építészet : környezet : innováció

Mindent töltő állomás - szélgenerátoros energiatermelő épület terve

Papp Linda diplomamunkájában egy olyan szélgenerátoros töltőállomást tervezett Hegyeshalomra, amely megfelelő infrastruktúrát biztosít az autópályán közlekedő járművek és utasaik számára. A parametrikusan tervezett energiatermelő épület azonban nem csak az autók és technikai eszközök akkumulátoráról, hanem az utazók testi-lelki feltöltődéséről is gondoskodik.

Földünk fosszilis energiakészlete a megnövekedett népesség mobilitási és fogyasztási igényei miatt vészesen fogy, de már számos lehetőség létezik az alternatív energiaforrások hasznosítására. Bár ezek sok országban még elérhetetlen távlatokban vannak, már egyre népszerűbbek az elektromos autók, és rohamosan terjednek. Olyan épület létrehozása a célom, mely megfelelő infrastruktúrát biztosít az autópályán közlekedő elektromos járművek és utasaik számára. Az épület átmenet az ipari-, középület és szolgáltatóház között.



Helyszín

A helyszín Hegyeshalom egykori határátkelő pontja, ahol adott a közlekedési hálózat és az infrastruktúra, valamint néhány kihalt, értéktelen, bontásra érett épület. Hegyeshalom környékén feltűnően sok szélerőmű töri meg a sík horizontot, nem véletlenül, hiszen Magyarország legerősebb szeleit itt lehet értékes munkára bírni. A szélenergia-termeléshez szükséges szélerősség erőssége 2,5-3 m/s, és Hegyeshalomban az évi átlagos szélerősség 3,5-4,5 m/s között van. Ezt tovább növeli az autópálya közelsége, ugyanis az autók menetsebessége szintén szelet generál.


a forma kialakulását magyarázó ábra - szélgenerátoros töltőállomás - tervező: Papp Linda


Koncepció és funkciók

A tervezett épület egy olyan állomás, melyben az építészet felveszi a természet erőit majd azt az ember és gépei szolgálatába állítja. Egy energiatermelő gépezet, mivel a tartószerkezete – mely egyben a homlokzata is – egy térben többször hajlított térrács, melyen szélgenerátorok termelik az áramot, majd azt a szerkezet juttatja el egyenesen a felhasználóhoz. 

Az állomás elsősorban az elektromos autóval rendelkezők számára épül, lényegében azonban a Budapest-Bécs útvonalon közlekedő bármely ember a célcsoport tagját képezi - az autónkon kívül a lemerült telefon és egyéb okoseszköz, valamint emberi lényünk minden szegmense feltöltődésre találhat. Testi- és lelki felfrissülésre is van lehetőség: művészeti kiállítótér, pihenő- és imaszoba, pingpong és sakkasztal, kondicionáló gépek, gyermekeknek kialakított játszótér felügyelő pedagógussal, bisztró (leves- és salátabárral) valamint egy frissítő szalon várja a betérőket.


belső - szélgenerátoros töltőállomás - tervező: Papp Linda


Funkcionális zónákra osztható:

  • elektromosautó feltöltés – nagygép zóna
  • mobileszköz feltöltés – kisgép zóna
  • fogadó- és kiállítótér – lelki feltöltődés zóna
  • frissítő szalon, illetve bisztró és bár – fizikai feltöltődés zóna
  • ping-pong és sakkasztalok, játékok, játszóház – fizikai és mentális feltöltődés zóna
  • pihenőszoba, kilátó és imaszoba – fizikai és lelki feltöltődés zóna


a forma kialakulását magyarázó ábra - szélgenerátoros töltőállomás - tervező: Papp Linda


Építményforma és szerkezet

Az építmény kubatúrája az uralkodó szél irányába állított, annak leghatékonyabb munkára bírása érdekében organikus geometriájú test. Az épületek kézi erővel történő építése a karteziánus geometria alkalmazását tette lehetővé, mely energetikai és funkcionális okokból nem minden esetben előnyös. Az összetett geometriájú, matematikai képletekkel leírható, azaz parametrikus formaképzés a számítógépes gyártási folyamatoknak és robotok által végzett kivitelezésnek köszönhetően vált lehetségessé. Parametrikus módszerekkel egy egyszerű négyzetes hasáb csavarásával kaptuk meg a fő kubatúrát, melyet a szél fújásának és erősségének természetéhez igazítottunk, így a földből induló test egy toronyban végződik. A csavarodó test tudja leghatékonyabban felvenni a változó széljárás irányait.

A héjszerkezet többször hajlított önhordó térrács, mely üreges zártszelvényből készül. A térrács merevítéseiben szénszál-erősítésű szélkerekek forognak, melyek súrlódási erejével a mikoturbinák elektromos áramot termelnek. Az egész testen szabályos raszterben kiosztott szélturbinák hatékonyan részt vehetnek az energia termelésében, kihasználva a turbulenciákat is. Az épület villamos energiáját 100%-ban a szélturbinák termelik meg sziget üzemmódban, tehát hálózati visszatáplálás nélkül. Az üreges térrács szerkezetben elektromos vezetékek futnak és vezetik a megtermelt áramot a fogyasztóhoz. Mivel a fogyasztók áram-felvételének intenzitása és a szélerősség is változó, az állomáshoz egy kiegészítő létesítmény, egy akkumulátor depo tartozik.


haj metszet - szélgenerátoros töltőállomás - tervező: Papp Linda


Az üreges, teherhordó szerkezet, mely információt/energiát vezet egy fogyasztóhoz, a természetben található szerkezetek építészeti adaptációja. Leginkább a fa törzsének kereszmetszetére és működésére hasonlít, de a lágyszárú növények és hajunk is hasonló elven működik.

Az élővilágban a növények leveleinek víztaszító-lepergető tulajdonságát is adaptáluk az épületre - külső felületeit nanotechnológiás felületi bevonattal kezeljük (ez az autóápolásban is már szinte hétköznapi módszer). A bevonatnak köszönhetően a szennyeződés eltávolítása lényegesen egyszerűbb, a felületkezelésnek köszönhetően - mely akár 5 hónapig is kitart - az épület öntisztító, a kosz a víz szemcséire ragad és azzal távozik.


szélgenerátoros töltőállomás - tervező: Papp Linda


Egység

Az épület kísérlet, egy műszaki, technológiai és művészi alkotás, mely a funkcionálisan és szellemileg szegmentálódott világban egy olyan találkozási pont lehet, ami napjaink égető problémáira hívja fel a figyelmet és egy egységbe gyúrt megoldást kíván bemutatni. Az ország Észak-Nyugati határára állított kapu, jel, ami az utazó ember feltöltődési igényeit – az építészetben értelmezhető – lehető legszélesebb spektrumában igyekszik kielégíteni.

Papp Linda


Opponensi vélemény - Szélgenerátor töltőállomás, Hegyeshalom

Generáljunk szelet

Aki ismeri Magyarország nyugati kapuját, azt a tájat, ahol az Alpok osztrák lába magyar földbe gyökerezik, ahol a kijózanítóan jeges és gyors nyugati szelek a Kisalföld felett törnek meg és lassulnak le, tudja, hogy a helyszínválasztás telitalálat. Ez itt az egykori vasfüggöny helye, a szögesdrótokkal, taposóaknákkal védett militáris zóna, a vadkapitalizmus '90-es éveiben a Trabantok tetején Gorenjét csempésző ügyeskedők kelet-európaiasan színes és szemetes fesztiválterülete. Az egykor rendszerváltó nagy idők tanúja, ma egy ipari, roncsolt terület, valamilyen apokaliptikus filmgyári díszlet itt maradt mementója. A környező épületek a '80-as években sebtében tákolt dilettánsan formált gnómjai, magyarkodó cserépfedéssel, kacifántos magastető erdővel, tetőkre dobált kutyaólakkal céllövöldei esztétikát kölcsönözve egy időutazáshoz. Szégyenletes "entrée" egy olyan épített környezettel, hagyományos és modern kézműves és ipari kultúrával rendelkező ország határán, mint a miénk. Tiszteletlen környezet ahhoz, hogy önmagunkat így láttassuk. Régi tartozása a mindenkori döntéshozóknak hogy e terület környezetkulturális revízióját elvégezzék. Itt az idő, hogy szelet generáljunk és helyezzünk méltó felkiáltójelet erre helyre.

Teljes mértékben egyetértek a meglévő helyszínen tabula rasa-t végezni, rendet, tisztaságot, ünnepélyes és attraktív környezetet létrehozva. Takarítsa el egy új szél a mostani vizuális környezetszennyezés múltból itt ragadt romjait.

A soknemzetiségű tömegáramba logikus funkció egy méltó akadályt, megállót, egy állomást, a feltöltődés helyét kialakítani. A terv tájba illesztése természetes, logikus, az áramvonalas formaképzés, a transzparens köztes terek feltárulása, a szélkerekek háttere egy XXI. századi jelet kontúroz, de közben utal arra, amit a magyar feltalálók, tudósok, innovátorok már felvázoltak a történelem során. Az okos és jövőt kereső Magyarországét. A tervezett épület egy pozitív első benyomás, felkiáltójel, a magyar kultúra, hagyomány, technológiai fejlettség első tükre.

A terv leginnovatívabb része a parametrikus membrán, mely maga a transzformátor, a szelet fogja a modern vitorlákba, rotorokba. Ha ezzel a logikával a lehatárolt tér energiaigényét csak részben fedeznénk, akkor is a jövőbe tekintő alternatívát látunk. Hiányolom azonban a napfény energiájának ugyanilyen szolgálatba állítását. Izgalmas látni, milyen további közös többszörösei lehetnek az architektúra és a technológia összemetsződésének, a szélcsatornában formált geometria visszahatásainak a terek belső áramlásaira, közlekedési rendszereire. Utópikus ez a hang, lehet bartóki analógiát olvasva valóban az, megszokottól eltérő, extrém, de semmiképpen nem disszonáns. Egyszerre nemzetközi, időtlen, kortalan, semleges és mégis magyar. No nem a leírásban ábrázolt páva analógiától magyar - az a párhuzam lehet, hogy nem szerencsés, de az épület minőségéből nem von le semmit. Ez az épület szerencsére mentes a páváskodástól.

A korai tömegvázlatok közlése megnyugtató, több variációjában talán még sarkosabb, szikárabb volt a terv, ha ott szilárdul vázzá, házzá, hozzám közelebb állna. Nekem a végső forma két egyenletnyit íveltebb lett, túlformáltabb, de ez szubjektív kérdés. Ez térszobor, nem egyszerű síkokból keretező architektúra, tehát lehet az alkotó szubjektum formálta tárgy. A parametria épp ott erős, ahol az alternatívák vizsgálata kezdődik, így az íveltebb formáltabb végeredmény is elfogadható, főleg nekem, aki egy matematikus fia vagyok. Ez az intenzív geometria, ez a parametrikus rendszer egy speciális világba csábít, minden város, minden közösség most keresi ennek manifesztumát. Hol jól, hol rosszul. Autópályák mellett, közraktárakba olvadva. Amennyire csábító ez a formanyelv, annyi veszélyt is rejt.

A lefedett légterek, körülbelül 40-60% arányban osztoznak a hasznos funkciókkal, melyek a ház a házban elv szerint cseppenként találnak helyet a nagy egészben. Az arány eltér a szokásostól. De nyilván a várhatóan nagy és löketszerű tömegáramlási igény miatt jól artikulált folyamokban vezeti végig Linda a látogatót a tereken, szinteken, ehhez tér kell. Az ábrázolt funkciók logikusak, talán jóval több is lehet ez az állomás, ez egy kulturális pavilon, filmekkel, könyvekkel, ajándéktárgyakkal, ízekkel, hangokkal, mint egyszerű áramvételezés a járműveink és a kommunikációs eszközeink éhségének csillapítására. A mobilitás, mint esztétikai alapelv a belső terekbe is belefolyik, állandó mozgásban van a tér, még, ha egy lélek sincs és semmi sem mozog, a tér akkor is pulzál a nap árnyékaitól, a külvilág fényeitől. A funkciók és kapcsolódásaik esetlegesek, a fő tér lift kapcsolata egy frissítő és pihenő zárványtéren keresztül biztosított, a fő rendező elv itt kicsit megbiccen, bár a paravánfalak használatával orvosolható a probléma. Az ábrázolt épület ezek mellett az ellentmondások mellett is nagyvonalú, a megkérdőjelezett tér és funkcióhatékonyság ellenére minden választott célra működőképes, vagy azzá tehető. Talán a későbbi bővíthetősége lehetetlen. Az alagsori wc csoport szerintem azonban egy másik ház, másik architectúrája. Ez a ház más alapot, más teret követel még az alárendelt helyiségek esetében is, nem lehet egy MOL kút alagsori wc csoportja az etalon. Az íves, STAR WARS enteriörökben megismert lépcsők mellett az egykarú lépcsők alkalmazása kérdéses, vitatható. A funkciók az áramló térben még sokáig kereshetik a helyüket, mint Zaha wolfsburgi PHAENO-jában a kiállítási zónák. Végül belakható lesz a tér, kreatív módon. A szokásos belsőépítészeti sémák, bútorok mind leperegnek erről a térről, ennek saját nyelvtana van. Jó, hogy ezt Linda felismerte és egyedi bútorokkal, pultokkal rendezi tereit. A 3D nyomtatók korában egyre inkább eltűnnek a részletek, anyagok, helyüket a forma és struktúra veszi át és esztétizálja. Kezd összeállni a technológiai háttér ahhoz, hogy a tér, a tárgy, a világítás, a gépészeti háttér is az űrkompok energiatudatosságát és praktikus esztétikáját tudja igazolni itt a Földön is.

Papp Linda mintát követ, korszerű mintát. Láttunk már hasonlót, de ezt nem. Generációs kétkedéssel nézi a mai kor építészeti egyenleteit, más – saját- megoldóképletet keres a bizonyításhoz. Ez a levezetés kristálytiszta, erre a funkcióra, erre a helyre, erre a szellemiségre valóban nem adható sematikus, klasszikussá ismételt válasz. Nem elégíthető ki az analízisben felvetett új korszak keresésére való törekvés egy olyan válasszal, mely biztonságos, emészthető és kerüli a konfliktust. Csak kísérleti építészet kristályosíthatja a foszilis alapú világ átállásának korlenyomatait. Egy tisztább és zöldebb társadalom építészeti tudata nem sérthető meg egy zöldbe dobott ma divatos kockával, random nyílásokkal. A mai kor sajnos mégis ezen az úton jár. Parametrikus szoborból finoman hullámzó csíkokkal csomagolt kockák lehetnek, ha nem vigyázunk.

Legyen most ez a terv apró ellentmondásai mellett egy tézis arra, hogy a hagyomány, a génius loci, a természeti energiák és a téralkotás metszéspontjában állhat egy hegyeshalmi felkiáltójel. A terv fejlődésének stációit, a rajzi és gondolati rétegezettséget, a végeredmény légies ábrázolását büszkeséggel néztem, Linda irodánkban kezdte gyakornoki idejét, később is több projektünkben vett részt, dolgozott specialistáinkkal, így az energiatudatos megközelítés , az innovatív tér és tárgyalkotás élményével, megfertőztük, gondolatcsíráit elvetettük. Most egy önálló, komplex szemléletet látok kristályosodni, részletekkel alátámasztva, korszerű prezentációs technikával, ízléssel, mértéktartással és következetesen. Töretlen fejlődési ívet látok, optimistán várom, mikor kezdik bontani a hegyeshalmi szégyenfalut és kezdik daruzni Linda állomását. Ígérem, a hibridemet is lecserélem addigra. A munkához gratulálok és sok sikert kívánok.

Rosta S. Csaba építész
Budapest, 2017. január 20. 

 

 

vélemény írásához jelentkezzen be »