Helyek/Infrastruktúra

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar

1/15

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
?>
1/15

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar
Helyek/Infrastruktúra

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar

2009.08.10. 11:54

Az 1979-ben épült pályaudvar szerkezetei megöregedtek, elhasználódtak, az utazók és az utasforgalmat lebonyolító személyzet száma is megnövekedett. Az átalakítást az Agilitás Trió Építésziroda tervezte.

Előzmények
A Kálvin János téri római katolikus templom és a városfal között – műemléki környezetben, lakóházak karéjos ölelésében – áll Hódmezővásárhely autóbusz-pályaudvara, melyet 1979 tavaszán vettek használatba. A pályaudvar a Tisza Volán Rt. fontos gócközpontja. Naponta több száz helyi és helyközi járat indul és érkezik az állomásra.

 

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
1/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
2/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
3/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
4/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
5/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
6/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot
7/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, 2004-es állapot

 

 

Az autóbusz-forgalom, ezzel együtt az utazók és az utasforgalmat lebonyolító személyzet száma is megnövekedett az eltelt 25 év alatt. A pályaudvar épületének egyes szerkezetei megöregedtek, elhasználódtak, nem felelnek meg napjaink hőtechnikai elvárásainak. Ezen okok indokolták a pályaudvar korszerűsítését, felújítását, bővítését.

Korábbi állapot
„A pályaudvari épület négy fő részre tagolódik: üzemviteli terület, váróterem, aminek része a hírlapárus és utasellátó terület, valamint a nyilvános illemhely. Az épület aránytalanul nagy részét foglalja el a büfé, kihasználatlan terekkel. Ugyanakkor az üzemviteli helyiségekben nagy a zsúfoltság, szűkös területen kénytelenek dolgozni az alkalmazottak. Nem biztosítottak a működéshez alapvetően előírt helyiségek.  A nyilvános illemhelyen nem megoldott a mozgáskorlátozottak részére a használat."

Megrendelői program, építészeti koncepció
„Hódmezővásárhely buszpályaudvara áttervezésre szorul, mivel a meglévő funkciók átszervezése mellett új funkciók kialakítása szükséges. Ezen kívül a fedett, nyitott peron is áttervezendő. A tervezési feladat a régi és új épületrészek olyan építészeti arculattal való áttervezése, mely megfelel a mai trendeknek, egyértelmű jó kapcsolatokkal látja el a funkcionális feladatokat, és lehetőséget biztosít a kor komfortigényeihez szükséges technológiák elhelyezésére. A tervezés során szem előtt tartandó a költséges technológiák, valamint a magas fenntartási költségeket feltételező megoldások elkerülése. A meglévő épületrész úgy tervezendő bele az új épületbe, hogy az minél több megtakarítással járjon az építtető részére."

 

 

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
8/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
9/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
10/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

 

Az átalakítás
Az átalakítás az építtetői program alapján, a megbízóval és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal szegedi regionális irodavezetőjével történt, többszöri egyeztetés után nyerte el végső formáját.

Az épület átalakítása során az illemhely-csoport áthelyezésével és a középső három pillérállás 60-60 centis oldalirányú bővítésével az üzemviteli terület lényegesen megnőtt, és összefüggő egységet alkot. A büfé alapterületének csökkentésével lehetővé vált egy középfolyosó kialakítására, mely a dolgozók épületen belüli szabad mozgását biztosítja. A folyosó kiöblösödésében, koncentrált helyen lévő dolgozói teakonyha és nemenként elkülönített vizes csoport kialakítására is mód nyílt.

Az épület délnyugati irányban történő bővítésével a forgalomirányító – információs helyiség a pályaudvar szerves részévé vált. Ez által lehetőség van a váróteremben és a külső peronokon tartózkodók egy helyiségből történő, tájékoztatására is.

Az épület egy részének vertikális bővítésével – emeletráépítéssel – megoldhatóvá vált a buszvezetők részére pihenő szobák és egy informatikai központ kialakítása, valamint a gépészeti terek áthelyezése (fűtés, szellőzőgépház).

Az épület magastetővel való ellátásával megoldható volt az épületszerkezetek csapadékvíz elleni biztos védelme, valamint a városképileg védett környezethez való illeszkedés.

Az utasváró az eredeti helyén maradt. Hozzá kapcsolódik két üzlethelyiség és a büfé fogyasztó területe. A büfé csökkentett alapterületen, azonban az előírásoknak megfelelő, önálló feltöltési lehetőséggel, raktár és háttér helyiségekkel rendelkezik.

 

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
11/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
12/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
13/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült
14/15
Hódmezővásárhelyi buszpályaudvar, megépült

 

 

Parkolás
A buszpályaudvar bővítése, rekonstrukciója kapcsán újabb parkolók kialakítására nem volt igény, mivel az OTÉK által előírt mennyiség már biztosítva volt. Hódmezővásárhely lakosságának nagy része a városon belül kerékpárral közlekedik, ezért a pályaudvar felújítása kapcsán szükségesnek tartottuk egy fedett kerékpár-tároló kialakítását, melyet a peron alatt biztosítunk. A tároló 96 db kerékpár fedett helyen történő elhelyezését tudja biztosítani.

Térburkolat, kertészet 
A pályaudvar környékét és a peronokat homokszínű „Semmelrock CLASSICO" új betonelemes burkolatú járdák övezi. A két peront középen kiteresedő, burkolt út köti össze. A 3 db felfelé csökkenő keresztmetszetű, acél tartóoszlopra kereszttartók lettek hegesztve, amelyen alumínium lemezekre, festett kivitelben az üzemeltető cég logója és a „Hódmezővásárhely autóbusz – pályaudvar" felirat került.

A meglévő és korábbi térburkolatból kivett zöldterületeken, a helyi klímát tűrő és az évszakoktól függetlenül esztétikai értékkel bíró növények (sövények, kúszó örökzöldek, tujafélék) kerültek telepítésre.  A cserjék között füvesített terület van, a középső kis téren egy nyári beültetésnek is helyet biztosítottunk. Az optimális növényfejlődéshez elengedhetetlen a csepegtető öntözőrendszer kiépítése. A meglévő tuják és fenyők megmaradtak.


tervező: AGILITÁS TRIÓ KFT.
cégvezető: Kelemen Péter
építész vezető tervező: Sebők József
építész tervező: Kelemenné Takács Katalin
statikus tervező: Villányi János
épületgépész tervező: Tábory Tamás              
elektromos vezető tervező: Reigl Zoltán

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.