Épülettervek/Középület

Német Iskola bővítése - a TIBA Építész Stúdió terve

1/12

skicc

?>
skicc
?>
skicc
?>
1. szint alaprajz
?>
2. szint alaprajz
?>
tetőszinti alaprajz
?>
helyszínrajz
?>
metszet 1-1
?>
metszet 2-2
?>
tetőkert
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
1/12

skicc

Német Iskola bővítése - a TIBA Építész Stúdió terve
Épülettervek/Középület

Német Iskola bővítése - a TIBA Építész Stúdió terve

2016.03.03. 12:45

Projektinfó

Budapesti Német Iskola – Thomas Mann Gimnázium Tervpályázat

Stáblista

építészet: TIBA Építész Stúdió Kft., Tiba János, Perényi Lóránt, Deák Adrienn, Bozsik Zoltán, Király Zoltán
táj és kertépítészet: S73 Kft., Balogh Péter István DLA, Phd, Tóth Evelin
látványtervek: Homologue, Ölbey Zoltán
gépészet, elektromosság: SMG-SISU Kft., Szigyártó Gábor
tűzvédelem: Nagy Béla  
tartószerkezet: MTM Kft., Markovits Péter

Letölthető dokumentumok:

Igazi "zöld épületet" tervezett a TIBA Építész Stúdió a Német Iskola bővítésére. Az épület íves formáival a környező táj és környezet részévé válik, belesimul a hegyoldal terepvonalaiba, az új beépítések zárófödémén pedig olyan zöldtetős térsort alakít ki, ami a gyerekek számára ad közösségi felületet. 

Részlet a műleírásból 

Tervezett állapot

A bővítés megvalósítása:

A bővítés két ütemben történik, a megadott tervezési program szerint.
A bővítés telepítése és ütemezése során az alábbi főbb szempontok alapján terveztük meg a javaslatunkat:

  • A program legteljesebb megvalósíthatósága, úgy, hogy a meglévő épületeket ill. azok használatát a lehető legkisebb módon érintse a bővítés.
  • A terület déli, dél-nyugati részén lévő, sűrűn beépített részt ne terheljük tovább. A meglévő részek kialakult megközelíthetősége, feltárása és használata ne változzon ill. az a bővítés kivitelezése során is zavartalan legyen.
  • A meglévő környezet és természeti értékek védelme, azok kihangsúlyozása, közvetlen bevonása az iskola életébe.
  • Minél közvetlenebb kapcsolat kialakítása a hegyoldallal és annak élővilágával.
  • Környezetkímélő, energiatakarékos műszaki megoldások alkalmazása. 


helyszínrajz
6/12
helyszínrajz


A bővítést a meglévő épületek észak, észak-keleti oldalán, részben a lejtőbe süllyesztett módon alakítanánk ki. A bővítési terület építés közbeni feltárása, megközelíthetősége a György Aladár utcai bejárat felől történik. Ez a megközelítés biztosítja az építési ütemek tervszerű és logikus kivitelezhetőségét a meglévő funkciók zavarása nélkül. 

A bővítés telepítése és elhelyezése továbbra is biztosítja a már meglévő épületek rálátását a hegyoldalra és a telek alsó felén lévő ligetes, erdős területre.


skicc
1/12
skicc



Első ütem

Az első ütem a régi épülethez és a meglévő udvarokhoz kapcsolódik. Ekkor készül el a bővítések központi aulája oly módon, hogy ahhoz mindkét bővítés ütem szervesen illeszkedik. Az aula ezért a bővítés központi helyén, annak fókuszpontjában van.

Miután az első ütemben az aula és az osztálytermek elkészültek, a régi épületből és az ideiglenes konténerekből az oktatási funkciók átköltöztethetőek ide. Az ideiglenes konténerek elbontása után az első ütemhez kapcsolódó étterem és konyha is megépülhet a konténerek helyén. 


1. szint alaprajz
3/12
1. szint alaprajz




Az étterem elhelyezkedése és kialakítása lehetővé teszi, hogy ezt a funkciót akár külön is lehet használni ill. üzemeltetni az iskolán belül, akár az iskolai rendezvényeken kívüli időpontokban is. Ez az épületrész jól megközelíthető a főbejárat és a többi épület felől is.

A tantermi és az éttermi funkciók között kialakuló, részben fedett, árkádos részen keresztül biztosított a meglévő felső udvarok és a telek lenti, erdős része közötti gyalogos kapcsolat. A Kútvölgyi út felől érkező gyalogos út nyomvonalát is ehhez igazítottuk a telek felső részén.


látványterv
11/12
látványterv

 

Második ütem

A második ütem az első ütem és a György Aladár utcai bejárat között helyezkedik el, így megvalósítása logikusan kapcsolódik a telek beépítéséhez, és kivitelezési ütemezéshez.

