építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Mélygarázs a Ligetbe

A múzeumi negyed létrehozása, a park zöldfelületének gyarapítása mellett az autóforgalom radikális csökkentése is a Liget Budapest projekt fontos szempontja. Ennek első lépése a felszíni parkolás megszüntetése a Városliget peremén megvalósuló mélygarázsok építésével.

A Városliget megújításának egyik fő célkitűzése, hogy a park zöldfelületének rehabilitációja és gyarapítása mellett radikálisan csökkentse a közpark autóforgalmát, amely a mai napig óriási környezeti terhelést jelent a Liget élővilágára nézve. Ennek első lépése a felszíni parkolás megszüntetése a Városliget peremén megvalósuló mélygarázsok építésével. A tervek szerint az Állatkerti körúton 700, a Hermina úton 275, a Dózsa György úton pedig 800 férőhelyes földalatti parkoló épül, az utóbbi kivitelezése június elején már elkezdődött az eddigi felszíni parkolóként működő területen, az Ötvenhatosok terén.

A mélygarázsok építésnek köszönhetően tisztul a park levegője, csökken a zajterhelés, és biztonságosabbá válik a gyalogos és kerékpáros közlekedés a parkban. A Városliget autóforgalmának radikális csökkentésével párhuzamosan zajlik a park megújításának első üteme a kutyás élménypark és az új sportpályák kialakításával, a Vakok kertjének megújításával és a Szépművészeti Múzeum környéki parkrész zöldfelületi rehabilitációjával.
A Városligeten ma napi 15.000 autó halad keresztül, és a közelmúltig több mint 1.500 autó parkolt itt naponta. A Liget Projekt hatására ez az állapot megváltozik: a felszíni parkolók megszüntetésével, a mélygarázsok építésével és a Kós Károly sétány valódi, forgalommentes sétánnyá alakításával egy zöldebb és élhetőbb parkká válik majd a Városliget. A volt Felvonulási téren lévő parkoló helyén épül fel az új Néprajzi Múzeum, a Városligeti Színház és az említett mélygarázs, a fennmaradó részt visszakapja a park, ott sétányt alakítanak ki.


Felvonulási tér


A csaknem 30.000 négyzetméter összes szintterületű, vastag földréteggel, és így növényzettel borított négyszintes mélygarázs nemcsak autók elhelyezésére lesz alkalmas, hanem külön beállót kapnak a mozgássérültek járművei, a motorosok és az elektromos autók is, a garázs legfelsőbb szintjén kerékpártárolókat és öltözőket alakítanak ki. A tervek szerint az új mélygarázsokban kedvezményesen parkolhatnak majd a környező utcákban lakók, ennek érdekében a Városliget Zrt. tárgyalásokat folytat a környező önkormányzatokkal. A mélygarázsok építése általánosan elfogadott gyakorlat a közterületek, terek és parkok autómentesítésére, kiváló példa a Kossuth tér felújítása során épített térszint alatti létesítmény, amelynek köszönhetően megszűnt a teret évtizedekig elcsúfító felszíni parkolás.

forrás: sajtóközlemény

 

 

 

vélemény írásához jelentkezzen be »