| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

M.A.X. Museo

1/11

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/11

M.A.X. Museo
Épületek/Középület

M.A.X. Museo

2007.09.14. 10:22

Projektinfó

Földrajzi hely:
Chiasso, Svájc

Építészek, alkotók:
Durisch + Nolli Architetti

A M.A.X. Museo igen egyszerű építmény. A nagyvonalú és világos terek semlegesek és egyszerű kialakításúak, így a tartalom a maga teljességében érvényesül.Építészet: Durisch + Nolli Architetti

A Max Huber.Kono alapítvány
A M.A.X. Museo Aoi Huber Kono asszony megbízásából épült abból a célból, hogy megőrizze férje, Max Huber és édesapja, Takashi Kono emlékét, akik mindketten a 20. század jelentős grafikusai voltak. Az ő emlékükre épült meg a képzőművészeti és alkalmazott művészeti múzeum.

A M.A.X. Museo
A M.A.X. elnevezésben az „M" Max Huberre és a multimédia szóra, az „A" a művészetre (art), az avantgárdra, és az építészetre (architecture) utal, az „X" pedig azt jelzi, hogy a múzeum minden művészeti irány előtt nyitva áll.

A senkiföldjén új helyszín jön létre
Az építészek kérésére Chiasso városa az új múzeum számára egy frissen felújított színház közelében fekvő, évek óta üresen álló parkológarázs területét bocsátotta rendelkezésre. Ez az egykori senkiföldje-szerű iparterület a városszerkezet közepén, a színház- és iskolanegyed között fekszik, az építészek javaslatára azonban új értelmezést kapott: egy új város-körzet víziója kezdett körvonalazódni.

A múzeum mint katalizátor
A múzeum így egy új, régiókon átívelő jelentőséggel bíró és katalizátorként, vagy vetőmagként funkcionáló kulturális központ lett. A M.A.X. Museo mellett a meglevő kocsiszínt ún. „Spazio Officina"-vá építették át. Ezáltal új külső és belső terek keletkeztek, amelyek teljes egészében a kultúrát és a művelődést szolgálják. A szintén üresen álló egykori szomszédos Calida-gyárban a tervek szerint a neves táncos, a jelenleg Párizsban és Velencében dolgozó Carolyn Carlsson tánciskolája kap helyet. A M.A.X. Museo-val szemközti színház jelenleg Tessin kanton legizgalmasabb kortárs színházi és balettprogramját kínálja. A különböző intézmények egymásmellettisége és az új múzeum katalizátor-hatása Tessin számára egyedülálló kulturális negyed kialakulását jelenti.

 

1/11

2/11


 

Egyszerű épület
A M.A.X. Museo igen egyszerű építmény. A nagyvonalú és világos terek semlegesek és egyszerű kialakításúak, így a tartalom a maga teljességében érvényesül. A tervezési folyamat során Max Huber művei vezették az építészek gondolatait, így vált világossá, hogy építészeti felfogásuk és a grafikus életműve számos közös vonással rendelkezik.

 

3/11

4/11




A M.A.X. Museo egy olyan nagy, áttetsző vitrin, amelynek tartalma a múzeum pillanatnyi kiállításai szerint alkalomról alkalomra újul meg. Éjszaka a homlokzat kivilágításával megjelenítődik a vitrin tartalma, miközben az épület a várost is fénnyel vonja be. Olyan dinamikus homlokzat ez, amely időről időre változik. A múzeumépület tiszta és egyszerű tömege felértékeli Chiasso városának kulturális negyedét. Új városrész, urbánus tér keletkezik, amely kulturális és kiállítási tartalmán keresztül válik egyedivé.


Szerkezet és tér – a szerkezet és a tér azonossága
A M.A.X. Museo-t a szerkezet és tér közötti anyagbeli megfeleltetés jellemzi. A térképző elemek egyben az egész épület tartószerkezetét is adják. A tartószerkezet jellegzetes eleme a kiállítóterek két oldalán, a két földszinti mag fölött lévő nagy túlnyúlás. Az egyszerű, szimmetrikus szerkezet többféle módon interpretálható; a múzeum bejárati oldalán nagyméretű, szabadon álló portikusz áll (kb. 9x9 m), míg szemközt a földszinti födém abbamarad, és így kétszintes kiállítótér jön létre. A gépészeti szerkezetek az épület tömegébe integráltak. A betont télen fűtik, nyáron hűtik, így egyenletes hőmérséklet állítható elő.

5/11

6/11

 

Szűrt és rétegelt fény
A tartószerkezetet kiegészítve az épület héja különböző fényáteresztő és fényszűrő rétegekkel veszi körül a múzeumot. Ezeken az áttetsző rétegeken keresztül válik lehetővé az épület belsejébe bejutó fény mennyiségének változtatása. A homlokzat külső burkolata önhordó Linit profilüvegből készült. Ez az anyag lehetővé teszi a külső héjszerkezet költségeinek minimalizálását, mivel a profilüveg-elemek gyakorlatilag vázszerkezet nélkül építhetők be. Az üvegelemek Solar típusú mikroprizma-struktúra nyomást kaptak, amitől rejtelmesen áttetszővé váltak. A homlokzat középső rétege fehér textil napvédelemmel van ellátva, ez teszi lehetővé a fény mértékének szabályozását.

 

7/11

8/11

9/11


 

A homlokzat belső rétege nagytáblás, mart hővédő üvegből áll. A bejárati részen és az azzal szomszédos, Max Huber emlékére épült kis belső udvarban került csak beépítésre teljesen átlátszó üveg, amelyen keresztül közvetlen kapcsolat jöhet létre a várossal és a közeli színházzal, valamint az égbolttal. A felső szint homlokzatburkolati szerkezete 60 cm széles, járható közbülső teret képez, amely külön kiállítótérként szolgál. Így a múzeumban kiállított műveket nem csak a látogatók láthatják, hanem azok kitárulnak egész város felé.

A külső tér
A M.A.X. Museo magasföldszinti részét az épülettömegen kívül egy szintben megemelt platform/posztamens alkotja, amelyen keresztül a múzeum a parkolóból elérhető. Ez az emelvény, amelynek az alapterülete a múzeum alapterületének felel meg, külső kiállítótérként működik. A raszterben elhelyezett tartószerkezet padlóba süllyesztésével lehetőség nyílt nagy kiállítótér kialakítására. A tartószerkezeti elemek elé padlóba épített lámpákat szereltek, így a kiállításokat éjszaka is meg lehet világítani. A múzeumi tereket két rámpa köti össze az új, többfunkciós csarnok szintjén kialakult terekkel. A múzeum így szinte beleolvad a környező nyitott térbe.

10/11


Építészet: Durisch + Nolli Architetti
Lugano

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.