Milánó az EXPO előtt: beszámoló a milánói design hétről
Idén tavasszal nem csupán a világkiállítás közelgő megnyitója hozta lázba Olaszország ipari központjaként és a divat fellegváraként ismert város amúgy is pezsgő életét. Április 14-19. között került sor ugyanis a design világ egyik legfontosabb és legnagyobb szakmai rendezvényére: a Design Hétre. Zámbó Lilla és Cone Dávid beszámolója.
A kreatív szakemberektől a gyártókon át a lelkes diákokig, több mint 300 000 látogatót vonzó, egyben kulturális és művészeti esemény azon túl, hogy átfogó képet nyújt az iparág jelenéről, trendteremtő erővel bír, mely az épített környezetre is óriási hatással van. Így mi sem hagyhattuk ki.
A milánói Design Hétkét nagy részre bontható: a Salone Internazionale del Mobile-re („iSaloni"), más néven a Nemzetközi Bútorkiállításra, valamint a Fuorisalone-re, avagy a „szalonin kívüli" eseményekre. Az előbbinek a Massimiliano Fuksas által tervezett, a központtól 15 km-re fekvő Rho nevű elővárosban található, Fiera Milano kiállítási és kongresszusi központ ad otthon. A 340 000 m2 belső, valamint 60 000 m2 külső kiállítótérrel rendelkező hatalmas területen 24 pavilonban, három (klasszikus, modern és design) kategóriában, egyéni standokon mutathatták be újdonságaikat a legnagyobb és legnívósabb bútortervezők és gyártók.
Az 1961-óta minden évben megrendezett Bútorkiállítás csak a hét utolsó két napján nyitott a nagyközönség számára. Így a Salone leginkább a szakemberek, építészek, designerek, művészek és gyártók mellett a kereskedők és a vevők elsődleges terepe, ahol a nagy üzletek köttetnek. Roberto Snaidero, a Salone del Mobile elnöke szerint idén (is) főként az orosz, kínai és közel-keleti piac dominált, de Németország részéről is élénk volt érdeklődés.
A Bútorkiállítás kísérő eseménye az úgynevezett Euroluce (International Lightening Exhibition), a kreatív világítástechnikai megoldásokat felvonultató kiállítás volt, ahol többek között a Manooi Light Creations Design Stúdió, valamint a Laokoon Design is jelen volt. Az Euroluce-t egyébként az Eurocucina, a konyha design expo váltja évente.
Ezen kívül két pavilont szenteltek az innovatív iroda tervezésnek és technológiának. A Workplace3.0 (SaloneUfficio) pavilonjaiban azonban nem csak a luxus tárgyalótermek és dolgozószobák bútorainak óriási választékát láthattuk, de ezen terek tervezésének kihívásai és a kialakításuk mögötti filozófia sík is megelevenedett. Az olasz építész, Michele de Lucchi „The Walk" című installációja –egy cirkuláris, véget nem érő ösvény, ami az irodai munka négy megkülönböztethető részén fut keresztül – a mozgás jelentősségét igyekezett kiemelni az iroda, a „workplace" terének tervezésekor, hangsúlyozva a valódi emberi igények figyelembevételének jelentősségét.
Ehhez kapcsolódva jelent meg a privát terek, illetve az akusztika kérdése, melyre a gyártók többsége reflektált ugyan különböző kiegészítőkkel, ám forma- és anyaghasználatukat tekintve meglehetősen egysíkúan, inkább csak a trendet követve. Ezen a téren a magyar tervezők végiggondoltabb és hatásosabb megoldásokat kínálnak, gondolva akár a S|LENT telefonfülkéjére.