A tantermek az aulához csatlakoznak, így épül össze és teljesedik ki az első fázisban megépült oktatási és közösségi térsor. A tornaterem a második fázis végleges bejárata mellet, a György Aladár utcai oldalon kap helyet. A tornatermi rész, igény szerint, elkülöníthető az oktatási résztől. Ez az elrendezés lehetővé teszi, hogy a tornatermet külön is lehet üzemeltetni, használni, bérbeadása egyszerűen megoldható az iskolai rendezvényeken túl is.


metszet 1-1
7/12
metszet 1-1




A tornaterem szabványos kézilabda pálya méretű. Ez némileg nagyobb, mint a programban szereplő alapterületi igény (24x45m). A tornaterem mellé, a pályázati programban nem szereplő, de szükséges öltözőket, közlekedőket és szertárat is elhelyeztünk.

Zöldtetők, teraszok

Az új beépítések zárófödémén olyan zöldtetős térsort alakítunk ki, ami a meglévő épületben tanuló gyerekek számára ad közösségi, pihenő és rekreációs felületet. Az iskola bővítése így az ő számukra is külön értékes területtel és élménnyel párosul.

Erről a folytonosan változó, táguló-szűkülő, a meglévő épülethez is csatlakozó zöldtetőről szép kilátás ill. átlátás nyílik a telekre, a hegyoldalra és a beépítés környezetére.


tetőkert
9/12
tetőkert




A zöldtetős térsorról lehet elérni a bővítés bejáratait ill. a személylifteket is. A két fázisú bővítés által közrefogott ligetes, fás udvarra a bővítés alsóbb szintjeiről közvetlenül is ki lehet menni, és ez a felső szintről is viszonylag könnyen elérhető, így ezen az udvaron akár tanórákat, foglalkozásokat is lehet tartani a szabadban. Az osztálytermeknek közvetlen kapcsolata van az udvarral, a hegyoldallal és az erdővel. 

Gépkocsi feltárás, parkolás

A György Aladár utcai gépkocsi bejárat mellett, a második ütemben megépülő tornaterem tetején kap helyet a bővítéshez kért, teljes parkolóterület. Ez a parkoló, a tornaterem mérete alapján, közel 1000m2 (is lehet). 


látványterv
10/12
látványterv

A tervezett bővítés

Magas színvonalú iskola-komplexum kialakítása a cél, a felhasznált anyagok és beépített berendezések tekintetében: építész, belsőépítész és egyéb szakági tervezők által meghatározott feladatokkal.

A tervezett iskola-együttes méltóképpen tükrözi az intézmény presztízsét. Az iskolai közösség számára a szervezettség, megbízhatóság, nyitottság és környezettudatosság érzését fogja erősíteni. Illeszkedik a környező beépítéséhez, annak hangsúlyos elemét fogja képezni. Kiemelt fontosságú a nyugodt és természeti értékek felé orientált oktatási és rekreációs környezet kialakítása, ezek fejlesztése.

Az épületek mértéktartó tömegformálásukkal, egyszerű és igényes anyaghasználatukkal hűen tükrözik a rendeltetésüket és a kor építészetét. Magas minőségi színvonalú, „zöld épület" fejlesztése is a cél: alternatív energia felhasználás, energia újrahasznosítás, energia minimalizálás szempontjainak is megfelelő létesítmény építése.



skicc
2/12
skicc



Építészeti nyelvezet

Az épület íves formáival a környező táj és környezet részévé válik, belesimul a hegyoldal terepvonalaiba. Az épület tömege, homlokzatai jellemzően rejtve maradnak. A teremsor északi, üvegezett homlokzata; a dupla belmagasságú belső közlekedő tető-felülvilágítói; a terepszinti bejárati felépítmények; és a tornaterem északi és keleti fala bújik elő csak a lejtős terepből. A már meglévő épületből, a rálátás miatt, a bővítés tetején kialakított felülvilágító-sorral tagolt zöldtető külön vizuális élményt ad, a bővítés ég felé néző homlokzataként jelenik meg innen. A felülvilágítón keresztül a régi és az új épületrész közötti átlátás, vizuális kapcsolat is biztosított.

Épületen belüli közlekedés

Az épület működéséhez a legfontosabb követelmény különböző funkciókat egymás zavarása nélkül kiszolgáló közlekedési rendszer kialakítása. A belső vízszintes és függőleges közlekedő rendszer ütemenként osztható és használható, viszont a bővítés befejeztével egységes, összefüggő rendszer jön létre.

Az emeletek belső közlekedői egy két szint magas légterekkel, galériákkal, hidakkal tagolt teret alkotnak, ami két irányból is belefut az aulába. Ez a bővítés központi, közösségi tere. A közlekedők a záró födémben lévő felülvilágítókon keresztül kapnak természetes megvilágítást, ezeken keresztül vizuális kapcsolatban maradnak a meglévő épülettel (átlátás) ill. ezen keresztül szellőztetjük a közlekedőket és az aulát is. Az épületben megfelelő teljesítményű és kapacitású liftek is helyet kapnak. 


2. szint alaprajz
4/12
2. szint alaprajz



Homlokzatképzés

A homlokzatok egyszerűek, könnyen olvashatóak, a kiválasztott anyagok ill. azok használata és a homlokzatképzés jól megkülönböztethető, mégis egységes. A homlokzat előtt végigfutó erkélylemez választja el az alsó és a fölső szintet egymástól. 

TIBA Építész Stúdió Kft.


Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk