Design/Formatervezés

Helyére került —

1/13

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
?>
1/13

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Helyére került —
Design/Formatervezés

Helyére került —

2008.03.07. 10:40

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Haba Péter

a formatervezési-iparművészeti ösztöndíjasok kiállítása kapcsán...A Moholy-Nagy László- és Kozma Lajos-ösztöndíjasok munkáit együttesen bemutató, igényesen installált kiállítás végre „főhelyen", az Iparművészeti Múzeum központi csarnokában kapott helyet.

Tekintve, hogy a magyar formatervezéssel kapcsolatos nyilvánosság még igencsak fejletlen, fontos momentumként vagyunk kénytelenek értékelni azt az egyébként elhanyagolható körülményt, hogy a Moholy-Nagy László- és Kozma Lajos-ösztöndíjasok munkáit együttesen bemutató kiállítás végre „főhelyen", az Iparművészeti Múzeum központi csarnokában kapott helyet. A megnyitón külön kiemelték ezt a másutt bizonyára szót sem érdemlő szervezési részletet – mintha legalábbis kitörő örömmel kellene fogadnunk, hogy a múzeum legfontosabb termében végre nem céges bulikat és hasonló hívságokat tartanak (pénzügyi szükségből persze…) és nem az intézmény valamelyik harmadrangú helyiségébe „szervezték ki" a kiállítást (mint eddig általában).

 

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
1/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
2/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
3/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

 

Persze ez csak csepp a szakmai intézményekre és szervezetekre vonatkozó problémák tengerében – a gyenge együttműködési hajlandóság, az elégtelen szakmai kommunikáció újra és újra oda vezet, hogy fontos kezdeményezések maradnak a szakmai berkeken túli nyilvánosság számára homályban, talán soha el nem jutva az érdeklődő közönségig vagy az – igencsak megfogyatkozott – potenciális gyártókig.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem például évről évre egyre jobb eredményekkel, nemzetközi sikerekkel büszkélkedhet, mégis alig tudunk ezekről: hiányoznak az egész szakmát megmozgató fórumok, az egyes szakmai platformok közös tevékenységeiből adódó szinergiák. Számos magas színvonalú munkát kínáló, egy-kétszemélyes „akció" bukkant fel az országban, de ezek valahogy „nem érnek össze", nem alkotnak húzóerőt. E hibernált állapotot illetően nem mellékes persze, hogy a magyar iparban bekövetkező változások elsorvasztották a design-igényt, s a jelenlegi kis- és középvállalkozó szférát sem motiválja semmi arra, hogy a formatervezésben rejlő gazdasági lehetőségekkel éljen. Hiába tehát a kapcsolat az állami finanszírozású intézmények, a pályakezdő tervezők és a magánvállakozások között, ha mindez kevés a design valódi fejlesztése számára, ha nincs jó gazdasági-ipari környezet, s ha nincs a kormányzati szervek által is segített, koherens „designpolitika". Mindemellett a design népszerűsítésére, a szakmai tájékoztatásra hivatott szervezetek gyakran heroikus küzdelmet vívnak, s a rengeteg gátló tényező ellenére is elismerésre méltó eredményeket érnek el.

 

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
4/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
5/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
6/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

 

Ugyanakkor a civilek köréből a design kapcsán is egyre erősebb törekvések indulnak el (lásd: holland-magyar designfesztivál a Wamp-csoport jóvoltából), és némely kereskedelmi vállalkozások is fantáziát látnak az ifjú designereknek nyújtott bemutatkozási lehetőségekben (lásd: a Lakástrend és Design kiállítás keretében megrendezett „madeinhungary" és m.e.d. tárlatok). A szakemberek és a magánszféra egymásra találásának példája a Krea Iskola (amely rendszeresen sikeres kiállításokat szervez) vagy a KitchenBudapest. Színvonalas és különböző piaci szegmenseket megcélzó lapok is indultak (The Room, H.O.M.E.), friss szellemű honlapok és blogok jelentek meg.

 

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
7/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
8/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
9/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

 

Az „alulról" jövő jelzések tehát lassacskán kikényszerítik a hivatalos szervek reakcióit. Hogy a Moholy- és Kozma-ösztöndíjasok munkájának megismertetésére történnek eredményes lépések, azt az is mutatja, hogy a vernisszázson évről évre mind többen jelennek meg. Most először jutott pénz igényes katalógusra is (igaz a Kozma-ösztöndíjasok esetében csak kis leporellóra futotta). Fontosabb azonban, hogy idén átalakították az ösztöndíj pályázatának rendszerét: a szokásos kategóriák mellett négy gyártócég által javasolt, az ő pénzügyi hozzájárulásukkal megvalósítandó témákat is meghirdettek. Bár „csak" négy - de a hazai viszonyok között jelentős - cégről van szó, melyek természetesen csakis a profiljuknak megfelelő – tehát viszonylag korlátozott – lehetőségeket adnak, ám ez mégis azért figyelemre méltó, mert a mostani kiállítás is mutatja, milyen iszonyú nehéz terheket ró a fiatal formatervezőkre egy valamirevaló – a pályakezdéshez elengedhetetlen – prototípus megalkotása, illetve a gyártókkal való eredményes kapcsolat és tiszta jogviszony kialakítása (az új pályázati rendszer eredményét a jövő évi kiállításon láthatjuk majd). Mindenesetre a szervezők kezdeményezéséből a későbbiekben meghatározó eredmények születhetnek, új, termékeny gyakorlat alakulhat ki.

 

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
10/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
11/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban
12/13
Ösztöndíjasok kiállítása az Iparművészeti Múzeumban

 

Az idei kiállítók egy része látványtervekkel próbálta szemléltetni elképzeléseit, mások tárgyrészletekkel, egységelemekkel jelentkeztek – ezek azonban nem helyettesíthetik a teljes terméket, melyek a potenciális gyártók döntései szempontjából alapvető fontosságúak. Jobb helyzetben vannak az olcsóbb anyagokkal dolgozó tervezők, az ipari designerek, nagyobb léptékű termékekkel foglalkozó alkotók azonban komoly próbatétel előtt állnak.

Haba Péter
fotók: éf

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.