Nézőpontok/Vélemény

Kazincbarcika, a színek városa

1/20

A Sajó völgye mellett az 1950-es évek elején, Barcika és Sajókazinc falvak között kezdődött nagyszabású városépítés. Forrás: Fortepan/ Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ

A város létrehozásának egyik fő oka a mellette települt egykori Borsodi Vegyi Kombinát óriási üzeme volt. A budapesti Magit-szigetnél bő másfélszer nagyobb területet elfoglaló üzem ma is működik, kínai tulajdonosa hosszú távon tervez vele.

Az új város 1947-ben vette fel a Kazincbarcika nevet. A hasonló új városokban megszokott zárt házsorok, és nagy, burkolt terek itt is megjelentek, de hasonlóan fontos, hogy köztük óriási szabadon hagyott térségek is maradtak.

A város mértani központjához közel alakították ki, pontosabban hagyták beépítetlenül a mai Völgypark hatszáz méter hosszú sávját.

Az 1950-es évek végére kiépült városközponti lakótelepek a korszak jellegzetes építészeti megoldásait vonultatják fel: 4-5 szint, magastető, hosszú sávházakkal elszeparált hátsó udvarok. A Jókai téren 1966 óta áll az író szobra.

A városközpont egyik mai jellemzője a kiváló állapotú közterületek sora. Bár kisebb lépcsők, gyalogutak itt is javításra várnak, összességében jól látható, milyen jövő vár egy iparvárosra akkor, ha az ipara hosszú évtizedeken át gazdaságosan fennmarad.

A város egyik legrégibb tere a Rákóczi tér, közepén Búza Barna 1959-re elkészült Kuruc Lovas című szobrával, szélén még a szocialista realizmus jegyében épült, gazdagon díszített homlokzatú lakóházakkal.

Az épületek nagy részét az 1950-es évek végén, a szocreál kora után fejezték be. Homlokzatuk már kevésbé díszes, de arányaikkal még a fél évtizeddel korábbi iskola jegyeit hordozzák. Az utcák apró díszfái hetven év alatt túlnőttek az épületeken.

A város legmonumentálisabb épülete Kazincbarcikán nem egy lakóház, hanem a megyei kórház tömbje, ami a Sajó völgyéből érkezve már kilométerekről látszik. 1967-re készült el, mai formáját a 2005-ös felújítás után kapta.

A kórház tervezője a sokoldalú Jánossy György, akinek az ország egyik első brutalista épülete (Salgótarján, Karancs szálló, 1963) mellett a budai vár több modern foghíjbeépítését (köztük a lebontott diplomata lakóházat) is köszönhetjük.

A 20. század felújításai a városközpontban is folytatódtak, a forgalomcsillapított főutca igazi bevásárlóutcává alakult. A földszinti lakásokból kialakított üzlethelységek korábbi kis lépcsőit a homlokzatok tövében megemelt térszínnel váltották ki.

A főutca egyik legjellegzetesebb szocreál lakóháza, az Egressy Béni út 21-25. homlokzata, amelynek képét már a városlakók is megszerették...

...ennek egyik jele, hogy a 2013-ban útjára indított KolorCity projekt egyik elemeként az egyik modernebb panelház addig üres oldalfalén is visszaköszön.

Az idén tíz éve tartó kezdeményezés kulturális projekteket is összefog, maradandóan látványos eleme azonban a város modern épületeinek homlokzati festményei.

Szőke Gábor Miklós Unikornis című szobra a KolorCity program kezdete, azaz 2013 óta áll az egyik belvárosi körforgalomban.

A ma is tartó KolorCity projektben eddig közel félszáz kazincbarcikai épület kapott egyedi festést, bár egyes helyeken ez nem feltétlenül erősíti az eredeti építészeti képet.

A falfestmények nagy része azonban panelházak tűzfalaira kerül, olykor kilométerekről látható formában.

Az újabb falfelületek festményeit a rendszeresen kiírt pályázatokon választja ki a program zsűrije. Egy évben 2-8 új festmény készül el.

A kórház 2005-ös felújításból kimaradt, nyugati szárnya a viszonylag kevés eredeti, későmodern épület egyike. Mögötte, a 2005-ben épült Szent Család római katolikus templom formájában a város első nagyméretű temploma is megszületett.

A templom, és tornyának építése teljes mértékben 2007-re fejeződött be, Rátkainé Kiss Róza és Rátkai Attila tervei alapján. A templombelsőt fedő, mintegy 25 méteres, ellipszoid alakú, faszerkezetű kupola egyedülálló az országban.

