Megtartani az értéket - vasútállomás Keszthelyen
A 2017 tavaszán átadott keszthelyi vasútállomás rekonstrukciójánál Flachner Szilvia [Máv Zrt. Műszaki Tervezési Főosztály] fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése, a helyiségstruktúra újragondolása volt. Miközben a csapat mindezt a 21. századi funkcionális igényekhez illesztette, megtartották az épület értékeit is.
Keszthelyi vasútállomás és környezetének rekonstrukciója
A vasútállomás Keszthely város frekventált területén található, közvetlenül az autóbusz-állomás mellett. 2015-ben a közösségi közlekedés fejlesztését célzó projekt keretében új buszállomást adtak át, ami lehetővé teszi, hogy Zala megye helyközi és Keszthely helyi autóbuszai csatlakozzanak a MÁV vonataihoz. A most megújult vasútállomással egy korszerű intermodális jellegű csomópont jöhet létre.
Az épületegyüttes története, a fejlesztési irányok
A korábbi MÁV felvételi épület 1903-ban épült típusépületként, melyet azonban a későbbi átalakítások jelentősen átformáltak, eredeti térrendszere mára már nyomokban sem fedezhető fel. Az épület a jelenlegi elrendezését az 1962-es átépítéskor-felújításkor kapta, az eredeti épület jelentős bővítésével. A kétszintes épülethez hozzáépítettek egy földszintes üzemi funkciókat ellátó épületszárnyat. Az ezzel ellentétes oldalon egy büfé és egy utas WC pavilont alakítottak ki, amit az épülethez egy fedett-nyitott térrel kapcsoltak össze. Az eredeti tervek nagyvonalúságát a 2013-as állapot nem igen tükrözte, az üzemeltetési problémák megoldása és a büfé pavilon kibővítése mély nyomokat hagyott.
Az állomás rekonstrukció fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése volt, a helyiségstruktúra újragondolása a 21. századi funkcionális igényekhez illeszkedve. Az épületet egységként kezelve törekedtünk a korszerű, energiatudatos kialakítására különös tekintettel a hőszigetelés mértékére, innovatív – lehetőleg minél jobb arányú megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési rendszerek alkalmazására, és takarékos rendszerek (wc öblítés, csapok, LED világítás, stb.) és vezérlések felhasználására, a gazdaságos üzemeltethetőségre.
A funkcionális és szerkezeti korszerűsítés mellett célunk volt az épület külső megjelenésének karakteressé tétele a meglévő értékek megtartásával.
Megtartandó karaktert ad az Észak-Balaton több MÁV épületén is megjelenő terméskő anyaghasználata, az oldalanként egy-egy darabból kifaragott, mély mészkő ablakkeretezés, valamint a fedett peron és nyári váró vékony acél oszlopaira könnyeden támaszkodó, a pavilonok felett lebegő födémlemeze.
A rekonstrukció építészeti eszköztára
Az attika megemelésével hoztunk létre kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületének tömegével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések (napkollektor és légkondicionáló kültéri egységének) elrejtésére is. A homlokzati kerámia burkolat helyett hőszigeteléssel ellátott csiszolt mészkő burkolat került, a bejárathoz kapcsolódó falakon szürkés árnyalatú texturált műkőburkolattal, a burkolatra épített kültéri órával.
Fehér dekorbeton ablakkeretezés fogja össze a földszinti ablaksort és az emeleti nyílásoknál műkő árnyékoló pengék jelennek meg. Műkő szegélyelem emeli ki az épület fő karakterét adó födémlemez könnyed lebegését.
A beltérben épített kő-faburkolatú padokkal és a külső ablakkeretezéssel hasonlatos pénztár kialakítással, valamint süllyesztett világítással alakítottunk ki kortárs hangulatot. A nyílászárók egységesen hőhídmegszakításos acélszerkezetűek, a főbejárat automata tolóajtós portállal készült. A „halacskás" kerámia rácsok felújítása erősen sérült állapotuk miatt nem volt lehetséges. A motívum újraélesztése laminált üveg rétegei közé nyomtatott színes halacska mintás üvegfal beépítésével történt, a nyári váró város felőli oldalán, vizuális kapcsolatot adva az autóbusz-állomás felé. A nyári váróban a peron megközelítéséhez kialakított rámpa felett visszaállítottuk a lamellás kialakítást, és üveg felülvilágítóval fedtük le, természetes fényt adva a váró fő közlekedési útvonalában.
