| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Programok

Lajta Béla 150 – Budapesti épületsorsok

1/2

Pesti Chevra Kadisa Szeretetháza, 1911 – fotó: Fáryné Szalatnyay Judit | Kiscelli Múzeum

Fővárosi Nyilvános Könyvtár és Közművelődési Intézet, pályaterv, 1911 – fotó: Fáryné Szalatnyay Judit | Kiscelli Múzeum

Hirdetés
?>
Pesti Chevra Kadisa Szeretetháza, 1911 – fotó: Fáryné Szalatnyay Judit | Kiscelli Múzeum
?>
Fővárosi Nyilvános Könyvtár és Közművelődési Intézet, pályaterv, 1911 – fotó: Fáryné Szalatnyay Judit | Kiscelli Múzeum
1/2

Pesti Chevra Kadisa Szeretetháza, 1911 – fotó: Fáryné Szalatnyay Judit | Kiscelli Múzeum

Fővárosi Nyilvános Könyvtár és Közművelődési Intézet, pályaterv, 1911 – fotó: Fáryné Szalatnyay Judit | Kiscelli Múzeum

Lajta Béla 150 – Budapesti épületsorsok
Programok

Lajta Béla 150 – Budapesti épületsorsok

2023.12.19. 17:09

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Lajta Béla

Cég, szervezet:
Kiscelli Múzeum

Helyszín:
BTM - Kiscelli Múzeum, Budapest, Kiscelli u. 108, 1037

Esemény kezdete:
2023.12.20. 10:00
Esemény vége:
2024.04.28. 18:00

A városegyesítés évében Pesten született Lajta Béla a 20. század elejére világvárosi képet öltő Budapest építésze volt. Munkássága hidat képezett a századvég lechneri szecessziójától az első világháború utáni art decóhoz és modernizmushoz. A Kiscelli Múzeum kiállításán az életmű forrásainak, főbb csomópontjainak bemutatása mellett néhány fontos fővárosi Lajta-épület keletkezését és átalakulásait kívánják a látogatók elé tárni kétszáznál több műtárgy, valamint képanimációk és videók segítségével.

A városegyesítés évében Pesten született Lajta Béla a 20. század elejére világvárosi képet öltő Budapest építésze volt. Nemcsak azért, mert ez főbb alkotásainak helyszíne, hanem azért is, mert ő a kulturálisan nagykorúvá váló magyar főváros korszerű, öntudatos építészeti megjelenését kereste. 

Kevesebb mint két évtizedes pályája során folyamatosan megújuló, ugyanakkor igen erős belső logikával rendelkező életművet hozott létre. Az európai építészet aktuális eredményeit és az újonnan feltárt hazai népművészeti motívumokat egyaránt szervesen építette be műveibe. Építészete hidat képezett a századvég lechneri szecessziójától az első világháború utáni art decóhoz és modernizmushoz. 

Alkotásainak jelentőségét már kortársai felismerték, és azok az 1920-as évek végére a magyar művészettörténeti kánon részévé váltak. A hivatalos elismerés azonban nem jelentette azt, hogy műveit a maguk anyagi valójában is megbecsülte, jó karban tartotta volna az utókor. Lajta épületeinek sorsa rendkívül változatos és egyben tanulságos volt. A lassú enyészetre, a barbár pusztításra és az értő megújításra egyaránt kínálnak példát – sajnos az utóbbira viszonylag keveset. 

Évfordulós kiállításunkon az életmű forrásainak, főbb csomópontjainak bemutatása mellett néhány fontos fővárosi Lajta-épület keletkezését és átalakulásait kívánjuk a látogatók elé tárni kétszáznál több műtárgy, valamint képanimációk és videók segítségével. A nem kis részben először kiállításra kerülő tárgyak közt az építészeti tervek és fotók mellett olyan kuriózumok is találhatók, mint a Rózsavölgyi-háznak nevezett Szervita téri épület eredeti kerámiadíszei, az Amerikai úti Szeretetház egykori szolgálati lakásának Lajta tervezte bútorai, a Vas utcai iskola restaurált ólomüvegdíszei vagy az egykori Parisiana mulató homlokzati makettje. 

Pesti Chevra Kadisa Szeretetháza, 1911 – fotó: Fáryné Szalatnyay Judit | Kiscelli Múzeum
1/2
Pesti Chevra Kadisa Szeretetháza, 1911 – fotó: Fáryné Szalatnyay Judit | Kiscelli Múzeum

Programok:

A kiállításhoz kapcsolódóan kurátori és szubjektív vezetésekkel, városi sétákkal, biciklis túrákkal és egyéb szakmai programokkal várják a látogatókat.
Részletek hamarosan a múzeum honlapján és Facebook-oldalán.

A kiállítás megtekinthető: 2024. április 28-ig, hétfő kivételével minden nap 10–18 óráig.

Kurátor: Csáki Tamás, művészettörténész, történész

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.