Épülettervek/Középület

Német Iskola bővítése - a TIBA Építész Stúdió terve

1/12

skicc

skicc

1. szint alaprajz

2. szint alaprajz

tetőszinti alaprajz

helyszínrajz

metszet 1-1

metszet 2-2

tetőkert

látványterv

látványterv

látványterv

?>
skicc
?>
skicc
?>
1. szint alaprajz
?>
2. szint alaprajz
?>
tetőszinti alaprajz
?>
helyszínrajz
?>
metszet 1-1
?>
metszet 2-2
?>
tetőkert
?>
látványterv
?>
látványterv
?>
látványterv
1/12

skicc

skicc

1. szint alaprajz

2. szint alaprajz

tetőszinti alaprajz

helyszínrajz

metszet 1-1

metszet 2-2

tetőkert

látványterv

látványterv

látványterv

Német Iskola bővítése - a TIBA Építész Stúdió terve
Épülettervek/Középület

Német Iskola bővítése - a TIBA Építész Stúdió terve

2016.03.03. 12:45

Projektinfó

Budapesti Német Iskola – Thomas Mann Gimnázium Tervpályázat

Stáblista

építészet: TIBA Építész Stúdió Kft., Tiba János, Perényi Lóránt, Deák Adrienn, Bozsik Zoltán, Király Zoltán
táj és kertépítészet: S73 Kft., Balogh Péter István DLA, Phd, Tóth Evelin
látványtervek: Homologue, Ölbey Zoltán
gépészet, elektromosság: SMG-SISU Kft., Szigyártó Gábor
tűzvédelem: Nagy Béla  
tartószerkezet: MTM Kft., Markovits Péter

Letölthető dokumentumok:

Igazi "zöld épületet" tervezett a TIBA Építész Stúdió a Német Iskola bővítésére. Az épület íves formáival a környező táj és környezet részévé válik, belesimul a hegyoldal terepvonalaiba, az új beépítések zárófödémén pedig olyan zöldtetős térsort alakít ki, ami a gyerekek számára ad közösségi felületet. 

Részlet a műleírásból 

Tervezett állapot

A bővítés megvalósítása:

A bővítés két ütemben történik, a megadott tervezési program szerint.
A bővítés telepítése és ütemezése során az alábbi főbb szempontok alapján terveztük meg a javaslatunkat:

  • A program legteljesebb megvalósíthatósága, úgy, hogy a meglévő épületeket ill. azok használatát a lehető legkisebb módon érintse a bővítés.
  • A terület déli, dél-nyugati részén lévő, sűrűn beépített részt ne terheljük tovább. A meglévő részek kialakult megközelíthetősége, feltárása és használata ne változzon ill. az a bővítés kivitelezése során is zavartalan legyen.
  • A meglévő környezet és természeti értékek védelme, azok kihangsúlyozása, közvetlen bevonása az iskola életébe.
  • Minél közvetlenebb kapcsolat kialakítása a hegyoldallal és annak élővilágával.
  • Környezetkímélő, energiatakarékos műszaki megoldások alkalmazása. 


helyszínrajz
6/12
helyszínrajz


A bővítést a meglévő épületek észak, észak-keleti oldalán, részben a lejtőbe süllyesztett módon alakítanánk ki. A bővítési terület építés közbeni feltárása, megközelíthetősége a György Aladár utcai bejárat felől történik. Ez a megközelítés biztosítja az építési ütemek tervszerű és logikus kivitelezhetőségét a meglévő funkciók zavarása nélkül. 

A bővítés telepítése és elhelyezése továbbra is biztosítja a már meglévő épületek rálátását a hegyoldalra és a telek alsó felén lévő ligetes, erdős területre.


skicc
1/12
skicc



Első ütem

Az első ütem a régi épülethez és a meglévő udvarokhoz kapcsolódik. Ekkor készül el a bővítések központi aulája oly módon, hogy ahhoz mindkét bővítés ütem szervesen illeszkedik. Az aula ezért a bővítés központi helyén, annak fókuszpontjában van.

Miután az első ütemben az aula és az osztálytermek elkészültek, a régi épületből és az ideiglenes konténerekből az oktatási funkciók átköltöztethetőek ide. Az ideiglenes konténerek elbontása után az első ütemhez kapcsolódó étterem és konyha is megépülhet a konténerek helyén. 


1. szint alaprajz
3/12
1. szint alaprajz




Az étterem elhelyezkedése és kialakítása lehetővé teszi, hogy ezt a funkciót akár külön is lehet használni ill. üzemeltetni az iskolán belül, akár az iskolai rendezvényeken kívüli időpontokban is. Ez az épületrész jól megközelíthető a főbejárat és a többi épület felől is.

A tantermi és az éttermi funkciók között kialakuló, részben fedett, árkádos részen keresztül biztosított a meglévő felső udvarok és a telek lenti, erdős része közötti gyalogos kapcsolat. A Kútvölgyi út felől érkező gyalogos út nyomvonalát is ehhez igazítottuk a telek felső részén.


látványterv
11/12
látványterv

 

Második ütem

A második ütem az első ütem és a György Aladár utcai bejárat között helyezkedik el, így megvalósítása logikusan kapcsolódik a telek beépítéséhez, és kivitelezési ütemezéshez.

A tantermek az aulához csatlakoznak, így épül össze és teljesedik ki az első fázisban megépült oktatási és közösségi térsor. A tornaterem a második fázis végleges bejárata mellet, a György Aladár utcai oldalon kap helyet. A tornatermi rész, igény szerint, elkülöníthető az oktatási résztől. Ez az elrendezés lehetővé teszi, hogy a tornatermet külön is lehet üzemeltetni, használni, bérbeadása egyszerűen megoldható az iskolai rendezvényeken túl is.


metszet 1-1
7/12
metszet 1-1




A tornaterem szabványos kézilabda pálya méretű. Ez némileg nagyobb, mint a programban szereplő alapterületi igény (24x45m). A tornaterem mellé, a pályázati programban nem szereplő, de szükséges öltözőket, közlekedőket és szertárat is elhelyeztünk.

Zöldtetők, teraszok

Az új beépítések zárófödémén olyan zöldtetős térsort alakítunk ki, ami a meglévő épületben tanuló gyerekek számára ad közösségi, pihenő és rekreációs felületet. Az iskola bővítése így az ő számukra is külön értékes területtel és élménnyel párosul.

Erről a folytonosan változó, táguló-szűkülő, a meglévő épülethez is csatlakozó zöldtetőről szép kilátás ill. átlátás nyílik a telekre, a hegyoldalra és a beépítés környezetére.


tetőkert
9/12
tetőkert




A zöldtetős térsorról lehet elérni a bővítés bejáratait ill. a személylifteket is. A két fázisú bővítés által közrefogott ligetes, fás udvarra a bővítés alsóbb szintjeiről közvetlenül is ki lehet menni, és ez a felső szintről is viszonylag könnyen elérhető, így ezen az udvaron akár tanórákat, foglalkozásokat is lehet tartani a szabadban. Az osztálytermeknek közvetlen kapcsolata van az udvarral, a hegyoldallal és az erdővel. 

Gépkocsi feltárás, parkolás

A György Aladár utcai gépkocsi bejárat mellett, a második ütemben megépülő tornaterem tetején kap helyet a bővítéshez kért, teljes parkolóterület. Ez a parkoló, a tornaterem mérete alapján, közel 1000m2 (is lehet). 


látványterv
10/12
látványterv

A tervezett bővítés

Magas színvonalú iskola-komplexum kialakítása a cél, a felhasznált anyagok és beépített berendezések tekintetében: építész, belsőépítész és egyéb szakági tervezők által meghatározott feladatokkal.

A tervezett iskola-együttes méltóképpen tükrözi az intézmény presztízsét. Az iskolai közösség számára a szervezettség, megbízhatóság, nyitottság és környezettudatosság érzését fogja erősíteni. Illeszkedik a környező beépítéséhez, annak hangsúlyos elemét fogja képezni. Kiemelt fontosságú a nyugodt és természeti értékek felé orientált oktatási és rekreációs környezet kialakítása, ezek fejlesztése.

Az épületek mértéktartó tömegformálásukkal, egyszerű és igényes anyaghasználatukkal hűen tükrözik a rendeltetésüket és a kor építészetét. Magas minőségi színvonalú, „zöld épület" fejlesztése is a cél: alternatív energia felhasználás, energia újrahasznosítás, energia minimalizálás szempontjainak is megfelelő létesítmény építése.



skicc
2/12
skicc



Építészeti nyelvezet

Az épület íves formáival a környező táj és környezet részévé válik, belesimul a hegyoldal terepvonalaiba. Az épület tömege, homlokzatai jellemzően rejtve maradnak. A teremsor északi, üvegezett homlokzata; a dupla belmagasságú belső közlekedő tető-felülvilágítói; a terepszinti bejárati felépítmények; és a tornaterem északi és keleti fala bújik elő csak a lejtős terepből. A már meglévő épületből, a rálátás miatt, a bővítés tetején kialakított felülvilágító-sorral tagolt zöldtető külön vizuális élményt ad, a bővítés ég felé néző homlokzataként jelenik meg innen. A felülvilágítón keresztül a régi és az új épületrész közötti átlátás, vizuális kapcsolat is biztosított.

Épületen belüli közlekedés

Az épület működéséhez a legfontosabb követelmény különböző funkciókat egymás zavarása nélkül kiszolgáló közlekedési rendszer kialakítása. A belső vízszintes és függőleges közlekedő rendszer ütemenként osztható és használható, viszont a bővítés befejeztével egységes, összefüggő rendszer jön létre.

Az emeletek belső közlekedői egy két szint magas légterekkel, galériákkal, hidakkal tagolt teret alkotnak, ami két irányból is belefut az aulába. Ez a bővítés központi, közösségi tere. A közlekedők a záró födémben lévő felülvilágítókon keresztül kapnak természetes megvilágítást, ezeken keresztül vizuális kapcsolatban maradnak a meglévő épülettel (átlátás) ill. ezen keresztül szellőztetjük a közlekedőket és az aulát is. Az épületben megfelelő teljesítményű és kapacitású liftek is helyet kapnak. 


2. szint alaprajz
4/12
2. szint alaprajz



Homlokzatképzés

A homlokzatok egyszerűek, könnyen olvashatóak, a kiválasztott anyagok ill. azok használata és a homlokzatképzés jól megkülönböztethető, mégis egységes. A homlokzat előtt végigfutó erkélylemez választja el az alsó és a fölső szintet egymástól. 

TIBA Építész Stúdió Kft.


Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.