Design/Formatervezés

Lighthouses: The Nordic Common Ground - Finnország, Norvégia, Svédország

1/11

Lighthouses: The Nordic Common Ground - Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé

?>
Lighthouses: The Nordic Common Ground -  Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Lighthouses: The Nordic Common Ground -  Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Lighthouses: The Nordic Common Ground -  Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Pavilonrészlet, Lighthouses: The Nordic Common Ground -  Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Pavilon, Lighthouses: The Nordic Common Ground -  Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Lighthouses: The Nordic Common Ground -  Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé
?>
Skandináv pavilon, fotó: Bálint Cili
?>
Skandináv pavilon, fotó: Bálint Cili
?>
Velencei Biennálé, skandináv pavilon, fotó: Bálint Cili
?>
Velencei Építészeti Biennálé, skandináv pavilon, fotó: Bálint Cili
?>
Skandináv pavilon, fotó: Bálint Cili
1/11

Lighthouses: The Nordic Common Ground - Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé

Lighthouses: The Nordic Common Ground - Finnország, Norvégia, Svédország
Design/Formatervezés

Lighthouses: The Nordic Common Ground - Finnország, Norvégia, Svédország

2012.11.23. 08:00

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Velence, Olaszország

Építészek, alkotók:
Miklós Imola Ildikó

Dosszié:

Miklós Imola Ildikó építész hallgató az északi országok Sverre Fehn tevei alapján 1962-ben épült közös pavilonját járta be, amely az idei biennálén 32 skandináv építész munkásságát mutatja be maketteken és egyedi installációkon keresztül.

A Biennálén az északi országok (Finnország, Svédország és Norvégia) évről-évre közös pavilonban kapnak helyet, ahol a jelen kor építészeti-gazdasági problémáira és a kiállítás mottójára reflektálhatnak. Az épületbe lépve ugyan a „common ground" jelszó mibenléte nem egyértelmű, viszont a kiállítás végére kifüggesztett plakát sokat segít ennek megértésében.

Lighthouses: The Nordic Common Ground -  Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé
2/11
Lighthouses: The Nordic Common Ground - Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé

A belső nagy hatást gyakorol a belépőre. Nagy, üresnek érezhető fehér térbe lépünk, ahol a födém áttetszősége és a függönyfalak miatt sok a fény. A méltán híres Pritzker-díjas norvég építész, Sverre Fehn híres épülete ez. A kiállítás ideje alatt az épület tervezésének 50 éves jubileumát ünnepli. A pavilon Sverre Fehn válasza a „nordic" háztípusra. Egy terv, mely a fény, anyag, struktúra, tér, természet és atmoszféra érzését eleveníti fel. Fehn hitt az időtlen építészetben, az anyagokban. Épületeit nemcsak megérteni, hanem érezni is kell. Szerette az árnyékok játékát, itt is az volt a célja, hogy az olasz fényt és mediterráneumot skandináv módon csempéssze az épületbe.

A megépült mű magába foglalja mindazt, ami egy északi ház lehet. Sajátos északi építészeti jegyeket, elemeket és részleteket használ. A pavilon fizikai és szellemi valója is az északi népek - Finnország, Svédország és Norvégia - közös alapját jelképezi.

A 2012-es kiállításon az épület 1962-es tervezése után született 32 skandináv építész munkássága tekinthető meg. A 11 svéd, 11 finn és 10 norvég építész egy-egy kiállított modellen keresztül igyekszik bemutatni az építészetről alkotott saját véleményét. Bár olyan skandináv irodák egy-egy munkái láthatók itt, mint Tham & Videgard Arkitekter (SWE), Lundén Österlund Wikar (FIN), Sanaksenaho Architects (FIN), AtelierOslo (NOR), Fantastik Norway (NOR), K2S (FIN), a kiállított darabok mégsem alkotnak egy egységet a különben nagyon szép, és talán egyetlen építészeti szempontból értékelhető műben, magában a Fehn által tervezett pavilonban.

Pavilon, Lighthouses: The Nordic Common Ground -  Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé
5/11
Pavilon, Lighthouses: The Nordic Common Ground - Finnország, Norvégia, Svédország - Velencei Építészeti Biennálé

Belépésemkor nagy, könnyen átlátható kiállítótér fogadott, sok-sok kisebb, talapzaton álló makettel. Sajnos ezeket tüzetesebben megvizsgálva sem állt bennem össze a kiállítás jelszavára való közös reflektálás. Feladatuk ugyan az lenne, hogy egységesen mutassanak valamit, amiről egyből a skandináv táj jut a látogató eszébe, a kiállított tárgyak között szereplő kitömött hófehér nyuszin kívül azonban semmi nem kelt bennünk ilyen érzést. Minden iroda egyénként gondolkodott, a saját véleményét mutatta, nem is feltétlenül építészeti, inkább művészi értékű installációkon keresztül. Ezek közül jó pár ugyan érdekes és interaktív volt, bevonta a szemlélődő laikusokat is, ám az értő szemnek nem tudott érdemlegeset, újat mutatni. A klasszikus skandináv jegyek, mint a szerény anyaghasználat, az egyszerű formák és a természetközeliség azonban némely művészeti alkotásban egészen jól kivehetők.

Miklós Imola Ildikó, BME Urbanisztika Tanszék

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk