Épülettervek/Középület

Műjég és tó-rekonstrukció

1/16

Műjégpálya - nyár

Műjégpálya - tél

Korcsolya verseny

Csónakázó tó

Csónakázó tó

Csónakázó tó

Vendéglátás

Vendéglátás

Pihenés

Vendéglátás

Műjégpálya

Korcsolya verseny

Korcsolya verseny

archív fotó, forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény

?>
Műjégpálya - nyár
?>
Műjégpálya - tél
?>
Korcsolya verseny
?>
Csónakázó tó
?>
Csónakázó tó
?>
Csónakázó tó
?>
Vendéglátás
?>
Vendéglátás
?>
Pihenés
?>
Vendéglátás
?>
?>
Műjégpálya
?>
Korcsolya verseny
?>
Korcsolya verseny
?>
archív fotó, forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény
?>
1/16

Műjégpálya - nyár

Műjégpálya - tél

Korcsolya verseny

Csónakázó tó

Csónakázó tó

Csónakázó tó

Vendéglátás

Vendéglátás

Pihenés

Vendéglátás

Műjégpálya

Korcsolya verseny

Korcsolya verseny

archív fotó, forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény

Műjég és tó-rekonstrukció
Épülettervek/Középület

Műjég és tó-rekonstrukció

2010.02.24. 10:39

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Mányi István

Letölthető dokumentumok:

Plusz a városligeti műemlék épület felújítása a II. világháborúban elpusztult szárny visszaépítésével. A Mányi István Építész Stúdió terve.

A rekonstrukciós és építési feladatok
A városligeti térségbe ágyazódó létesítmény együttes megújításának alapvetése a rekonstrukciós és új építési feladatok összhangjának megteremtése. Előbbieknél karmesterként működik az eredeti értékrend, utóbbiaknál egy technikai feladatnak a környezettel harmóniában történő megoldása a feladat. Ez nem jelent minőségi rangsorolást, hanem a kijelölt feladathoz rendelt különböző tartalmú és formájú eszközök egységes minőségű megválogatását és egymáshoz rendelését. A jégkészítés technológiai épülete 2006-ban elkészült. Ma a műemlék korcsolyacsarnok és a pályarekonstrukció van napirenden.

 

Műjégpálya - nyár
1/16
Műjégpálya - nyár

Műjégpálya - tél
2/16
Műjégpálya - tél

Korcsolya verseny
3/16
Korcsolya verseny


 

Térszín alatti technológiai épület
A technológiai épületet a domborzati viszonyokat kihasználva, –1,5 m mértékű terepkorrekciókkal térszín alatt helyezték el, a technológia által igényelt méretekkel. A tóra tájolt főhomlokzata, vízszintes osztású változó szögbeállítású alu-lamellázattal védett fal- és üvegszerkezet. Bejáratai a gazdasági – kiszolgáló útról megközelíthető udvarból nyílnak.

A Korcsolyacsarnok rekonstrukciója és környezetének rendezése
Bontásra kerülnek az épület környezetében burjánzó árusító pavilonok, a provizórikus teraszlefedések és azok az utólagos átépítések, beton előlépcsők, amelyek méltatlanok a környezethez.

 

Csónakázó tó
4/16
Csónakázó tó

Csónakázó tó
5/16
Csónakázó tó

Csónakázó tó
6/16
Csónakázó tó


 

Környezetrendezés – forgalomszervezés
A tervezett gyalogosforgalomra méretezetten alakítják ki az épület közvetlen környezetét. A tóparton a téli–nyári használatnak megfelelő, korcsolyabarát burkolat készül. Az eredeti formában visszaépített szárnyépülethez kapcsolódóan lépcsőn és rámpán egyaránt lejutási lehetőség lesz a tópartra. Ideiglenes ellenőrző kaput telepítenek a téli üzemmódhoz és korlátozásmentes megközelítést a nyári szezonra. Új feljáratok létesülnek az Olof Palme sétányra néző teraszokhoz (információs bázis és étterem), valamint új úttest-csatlakozás a gazdasági udvarhoz. A korcsolyacsarnok és pályalétesítmények gazdasági forgalmához a Műcsarnok mögött rávezető út készül. A működéshez szükséges gépkocsi-parkolás a Dózsa György úti parkolóban biztosított.
A rekonstrukciós tervezést alapos épületfelmérés és részletes diagnosztika előzte meg, és a terv figyelembe veszi a Műemléki Tudományos Dokumentáció kutatási eredményeit és ajánlásait. A díszterem eredeti állapotba történő visszaállítása ismeretek hiányában nem teljesíthető felvetés, mert egyetlen gyenge minőségű korabeli fotó ezt nem alapozza meg. A mai állapotában teljesen lesilányodott belső pedig sajnos nem ad elég támpontot ehhez a munkához.

A helyreállítás célja itt az eredeti nyílászárók megtartásával, modern hangvételű, többcélú használatnak megfelelő rendezvényterem létrehozása.

Az eredeti tervek szerint visszaépítik a háborúban megsemmisült szárnyépületet. Az újjáépítésnél ugyanazokat a műszaki megoldásokat alkalmazzák, amelyeket a rekonstrukciós részeknél. A sétány szintjén Idegenforgalmi Információs Központot, a tóterasz szintjén többcélú közönségszolgálati tereket létesítenek a visszaépített szárnyban. Egyedi feladatot képez a meglévő szerkezetek megerősítése, amelyekre a teljeskörű szerkezetvizsgálat eredményeként kerülhet sor.

 

Vendéglátás
7/16
Vendéglátás

Vendéglátás
8/16
Vendéglátás

Pihenés
9/16
Pihenés

Vendéglátás
10/16
Vendéglátás

11/16

 

A műemléki helyreállítás fontosabb elemei
  • az elpusztult északi szárny újjáépítése;
  • az eredeti térstruktúra helyreállítása;
  • a homlokzatok teljeskörű rekonstrukciója;
  • a még fellelhető részletek, szerkezetek gondos restaurálása, mintavétellel történő újraképzése.

Az eredeti helyreállítását tervezik a következő részeknél

  • északi, neobarokk tereplépcső;
  • patkóíves árkádok torzfejes zárókövei;
  • Palladio-motívum felett az ablak-szemöldökök;
  • a főpárkány fogsor dísze;
  • az egylet címere;
  • a kupolák, a központi kupola fióktornyai, oldalsó oromzatai, kupolacsúcsok;
  • sarokkupolák csúcsai és ablakaik;
  • a szárnyak íves árkádjai felett a bimbós zárókövek, az egyenes záródásúak felett a maszkos zárókő, a keretezések;
  • a szárnyak mellvédjeinek kazettás tagolása;
  • a pavilonkupolák ablakai és csúcsdíszei;
  • a homlokzati ablakok rekonstrukciója az eredeti osztásrenddel;
  • sávozott homlokzati vakolat;
  • a sétány felől a Paulheim terv szerinti rekonstrukció;
  • az előcsarnok oszlopai és a balluszteres mellvéd;
  • a belső ajtók és szopraportáik;
  • az étterem mennyezetének geometrikus pálcadíszei.

Az eredeti minták és tervek alapján az épület visszanyeri eredeti értékrendjét.

 

Műjégpálya
12/16
Műjégpálya

Korcsolya verseny
13/16
Korcsolya verseny

Korcsolya verseny
14/16
Korcsolya verseny

 


A Városliget kapuja
(Városligeti műjégpálya pálya- és épületegyüttes rekonstrukciója)

vezető tervező: Mányi István
építész munkatársak: Gáti Attila László, Matúz Melinda, Molnár Judit, Kardos Gábor, Pantó Áron - Mányi István Építész Stúdió Kft.

belsőépítészet: Nóbik Orsolya, Szilvási Attila
statika: Szabó Lajos
épületgépészet: Kordé S. Csaba
elektromosság: Szabó László
IT technológia: Csányi István
közmű: Szalkai Béláné
közlekedés: Frikker Gizella
környezetrendezés: Mohácsi Sándor, Gyüre Borbála
hűtéstechnika: dr. Csury István
szigetelés: Méhes György, Vaszary Miklós
szakipari részlettervezés: Farsang Attila, Barta Ferenc
akusztika: Kotschy András, Venczel Sándor

generáltervező: Radiáns Pest Megyei Területfejlesztő Kft. - ügyvezető: Herald László

tervezés éve: 2008 - 2009
kivitelezés éve: 2010 - 2011

bruttó szintterüleet 5.356 m2
beruházási költség: 4,7 milliárd

építtető: Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatal
projektmenedzser: Sport Ügyosztály - Szabó István ügyosztályvezető

kivitelező: Hérosz Építőipari Zrt.


Az épület történetéről
A Hasznos Mulatságok című folyóirat 1833-as évfolyamában beszámol a Városligeti tó melletti „pesti jégszobáról", ami egyszerű fabódé volt. Az 1860-as évek végéig állhatott, de nem a jelenlegi korcsolyacsarnok helyén, hanem az Állatkerttel szemben. A korcsolyázás iránti érdeklődés fellendülésével – ami Kresz Géza orvos tevékenységének volt köszönhető – ez hamarosan már szűknek bizonyult. 1869. december 2-án alakult meg a Budapesti Korcsolyázó Egylet Andrássy Manó elnökletével. 1872-ben 40.000 Ft értékben részvényeket bocsátottak ki, hogy az egyletnek új helyiséget és a közönségnek csarnokot építsenek. A tervek elkészítésére a pályája kezdetén álló Lechner Ödönt (1845–1914) kérték fel, aki 1911-es Önéletrajzi vázlatában mint egyik legsikerültebb alkotására emlékezett vissza az akkor már lebontott épületre.

A közvetlenül a tóparton álló neoreneszánsz stílusú, kétszintes épület alsó szintjét a park felől a feltöltés takarta. A háromrészes épület középrésze a park felé félköríves, a két nyolcszögű sarokpavilont egy szakaszos keskeny árkádív kapcsolta a középrészhez. Az épület pillérei között a határoló falak és az összekötő árkádívek faszerkezetűek voltak. Az 1874-ben megnyitott korcsolyacsarnok mennyezetét 1891-ben Stummer Károly építőmester átalakította. Hofhauser Antal tervei alapján 1887-ben egy újabb, teljesen faszerkezetű épületet emeltek, helye még nem tisztázott.

 

archív fotó, forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény
15/16
archív fotó, forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény

 

Az 1890-es évekre az egylet tagjainak száma megközelítette a nyolcezret, ezért a korcsolyacsarnok szűknek bizonyult, és az épület faszerkezetű részei a többszöri tatarozás ellenére folyamatosan pusztultak. Az új épület terveinek elkészítésére id. Francsek Imre (1864–1920) a Fővárosi Közmunkák Tanácsa építésze kapott megbízást. Francsek tervei szorosan kötődnek a régi épület elrendezéséhez, de az épület stílusa az új divatnak megfelelően már neobarokk lett. Megtartotta a középrész földszintjét a kétkarú íves lépcsővel, az új épület középső szakaszának szélessége a tó felől megegyezik a régi épülettel, az axisok száma is azonos, a részletformák is a Lechner épületről valók, például a földszinti patkóíves árkádok és az emeleten Palladio-motívum. Ám minden sokkal egyszerűbb, mint ahogy a földszint rusztikus vonalkváderezése is. A tó felé nagy félkörívvel megnyitott zenekari tér fölé Francsek kupolát emelt. Az épület park felőli homlokzata kevésbé emlékeztet a Lechner-féle épületre, a félköríves szakasz kevésbé ugrik ki a homlokzatból, mert ebben az irányban egy traktussal bővítették az épületet. Az újonnan épített egyszintes, a régiek mintájára szintén nyolcszögletű sarokpavilonokat földszintes, háromtengelyes, egy traktus mélységű szárnyak kapcsolják a főépülethez, nyitott terasszal a tetejükön. Az építés 1893. júniusában kezdődött és az év decemberében adták át.

