Helyek/Infrastruktúra

Megtartani az értéket - vasútállomás Keszthelyen

1/35

Keszthely

Keszthely
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthely
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
1/35

Keszthely

Megtartani az értéket - vasútállomás Keszthelyen
Helyek/Infrastruktúra

Megtartani az értéket - vasútállomás Keszthelyen

2017.06.29. 14:16

Projektinfó

Földrajzi hely:
Keszthely

Vélemények:
1

Keszthelyi vasútállomás és környezetének rekonstrukciója

URL:
Máv Zrt. BLI Műszaki Tevezési Főosztály

Tervezés éve:
2014

Építés éve:
2016

Stáblista

építész vezető tervező: Flachner Szilvia (MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Főosztálya)

szakági tervezők:
belsőépítészet: Göde Ferenc (KROKI Studio)
tájépítészet: Tóth Renáta 
tartószerkezet: László Zoltán
tartószerkezet szakértő: Főző Krisztián
épületgépészet: Hegyi László 
épületvillamosság: Turi Ádám
közműtervezés: Halász Adrienn
úttervező: Balogh Péter
rehabilitációs tervező: Székely Márta

kivitelezés fővállalkozója: SZ-L Bau Kft. 

szakkivitelezők:
homlokzatburkolat, térburkolat /JURA mészkő, épített padok/ agglomerát: Balkán Stein Kft.
egyedi attika elemek, pengefal / fehér dekorbeton: Bauprod Kft.
egyedi falburkoló elemek / szürke texturált dekorbeton: Ornamentika Kft.
belsőépítészeti burkolatok, beépített bútorok: Enteriőr Plusz Design Kft.
kültéri- beltéri órahálózat, távközlés, utastájékoztatás: pro MONTEL zRt. 

A tavasszal átadott keszthelyi vasútállomás rekonstrukciójánál Flachner Szilvia [Máv Zrt. Műszaki Tervezési Főosztály] fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése, a helyiségstruktúra újragondolása volt. Miközben a csapat mindezt a 21. századi funkcionális igényekhez illesztette, megtartották az épület értékeit is. 

Keszthelyi vasútállomás és környezetének rekonstrukciója

A vasútállomás Keszthely város frekventált területén található, közvetlenül az autóbusz-állomás mellett. 2015-ben a közösségi közlekedés fejlesztését célzó projekt keretében új buszállomást adtak át, ami lehetővé teszi, hogy Zala megye helyközi és Keszthely helyi autóbuszai csatlakozzanak a MÁV vonataihoz. A most megújult vasútállomással egy korszerű intermodális jellegű csomópont jöhet létre.


Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
2/35
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia



Az épületegyüttes története, a fejlesztési irányok

A korábbi MÁV felvételi épület 1903-ban épült típusépületként, melyet azonban a későbbi átalakítások jelentősen átformáltak, eredeti térrendszere mára már nyomokban sem fedezhető fel. Az épület a jelenlegi elrendezését az 1962-es átépítéskor-felújításkor kapta, az eredeti épület jelentős bővítésével. A kétszintes épülethez hozzáépítettek egy földszintes üzemi funkciókat ellátó épületszárnyat. Az ezzel ellentétes oldalon egy büfé és egy utas WC pavilont alakítottak ki, amit az épülethez egy fedett-nyitott térrel kapcsoltak össze. Az eredeti tervek nagyvonalúságát a 2013-as állapot nem igen tükrözte, az üzemeltetési problémák megoldása és a büfé pavilon kibővítése mély nyomokat hagyott.

Az állomás rekonstrukció fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése volt, a helyiségstruktúra újragondolása a 21. századi funkcionális igényekhez illeszkedve. Az épületet egységként kezelve törekedtünk a korszerű, energiatudatos kialakítására különös tekintettel a hőszigetelés mértékére, innovatív – lehetőleg minél jobb arányú megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési rendszerek alkalmazására, és takarékos rendszerek (wc öblítés, csapok, LED világítás, stb.) és vezérlések felhasználására, a gazdaságos üzemeltethetőségre.


Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
9/35
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia



A funkcionális és szerkezeti korszerűsítés mellett célunk volt az épület külső megjelenésének karakteressé tétele a meglévő értékek megtartásával.
Megtartandó karaktert ad az Észak-Balaton több MÁV épületén is megjelenő terméskő anyaghasználata, az oldalanként egy-egy darabból kifaragott, mély mészkő ablakkeretezés, valamint a fedett peron és nyári váró vékony acél oszlopaira könnyeden támaszkodó, a pavilonok felett lebegő födémlemeze.

A rekonstrukció építészeti eszköztára

Az attika megemelésével hoztunk létre kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületének tömegével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések (napkollektor és légkondicionáló kültéri egységének) elrejtésére is. A homlokzati kerámia burkolat helyett hőszigeteléssel ellátott csiszolt mészkő burkolat került, a bejárathoz kapcsolódó falakon szürkés árnyalatú texturált műkőburkolattal, a burkolatra épített kültéri órával.
Fehér dekorbeton ablakkeretezés fogja össze a földszinti ablaksort és az emeleti nyílásoknál műkő árnyékoló pengék jelennek meg. Műkő szegélyelem emeli ki az épület fő karakterét adó födémlemez könnyed lebegését.

