építészet : környezet : innováció

Három építészlány

Kőnig Tamás, miközben három idén diplomázó építész munkáját mutatja be, történetükön keresztül kicsit az építészképzés problémájára is rávilágít. Lakatos Vera tervét már korábban ismertettük, most ezt Lovas Anna és Szokolai Kata anyagával egészítjük ki.

Ebben a vizsgidőszakban három hallgatóm, három lány védte meg diplomáját a Műegyetem Építéskivitelezési tanszékén. Ebben a rövid leírásban a tervezett - mellékletekben bemutatott - épületek mellett az eddigi életutak is érdekesek. Azért említem őket, mert három különböző, speciálisnak tűnő, ugyanakkor tapasztalatom szerint egyre több hallgatónál jellemző attitüdről van szó.

Lovas Anna öt évvel ezelőtt (!) fogadtatta el diploma vázlattervét. Tervében egy Győr belvárosközeli, nagyjelentőségű, vízparti helyén igyekezett képességfejlesztő intézményeknek helyet teremteni, a csatlakozó terület városi és dunai kapcsolatainak megoldásával együtt. Elképzelései szerint az oktatás-fejlesztés intim-igényű külső és belső terei úgy hozhatók itt létre, hogy a város - az egyidejűség nem túl bonyolult kérdéseinek kezelése esetén - egy fontos, és sokoldalúan használható oktatási-kulturális intézményhez is jut. A vázlatterv elfogadása óta - korábban szintén nálam végzett - párjával két gyereket nevelnek, és kis közös irodájukban dolgoznak. Néhány évig a családi élet volt számára (számukra) az első, szó sem lehetett a vázlatterv továbbfejlesztéséről, a diplomaterv beadásáról és megvédéséről. Ebben a tanévben került rá a sor. Ráadásul a helyszínen időközben felépült egy más funkciójú épület, de közös döntésünk az volt, hogy - egyetemi diplomatervről lévén szó - a vázlatterv az eredeti körülmények alapján - akár az új épület tanulságai figyelembevételével -  tervezhető.

Szokolai Kata igazán a mai Európa gyermeke. Nyitott emberileg és építészetileg is, jól tájékozott. Egyetemi élete egy több szempontból is meghatározó részét Spanyolországban, ösztöndíjasként töltötte, diplomatervének helyszínéül is egy nagyon izgalmas déli, fejlesztés előtt álló tengerparti területet választott. A víz felé hajdani várfallal záruló, a fal mögött aránylag nagy magasságon fekvő sík felszín nagyszerű tengeri kilátása, egyes vízközeli részein fürdőzésre is alkalmas part már jelen állapotában is igen vonzó terület. Eredetileg egy tengervízkutató állomás terveződött ide, de a feladat fokozatosan kiterjedt az egész partmenti szakasz revitalizációjára. Olyannyira, hogy a végül elkészült munka a teljes déli part többcélú kapuépítményét teremti meg, egyben megoldja ennek a nagyon érdekes területnek a feltárását, többcélú használatát is. A ház építészeti megfogalmazása szinte természeti képződményként követi a tenger fölé magasodó falat. Magán belül létrehozza a mindenkori alkalmazáshoz szükséges helyiségeket, tömegével saját tetején és közvetlen környezetében sokoldalúan használható külső tereket teremt, szervesen illeszkedik a teljes területet átszövő járásokhoz. Kata a tervkészítés folyamán is többször járt a helyszínen, így a ház szinte szervesen alakult hozzá környezetéhez.

Lakatos Vera az eredeti oktatási rend egyenletes tempójában, ráadásul családi környezetében építési, ipari háttérrel jutott el a védésig. Az egyetemi lét idején házasodott, a hagyományos oktatási rend szerinti nyolcadik és kilencedik oktatási félévben esedékes komplex tervéül - a belső megfogalmazásra is igen érzékeny és átgondolt - óvodát tervezett. Korábban elsősorban kézzel dolgozott, a diplomatervénél a gépi feldolgozás gyakorlása érdekében a digitális munkát választotta. A diplomaterv egy igazi ipari épület lakóhelyén, Siófokon. Környezete és technológiája által erősen determinált.  Ipari épület egy olyan Balaton-parti környezetben, mely egyre inkább a turisták által folyamatosan látogatott területté válik, és ennek megfelelően átminősítés, áttervezés alatt áll. Közvetlen környezetében vendéglátó helyek, szállodák, közösségi épületek terveződnek. A Balaton és a Sió találkozásánál olyan - vízlépcsőre települő - ipari funkciójú ház épül, mely a vízparti sétány útvonalába esik, a kíváncsi idegenek számára a benne folyó tevékenység is célponttá válik, ennek megfelelően látogatható, bejárható és kívülről is belátható. Vera - mint minden általam ismert eddigi munkáját - a "technológia" racionalitására szerkesztve tervezte meg. Házában az ipari tisztaság kívülállókat is vonzó áttekinthetőséggel párosul. Ő Siófokon él, csak a konkrét egyetemi elfoglaltságok idejére járt a fővárosba, a konzultációkra is mindig hatalmas hátizsákkal érkezett. Jól érzi települése fejlődési problémáit és irányait.

A röviden bemutatott pályák az építészképzés problémáival is összefüggésbe hozhatók. Miközben a tervezésoktatás metodikája egyre jellemzőbben a csoportmunka, a több szakággal együttdolgozás - sokszor a mesterrel is együttalkotás - irányába mutat, igen sok az olyan hallgatói életpálya, ahol ez a metódus szóba sem jöhet, hanem az eredeti, egy tervező - egy építészkonzulens - több társkonzulens viszony a meghatározó. Másik oldalról: akár esetleg már ebben az időszakban kialakult szakmai irányultság, akár csak személyes szimpátia miatt - nem tervezési tanszéket választók, hanem műszakinak nevezett irányultságúak, olyan tanszéki környezetbe kerülnek, ahol a tervezésoktatói létszám eleve nem alkalmas szinte folyamatos együttdolgozásra. Ugyanakkor természetesen a diplomatervek követelményei az egész egyetemi karon azonosak, gyakorlatilag minden végzős egyetemi hallgatótól egy - természetesen a környezetét is figyelembe vevő, mai képességeinkkel reálisan megvalósítható - ház komplexen megoldott terveit várjuk el. A diplomatervezés idején természetesen már az építészszakma interdiszciplinaritása is kiteljesedik. A már majdnem építész tervezőnek, de még éppen egyetemistának nemcsak építész kollégáival, hanem szakági társtervezőivel és egyre jellemzőbben szakmán kívüli résztvevőkkel - technológusokkal, környezetelemzésben társ szociológussal, meglévő épített környezetet elemző történésszel stb. - kell intenzíven együttdolgozni.

A lányok befejezték műegyetemi tanulmányaikat, meggyőződésem, hogy meg fogják találni végleges helyüket az építészszakmában. Munkáik témaválasztásukban, környezetelemzésükben, komplexitásukban és feldolgozási színvonalukban is érdekesek. Ami a hagyományos műegyetemi építészoktatásból kihozható, azt magukba szívták, hasznosították, jó, hogy ilyen-olyan okból nem vesztek el a szakma - és a Műegyetem - számára, bármelyikükre rábíznám egy ház tervezését.

Kőnig Tamás DLA

 

vélemény írásához jelentkezzen be »