Épületek/Középület

Jótékony patak Szöulban

1/20

Cshonggjecshon a 20. század első felében, Szöul. Forrás: Wikipedia

?>
Cshonggjecshon a 20. század első felében, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt építés közben, 2005, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
?>
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
1/20

Cshonggjecshon a 20. század első felében, Szöul. Forrás: Wikipedia

Jótékony patak Szöulban
Épületek/Középület

Jótékony patak Szöulban

2015.04.25. 11:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Szöul

Vélemények:
1

Nem csak a város társadalmi életére, hanem környezetére is erőteljes pozitív hatást gyakorol a lassan 10 éve újra megnyitott Cshonggjecshon patakocska és változatos kialakítású partvidéke Szöulban. A projektet a világ egyik legjobban sikerült urbanizációs terveként tartják számon.

Dél-Korea fővárosa a huszadik század több pusztító háborúja után romokban hevert és elnéptelenedett. Az 1960-as évektől azonban fejlődése radikális tempóban zajlott, ami maga alá temette a város múltjának több elemét, így a Han folyóba csendesen csordogáló, addigra már jóformán csak szemetesgödörként funkcionáló Cshonggjecshon patakocskát. Az elhanyagolt patakot végül befedték, fölé többsávos autópályát építettek enyhítve a robbanásszerű motorizáció térínségén. A volt patak környezete a felismerhetetlenségig megváltozott, a földszintes vityillók helyére az új üzleti negyed felhőkarcolói épültek.

Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
10/20
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia



A városvezetés döntése nyomán azonban az autópályát 2005-ben megszüntették, a patak medrét kibontották, abba ismét vizet – így a metróalagutakban feltő talajvizet – vezettek. A Cshonggjecshon mentén változatos rekreációs zónát hoztak létre, ahol az üzleti negyed és a belváros közönsége sétálhat, pihenhet. A történelmi hatásokat jól ötvöző modern partvidék a legváltozatosabb formában kínál számos vizuális élményt a toronyházak árnyékában, a vízfolyást több csobogó, meglepő módon elhelyezett térelem, szobor töri meg, mindez pedig éjszaka különleges, sokszor sejtelmes megvilágítást kap. Új életre keltek a környék történelmi emlékei is.

Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net
20/20
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: www.thousandwonders.net

A Cshonggjecshon megnyitása közösségteremtő hatása egyértelmű, naponta átlagban 60.000 ember fordul meg a vízparton. A partszakaszon rendszeresen rendeznek fesztiválokat is, ahol a több száz éves hagyományokat vegyítik a mai mindennapi élettel.  A korábban csak üzleti negyedként funkcionáló városrész az elmúlt években komoly kulturális szerephez is jutott.

Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
12/20
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia

Mindemellett mára az is egyértelmű, hogy a projekt nagy mértékben javított a város élhetőségén, környezeti terhelésén. A sűrű belvárosban korábban átvezetett autópálya kiiktatásával csökkent a belváros autóforgalma, nőtt a közösségi közlekedés kihasználtsága. A patak vize természetes frissítést nyújt a nyári hőségben, a környezete átlaghőmérsékletét 3,5 C fokkal vitte lejjebb, lényegesen javult a levegő minősége is. A patakban több halfajta is megjelent, megindult annak természetes tisztulása, de több madárfaj is visszaköltözött a városba, az immár számukra is élhető patak partjára.

Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia
8/20
Cshonggjecshon projekt, Szöul. Forrás: Wikipedia

Bán Dávid

Vélemények (1)
alfoldi2011
2015.04.27.
06:45

Eljut-e a cikk azokhoz, akik a fővárosi Duna-part jövőjéről döntenek?

Budapest előnyösebb helyzetben, mert nem kell lebontani a még meg sem épített, Duna fölötti autópályát. Lehet, hogy megépíttetik előbb? Most ott tartunk, mintha már lebontottuk volna.

Másrészt: jó, jó, értjük mi a tréfát, de itt azért egészen más a helyzet. A kettőt össze sem lehet hasonlítani - szól mindig a "megdönthetetlen" érv.

A Duna mellett Budapesten ma még nem autópálya méretű a forgalomnagyság. Ha ők egy nagyobb forgalmat el tudtak takarítani a város közepéről, mi miatt nem lehet ugyanezt megtenni egy jóval kisebb forgalomnagysággal? A kitakarítás után is van élet! Meddig meradnak még a felemás, "egyrészt-másrészt" típusú döntések?

Marad az autócsorda?

 

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk