Középvonal
"keleti kereskedelmi folyosó" – mostantól ezzel a névvel is illethető a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út tengely, kitágítva: az Erzsébet hídtól az Örs vezér teréig terjedő fővárosi pálya. Az itt található ingatlanok közül nem egy mesés fejlesztés előtt áll – tudhatták meg egy sajtótájékoztatón "a szakmai tudatformálók".
A főváros belső területének mégiscsak a Rákóczi út a fő tengelye – az Erzsébet hídtól számolva egészen a Kerepesi út végéig – erre kívánták felhívni a figyelmünket: Beleznay Éva, Budapest megbízott főépítésze, Gyöngyösi Zoltán cégvezető, Makkai Zsuzsanna értékesítési vezető és Balla Erna ügyvezető igazgató (Corvin Áruház). A folyó munkálatok a Baross téren (a 4-es metró kapcsán), továbbá két jelentősebb épület (a Baross téri tervezője Skardelli György, a Blaha Lujza téri tervezője már nem Kertész András Tibor, hanem dr. Fekete Lajos), távlatban pedig a Corvin Áruház megújulása a régi külső visszanyerésével – ezek a felvázolt megújhodás fő elemei.
Beleznay Éva régi térképek és fényképek vetítésével elevenítette fel a múltat, amikor e tengely még valóban városi terek sora volt. Villamossal, fákkal, emberekkel, szállodákkal, üzletekkel, sajtópalotákkal (pl. Az Est, Pesti Napló) – volt némi nosztalgia. (A Népszínház – későbbi Nemzeti – neve nem hangzott el, csak fotókon volt látható – aztán, mint tudjuk, a metróépítés 1965-ben elsodorta). A főépítész szerint is a rossz fordulat a kettes metró építése volt, a gyalogos aluljáróval egyetemben, amikor az embereket föld alá kényszerítették. Hogy milyenek a mai állapotok, azt leginkább Koós Miklós Utcasirató című blogbejegyzéséről vett fotókkal mutatta be Beleznay. A forrás szóban nem hangzott el, de egy felvillantott szöveges oldalon megjelölte, az epiteszforummal együtt.
S hogy mit hoz a jövő: a Baross térről voltak láthatók renderelt képek: sokkal több zöld, a Baross szobor visszalépked a tér elejére. S mindehhez elhangzott, hogy a 2005-ös budapesti kereskedelemfejlesztési koncepció már tervbe vette a kiskereskedelem élénkítését, a közterek humanizálását. S hát épül a 4-es metró. Ugyanakkor a Budapest Szíve 1. üteme, melynek tervezése zajlik (Városháza – Károly körút, Astoria), még csak érinti ezt a tengelyt. A 2. ütemben várható, hogy a Blaha Lujza téri közterület fejlesztés elindul – ki tudja, hogy az aluljáró felújításával, vagy netán másképp?
Gyöngyösi Zoltán előbb egy eszeveszett rohanós tempóban megkomponált render-filmet vetített Skardelli tervéről (Galeria épület), majd diagrammokon kívánta bizonyítani, hogy a jövő kecsegtető. A Kerepesi-Rákóczi út vonala irodaházak tekintetében ugyan erősen elmarad a Váci út mögött, ám kereskedelem és szállodák tekintetében egyaránt vezető – turizmusban verhetetlen –, és kultúra, sport, szórakozás terén is sok lehetőséget rejt magában. Makkai Zsuzsanna az Europeumról Fashion Center-re átkeresztelt Blaha Lujza téri projektet ismertette. A nemzetközi szállodalánchoz csatlakozó épületben lesz kiskeresekedelem is, meg étterem, korzó – a bemutatott látványtervek szerint egészen lapos boltívekkel az oszlopok között, amiket bizonyára vasbetonból "faragnak" majd ki a kivitelezők... Mindez az egykori sajtópalota helyén.
Megtudhattuk még, hogy naponta 300000 ember halad át ezen a csomóponton, s szó esett még arról is, hogy az ingatlanfejlesztő cég Budapest mellett ott van Bukarestben, Prágában, Varsóban. Az 1926 óta működő Corvin Áruház megújhodására viszont még várni kell. Balla Erna elmondta, hogy még nincs tulajdonosi döntés, jelenleg 4–5 koncepció is kiérlelés alatt van. Ami biztos: az eredeti főhomlokzat rekonstruálásában gondolkoznak, ha majd eltávolítják a fémfüggönyt.
S hogy mindez várható-e 2009 végére? – hangzott el az újságírói kérdés. Nyilvánvalóan nem, de sínen lesz már a tengely megújhodása – szólt a válasz. Lesznek humanizált részek, a két nagy ingatlanfejlesztés közül az egyik bizonyára elkészül. Talán lehetne foglalkozni az árkádosított házak megújításával is - Beleznay Éva ezen felvetésemre úgy válaszolt: valóban fontos kérdés, mert a házak ugyan magántulajdonba kerültek a lakásprivatizáció során, a telkükön lévő árkádok viszont közterületi használatba adott, fővárosi illetőségű területek. A közterületi programba illeszkedő felújításukat igyekeznek komplexen megoldani, a telekegyüttesek belső tereinek, udvarainak újraformálásával.
Nyilvánvaló, hogy sok türelemre van szükség ahhoz, hogy az Utcasiratóból Utcaünnep legyen – de ne adjuk fel a reményt, és pár sikeres fejlesztés talán beindítja a folyamatot. Csak persze tudjuk, hogy e középvonalon majd´ minden a közlekedésen múlik, s láthatóan a gépkocsiforgalom egyelőre csak nő és nő.
vm
21:18
jól néz ki ez a menóra, csak lehagytak róla vagy 3 hidat... (Aquincum, Budafok-É-Csepel, Érd-D-Csepel)
16:28
A kérdés az, hogy a mogulok saját maguknak történő megágyazásán túl jön-e valódi felívelés is a Város számára, vagy sem? De én már örülök annak is, hogy a Városvezetés részéről Beleznay Éva személyében végre valaki fel merte vállalni a szembenézést a hibás eddigi gyakorlattal.
Jó volna hinni, hogy nem ragadnak le újra csak a frázisoknál. Ha valóban ez a menete a lépésről-lépésre történő fejlődésnek, akkor hajrá - csak ne feledkezzünk meg a nagyívű tervekről egy év múlva sem. (Lásd aluljárok megújulása, parkok rehabilitációja.)
07:22
@kemtam: Az egymástól hivatalosan valószínűleg teljesen független magánberuházások "halmaza" és az a néhány fővárosi projekt, amely a "tengely" egymástól többszáz méterre (kilométerre?) lévő pontjain szigetszerűen valósul meg, lehet a lépésről-lépésre való rehabilitáció eszköze? Látszik, hogy tényleges átfogó koncepció nincs, helyette mindenféle alkalomszerű fejlesztéseket hozzácsapnak az ún "tengely-koncepcióhoz". Néhány aluljáró és park felújítása nagyívű terv lenne?
07:56
@Decibel: Nézd, ha őszinte lennék, elmondanám, hogy a térhumanizálás szóösszetétel hallatán hová is kívánom annak használóját. De nem vagyok őszinte... Így hát legyen elég annyi, hogy én sem lettem optimistább - legfeljebb kevésbé pesszimista.
15:54
Hát bizony én is azt látom, hogy néhány szigetszerűen elkülönülő - és felettébb kétes kimenetelű (lásd az Ablon bizarr és egyre rosszabbnak tűnő fejlesztését a Blahán) - projekttel nem fog érdemben megújulni egy egész várostengely. Egy-két irodaház meg néhány tereprendezés édeskevés, mégha ezek önmagukban jók is. Pl. nem esett szó a cikkben az autóforgalom kérdéséről... valóban nem érintették az előadók? Tízmilliárdokat is beleölhetnek a "tengelybe", az embereknek akkor se lesz kedvük arra menni, mert nem lehet dübörgő autózajban, kipufogógázt és port szívva sétálni és beszélgetni, meg a teraszon kávézni és kirakatokat nézegetni. Sokkal radikálisabb beavatkozások kellenek... s ezt biztosan pontosan tudja Beleznay Éva is (jó, ő nyilván szakpolitikai okokból most nem tartja szerencsésnek a "forradalomcsinálást") . A többiek tekintetében ebben azért nem vagyok biztos.
15:34
a villamost a blaha-astoria-döbrentei tér között vissza kell tenni,
a klotild palotáktól az utat egy 2x2 sávos alagútban kellene vinni egészen a kerepesi útig / leágazással újpalota felé
klotild palotáktól az astoriág semmi autóforgalom, helyette park+villamos
astoria-keleti között (föld alatt alagút +) felszínen +2x1 sáv +parkolás +fák / avenue
19:45
@gramercy: Remélem ebből az alagútból semmi sem lesz. Ez egy nagy baklövés lenne. Bebetonoznánk a városi tranzitforgalmat újabb 50 évre, most a Rákóczi út helyett az út alá.De nem is ez lenne a legnagyobb probléma, a legfőbb gond abból adódna, hogy ez az alagút gyakorlatilag ellehetetlenítené a Március 15.-e tér normális rendezését, az Erzsébet hídon továbbra is dübörögne a forgalom, a Tabánt meg továbbra is levágná a Gellért hegyről a Hegyalja út. Ha mindez 2x1 sávon zajlana, akkor ez az útvonal lehetne egy forgalomcsillapított zóna, villamossal, kereskedelemmel, vendéglátással, szép terekkel, egy használható Erzsébet híddal, és belvárosi parkkal a Tabánban és a Gellért hegyen.
15:19
A villamost is mindenképpen vissza kellene állítani. Városképi és közlekedésfejlesztési szempontból egyaránt kedvezőbb volna. Nem kellene percenként alacsony kapacitású buszokat járatni, ráadásul a 28-as, a 37-es, az 56-os és az 59-es villamos is elérhetné végre a belvárost. Nem beszélve a Thököly úti villamosról.
Arról, hogy miért szűnt meg anno a villamos, itt lehet olvasni:
http://www.veke.hu/index.php?fc=cikk&par=397
13:48
jó volna bizakodni, de attól tartok, hogy e 3 ingatlanfejlesztőt elsősorban az a pár nagyobb foghíjberuházás érdekli csak, azok viszont önmagukban nem elégségesek ahhoz, hogy visszatérjen a Rákóczi útra az élet.
Hiába van Blaha és a keleti között 3 felújított szálloda + az Axa új irodaépülete, amelyek kultúráltnak és ápoltnak tekinthetők, már 1 házzal arrébb szörnyű állapotok uralkodnak.