A beltérben épített kő-faburkolatú padokkal és a külső ablakkeretezéssel hasonlatos pénztár kialakítással, valamint süllyesztett világítással alakítottunk ki kortárs hangulatot. A nyílászárók egységesen hőhídmegszakításos acélszerkezetűek, a főbejárat automata tolóajtós portállal készült. A „halacskás” kerámia rácsok felújítása erősen sérült állapotuk miatt nem volt lehetséges. A motívum újraélesztése laminált üveg rétegei közé nyomtatott színes halacska mintás üvegfal beépítésével történt, a nyári váró város felőli oldalán, vizuális kapcsolatot adva az autóbusz-állomás felé. A nyári váróban a peron megközelítéséhez kialakított rámpa felett visszaállítottuk a lamellás kialakítást, és üveg felülvilágítóval fedtük le, természetes fényt adva a váró fő közlekedési útvonalában. 


Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
22/35
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia



Az épület előtti tér a korábbi lépcsős kialakítás helyett 2-2.3%-os lejtésű burkolattal kerül kialakításra, mind a kerékpárosok mind az utasok kényelme érdekében. Emelt magasságú növénykazettákban parkosított területeket hoztunk létre. Szervizútként kialakított döntött szegéllyel elválasztott burkolattal tettük lehetővé rövid megállást (K+R) az állomási előtérben. B+R kerékpártároló került kialakításra részben a fedett nyitott tető alatt, részben az épület előtt. Az üzemi parkoló mellett, az épülethez legközelebb eső részen került kialakításra 1 db akadálymentes parkoló. 

Tervezés és kivitelezés

Az állomás épület és környezetének rekonstrukcióját a KÖZOP-2.5.0-09-11-2013-0003 projekt keretében 2013 nyarán kezdtük el tervezni. A tervek elkészítése helyszíni felmérési terv és a tervtárban fellelhető átalakítási kiviteli terv alapján illetve részletes tervezési program szerint folyt. A közbeszereztetés 2014 második felében történt, a kivitelezés 2015 első negyedévében kezdődött.

A tervezés alatt is működő állomásépületben sajnos a megtartandó szerkezetek feltárására, roncsolásos anyagvizsgálatára nem volt mód. Ez több esetben az építés során meglepetést okozott:

  • a habarcsba ragasztott kerámia homlokzatburkolat eltávolításakor derült ki, hogy a homlokzati falazat síkjában nagy eltérések tapasztalhatók és jóval vastagabb kiegyenlítő vakolat felhordására van szükség, hogy a tervezett átszellőztetett kőburkolat megfelelően kialakítható legyen.
  • a megmaradónak tervezett padlószerkezetet a padlóburkolat eltávolítása után el kellett bontani, mert nem volt kellő vastagságú és anyagminőségű, vízszigetelést is csak nyomokban találtak.
  • a nyári váróban a megmaradó alulbordás födémszerkezet alatt az eredeti kiviteli tervek alapján feltételezett rabic-mennyezet helyett a bordákhoz kapcsolt vasbeton lemezt találtak a bontáskor, ami megnehezítette a bontást és ekkor derült csak fény arra, hogy néhány helyen a megtámasztásoknál megerősítésre és sok helyen betonplasztikára van szükség.
  • a nyári váróban lévő büfé határolófalának kialakítását is a bontás utáni megváltozott viszonyokhoz kellett igazítani.


Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia
32/35
Keszthelyi vasútállomás és környezete rekonstrukciója - építész: Flachner Szilvia - fotó: Flachner Szilvia



A nagy kiterjedésű lapostető vízelvezetését a megépítéskor úgy tervezték, hogy rejtetten az attika mögötti vályúban gyűlik össze a víz és az alátámasztó oszlopokban béléscsőként elhelyezett esővízlevezetőkön keresztül távozik. Ez a rejtett rendszer a levezetőpontok folytonos ázásához vezetett, ami nem volt javítható, ezért döntöttünk úgy, hogy Geberit Plúvia belső vízelvezetéssel alakítjuk ki az új FPO műanyaglemezzel borított tetőt. A megfelelő lejtések a salakrétegek egy részének eltávolítása után polisztirol lemezből kelültek kialakításra. Az attika lezárását pedig mind a földszint feletti, mind a legfelső szinten egyedi betonelemek alkotják, amit rozsdamentes kőrögzítők tartanak.

A kivitelezés 2016 decemberében elkészült, az épületet és környezetét 2017. március 21-én adták át.

 

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2017.07.13.
14:26

Szép lett, gratulálok. Kár, hogy a balatoni vasút alkonyának idején került sor erre a nagyon igényes felújításra-átépítésre. Keszthelyt naponta ma már mindössze 30 járat érinti - ez az érkező és induló személyvonatok összesített száma. A főszezonban, július közepén...

Az épület a poszt-modern (nem a posztmodern) kiváló példája. Arányai, formanyelve a modernizmusé, az anyagválasztások és a részletek viszont maiak. A nyári váró járófelülete télen valószínűleg csúszni fog, de reméljük, tévedek. Elismerésem a közönségforgalomtól elzárt, különálló üzemviteli épület megtartásához: durva terméskő burkolatával és szocmodern tömegével szépen rímel az új állomásépületre. Nem is beszélve a fecskefészkekről, amelyeket - ott, az üzemépületen - gondosan meghagytak. 

Hogy intermodális-e ez a csomópont, nem tudom: talán a parkolóhelyek száma kevés ehhez. A buszpályaudvar és a vasútállomás közelsége és együttélése viszont példaszerű, pl. a vasútállomás peronján képernyőről olvasható az indulni készülő buszok listája.

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk