Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

Kényszer szülte kreativitás – a koreai pavilon

1/7

a szöuli ingatlanárak alakulása 1990 és 2015 között

Seongeun Kang alkotása

Scrutable Landscape Series No.017, 2015, Pigment Print

?>
a szöuli ingatlanárak alakulása 1990 és 2015 között
?>
Seongeun Kang alkotása
?>
?>
Scrutable Landscape Series No.017, 2015, Pigment Print
?>
?>
?>
1/7

a szöuli ingatlanárak alakulása 1990 és 2015 között

Seongeun Kang alkotása

Scrutable Landscape Series No.017, 2015, Pigment Print

Kényszer szülte kreativitás – a koreai pavilon
Nézőpontok/Vélemény

Kényszer szülte kreativitás – a koreai pavilon

2016.12.08. 13:13

"Reporting from the front" – szólt az idei Velencei Biennále jelmondata. A koreai front Szöul városán át húzódik, a szemben álló felek a szintterület-maximalizálásra törekvő ingatlantulajdonosok és az építési szabályozás. Erre a küzdelemre utalt a koreai kiállítás címe is: "Playing the FAR game". Mohás András írása. 

"Playing the FAR game" volt a címe a koreai pavilon kiállításának, ahol a FAR (floor-to-area ratio) betűszó a szintterületi mutatót jelenti. A bemutatott jelenség hátterében az ingatlanárak drasztikus növekedése áll, köszönhetően a távol-keleti főváros elképesztő gazdasági- és népsűrűség növekedésének. Az 50 milliós ország felének a szöuli agglomeráció ad otthont, holott a város területe annak csupán 12%-a; a koreai GDP pedig az elmúlt 50 évben a háromszázszorosára nőtt.


a szöuli ingatlanárak alakulása 1990 és 2015 között
1/7
a szöuli ingatlanárak alakulása 1990 és 2015 között



Ezek a körülmények egy egészen sajátos építési kultúrát hoztak létre. A szöuli lakóház várható élettartama nem haladja meg annak tulajdonosáét. Gyakran előfordul, hogy pusztán azért bontanak el egy meglévő házat, mert a helyébe egy nagyobb kiadható alapterülettel rendelkezőt lehet építeni, és ez nem fogható pusztán az ingatlanfejlesztő kapzsiságára, hanem mondhatni közérdek. Ezt mutatja, hogy a mindezek által életre hívott és itt bemutatott építészeti megoldások nemcsak a soklakásos magasházak tervezését határozzák meg, hanem a családi házakét is. A beépítés minden léptékénél, a szintterület-mutató minden számértékénél be kell szállni a szintterület-játszmába.

A tárlat összesen 36 különféle szintterület-mutatójú kortárs épületen végigmenve, maketteken és ábrákon mutatja be a játszma "szabályait", a tervezés egy elképzelt, 4 lépéses metódusát. Ezek a következők:

  1. A szabályozás által kijelölt befoglaló geometria meghatározása. Az ebben közrejátszó tényezők lehetnek az elő-, és oldalkertek mérete, az építménymagasság, a biztosítandó parkolóhelyek és az előírt ferde homlokzatsíkok (melyek az utca megvilágítottságát hivatottak javítani).
  2. Az így meghatározott épülettömegbe való tervezés minél kevesebb alapterület-veszteséggel.
  3. A használható terek maximalizálása az adott szintterület mellett, a szabályozás ezt lehetővé tevő eszközeivel élve. Ilyen, a szintterület-számításnál figyelembe nem vett terek a 1,5 m-nél nem mélyebb erkélyek, az 1,5m-nél alacsonyabb helyiségek, a fedett-nyitott garázsok, a felszín alatti terek, az akadálymentes felvonók és a több, mint 50%-ban nyitott terek.
  4. Egy valós építészeti terv létrehozása ezen elvek mentén.

A kiállítás arculatát meghatározó elem, hogy míg az ábrák és képek fekete-fehérek, a piros szín mindig a szintterület-játszmával spekulált, "lopott" tereket, épületrészeket jelölik. Ennek tudatában megdöbbentő látni a pavilonba belépőt fogadó posztert, a pirossal telepettyezett szöuli városszövetet. A szintterület-mutató, bár szakmai fogalom, a játszma mára a közbeszéd tárgya lett, mely a társadalom minden rétegét érinti és egyértelműen rányomta a bélyegét a városképre.


Scrutable Landscape Series No.017, 2015, Pigment Print
4/7
Scrutable Landscape Series No.017, 2015, Pigment Print



A pavilon utolsó helyiségében fotó- és képzőművészek szemszögéből ismerhetjük meg a vizsgált jelenséget. Ezek dokumentációszerűen mutatják be nemcsak a kiállított épületeket, hanem a hagyományosnak tekinthető, építészetileg kevésbé igényes szöuli lakónegyedeket, kontextusba helyezve az egész problémakört, segítve annak mélyebb megértését.

Seongeun Kang alkotása
2/7
Seongeun Kang alkotása



A koreai pavilon kiállítása egyrészt dokumentuma egy város sajátos építészeti arculatának, és az azt kialakító folyamatoknak; tükre a távol-keleti ország egész társadalmának és modern történelmének. Másrészt egyértelműen bebizonyítja, hogy a profitorientáltság és a szigorú szabályozások mellett is létre lehet hozni építészeti minőséget és sokféleséget. Sőt, a tárlat alcímére utalva – "Constraints sparking creativity" (kényszer szülte kreativitás)– éppen ezek a korlátok jelentik az innováció táptalaját.

Mohás András

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.