Légből kapott formák
Lehet tüdőből fújni vagy héliummal; állatot formázni belőle vagy vízzel tölteni; a majálison jó drágán eladni, partikon a termet ezzel díszíteni. Hogy lufiból divatbemutatóra készített költemény vagy menyasszonyi csokor is válhat? Rie Hosokai munkáit Várhelyi Judit írásából ismerhetjük meg.
Rie Hosokai-t egy Pecha Kucha esten ismertem meg. Neves japán fotó- és grafikusművészekkel közösen készített munkái annyira lenyűgöztek, hogy a szünetben beszédbe elegyedtem vele és megkértem, hogy mutassa meg egyszer a műtermét. A műterem, első pillantásra, csalódást okozott - elvetett ötletek makettjét, félig kész új műveket, egyszóval színes, kreatív zűrzavart vártam és helyette egy apró szobát találtam, egy asztallal, két székkel és a falakat beborító fiókrendszerrel. Jobban belegondolva azonban, mindez így volt rendjén. Rie Hosokai ugyan nagyméretű alkotásokat készít, de azok alapanyaga a levegő - a fiókokban található, apró, színes gumidarabokba csomagolva.
Rie ugyanis kizárólag modellező lufival dolgozik, amit dróttal kombinálva fantasztikus formákba kényszerít. A lufitekerés persze nálunk sem ismeretlen dolog, de megmarad a városligeti kirándulások állatfiguráinak szintjén. Rie is így kezdte - egy virágboltban dolgozott, ahol a gyerekzsúrok, esküvők dekorációjának felelőseként szerezte meg a szükséges technikai alapokat. Beleszeretett a léggömbök játékos világába, amiben végtelen, kiaknázatlan formai lehetőséget látott. Megnyitotta a saját stúdióját, és a megélhetést biztosító rendezvények mellett egyre merészebb alkotásokkal kísérletezett. Ismertségét egy esküvői ruhának köszönheti, ami néhány éve több divatlapban is megjelent.
Mint az a beszélgetés közben kiderült, a ballonruha-készítés egy külön műfaj, aminek nemzetközileg elismert tervezői és rendszeres versenyei vannak. Rie többször ért el helyezést ilyen küzdelmekben, mint például a 2009-es Balloon Couture Fashion Show-n Las Vegasban vagy a Balloon Art World Challenge-n Bangkokban. Ezek a ruhák igencsak próbára teszik a tervezők állóképességét, mert a helyszínen, két ember két napos, éjjel-nappali munkájával készülnek el. A lufi ugyanis hamar elveszti feszes alakját, lassan összeroskad, leereszt, és ezért gyorsan kell vele dolgozni. Azonban éppen a művek ideiglenessége, múlandósága az, ami itt, Japánban kiemeli a ballonművészetet a versenyeken látható, Barbie-babás sablonosságból, és ami már több neves dizájner érdeklődését is felkeltette Rie munkája iránt.
A japán esztétika egyik sarokkövének tekintett mono no aware (a dolgok múlandósága felett érzett bánat) érzés szerint ugyanis a szépség nem állandó és objektív tulajdonság, hanem egy szubjektív, belső élmény, ami éppen a pillanat tünékenysége által hat ránk. Ahogy a cseresznyevirág a mulandó szépség és az elröppenő emberi élet jelképe lett, úgy a hagyományos japán művészeteket is jellemzi az ideiglenes, elröppenő, egyszeri szépség megbecsülése. Az ikebana, a japán virágrendezés is a ballonokhoz hasonlítható, egyszeri, gyorsan megsemmisülő élményt nyújt - ha elmulasztjuk, soha nem pótolhatjuk.
Hasonló gondolatot közvetít a Sen no Rikyu teamesternek tulajdonított, Ichi-go ichi-e (egy alkalom, egy találkozás) kifejezés is, ami a teaceremónia kontextusában arra utal, hogy minden alkalom egyedi és megismételhetetlen.(Érdekes módon a harcművészetben egyaránt használják, ahol a küzdelem minden mozdulatának teljességére, egyszeri esélyére utal).
Rie maga is hangsúlyozza, hogy legjobb munkái olyan együttműködések eredményeként születtek, ahol más területeken alkotó művészekkel kölcsönösen inspirálták egymást. Az elmúlt két évben közreműködött Katsura Yumi öltözéktervező esküvői kollekciójának tervezésében, vázákat készített Kawakami Shun grafikusművész számára és különböző projekteken, fotóanyagokon dolgozott a kotenhits kreatív csapatával. Ezek közül az utolsó egy balloon-ABC megalkotása volt, ami hamarosan mint iPhone alkalmazás is kapható lesz. Érdemes néha-néha rákeresni Rie honlapjára és figyelni, ahogy az új, születő munkák folyamatosan tágítják a légből kapott formák határait.
Várhelyi Judit
art work : Rie Hosokai (daisy balloon)
art direction : Takashi Kawada (kotenhits)
photography: Hiroshi Manaka (tiimu / nam)
hair-dreesing & make-up : Rie Suda
stylist : Tastuhiko Marumoto (eight peace)
photo retouch : Yoshiaki Sakurai (iino graphic images / nam)