Magyar művészeti siker Aix-en-Provence-ban
Magyar művészek alkotása nyerte a Marseille-Provence 2013 Európa Kulturális Fővárosa program keretében másodszorra meghirdetett Vasarely művészeti pályázatot. Imre Péter és Máté Tamás művét Bencze Zoltán és Horváth András cikkével mutatjuk be.
2010-ben a Dél-Dunántúli Építész Kamara kezdeményezésére és szervezésében két nemzetközi művészeti pályázat is lezajlott Pécsett. A Breuer Marcellhez kötődő emlékműpályázatot – az azóta komoly nemzetközi sikereket elérő - Csákány István szobrászművész „Breuer emlékszoba" című alkotása nyerte, amit azonban a város pénzügyi okok máig nem tudott megvalósulni. Sikeres volt a Vasarely nemzetközi művészeti pályázat, melynek eredményeként Palatinus Dóra és Makra Zoltán „37m2" című köztéri installációja Uránváros főterén megépült.
A Victor Vasarely nevéhez fűződő pályázattal együtt egy hosszú távú művészetfejlesztési program víziója is megszületett. Ennek keretében a pályázat második meghirdetésére a Marseille-Provence-2013 Európa Kulturális Fővárosa program keretében került sor. A lebonyolítók ezúttal Aix-en-Provence városa, a Vasarely Alapítvány, illetve a 2013-as EKF Programiroda voltak. A világhírű építész, Rudy Ricciotti által vezetett nemzetközi zsűri 63 európai pályázó közül a szekszárdi Imre Péter és Máté Tamás „Mikroelektronika" c. műtervének ítélte az első díjat. A szobrot október 10-én avatták fel a Vasarely Alapítvány parkjában, ahol az ünnepséget követően japán média művészek látványos fényfestés előadását élvezhette a nagyszámú közönség. A szobor végleges helye a szociális problémákkal küzdő és jelenleg rekonstrukció alatt álló Corsy nevű városrészben lesz.
Előzmények
A Dél-dunántúli Építész Kamara (DDÉK) által 2010-ben szervezett Építészet és Kontextus programsorozat keretében lebonyolított Victor Vasarely nevét viselő nemzetközi pályázat kiemelt célja volt, hogy hosszú távú nemzetközi együttműködést indítson útjára. A tervek szerint minden harmadik évben más és más európai városban születne új köztéri műalkotást a pécsi kezdeményezés nyomán. Az első pályázati kiírás művészeti koncepcióját Héctor Solari Németországban élő médiaművész készítette Pécsett. A pécsi pályázat célja az, volt, hogy a helyi lakóközösségek identitását erősítő műalkotás szülessen a város egyik főterén. A győztes műalkotás egy 37m2-es lakótelepi típuslakás paramétereit jeleníti meg Uránvárosban. A „37 m2" című alkotás a munkáslakótelep városépítészeti és szociokulturális hagyatékának értelmezéséhez kínál szempontokat.
A pályázat második meghirdetése alakalmával Aix-en-Provence-ban az „InnovArt" című projekt keretei között került sor. A francia pályázati kiírás olyan műalkotás létrehozására hívott fel, „amely hatékonyan jeleníti meg a városi köztereken a természeti és épített környezet viszonyát, a fenntartható fejlődés kérdéseit vagy a kor technológiai kérdéseinek szempontjait". A francia pályázat súlyát és jelentőségét jelzi, hogy a 15 tagú zsűri elnöke a világhírű sztárépítész, Rudy Ricciotti volt, aki 2013-as Európai Kulturális Fővárosa év emblematikus épületét, a mediterrán civilizációk múzeumát tervezte Marseille-ben. A zsűriben helyet foglalt Pierre Vasarely művészettörténész, a Vasarely Alapítvány elnöke, és Páva Zsolt, Pécs polgármestere is.
A zsűri véleményét Rudy Ricciotti a következőkben foglalta össze:
A Vasarely Alapítvány harcban áll a köztéri művészetért. Élén vezetője Pierre Vasarely, aki hűséges marad a művészet támogatásának nagyszerű hagyományához, nem tagadja meg azt. Az Alapítvány közreműködésével nemzetközi művészeti verseny indult útnak, hogy létrejöjjön egy új műalkotás Aix-en-Provence-ban. Nemzetközi zsűri ült össze. Elemző munkával, lelkes vitával és érzelmes veszekedéssel teli tanácskozás után, Imre Péter és Máté Tamás műve került kiválasztásra. Ez a mű magában hordozza a tömegek mozgásának távoli emlékét, érvényt szerez a munka szellemének a könnyedséggel szemben. A műalkotás az épített környezet elemeként jelenik meg. Testiség, geometria, sűrűség, komplexitás, fejlődő gyengédség és hitelesség egy őszinte és erőteljes műben.
A Vasarely pályázat kezdeményezése nyomán 2010 óta aktív kapcsolat épült ki Pécs és Aix-en-Provence városa között. A két önkormányzat partnervárosi kapcsolatba lépett, amely a testvérvárosi kapcsolatot megelőző partnerségi szint. A két pályázati lebonyolítás sikere remélhetőleg elég lesz ahhoz, hogy a pécsi művészetfejlesztési kezdeményezés egy európai programsorozattá váljon. Ezért Pécs városa és a Vasarely Alapítvány egy nemzetközi köztéri művészeti díj létrehozását készítik elő, amely biztosítja majd a háromévenkénti meghirdetés feltételeit.
Bencze Zoltán és Horváth András
20:55
Gratula a Vasarely-pályázat győzteseinek, valamint a pécsi építész- és művésztársadalomnak a kezdeményezésért, Pécs vezetésének pedig a következetes, aktív részvételért. Azt a Breuer Marcel emlékmű-pályázatot viszont - a színvonala miatt - szerintem jobb lenne elfelejteni. Szerencsére Breuer és társai (Weininger, Forbát) enélkül az emlékmű-projekt nélkül is "jelen vannak" Pécsett: többek között az épületekkel, a kiváló Pannónia-könyvsorozattal, a művészek bauhausos kötődéséről szóló, három évvel ezelőtti, nagyon klassz kiállítással (illetve annak emlékével), amely - ideiglenes helyszínen vagy sem - ragyogóan képviselte azt, amit az emlékműpályázat darabjai nem igazán. Valamint remélem, jelen vannak Forbát Alfrédnak, a holokauszt áldozatai emlékére, a negyvenes évek második felében, a temetőben felállított alkotásával is...