építészet : környezet : innováció

Hommage à Le Corbusier - a szentendrei hajóállomás

Puhl Antal és Dajka Péter a '70-es évek végén, Le Corbusier szellemiségében épült kikötőépületet újított fel. A végeredmény egy a mai kor igényeihez igazodó, de az épület eredeti karakterét megtartó iroda- és rendezvényépület lett.

Az épület jelenlegi állapotának leírása

A hajóállomás a belvárostól északra, majdnem a Pap-sziget kezdeténél található. Sem a régi kikötő épület, sem pedig a környezet nem teljesíti a 21. században elvárható feltételeket. Az épületnek szinte csak a vázszerkezete áll, részletei az enyészet áldozatává lettek (korlátok, emeleti szerelt határoló falak, esővíz elvezetés és más fém épületszerkezeti elemek). A park és egy szűk utca, amin keresztül a tervezett iroda munkavállalói a városba juthatnak elhanyagolt, mondhatnánk a természet által teremtett módón egzisztál. A terület víz, gáz és elektromos közműhálózatra való csatlakozása kiépített, azonban szennyvízcsatorna nincs a közelben.

Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás


Az épület földszint + 1 emeletes, ahol a földszint beépítetlen. A vasbeton szerkezet az egyetlen, ami ellenállt az időnek. Ez a hetvenes évek megkésett modern építészetének szellemiségét tükrözi, Le Corbusier által megfogalmazott elvekkel, elsődlegesen az, hogy az épület "lábakon áll", hogy ne vegyen el területet a környezetétől. A monolit vasbeton vázszerkezetet négy nagy pillér, valamint a monolit vasbeton kazettás födém jelenti. A 2014. júnuis 23-án készült statikai szakvélemény szerint a tartószerkezetek általánosságban még jó állapotban vannak, az alapok, a pillérek és a födémek alkalmasak arra, hogy egy átépítés, új funkció kialakítása mellett megtarthatók legyenek. Funkcionálisan viszont a jelenlegi épület semmi olyat nem tud, ami elvárható, sőt kötelezően elvárt (OTÉK) egy középülettől. Nincs vizesblokkja (beleértve a mozgáskorlátozottak számára létesülő vizesblokkot), nincsenek kijelölve a funkciónak megfelelő területarányos parkolóhelyek stb. Az épület kialakítása átlósan szimmetrikus, az emeletre két nyitott acél lépcső vezet fel.

Fellelt állapot - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás


Átalakítások részletes leírása - tervezési program

A meglévő épület tartószerkezeti vázát, valamint építészeti jellegét megtartva egy szolgáltató központ létesül a hajóállomás épületében, amelynek földszintjén egy szakmai előadások lebonyolítására alkalmas oktatótér, emeletén pedig egy 11 fő foglalkoztatására alkalmas irodaház épül az ezekhez kapcsolódó kiszolgáló terekkel.

A földszinten a négy pillér közti területet két-két pillér között beépítettük. Itt kapnak helyet a férfi, illetve női mosdók és a mozgáskorlátozottak vizes helyiségei, valamint ezzel átellenben két tároló. A két terület közötti zárt tér szakmai előadások, képzések oktató termévé alakul át, ahonnan a vizesblokkok is nyílnak.


Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás


Az épület emeletén található irodákat és azok kiszolgáló helyiségeit az épület délnyugati lépcsője helyén kialakított lépcsőházon keresztül lehet megközelíteni. A lépcsőháznak közvetlen kapcsolata van a külső térrel, valamint a földszinti oktatóteremmel is. Az emeletet teljes alapterületében beépítettük. Ide egy nagyterű, valamint egy kisebb iroda került két tárgyalóval és egy vezetői irodával. Az irodákat egy étkezős konyha, vendégmosdó, egy dolgozói fürdő, szerver szoba és irattár, valamint egy háztartási helyiség szolgálja ki. A vezetői irodából nyílik egy külön fürdő a vezetőség saját használatára. Az irodákhoz kapcsolódóan két pwc burkolatú terasz helyezkedik el az épület Duna felé eső sarkain, amelyekre a nagyterű irodából lehet közvetlenül kijutni.

Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás


Az épület eredeti acél lépcsőit elbontottuk. A délnyugati lépcső helyén egy acél vázszerkezetű lépcsőház készült, a délkeleti helyén pedig acél szerkezetű födémpótlással kiegészítettük az épület kontúrját.

Földszinti szerkezeteit az esetlegesen bekövetkező árvízi helyzetre tekintettel választottuk meg. Törekedtünk olyan anyagok alkalmazására, melyek vízfelvétele alacsony, illetve ellenállnak egy tartós vízhatásnak.

Az emeleti szintre került a gépészeti helyiség, amelyben egy levegő-víz hőszivattyú szolgálja ki az épület fűtési és hűtési igényeit.

 

Az épület homlokzati kialakítása

Az épület formai adottságainak megfelelően, annak meglévő tartószerkezeti raszteréhez illeszkedik a homlokzatburkolat kiosztása. A földszinten sík fémlemez vértezetű, poliuretán töltetű szendvicspanel szerkezetet rögzítettünk a határoló szerkezetek körül, amelynek modulszélessége 1,10 m. Ugyanezt a méretet követve, az emeleten fémlemez felületű kompozit lemez szerelt, kiszellőztetett burkolati rendszert alkalmaztunk, amely a strukturális üvegezésű függönyfal 2,35 m magas, épületen körbefutó sávját szegélyezi alulról és felülről is. Mind a földszinti, mind az emeleti homlokzatburkolat azonos, tiszta fehér színű.

Felújítás - Mafracht Kft. szolgáltató központja - építészek: Puhl Antal, Dajka Péter - fotó: Vajvoda Tamás


Az emeleti strukturális függönyfal üvegezése áttetsző, valamint hátulról festett, hőszigetelt üvegmezőkből áll, amelyek a belső funkciót követve szinte észrevétlenül váltakoznak a homlokzaton.

Az emeleti üvegezett falú helyiségek napvédelme érdekében a délkeleti és délnyugati homlokzaton, elburkolt vászonárnyékolókat helyeztünk el, amelyek igény esetén acélhuzal vezetéssel motorosan leereszthetők.

 

 

vélemény írásához jelentkezzen be »