?>
A Sajó völgye mellett az 1950-es évek elején, Barcika és Sajókazinc falvak között kezdődött nagyszabású városépítés. Forrás: Fortepan/ Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ
?>
A város létrehozásának egyik fő oka a mellette települt egykori Borsodi Vegyi Kombinát óriási üzeme volt. A budapesti Magit-szigetnél bő másfélszer nagyobb területet elfoglaló üzem ma is működik, kínai tulajdonosa hosszú távon tervez vele.
?>
Az új város 1947-ben vette fel a Kazincbarcika nevet. A hasonló új városokban megszokott zárt házsorok, és nagy, burkolt terek itt is megjelentek, de hasonlóan fontos, hogy köztük óriási szabadon hagyott térségek is maradtak.
?>
A város mértani központjához közel alakították ki, pontosabban hagyták beépítetlenül a mai Völgypark hatszáz méter hosszú sávját.
?>
Az 1950-es évek végére kiépült városközponti lakótelepek a korszak jellegzetes építészeti megoldásait vonultatják fel: 4-5 szint, magastető, hosszú sávházakkal elszeparált hátsó udvarok.  A Jókai téren 1966 óta áll az író szobra.
?>
A városközpont egyik mai jellemzője a kiváló állapotú közterületek sora. Bár kisebb lépcsők, gyalogutak itt is javításra várnak, összességében jól látható, milyen jövő vár egy iparvárosra akkor, ha az ipara hosszú évtizedeken át gazdaságosan fennmarad.
?>
A város egyik legrégibb tere a Rákóczi tér, közepén Búza Barna 1959-re elkészült Kuruc Lovas című szobrával, szélén még a szocialista realizmus jegyében épült, gazdagon díszített homlokzatú lakóházakkal.
?>
Az épületek nagy részét az 1950-es évek végén, a szocreál kora után fejezték be. Homlokzatuk már kevésbé díszes, de arányaikkal még a fél évtizeddel korábbi iskola jegyeit hordozzák. Az utcák apró díszfái hetven év alatt túlnőttek az épületeken.
?>
A város legmonumentálisabb épülete Kazincbarcikán nem egy lakóház, hanem a megyei kórház tömbje, ami a Sajó völgyéből érkezve már kilométerekről látszik. 1967-re készült el, mai formáját a 2005-ös felújítás után kapta.
?>
A kórház tervezője a sokoldalú Jánossy György, akinek az ország egyik első brutalista épülete (Salgótarján, Karancs szálló, 1963) mellett a budai vár több modern foghíjbeépítését (köztük a lebontott diplomata lakóházat) is köszönhetjük.
?>
A 20. század felújításai a városközpontban is folytatódtak, a forgalomcsillapított főutca igazi bevásárlóutcává alakult. A földszinti lakásokból kialakított üzlethelységek korábbi kis lépcsőit a homlokzatok tövében megemelt térszínnel váltották ki.
?>
A főutca egyik legjellegzetesebb szocreál lakóháza, az Egressy Béni út 21-25. homlokzata, amelynek képét már a városlakók is megszerették...
?>
...ennek egyik jele, hogy a 2013-ban útjára indított KolorCity projekt egyik elemeként az egyik modernebb panelház addig üres oldalfalén is visszaköszön.
?>
Az idén tíz éve tartó kezdeményezés kulturális projekteket is összefog, maradandóan látványos eleme azonban a város modern épületeinek homlokzati festményei.
?>
Szőke Gábor Miklós Unikornis című szobra a KolorCity program kezdete, azaz 2013 óta áll az egyik belvárosi körforgalomban.
?>
A ma is tartó KolorCity projektben eddig közel félszáz kazincbarcikai  épület kapott egyedi festést, bár egyes helyeken ez nem feltétlenül erősíti az eredeti építészeti képet.
?>
A falfestmények nagy része azonban panelházak tűzfalaira kerül, olykor kilométerekről látható formában.
?>
Az újabb falfelületek festményeit a rendszeresen kiírt pályázatokon választja ki a program zsűrije. Egy évben 2-8 új festmény készül el.
?>
A kórház 2005-ös felújításból kimaradt, nyugati szárnya a viszonylag kevés eredeti, későmodern épület egyike. Mögötte, a 2005-ben épült Szent Család római katolikus templom formájában a város első nagyméretű temploma is megszületett.
?>
A templom, és tornyának építése teljes mértékben 2007-re fejeződött be, Rátkainé Kiss Róza és Rátkai Attila tervei alapján. A templombelsőt fedő, mintegy 25 méteres, ellipszoid alakú, faszerkezetű kupola egyedülálló az országban.
1/20

A Sajó völgye mellett az 1950-es évek elején, Barcika és Sajókazinc falvak között kezdődött nagyszabású városépítés. Forrás: Fortepan/ Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ

A város létrehozásának egyik fő oka a mellette települt egykori Borsodi Vegyi Kombinát óriási üzeme volt. A budapesti Magit-szigetnél bő másfélszer nagyobb területet elfoglaló üzem ma is működik, kínai tulajdonosa hosszú távon tervez vele.

