mozgatható négy méter magas falamellás kerítés biztosítja az udvar, a kültéri fogyasztótér Csiky Sándor utca felé történő igény szerinti nyitott és zárt állapotát, kettősségek lehetőségét. Az utcától való elhatárolódás, az udvar védettségének eszköze, ugyanakkor a nyitottság kifejezője, vendég hívogató szerepet lát el egyben.

fotó: Pintér Árpád
40/42
fotó: Pintér Árpád

A terek, a szerkezetek történeteket mesélnek, melyek mostantól a komoly hagyományokkal rendelkező borász dinasztia történetével fonódnak össze és remélhetőleg hosszan továbbíródnak.

 

Mapei megoldások a Gál Tibor Pincészetben

A borturizmusnak lendületet adó Gál Tibor Pincészet és Egri Bikavér Múzeum fúziójaként létrejött új épületegyüttes burkolataihoz az Axion Bau-Tech Kft. a hidegburkolatok, betonjavítási munkálatok és a falak festéséhez is a Mapei termékeit választotta. 

A vizes blokkok falait és ajtóit is csempe borítja. A fából készült ajtókhoz jó megoldással szolgált a Keralastic, míg a gipszkarton falakra a lecsúszásmentes Adesilex P9 ragasztóanyagot választották a kivitelezők. Mivel a vizes blokkoknál később felmerülő probléma lehet a penészedés, ahhoz, hogy ezt kivédjék az Ultracolor Plus fugázóanyagot használták. Külön bónusz a gyorskötés, ami a munkálatokat sem hátráltatta. Az utóbbi két termék használata az épület konyhájában is kiváló megoldásnak bizonyult.

Az új épületegyüttes építése során több helyiségben is (konyha, gépészeti tér) a Planitop Fast 300 és az Ultraplan Eco 20 aljzatkiegyenlítő és lejtésképző anyagok használata mellett döntöttek a szakemberek. A szigeteléshez a rugalmas, repedésáthidaló Mapelasticot használták, amit Mapenet háló- és Mapeband hajlaterősítővel egészítettek ki. 

A komplex kultúrtérben egy iroda is helyet kapott, amely vizes helyiségének burkolatát szintén csempéből tervezték, amit a nagy alakváltozásra képes, gyorskötő Elastorapid ragasztóval tettek fel a falra. Mind az iroda, mind a többi beltéri helyiség festéséhez a Colorite Matt vizes diszperziós festéket használták. 

A Mapei termékeit nem csak a beltér burkolati megoldásaihoz választották, hanem a borbár külső teraszához is. Olyan betontechnikai termékeket alkalmaztak mint a Planitop 550 betonsimító, amivel beton tartógerendák felületét javították vagy a Mapecoat 600, amivel a szellőző akna monolitszerkezetét vonták be. Mivel az utóbbi egy diszperziós impregnáló bevonat, erősíti a felület ellenállóképességét az időjárás elemeivel szemben.

 

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.