| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Non Standard Architecture

1/8

A kiállítást Rajk László építész nyitotta meg

?>
A kiállítást Rajk László építész nyitotta meg
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

A kiállítást Rajk László építész nyitotta meg

Non Standard Architecture
Közélet, hírek

Non Standard Architecture

2007.07.18. 11:32

Kapitány András „lehetetlen" konstrukcióit a Soproni Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézete hallgatóinak amindenitt című installációival állították párhuzamba. A látogató számára a kapcsolat távolról sem egyértelmű, a megfejtéshez a tárlat címe ad kulcsot.

A kiállítást Rajk László építész nyitotta meg
1/8
A kiállítást Rajk László építész nyitotta meg

Az Ernst Múzeum Non Standard Architecture című kiállítása egy első látásra meglepő párosításon alapul. Kapitány András „lehetetlen" konstrukcióit a Soproni Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézete hallgatóinak amindenitt című installációival állították párhuzamba. A látogató számára a kapcsolat távolról sem egyértelmű, a megfejtéshez a tárlat címe ad kulcsot.

 

Bár Kapitány András 3D-s animációs programmal készített, M.C. Escher rajzai által inspirált képsorozatai az építészek tervezőasztalán készülő térbeli szerkezeti rajzokat idézik, ugyanakkor a befogadó azok racionális összefüggései helyett inkább olyan dekonstruált, szétrobbant struktúratöredékeket észlel, melyek fölött valamiféle új erő kezd eluralkodni. Ez az új erő azonban még nem teremtett új rendet. Pusztulás és keletkezés egyidejűségét sejtjük.

 

2/8

 

A művész így ír munkái kapcsán: „Szerettem volna tudni, hogy a síkban elképzelt Escher rajz hogyan építhető meg a háromdimenziós térben. Megépíthetők-e egyáltalán? Mivel a számítógépes program lehetővé teszi a gravitáció kiiktatását, így ebben a virtuális térben akár egy vékony oszlop is elbírhat egy emeletet. Persze ez csak ilyen speciális helyzetekben alkalmazható, mint modell." Azokat a jelenségeket is kutatta „a számítógép határain belül, amelyek szimulálják azt, hogy miként válik egy építészeti konstrukció szoborrá (…) a virtuális térben." Mint írja, a számítógépes program lehetőségeit maximálisan kihasználta, így az „újabb parancsot már képtelen volt végrehajtani. A tehetetlenség abban nyilvánult meg, hogy a program önállóan hozott létre vertex pontokat ebben a virtuális térben, és ezeket véletlenszerûen összekötötte. Ezáltal egy teljesen új konstrukció létrejöttének lehettünk szemtanúi." A kvázi alkotópartnerként alkalmazott program tehát bizonyos értelemben önállósult, s új – bár alapvetően irracionális – struktúrát alkotott.
Az alkotói technikák, médiumok, a művészet különféle „tartományainak" áttűnéséről van szó, miközben a végeredmény, maga a kép, festőivé válik, a színek, formák, térhatások gazdag, szinte tobzódó világa tárul elénk. A mű ezzel nyeri el többszörös – a sztenderdekkel szakító – jelentését. Talán ez sarkallta Kapitányt arra, hogy műveit festményként és plasztikaként is megalkossa.

 

3/8

4/8

5/8

8/8

6/8

 

Az amindenitt közös címen kiállított installációk szintén olyan művészi kísérletek, melyek az épített környezet mélyebb értelmű elemeit, jellegzetességeit vizsgálják. A magasra emelt füves mező és a padlóra – azaz jelképesen a földfelszín alá? – helyezett, locsolókannákból álló „rét" különös asszociációkat kelt a természet és az ember, illetve a dimenziók és a funkciók viszonyáról. A falból „kinövő" kúpszerű formák a térhatárokat élő organizmusként értelmezik. A különböző téri-anyagi minőségekkel kapcsolatos gondolatokat hív elő az, ahogy a fal fehérsége betűk formájában csorog le a parkettára. Bizonyára egész sor interpretációs lehetőség kínálkozik még, de az biztos, hogy Kapitány és az egyetemisták művei – így együtt – újabb és újabb jelentésrétegekkel gazdagítják egymást.

szöveg, fotó: HP

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.