Közélet, hírek

Oscar Niemeyer száz éves

1/11

Brasilia

Brasilia

Brasilia

Brasilia

Párizs, Francia Kommunista Párt

Párizs, Francia Kommunista Párt

Nemzeti Múzeum, Brasilia

Museum Curitiba

Rio de Jeneiro, Kortárs Művészeti Múzeum

Niteroi, Kortárs Művészeti Múzeum

?>
Brasilia
?>
Brasilia
?>
Brasilia
?>
Brasilia
?>
Párizs, Francia Kommunista Párt
?>
Párizs, Francia Kommunista Párt
?>
Nemzeti Múzeum, Brasilia
?>
Museum Curitiba
?>
Rio de Jeneiro, Kortárs Művészeti Múzeum
?>
Niteroi, Kortárs Művészeti Múzeum
?>
1/11

Brasilia

Brasilia

Brasilia

Brasilia

Párizs, Francia Kommunista Párt

Párizs, Francia Kommunista Párt

Nemzeti Múzeum, Brasilia

Museum Curitiba

Rio de Jeneiro, Kortárs Művészeti Múzeum

Niteroi, Kortárs Művészeti Múzeum

Oscar Niemeyer száz éves
Közélet, hírek

Oscar Niemeyer száz éves

2007.12.15. 09:00

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter

Építészek, alkotók:
Oscar Niemeyer

Vélemények:
1

Oscar Niemeyer építész december 15-én ünnepli századik születésnapját. Legújabb épületeit, a brasiliai Nemzeti Könyvtár és Múzeum (Biblioteca Nacional de Brasília, Museu Nacional da República) együttesét éppen egy évvel ezelőtt, 2006. december 15-én, az építész 99. születésnapján avatták fel.

Ha Niemeyer, akkor Brasilia. Még akkor is, ha sok kritikus szerint messze nem a hatalmas dél-amerikai ország új fővárosának – Lucio Costával közösen készített – urbanisztikai koncepciója, illetve lenyűgöző köz-és lakóépület-együttese az építész legjobb műve. A vasbeton apoteózisa lett e gigászi alkotás, „a formáló vágy, a formaalkotás, az anyag-szerkezet-funkció egységén túl az alkotói szubjektív tényező által is áthatott építészet" (Vámossy Ferenc) megnyilvánulása.

 

Brasilia
1/11
Brasilia

Brasilia
2/11
Brasilia

Brasilia
3/11
Brasilia

Brasilia
4/11
Brasilia

 

Az 1950–1960-as évekbeli Brazília utópisztikus politikai céljainak fókuszában álló kísérlet – Brasilia városa –, mely mai szemmel már kimondottan bizarrnak és félelmetesnek tűnik, csak több évszázados, vagy inkább évezredes távlatokban találja meg rokonait a kultúrtörténet horizontján. E vállalkozásnak ugyanis csak egyik – bár kétségtelenül legfontosabb – feladata volt a Rio-centrikus társadalmi-gazdasági berendezkedés kimozdítása: olyan szemléletmód manifesztációja is, amely lehetségesnek tartotta egy egész ország komplex struktúrájának megváltoztatását – építészeti eszközökkel. Persze ott van még az akkori államelnök, Juscelino Kubitschek személyes ambíciója is, aki még Belo Horizonte-i polgármestersége idején Niemeyert számos fontos munkával bízta meg.

Hogy az új főváros elkészülte, 1960 tavasza után jelentkező temérdek probléma minek köszönhető, már más lapra tartozik: a politikai vonatkozásokon túl Niemeyer, Costa és munkatársaik alkotásának rendkívüli szakmai jelentőségét mindennél pontosabban mutatja az a tény, hogy Brasilia hatása évtizedekre határozta meg a világ modern építészetét. Megkockáztatom, ma is inspiráló ereje van, igaz inkább csak formai hatáskeltő eszköznek használják a Niemeyerék hajlított vasbetonelemeire reflektáló megoldásokat.

 

Párizs, Francia Kommunista Párt
5/11
Párizs, Francia Kommunista Párt

Párizs, Francia Kommunista Párt
6/11
Párizs, Francia Kommunista Párt

Nemzeti Múzeum, Brasilia
7/11
Nemzeti Múzeum, Brasilia

Brasiliához hosszú út vezetett: Niemeyer tanulmányait követően későbbi munkatársánál, Lucio Costánál kezdett dolgozni. 1936 óta személyesen ismerte Le Corbusier-t: Costa irodájának tagjaként együtt dolgozott vele a riói Nevelés-és Egészségügyi Minisztérium tervein. Mint független építész, az 1940-es évek elején lép színre, ekkoriban tervezi egyik legismertebb alkotását, a Belo Horizonte melletti Pampulha-tó partján álló épületcsoportot (benne a híres hullámzó formájú Szent Ferenc-templommal, 1942 körül). Ebben az időszakban sokféle formálásmódot alkalmaz: a brazil barokk építészet jellegzetességeit a hajlított vasbetonban rejlő lehetőségekkel ötvözi, a részletképzésben az ipari karakter és a kézműves jelleg szintézisét keresi. E festőiség mellett – mely sokak szerint a brazil modern építészet összetéveszthetetlen sajátossága – a szikárabb, „funkcionalistább" homlokzatképzés esztétikája is foglalkoztatja (Boavista Bank, Rio, 1946).

Az 1950-es évek elején megnyílik monumentális épületeinek hosszú sora: elkészül a Belo Horizonte-i ún. Kubitschek-ház, a híres S-alakú Saõ Pauló-i magasház (mindkettő: 1953), az Ibirapuera park együttese (szintén Saõ Paulo, 1951–1959). Aki könnyen elérhető Niemeyer-épületet szeretne látni, megteheti: berlini lakóháza az építész alkotásain gyakran megfigyelhető V-alakú lábakon emelkedik (az Interbau 1957 keretében épült).

Oscar Niemeyer Brasilia megépítése után változatlan intenzitással dolgozik: felsorolni is nehéz a rengeteg középületet, melyek nemcsak Brazíliában, de a világ több kontinensén is állnak. 1964-ben meghívják a haifai egyetem campusának megtervezésére. Amikor hazatér, egy drámaian megváltozott ország fogadja, s csakhamar szembe kell néznie a katonai puccsal hatalomra jutó diktatórikus politikai vezetéssel. Niemeyer drágán fizetett baloldaliságáért: irodáját feloszlatták, korábban megkezdett projektjei félbeszakadtak, ügyfelei eltűntek. Niemeyer 1966-ban Franciaországba távozik, s Párizsban új irodát nyit, ahol számos tervet készít (a Francai Kommunista Párt székháza, mecset a malaysiai Penangban stb.).

 

Museum Curitiba
8/11
Museum Curitiba

Rio de Jeneiro, Kortárs Művészeti Múzeum
9/11
Rio de Jeneiro, Kortárs Művészeti Múzeum

Niteroi, Kortárs Művészeti Múzeum
10/11
Niteroi, Kortárs Művészeti Múzeum

 

Amikor Brazíliában 1985-ben megdöntik a diktatúrát, Niemeyer visszatér és újult erővel veti bele magát a hazai feladatokba: Kubitschek-emlékmű, Brasilia; Latin Amerika-emlékmű, Saõ Paulo, Nemzeti Pantheton, Brasilia. 1988-ban Gordon Burnshaft-tel közösen elnyeri a Pritzker Építészeti Díjat. A '90-es években is tovább dolgozik – több templomot épít, 1996-ban befejezi egyik legszebb alkotását, a Niteróiban található Kortárs Művészeti Múzeumot. Az elmúlt évek legfontosabb művei közé tartozik a 2002-ben felavatott Oscar Niemeyer Múzeum (Curitiba), a londoni Serpentine Gallery ún. Nyári pavilonja (2003) és a brasiliai Nemzeti Múzeum és Könyvtár (2006).

Haba Péter

Vélemények (1)
gramercy
2007.12.15.
17:45

Dél-Amerikára sokan lenézve tekintenek, tény hogy ha csak az egy főre jutó GDP-t vagy a jövedelem-egyenlőtlenségeket tekintjük, mögöttünk vannak.

 

Urbanisztikában és építészetben viszont mérföldekkel Kelet-Európa előtt.

Talán a portugál/spanyol hagyomány teszi. 

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.