| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

Legyen Design Terminál!

1/1

Állapot

Hirdetés
?>
Állapot
1/1

Állapot

Legyen Design Terminál!
Design/Formatervezés

Legyen Design Terminál!

2009.07.15. 13:01

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
4

Dosszié:

Az Erzsébet téri buszpályaudvar legutóbbi felújítása óta három éve üresen áll. A tervezett Design Termiál mielőbbi megvalósítása érdekében most aláírásgyűjtés indult. A teljes tervezői szakma várja, hogy a kortárs hazai dizájn végre jelentőségéhez méltó helyet és keretet kapjon.

Az Erzsébet téri buszpályaudvart 1949-ben egyetlen év alatt építették fel. Ott áll Budapest kellős közepén mint restaurált modernista műemlék, amelynek 2003-ban korszerű és fontos funkciót találtak.

Most 2009 júliusa van: az épületet bő három éve éve nem sikerül használatba venni (átadását 2006. március 30-ára irányozták elő, amikor a felújítás kezdődött).

A Design Terminál lenne a design, az innováció, a kreatív ipar találkozásának, a nemzetközi tendenciák és a hazai eredmények bemutatásának helyszíne, s ezzel a magyar tervezői szakmák gazdaságot és kultúrát előmozdító munkájának katalizátora.

Szerencsésebb országokban nem csak szellemi műhelyek, hanem cégek, sőt komplett iparágak virágoznak fel egy jól működő dizájnközpont holdudvarában.

A teljes tervezői szakma várja, hogy a kortárs hazai dizájn végre jelentőségéhez méltó helyet és keretet kapjon.

Ezzel szemben a mi épületünk – kiállítóteremmel, könyvtárral, előadóteremmel, irodákkal – működésre készen évek óta üresen áll az Erzsébet téren.

Közpénzről és közügyről van szó, ezért a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) 2009. június 20-ára meghívta a kiemelt építészeti közberuházásokról, városfejlesztési projektekről szóló Tálaló című vitasorozatába a Design Terminál épületének sorsáért felelős állami szervezetek vezetőit: Csáky Bernadett szakállamtitkárt (Miniszterelnöki Hivatal), Imre János főigazgatót (Központi Szolgáltatási Főigazgatóság) és Tátrai Miklós (azóta menesztett) vezérigazgatót (Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.).

Mindhárman elhárították, illetve az utolsó percben lemondták a szakma nyilvánossága előtti megszólalást.

A Terminál mielőbbi elindítása érdekében most aláírásgyűjtés indult, a kezdeményezéshez a

www.legyendesignterminal.eu

honlapon lehet csatlakozni.

Vélemények (4)
kemtam
2009.07.15.
21:00

Hogyan lehetséges vajon, hogy egy 700 milliós beruházásnak évek hosszú sora alatt nem lett egyetlen igazi gazdája sem, miközben magát az épületkomplexumot negédes mosolyok közepette állami pénzekből mégicsak felújították/felújíttatták???? Hogyan vállalhatja fel az egész terminálosdit még ma is az, aki képtelen 3 éve alatt kinyittatni álmai házát? Hogyan megy haza nap mint nap az a miniszter, aki rábólintott a házikó 7-800 milliós végszámlájára, és rábólint ezen összeg azóta is tartó emelkedésére? Hogyan néz tükörbe az a polgármester, aki sunyin képes közöni, hogy közigazgatásilag nem kompetens a témában?Hogyan van képe magánpeticiót aláírni annak az állami/önkormányzati hivatalnoknak, aki ugynakkor az engedélyezőpecsét nyelének birtokosa is? Kik azok akik itt a szálakat mozgatják? És miért? Mert ha valaki el is irigyelte netán a házat a Dizájnterminál kht-tól, mégis miért annak címkéjéval síboltat el rá több százmmillió forintot? És ha még fontos egyáltalán valakinek is ez az építmény, akkor hogyan lehetséges, hogy hagyja ebek harmincadjára rohadni? Miért őrizteti bárki is havi X százezrekért, ha jobban rohadhat, mint 1949 és 2006 között valaha is? Kinek érdeke hazugságban tartani az embereket, és kinek érdeke ezt a hazugsáot hallgatásával legalizálni?Milyen szakma az, amelyiket ennyi éven át meg lehet vezetni??? És milyen város az, amelyiket ennyi éven keresztül át lehet verni? Megérdemel valamelyik is akárcsak egyetlen négyzetméternyi dizájnviskót is? Aligha!





A fenti vélemény szigorúan az én saját álláspontom. Nem feltétlenül egyezik az Építészfórum szellemiségével.

zsuppanandras
2009.07.16.
08:45

@kemtam: annyiban mindenképpen egyezik hogy a történetet felháborítónak és érthetetlennek tartjuk. jó lenne ha a Design Terminál ügyének lenne nevesíthető felelőse, mivel közpénz folyt el a semmibe, és ahogy most kinéz, a megnyitó előtt szükség lesz még egy felújításra is, ismét közpénzből.

EMA
2009.09.29.
22:23

@kemtam: A hely, a történet példaértékű erre a városra nézve. De én ott kezdeném, hogy ki találta ki ezt a funkciót? Miért pont ezt, a város közepén? Egy buszpályaudvart, amit annak idején elég jól megépitettek, miért kellene átkódolni, amikor most is van igény autóbuszok beállóhelyére ezen a környéken? Nem távolsági járatoké, de annak a rengeteg túristabusznak a célszerű  és kivánatos helyekén korunkra adekvát fnkciót kaphatna, a szükséges információs infrastruktúrával megtoldva.

Halálosan unom már, hogy miközben kilóg a fenekünk a gatyából, ebben a városban még mindig az álmodozás korában megrekedt gondolkodású emberek döntenek közpénzekről, közterek sorsáról. Egy ilyen helybe nem közpénzt kéne belepumpálni, hanem pénzt lehetne termelni mindazzal, amit ez a hely nyújtani képes, hazai és külföldi túristáknak. Szépen kialakitott túristabusz-parkolók, hogy ne a szállodasorral szemben akadályozzák a forgalmat. Kiváló találkozási pont lehetne, mind a külföldi, mind a hazai túristáknak, kávéházakkal, tisztességesen megtervezett és kivitelezett felületekkel a gördeszkásoknak és más, a helyhez már most kötődő funkcióknak.

Az Erzsébet tér és a Gödör környéke együttesen az át nem gondolt, a használók igényeit semmibevevő tervezés és kivitelezés példái, amelyek a rosszul meghatározott funkciók ellenére, meglehetősen élő városi pontok. Az épitészet, a tájépitészet ezekre, a már meglévő igényekre alkalmatos tereket, kell, hogy jól megtervezzen, nem kell feltalálni a meleg vizet ehhez. A volt buszpályaudvar méltó használata nem valami, a magyar valóságtól elrugaszkodott, hajánál fogva ideráncigált funkció ráerőszakolása, amely ráadásul üzletileg lehetetlen, nem véletlen, hogy még ma is ott rohad az egész ház és ocsmány az egész környék.

Élővé tenni, méltón fenntartani ezt a közteret akkor lehet, ha értelmes dologra használhatják az emberek.

kemtam
2009.12.20.
02:53
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.