Az 1896-os Millenniumi kiállításra valószínűleg Francsek tervei alapján alakították át a Folyamhajózás és -szabályozás pavilonjává. Ekkor készült az emeleti teraszok lefedése, amelyek oldala ekkor még mindkét irányban nyitott maradt. 1905-ben Francsek tervei alapján a sarokpavilonok magasságát megnövelték, és födémmel két szintre osztották. Az öltözők bővítését két alkalommal is tervbe vették (1915-ben a park felé), de ezek a tervek valósultak meg.

Az 1920-es évekre a városligeti korcsolyapálya korszerűtlenné vált, mivel az időjárás szeszélyétől függött, hogy lehetett-e használni, ezért felmerült a műjégpályává alakítás szükségessége. Az ehhez szükséges gépek elhelyezéséhez az épületet bővíteni kellett. Az engedélyezési terveket ifj. Paulheim Ferenc építész 1926 júniusában készítette. A bővítést Paulheim úgy oldotta meg, hogy a szárnyakat a sarokpavilonokra megtükrözte, de az új szakasz ívesen a tó felé fordul, végeinél íves, földszintes bővítménnyel. A tó felőli homlokzat új szakaszának tagolása a Francsek-féle homlokzat folytatása. A Park felőli oldalon az egykori sarokpavilonok homlokzatát, hogy hangsúlyos jellegét megszüntesse, leegyszerűsítette. A bal szárnyban helyezték el a gépházat, a jobb szárnyban több irodai és öltözőhelyiség kialakítására került sor. Az 1930-as években az emeleti teraszt a tó felől beüvegezték. A háborúban a jobb szárny Paulheim által épített szakasza súlyos sérüléseket szenvedett, és lebontották.

A korcsolyapálya utolsó, nagyléptékű felújítása 1954-ben történt a tó medrének rendezésével, a fenékbeton teljes tóterületre történő kiterjesztésével. A korcsolyapálya szerkezete betonba ágyazott acél csőhálózat, amelyben a közvetítő közeg nátriumklorid vizes oldata. A korcsolyapálya betonfelülete és az acél csőhálózat 12–15 évenként tönkrement. Ennek oka, a közvetítő hűtőközeg és a pályát nyaranta elárasztó víz agresszivitása. A felújítás során – megtakarítva a tönkrement beton feltörését – az új hűtőcső a korábbi pálya tetejére lett fektetve és betonozva. Ennek következtében a korcsolyapálya betonjának vastagsága helyenként megközelíti a 90 cm-t is. A felújítások során több ízben változott (nőtt) a pálya alakja, ezért a beton vastagságánál lényeges eltérésekre is lehet számítani. A betonpálya hossztengelyének irányában, a két végpont között 10 cm szintkülönbség mérhető. Ez jelenleg nemzetközi normák szerinti versenyek rendezésére a pályát nem teszi alkalmassá.

A Korcsolyacsarnok jelenlegi állapota
A Korcsolyacsarnok jelenlegi használata funkcionálisan ésszerűtlen, az épület alulhasznosított. A Korcsolyacsarnok épülete az eredeti tervekhez képest csonkult; a szimmetrikusnak szánt épület Kós Károly út felőli oldala rövidebb és keskenyebb, mint az átellenes megfelelője. Az épület alsó, a tóparthoz csatlakozó szintjének mintegy 40-45%-át gépészeti helyiségek foglalják el.

Az emeleti rész nagyobbik szárnyát irodák, sportolói öltözők foglalják el, az előttük húzódó teraszt hasznosíthatatlanná téve.

A rövidebb oldalszárnyban (két szinten) egy étterem és főzőkonyhája található, jól hasznosított terasszal. Az étterem külön gazdasági és vendégforgalmi bejárattal önálló életet él, az épületen belül fedett–zárt kapcsolat a Korcsolyacsarnok vendégforgalmi részével nincs. A földszinti padozat az alapok között jelentős mértékben megsüllyedt. Az épület tartószerkezetei megerősítendők, tetőszerkezete, héjalása, belső fal- és padlóburkolatai avultak, teljes felújításra, cserére szorulnak.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.