Az épület előtti tér a korábbi lépcsős kialakítás helyett 2-2.3%-os lejtésű burkolattal kerül kialakításra, mind a kerékpárosok mind az utasok kényelme érdekében. Emelt magasságú növénykazettákban parkosított területeket hoztunk létre. Szervizútként kialakított döntött szegéllyel elválasztott burkolattal tettük lehetővé rövid megállást (K+R) az állomási előtérben. B+R kerékpártároló került kialakításra részben a fedett nyitott tető alatt, részben az épület előtt. Az üzemi parkoló mellett, az épülethez legközelebb eső részen került kialakításra 1 db akadálymentes parkoló.
Tervezés és kivitelezés
Az állomás épület és környezetének rekonstrukcióját a KÖZOP-2.5.0-09-11-2013-0003 projekt keretében 2013 nyarán kezdtük el tervezni. A tervek elkészítése helyszíni felmérési terv és a tervtárban fellelhető átalakítási kiviteli terv alapján illetve részletes tervezési program szerint folyt. A közbeszereztetés 2014 második felében történt, a kivitelezés 2015 első negyedévében kezdődött.
A tervezés alatt is működő állomásépületben sajnos a megtartandó szerkezetek feltárására, roncsolásos anyagvizsgálatára nem volt mód. Ez több esetben az építés során meglepetést okozott:
- a habarcsba ragasztott kerámia homlokzatburkolat eltávolításakor derült ki, hogy a homlokzati falazat síkjában nagy eltérések tapasztalhatók és jóval vastagabb kiegyenlítő vakolat felhordására van szükség, hogy a tervezett átszellőztetett kőburkolat megfelelően kialakítható legyen.
- a megmaradónak tervezett padlószerkezetet a padlóburkolat eltávolítása után el kellett bontani, mert nem volt kellő vastagságú és anyagminőségű, vízszigetelést is csak nyomokban találtak.
- a nyári váróban a megmaradó alulbordás födémszerkezet alatt az eredeti kiviteli tervek alapján feltételezett rabic-mennyezet helyett a bordákhoz kapcsolt vasbeton lemezt találtak a bontáskor, ami megnehezítette a bontást és ekkor derült csak fény arra, hogy néhány helyen a megtámasztásoknál megerősítésre és sok helyen betonplasztikára van szükség.
- a nyári váróban lévő büfé határolófalának kialakítását is a bontás utáni megváltozott viszonyokhoz kellett igazítani.
A nagy kiterjedésű lapostető vízelvezetését a megépítéskor úgy tervezték, hogy rejtetten az attika mögötti vályúban gyűlik össze a víz és az alátámasztó oszlopokban béléscsőként elhelyezett esővízlevezetőkön keresztül távozik. Ez a rejtett rendszer a levezetőpontok folytonos ázásához vezetett, ami nem volt javítható, ezért döntöttünk úgy, hogy Geberit Plúvia belső vízelvezetéssel alakítjuk ki az új FPO műanyaglemezzel borított tetőt. A megfelelő lejtések a salakrétegek egy részének eltávolítása után polisztirol lemezből kelültek kialakításra. Az attika lezárását pedig mind a földszint feletti, mind a legfelső szinten egyedi betonelemek alkotják, amit rozsdamentes kőrögzítők tartanak.
A kivitelezés 2016 decemberében elkészült, az épületet és környezetét 2017. március 21-én adták át.
Flachner Szilvia
Többek között a keszthelyi vasútállomás és környezetének rekonstrukciója is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.
14:26
Szép lett, gratulálok. Kár, hogy a balatoni vasút alkonyának idején került sor erre a nagyon igényes felújításra-átépítésre. Keszthelyt naponta ma már mindössze 30 járat érinti - ez az érkező és induló személyvonatok összesített száma. A főszezonban, július közepén...
Az épület a poszt-modern (nem a posztmodern) kiváló példája. Arányai, formanyelve a modernizmusé, az anyagválasztások és a részletek viszont maiak. A nyári váró járófelülete télen valószínűleg csúszni fog, de reméljük, tévedek. Elismerésem a közönségforgalomtól elzárt, különálló üzemviteli épület megtartásához: durva terméskő burkolatával és szocmodern tömegével szépen rímel az új állomásépületre. Nem is beszélve a fecskefészkekről, amelyeket - ott, az üzemépületen - gondosan meghagytak.
Hogy intermodális-e ez a csomópont, nem tudom: talán a parkolóhelyek száma kevés ehhez. A buszpályaudvar és a vasútállomás közelsége és együttélése viszont példaszerű, pl. a vasútállomás peronján képernyőről olvasható az indulni készülő buszok listája.