A Bútorkiállítás legizgalmasabb pontja számunkra a Salone Satellite volt, melynek a Workplace3.0 pavilonjai adtak otthon. A Satellite 1998-óta nyújt lehetőséget a fiatal (35 év alatti), feltörekvő tehetségek (diákok és kis stúdiók) számára a nagyközönség előtti bemutatkozásra és befektetők keresésére. A Satellite idei témája – reflektálva az EXPO élelmezésére fókuszáló témájára – az Élő bolygó volt. Nekünk leginkább a Lett Művészeti Akadémia hallgatói projektje tetszett, akik bemutatták, hogyan tud egyetlen nyírfa hetven emberre elegendő energiát termelni. Emellett feltűnően izgalmas projektekkel képviselték magukat a német tervezők. Elsőként a weimari Bauhaus-Universität terméktervező szak végzős diákjainak diplomamunkáin akadt meg a szemünk. Egyszerű, de annál ötletesebb megoldásokat kínáltak a városi tereken felmerülő szociális problémákra, valamint fizikai korlátokra az élő és élhető bolygó megteremtésének és fenntartásának érdekében (mint pl. a pályaudvarokon felállítható „Happiness-to-go" kézmelegítő automata, vagy a vak emberek étkezését megkönnyítő, az ételek textúráját, hőmérsékletét és illatát is érzékeltető „Amuse-Gueule" étkészlet).
Az out for space mérnökökből és designerekből álló csapata pedig a természetes, ám sokszor elhanyagolt építőanyagok új és innovatív felhasználási módjaira hívta fel a figyelmet. Indonéz hagyományokból inspirálódva, a csapat nem csak egy különleges – a helyi és regionális kondíciókhoz is alkalmazkodó – technológiát dolgozott ki a nád, mint építőanyag megmunkálására (pl.: színezésére) és tömegtermelésére. Végül a svájci-német Schönstaub stúdió fotórealisztikus szőnyegei és textíliái mellett időztünk el.
A Design Hét másik része, a Fuorisalone, ami a „szalonon kívüli", az egész városban zajló több száz kulturális és művészeti esemény gyűjtőneve. A Brera, Tortona, Ventura Lambrate, valamint a történeti városközpontban található kisebb design kerületek galériái, műtermei késő éjszakáig látogathatóak. A Fuorisalone eseményei a fiatalok körében sokkal népszerűbbek, de nem csak a változatosabb és olcsóbb kiállító- vagy szórakozási lehetőségek miatt. A nyitott atelier-ék forgatagában, a tervezők állandó részvételével zajló kiállításokon sokkal közvetlenebb kapcsolat jön létre tervezők, a gyártók, a diákok, és a műkedvelők között.
A leginspirálóbb helyszín számunkra a városközponttól kicsit távolabb eső, a Lambrate pályaudvar környékén rendezett Ventura Lambrate projekt volt. Hazánkat ugyanis itt képviselte a három fiatal tehetségből álló Studio Nomad, egyike azon magyar építész stúdióknak, akikről az A10 európai építészeti folyóirat 2015. január-februári számának Eurovision mellékletében is olvashattunk. Tarcali Dávid, Pásztor Bence és Pongor Soma által 2011-ben alapított – építész háttérrel – rendelkező csoport a 3mm vastagságú acéllemezekből hajlított, színes asztalkollekciót, a 3LEGS-et állította ki. A játékos, ugyanakkor letisztult, három méretben elkészített geometriai mintázatokból és építészeti formákból inspirálódó darabok különlegessége, hogy különböző perspektívából tekintve mindig más arcukat mutatják. A csapat friss és könnyed stílusa magával ragadó, így a jövőben bútorkollekciójukon túl belsőépítészeti és építészeti munkáikra is érdemes lesz odafigyelnünk.
Amint azt a helyszínek grandiózus mérete és a kiállítók óriási száma sugallja a Design Hetet szinte lehetetlen végignézni. Az esemény különlegességét pont az adja, hogy mindenki a számára leginkább tetsző részt választhatja ki, ezáltal téve egyedivé az élményt. Tapasztalataink alapján az előzetes tervezés sem feltétlenül szükséges, jobb ha inkább csak olaszosan belefeledkezünk a programok forgatagába az inspiratív kiállításoktól a házak belső udvarán át a kávézók teraszáig, hiszen már csak a tömeget szemlélve is esztétikai élményben lesz részünk.
Zámbó Lilla és Cone Dávid (BIZSÓK Hangsugárzó Manufaktúra)