Egyéb cikkek

Herman Ottó Általános Iskola, Budaörs

1/3

Aula belső nézete

Osztályterem belső nézete

?>
Aula belső nézete
?>
Osztályterem belső nézete
?>
1/3

Aula belső nézete

Osztályterem belső nézete

Herman Ottó Általános Iskola, Budaörs
Egyéb cikkek

Herman Ottó Általános Iskola, Budaörs

2009.08.10. 10:48

Megosztott I. díjban részesült 3. sz. pályaműGereben Építésziroda Kft.vezető építész tervező: Gereben Péter

Megosztott I. díjban részesült 3. sz. pályamű
Gereben Építésziroda Kft.
vezető építész tervező: Gereben Péter
munkatársak: Evva Ambrus, Káldos András

 

Aula belső nézete
1/3
Aula belső nézete

Osztályterem belső nézete
2/3
Osztályterem belső nézete

 

 


Részletes bírálat
A tervek sorából pátoszmentes eszmeiségével kiemelkedő pályamű a „személyes érdeklődésen, tapasztaláson, kíváncsiságon alapuló tanulás ösztönzésén, a tudásvágy felkeltésén alapuló" oktatási módszerek megvalósíthatóságát tűzi ki célul. Eszközül „az iskola működésének átlátható újjászervezését" és egy új, inspiratív „nyitott, élhető, szerethető" építészeti környezet megteremtését valósítja meg.

A tervszervezés a meglévő állapot analízisére épül. Az iskola megközelítését illetően megállapítja, hogy a gyalogossal szemben megnőtt az autós, „Kiss&drive" érkezés. Szükségesnek tartja az Ifjúság utcai felőli gyalogos- és a Bretzfeld utca felől érkeztethető autós megközelítések egyensúlyának  megteremtését. Ebből következően egy új és a meglévő főbejárattal szemben, a tornaterem és a konyhaépület között, a meglévővel azonos rangú bejáratot alakít ki, melyek mindkét irányból a szabadon formált alaprajzú, dinamikus térbe, a természetes megvilágítással ellátott, átlátható központi elosztótérbe, az Aulába vezetnek. Ez a tanítás után is használható kreatív élettér, az épület szívében multifunkcionális egységet alkot a köré szervezett, vele vizuálisan kapcsolódó közösségi terekkel, -mint a könyvtár, a tánc/dráma-kulturális rendezvények és a zsibongó terei, a rajz/napközi-kiállító tér, az étkezde, a büfé-, és ezáltal az iskolaépület belső életét szervező erővé lett. Az Aula nem csak pótolja a közösségi terek hiányát, hanem a korábbi esetleges térszerveződést, a töredezett funkcionális kapcsolatokat feloldja, a bezáródott közlekedők világát átírja. Az iskola térprogramját a belső terekben oktatási egységek szerint tömbösítve telepíti. Javaslata logikus és világos. Minden egyes elem, -beleértve a felvonót is- a helyére került. Az Aula szerkesztése és megjelenítése kiszabadult az UNIVÁZ merev geometriájából. Ennek „ára" a D-i lépcsőház és haránt falszerkezeteinek földszinten történő megszüntetése, mely alaprajzi veszteséget nem okoz, sőt az alsó tagozat helyiségeinek védett kialakítását támogatja. Itt meg kell jegyezni, hogy a megváltozott struktúrában az épület merevítésének megoldását a terv nem tárgyalja.

Az épület függőleges felületein a „csontváz" réteges öltöztetéseként alkalmazott „kétrétegű, kiszellőztetett zöld klímahomlokzat" kettős szellőzést lehetővé tevő áttörésekkel kialakított, külső polikarbonát rétegének filozófiai és építészeti üzenete, a terv már említett eszmeiségének adekvát kifejezője. Valóban „nyitott és védelmező, szemléltető, egészséges, könnyű, energiatakarékos, arculatteremtő", az iskoláskorú gyermekek hétköznapi világának és ünnepeinek megélhető inspiratív környezetét hozza létre. Nem problémamentes viszont a belső polikarbonát réteg kialakítása, elsősorban annak parapetnélkülisége. A faltól falig, födémtől födémig kifeszített transzlucid felület és a szalagablakok technikája ezen a ponton nem korrelál az alacsonyra becsült kivitelezési költséggel. A parapet-panelok elbontásával kialakuló hosszmerevítési teendők leírásával a terv adós marad. Remélni lehet, hogy a távlati terveken megjelenő varázslatos világ, -a beruházás keretein belül-, gond nélkül, azon a magától értetődő, egyenes úton lesz megvalósítható, ahogy azt a szerethető, otthonos terv sugallja.

Külön érdeme a tervnek, hogy a zöldtető/zöld homlokzat-, a napenergia hasznosítás-, a szürkevíz alkalmazásával az épület maga is a környezettudatosságra oktatás-nevelés didaktikus szemléltető eszköze.

A pályamű fenti érdemei miatt megosztott 1. díjban részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.