| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Kétszáz éve született Sir Joseph Paxton

1/2

Hirdetés
?>
?>
1/2

Kétszáz éve született Sir Joseph Paxton
Közélet, hírek

Kétszáz éve született Sir Joseph Paxton

2001.08.10. 22:00

1801. augusztus 3-án született a bedfordshire-i Milton-Bryantban Sir Joseph Paxton, angol kertépítő és építész, a Kristálypalota tervezője, a modern építészet előfutára.

1/2

Kétszáz éve, 1801. augusztus 3-án született a bedfordshire-i Milton-Bryantban Sir Joseph Paxton, angol kertépítő és építész, a Kristálypalota tervezője, a modern építészet előfutára.

Paxton a devonshire-i herceg kertésze volt, később barátja és tanácsadója lett. 1826-tól a derbyshire-i birtokon lévő chatsworthi park felügyelője volt. 1837-ben 84x37 m alapterületű kerti melegházat tervezett vasból és üvegből, majd liliomházat épített. Ezek nyomán választották ki vas- és üvegszerkezetű tervét az 1851-es londoni világkiállítás pavilonjának megvalósítására. A Kristálypalota Fox és Henderson közreműködésével épült fel, hat (más adatok szerint kilenc) hónap alatt - ekkora hagyományos kőépület megépítése évekig tartott volna. Kivitelezése a XIX. század közepén nem volt könnyű feladat, a fa talpgerendákra állított szerkezetet 1,2 m-es vasvázas elemekből szerelték össze.

A római Szent Péter-bazilikánál négyszer nagyobb, 75600 m2 alapterületű épület 540 m hosszú, 140 m széles, 11 hajós, bazilikális elrendezésű, hosszháza 21 m magas, íves lezárású keresztháza 34 m magas volt. 3230 db öntöttvas oszlop tagolta, illetve támasztotta meg, legnagyobb fesztávolsága mindössze 11 m - ez még elméleti, statikai bizonytalanságra utal. A főhajót hatalmas dongaforma, a többi teret kishajlású vas-üveg szerkezet fedte. A Kristálypalota megjelenésében a konstrukció, térkialakításában a funkcionalizmus dominál - mindkét irányzat lényegében vele kezdődik. Addig az építészet mind a homlokzatkialakítás, mind a belső térszerkezet terén a reprezentációt, a díszítéseket tekintette elsődlegesnek.

Az épület főformái tiszta szerkezetet fejeztek ki, bár a részletekben még a régi stíluselemek éltek. Paxton szabványos részleteket alkalmazott, az ablaktáblák egyformák voltak a cserélhetőség érdekében. A Kristálypalota homlokzata háromsoros, lépcsőzetes megjelenést nyújtott, a falat vas és üveg adta. A kortársakban méreteivel, áttekinthetőségével és egyszerűségével lenyűgöző hatást ébresztett, a teret csak finoman tagolt vas és üveg hálózat határolta, melyet a változó ég színezett. Rendkívüli fény- és térhatásával új távlatokat nyitott az építészeti téralakításában, meggyőzően illusztrálta a modern építőanyagok és a sorozatgyártás előnyeit.

Ez volt az addigi legnagyobb méretű kiállítási csarnok, a modern kiállítási épületek egyik mintaképévé vált és az építőipari forradalom kezdetének tekintik az angol építészetben, mivel az első előre gyártott elemekből szerelt épület volt. A XIX. században csak egyetlen párja van: az 1889-es párizsi világkiállítás gépcsarnoka. Forradalmi szerepét az építészetben csak később ismerték fel, de utóbb kiállítási épületek sorának tervezése indult ki megoldásaiból.

A Kristálypalota előfutárai angol és francia üvegházak voltak, melyek főleg Flachat és Horeau tervei szerint épültek. A kiállítási csarnokok azóta is az építészet avantgárdját jelentik, az ideiglenes pavilonoknál van a legtöbb lehetősége a tervezőknek új ötleteik kipróbálására. 1852-54 közt a pavilont szétszerelték és Upper Norwoodban más formában építették újra fel. Paxtont a Kristálypalota megépítéséért 1851-ben lovaggá ütötték, 1854-től Coventry képviselője volt. Az üvegépületeken kívül több eklektikus stílusú házat és sok közparkot is tervezett: későbbi művében a historizmus szellemében középkori formákat használt (Mentmore, 1850, Ferriére, 1853-59, Lismore Castle 1853-56.) Számos botanikai könyvet írt.

 

2/2

 

 

1865. június 8-án halt meg Sydenhamban. A Kristálypalota 1936-ig állt Upper Norwoodban, akkor tűzvész következtében elpusztult. (MTI) 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.