Közélet, hírek

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából

1/3

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
?>
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
1/3

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából
Közélet, hírek

Múzeum lesz Melnyikov és Sukov híres buszgarázsából

2020.02.18. 10:33

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Moszkva, Oroszország

Építészek, alkotók:
Konsztantyin Melnyikov, Vlagyimir Suhov

Címkék:
külföld

A Moszkvai Közlekedési Múzeum költözik be a szovjet avantgárd építészet egyik csúcsművébe, ha elkészül a felújítás. Az építész Konsztantyin Melnyikov és a statikus Vlagyimir Sukov legendás, 1929-ben átadott „Patkó-garázsa" a Novorjazanyszkaja utcában egészen a közelmúltig a moszkva tömegközlekedés buszflottájának adott helyet. 

A látványos téglaépületben, amelyet a szovjet modernizmus legfontosabb művei között tartanak számon, 2015 óta zajlanak a helyreállítási munkák – írja az orosz TheCity magazin. Ez volt a második garázs, amelyet Melnyikov, az oroszországi avantgárd talán legismertebb mestere a húszas években gyorsan megújuló moszkvai tömegközlekedésnek tervezett – bár eredetileg teherautógarázsnak készült, 110 jármű számára. Az 1926-1927 között elkészült Bakmetyevszkij utcai garázshoz képest azonban ez a telek adottságai miatt valamivel hagyományosabb megformálású. 

A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons
1/3
A Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Sukov tervezte Novorjazanyszkaja utcai autóbuszgarázs (1926-1929). Fotó: Arss, via Wikimedia Commons

A háromszög alakú területen Konsztantyin Melnyikov és Vlagyimir Suhov patkó alaprajzú épületet helyezett el, amelynek külső és belső ívén, sugárirányban tolatással parkolnak a járművek. A balesethelyzetet elkerülendő az épület belső útja egyirányú: a patkó egyik végén van a behajtási kapu, a másikon a kihajtásé, amelyeket a navigáció megkönnyítése érdekében Melnyikov egy ékszerű homlokzati kitüremkedésre ültetett rá. 

Az évek óta üresen álló épületben 2020. január 28-án rendezték a múzeum „megnyitó-előzetesét" – ez volt az első alkalom, hogy a garázs hivatalosan is látogathatóvá vált a nagyközönség számára. Alekszej Sziszojev zeneszerző és Filipp Grigorjan rendező immerzív színházi munkája az épület életét vázolta fel egy nagyszabású hang- és fényinstallációban, egészen napjainkig. Most az épület újra zárva van, és várhatóan még évekig, a felújítás befejezéséig így is marad. A megnyitást követően a Moszkvai Közlekedési Múzeum 300 járművét mutatják majd be itt – köztük az épülettel egykorú buszokat és villamosokat. 
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.