Egyéb cikkek

Pannonhalma Főapátság — a látogatók minőségi fogadása

1/17

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/17

Pannonhalma Főapátság — a látogatók minőségi fogadása
Egyéb cikkek

Pannonhalma Főapátság — a látogatók minőségi fogadása

2006.06.20. 09:57

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pannonhalma, Magyarország

Építészek, alkotók:
Bruckner Csilla, Vági János, Török Áron

A megvételt nyert 26. sorszámú pályamű. Szerzői: Török Áron, Vági János, Bruckner Csilla

A Pannonhalmi Főapátság látogatóinak minőségi fogadását segítő fejlesztések tervezésére kiírt nyílt építészeti tervpályázat

Megvételben részesült a 26. sorszámú pályamű (500.000,- Ft).
Szerzői: Török Áron, Vági János, Bruckner Csilla

Az építészeti koncepció bevezetése: a meghatározottságról
A jelen állapot jellegtelenségével szemben olyan karakteres építészeti kompozíciót akartunk létrehozni, amely illeszkedik a pannonhalmi várhegy erős szellemiségéhez. A tervezés során archaikus képként a biblikus kertek lebegtek a szemeink előtt és arra a bizarr kérdésre kerestük a választ, hogy a XXI. század elején, lehet-e olyan kertet tervezni itt a pannonhalmi dombtetőn, amely művi folytatása a lenyűgöző természeti környezetnek és ugyanakkor egy méretes parkolóként is funkcionál. A megoldást a téri meghatározottságban véltük megtalálni. Úgy gondoltuk, hogy amennyiben a parkolókat sikerül egy körülhatárolt térbe szorítani, akkor lehetőség nyílik a koncepció kibontására. Ezt a felismerést tükrözik a mellékelt munkaközi makett fotók. A rajtuk látható különböző elgondolások szerint az épület egy olyan egy szint magas föld gyűrű része, amely részelegesen vagy teljesen körülöleli és egy mesterséges völgybe zárja a parkolókat, miközben a töltések tetején húzódó sétányok a környezet zavartalan élvezetét tennék lehetővé. Később a térfalak magassága mérséklődött, de a téri meghatározottság továbbra is fontos cél maradt.

A végleges tervjavaslat ismertetése:
A kiírásban ismertetett funkciókat egy épületbe szerveztük, amely a dombtető hátsó oldalán, a parkolókat körülölelő magasított promenád egyik végében helyezkedik el. Ebben a helyzetben az épület jól illeszkedik a domborzathoz, izgalmas párbeszédbe keveredik a fogadóépülettel, belső udvara és tetőterasza pedig a főapátságra tárul ki, előkészítve a látogatást, valamint lehetőség nyílik a gazdasági- és a közönségforgalom szétválasztásra.
Az épület üzemeltetése (konyha, raktárak, személyzeti blokk, gépészet) a pincében kapott helyet, amelyet az 1164 hrsz. útról nyíló gazdasági bejárat szolgál ki. A parkolóból megközelíthető földszintre kerültek a közönségforgalmi funkciók (a kiállító-konferencia terem, a kávézó, az önkiszolgáló- és a magasabb kategóriájú étterem), amelyek egy a főapátságra feltáruló meghitt belső udvart zárnak körül. A magasabb kategóriájú étteremhez a ház mögött egy a környező dombokra néző külső terasz is kapcsolódik. A közvetlenül a parkolóból és a belső udvarból is elérhető tetőterasz teszi lehetővé, hogy a ház egy olyan monolit tömbbé válhasson, mint amilyen egy régóta itt álló öreg szikla lenne, amelyre mindenki felkapaszkodik, hogy körülpillanthasson.
A parkolókat két részre bontottuk. A bármikor használható  belső parkolót öleli körül az a magasított promenád, amely a látogatók önfeledt és zavartalan nézelődését szolgálja, és amelynek elülső, az 1168 hrsz. útról elérhető része telt ház esetén kiegészítő parkolóként is funkcionál. A belső parkoló tányérszerűen az épület felé lejt.



 

 
Részletes bírálat

26. sorszámú pályamű
A pályamű kísérletet tett a Kosaras domb meglévő felszínének viszonylag szelíd átalakításával a nagyszámú parkoló felszíni elhelyezésére. A fásított parkoló kissé mélyítve, a domb Tóthegy felőli oldalán elhelyezkedő épület felé lejt, és ezzel a megoldással mérséklődik a nagy összefüggő felületen álló autóknak a természeti környezetben mindenképpen zavaró látványa. A gépkocsi parkolás így a jelenleginél némileg kulturáltabb és rejtettebb módon történhet, de a megoldás gazdaságossága ellenére nem szerencsés, hogy alapvetően mégis a parkoló dominál a területen. A domb szélére húzott, zárt udvar köré fonódó épület kulturáltan szervezett, arányos közösségi tereket foglal magába, érdekes látványokat, térkapcsolatokat hozva létre. A pincében elhelyezett konyha alaprajzi kialakítása nagyon kényszeredett, megoldatlan, de a földszinti terek érdekesen formáltak, a tömegképzés és a homlokzatok méltóak a helyszínhez és a meglévő fogadóépülethez. A finom, kézi grafika a terv erénye, de a kidolgozottság a kiírásban elvárt követelményeknek alig-alig felel meg. A tervet értékei miatt a B.B megvételben részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.