Nyertesek és díjazottak: Liget Budapest tervkiállítás
A Liget Budapest projekt nemzetközi tervpályázatának díjazott munkáit az Erzsébet téri Design Terminálban lehet megtekinteni január 24-ig. A bírák által első körben kiválasztott 17 terv segítségével vizionálhatjuk, hogy milyen lehet és milyen lehetett volna a négy jelentős múzeumi tömb, mennyire harmonizálnak, vagy szólnak bele a Liget miliőjébe.
A Városligetbe álmodott öt múzeumépület tervezésére több mint 470 pályázatot nyújtottak be, amelyekből az Új Nemzeti Galéria-Ludwig Múzeum kivételével nemrég sikerült eredményt hirdetni. A Néprajzi Múzeum, a Magyar Zene Háza, valamint a Budapesti Fotómúzeum és Magyar Építészeti Múzeum tervezésére beadott munkákból a 17 kiválasztott pályamű és a pályázati anyag nézhető meg a Design Terminál kiállítási pavilonjában.
A kiállítás leginkább domináns eleme természetesen a három első díjas pályamű: a várhatóan a KÖZTI tervei alapján megépülő Budapesti Fotómúzeum és Magyar Építészeti Múzeum, a japán Sou Fujimoto Architects tervezte – a nemzetközi szaksajtóban is komoly publicitást nyert – Magyar Zene Háza és a francia Vallet de Martinis DIID architectes-féle Néprajzi Múzeum terve. Emellett bemutatásra kerülnek a 2. és 3. helyezett pályaművek és a rangsorolás nélküli meghívási díjban részesített pályázók munkái is, ez utóbbiból épületenként 2-2 ilyen terv került a falakra.
A legizgalmasabb megközelítések talán a Zene Háza mutatkoznak meg. A park belső részén, fákkal körbevett zöld területbe finoman megbújva illeszkedik a nyertes pályamű könnyed pavilonja, mintegy gombakalap szerű, többszörösen átlukasztott és szabálytalan íves tetejével. Zöldtetős pavilont képzelt el a szintén japán Kengo Kumaand Associates, hatalmas, a violinkulcs csavarodására emlékeztető, gömbölyded épületet az osztrák AVA-Andrea Vattovani Architecture, ezekkel szögesen ellentétes, a földből az ég felé lövellő, a hangok erősségét képzeletben kirajzoló vonalakkal szegélyezett, szintén a zöldbe rejtőző épületet vázolt fel a szerb ARCVS Projektni biro, visszafogott, nagy üvegfelületekkel körberajzolt, letisztult modernista épületet mutatott be a 3H Építész Iroda.
A Néprajzi Múzeum nagyobb volumenű épületére jóval egységesebb, kevésbé izgalmas megoldások születtek. A tervek általában igen zárt, a Dózsa György útra és Ajtósi Dürer fasorra szinte egyáltalán nem nyitott épületeket vizionálnak, erőteljes zárt térfalat húzva a két főútvonal mellé. A skót Graeme Massie Architects mindezt egy kilátótoronnyal fejelné meg, a lengyel OVO Grąbczewscy Architekci kezelné talán leginkább szellősen a masszív tömb feloldásának kérdését.
A Budapesti Fotómúzeum és Magyar Építészeti Múzeum épületére a nyertes üvegtömb mellett az olasz GSMM architetti, Giorgio Santagostino-Monica Margarido a van den Rohe tervezte berlini Neue Nationalgaleriéra erőteljesen emlékeztető pavilont mutatott be, a brit LEAD - Laboratory for Explorative Architecture & Design Ltd. ovális ikerpavilonjai meglehetősen kiugranak a Liget fái közül, a japán UAO Ltd. nagy kiterjedése ellenére mégis légies, hullámzó pavilon-együttessel, a chilei De Ferrariy Grass Compañía Limitada pedig letisztult, világos, kockoid tömbökkel rukkolt elő.
A falakon kihelyezett látványos tablókon kívül nyugodtan lapozgathatnunk a bemutatott épületek koncepció leírásaiban és tervdokumentációiban. Mindehhez nem kell más, mint nem megtorpanni a pavilon zártnak tűnő bejárati ajtaja előtt, hanem azt egy erőteljes mozdulattal eltolni és belépni.
Bán Dávid