Az új város 1947-ben vette fel a Kazincbarcika nevet. A hasonló új városokban megszokott zárt házsorok, és nagy, burkolt terek itt is megjelentek, de hasonlóan fontos, hogy köztük óriási szabadon hagyott térségek is maradtak.

A város mértani központjához közel alakították ki, pontosabban hagyták beépítetlenül a mai Völgypark hatszáz méter hosszú sávját.

Az 1950-es évek végére kiépült városközponti lakótelepek a korszak jellegzetes építészeti megoldásait vonultatják fel: 4-5 szint, magastető, hosszú sávházakkal elszeparált hátsó udvarok. A Jókai téren 1966 óta áll az író szobra.

A városközpont egyik mai jellemzője a kiváló állapotú közterületek sora. Bár kisebb lépcsők, gyalogutak itt is javításra várnak, összességében jól látható, milyen jövő vár egy iparvárosra akkor, ha az ipara hosszú évtizedeken át gazdaságosan fennmarad.

A város egyik legrégibb tere a Rákóczi tér, közepén Búza Barna 1959-re elkészült Kuruc Lovas című szobrával, szélén még a szocialista realizmus jegyében épült, gazdagon díszített homlokzatú lakóházakkal.

Az épületek nagy részét az 1950-es évek végén, a szocreál kora után fejezték be. Homlokzatuk már kevésbé díszes, de arányaikkal még a fél évtizeddel korábbi iskola jegyeit hordozzák. Az utcák apró díszfái hetven év alatt túlnőttek az épületeken.

A város legmonumentálisabb épülete Kazincbarcikán nem egy lakóház, hanem a megyei kórház tömbje, ami a Sajó völgyéből érkezve már kilométerekről látszik. 1967-re készült el, mai formáját a 2005-ös felújítás után kapta.

A kórház tervezője a sokoldalú Jánossy György, akinek az ország egyik első brutalista épülete (Salgótarján, Karancs szálló, 1963) mellett a budai vár több modern foghíjbeépítését (köztük a lebontott diplomata lakóházat) is köszönhetjük.

A 20. század felújításai a városközpontban is folytatódtak, a forgalomcsillapított főutca igazi bevásárlóutcává alakult. A földszinti lakásokból kialakított üzlethelységek korábbi kis lépcsőit a homlokzatok tövében megemelt térszínnel váltották ki.

A főutca egyik legjellegzetesebb szocreál lakóháza, az Egressy Béni út 21-25. homlokzata, amelynek képét már a városlakók is megszerették...

...ennek egyik jele, hogy a 2013-ban útjára indított KolorCity projekt egyik elemeként az egyik modernebb panelház addig üres oldalfalén is visszaköszön.

Az idén tíz éve tartó kezdeményezés kulturális projekteket is összefog, maradandóan látványos eleme azonban a város modern épületeinek homlokzati festményei.

Szőke Gábor Miklós Unikornis című szobra a KolorCity program kezdete, azaz 2013 óta áll az egyik belvárosi körforgalomban.

A ma is tartó KolorCity projektben eddig közel félszáz kazincbarcikai épület kapott egyedi festést, bár egyes helyeken ez nem feltétlenül erősíti az eredeti építészeti képet.

A falfestmények nagy része azonban panelházak tűzfalaira kerül, olykor kilométerekről látható formában.

Az újabb falfelületek festményeit a rendszeresen kiírt pályázatokon választja ki a program zsűrije. Egy évben 2-8 új festmény készül el.

A kórház 2005-ös felújításból kimaradt, nyugati szárnya a viszonylag kevés eredeti, későmodern épület egyike. Mögötte, a 2005-ben épült Szent Család római katolikus templom formájában a város első nagyméretű temploma is megszületett.

A templom, és tornyának építése teljes mértékben 2007-re fejeződött be, Rátkainé Kiss Róza és Rátkai Attila tervei alapján. A templombelsőt fedő, mintegy 25 méteres, ellipszoid alakú, faszerkezetű kupola egyedülálló az országban.

Nézőpontok/Vélemény

Kazincbarcika, a színek városa

2023.07.15. 10:27
1/20

A Sajó völgye mellett az 1950-es évek elején, Barcika és Sajókazinc falvak között kezdődött nagyszabású városépítés. Forrás: Fortepan/ Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ

A város létrehozásának egyik fő oka a mellette települt egykori Borsodi Vegyi Kombinát óriási üzeme volt. A budapesti Magit-szigetnél bő másfélszer nagyobb területet elfoglaló üzem ma is működik, kínai tulajdonosa hosszú távon tervez vele.

Az új város 1947-ben vette fel a Kazincbarcika nevet. A hasonló új városokban megszokott zárt házsorok, és nagy, burkolt terek itt is megjelentek, de hasonlóan fontos, hogy köztük óriási szabadon hagyott térségek is maradtak.

A város mértani központjához közel alakították ki, pontosabban hagyták beépítetlenül a mai Völgypark hatszáz méter hosszú sávját.

Az 1950-es évek végére kiépült városközponti lakótelepek a korszak jellegzetes építészeti megoldásait vonultatják fel: 4-5 szint, magastető, hosszú sávházakkal elszeparált hátsó udvarok. A Jókai téren 1966 óta áll az író szobra.

A városközpont egyik mai jellemzője a kiváló állapotú közterületek sora. Bár kisebb lépcsők, gyalogutak itt is javításra várnak, összességében jól látható, milyen jövő vár egy iparvárosra akkor, ha az ipara hosszú évtizedeken át gazdaságosan fennmarad.

A város egyik legrégibb tere a Rákóczi tér, közepén Búza Barna 1959-re elkészült Kuruc Lovas című szobrával, szélén még a szocialista realizmus jegyében épült, gazdagon díszített homlokzatú lakóházakkal.

Az épületek nagy részét az 1950-es évek végén, a szocreál kora után fejezték be. Homlokzatuk már kevésbé díszes, de arányaikkal még a fél évtizeddel korábbi iskola jegyeit hordozzák. Az utcák apró díszfái hetven év alatt túlnőttek az épületeken.

A város legmonumentálisabb épülete Kazincbarcikán nem egy lakóház, hanem a megyei kórház tömbje, ami a Sajó völgyéből érkezve már kilométerekről látszik. 1967-re készült el, mai formáját a 2005-ös felújítás után kapta.

A kórház tervezője a sokoldalú Jánossy György, akinek az ország egyik első brutalista épülete (Salgótarján, Karancs szálló, 1963) mellett a budai vár több modern foghíjbeépítését (köztük a lebontott diplomata lakóházat) is köszönhetjük.

A 20. század felújításai a városközpontban is folytatódtak, a forgalomcsillapított főutca igazi bevásárlóutcává alakult. A földszinti lakásokból kialakított üzlethelységek korábbi kis lépcsőit a homlokzatok tövében megemelt térszínnel váltották ki.

A főutca egyik legjellegzetesebb szocreál lakóháza, az Egressy Béni út 21-25. homlokzata, amelynek képét már a városlakók is megszerették...

...ennek egyik jele, hogy a 2013-ban útjára indított KolorCity projekt egyik elemeként az egyik modernebb panelház addig üres oldalfalén is visszaköszön.

Az idén tíz éve tartó kezdeményezés kulturális projekteket is összefog, maradandóan látványos eleme azonban a város modern épületeinek homlokzati festményei.

Szőke Gábor Miklós Unikornis című szobra a KolorCity program kezdete, azaz 2013 óta áll az egyik belvárosi körforgalomban.

A ma is tartó KolorCity projektben eddig közel félszáz kazincbarcikai épület kapott egyedi festést, bár egyes helyeken ez nem feltétlenül erősíti az eredeti építészeti képet.

A falfestmények nagy része azonban panelházak tűzfalaira kerül, olykor kilométerekről látható formában.

Az újabb falfelületek festményeit a rendszeresen kiírt pályázatokon választja ki a program zsűrije. Egy évben 2-8 új festmény készül el.

A kórház 2005-ös felújításból kimaradt, nyugati szárnya a viszonylag kevés eredeti, későmodern épület egyike. Mögötte, a 2005-ben épült Szent Család római katolikus templom formájában a város első nagyméretű temploma is megszületett.

A templom, és tornyának építése teljes mértékben 2007-re fejeződött be, Rátkainé Kiss Róza és Rátkai Attila tervei alapján. A templombelsőt fedő, mintegy 25 méteres, ellipszoid alakú, faszerkezetű kupola egyedülálló az országban.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Kazincbarcika

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.