Közélet, hírek

Petíció indult az Óbudai-sziget fejlesztésével kapcsolatban

1/2

Forrás: obuda.hu

?>
Forrás: obuda.hu
?>
Akcióterületek, amelyekkel a Radó Dezső Terv foglalkozik. Forrás: Budapest Városháza Facebook-oldala
1/2

Forrás: obuda.hu

Petíció indult az Óbudai-sziget fejlesztésével kapcsolatban
Közélet, hírek

Petíció indult az Óbudai-sziget fejlesztésével kapcsolatban

2021.12.06. 17:17

Cikkinfó

Szerzők:
Nemes D. Nikolett

Földrajzi hely:
Magyarország

A Karácsony Gergely főpolgármesternek címzett online petíció azért indult, mert a leírás alapján "az elkészült Radó Dezső terv részletei komoly aggodalmat keltettek az azt megismerőkben". Bardóczi Sándor főtájépítész közösségi oldalán részletekbe menően reagált a tiltakozásra, amit szerinte a készülő stratégiai terv félreértelmezése indukált.

Ahogy korábban mi is beszámoltunk róla, a Radó Dezső tervet, azaz a Budapest zöld infrastruktúrájára vonatkozó fejlesztési koncepciót tavasszal fogadták el. Az átfogó tervezetnek része egyebek mellett az Óbudai-sziget rekreációs célú és karakterőrző fejlesztése is, a projektről ezt írják a dokumentumban: "A terület fejlesztésének célja a természeti értékek megőrzése, a zöldfelület fejlesztése és a karaktervédelem. Olyan értékalapú fejlesztések megvalósítása a cél a szigeten, amelyek a természeti értékek védelme mellett biztosítják a lakossági igényeknek megfelelő rekreációs funkciókat. A növényállomány ütemezett megújítása mellett az ökologikus zöldfelületek mennyiségét, a biodiverzitást, az élőhely védelmet támogató fejlesztések és a lakossági környezettudatosságot erősítő projektek megvalósítása a cél." Az ütemezés alapján a megvalósítás 2027-ig bezárólag esedékes. 

Az Óbudai-sziget jövőképéről év elején egy felmérést is lefolytattak, amelyet figyelembe véve készültek el a területre vonatkozó stratégiai terv társadalmi véleményezésre szánt dokumentumai. A három kötetből álló terv itt (megalapozó tanulmány), itt (stratégiai javaslatok) és itt (a közvélemény-kutatás eredményei) böngészhető, az észrevételeket, javaslatokat november 30-ig lehetett jelezni. 

Akcióterületek, amelyekkel a Radó Dezső Terv foglalkozik. Forrás: Budapest Városháza Facebook-oldala
2/2
Akcióterületek, amelyekkel a Radó Dezső Terv foglalkozik. Forrás: Budapest Városháza Facebook-oldala



A petíciót indító civilek szerint a felmérés eredményei nem tükrözik hűen a felhasználók valódi igényeit, a véleményekből pedig egyértelmű a hozzászólók kérése, nevezetesen hogy a sziget északi részét hagyják meg jelenlegi formájában. "Az Óbudai-sziget egy olyan egyedülálló értéke a Fővárosnak, amely jelenlegi formájában is sokak számára, számos tevékenységhez (mint például pihenés, sport, családi program, csoportos események, nagyobb rendezvények, sportesemények és kutyasétáltatás) biztosít teret", olvasható a szövegben, melyben azt is jelzik, hogy Magyarországon ez az egyetlen olyan jelentős méretű terület, ahol a kutyák legálisan szabadon, póráz nélkül lehetnek. 

"A tágas terek, az árnyas ligetek, valamint az északi szigetcsúcson a kutyafürdetési lehetőség olyan egyedülálló, semmi mással nem helyettesíthető értéket jelentenek a magyarországi kutyás társadalom számára, amelynek csökkentése, korlátozása tragikus veszteséget jelentene számukra", fogalmaznak. "Az északon lévő területek tervezett funkcióbővítése, ennek következtében a kutyák számára póráz nélkül élvezhető területek bármilyen mértékű redukálása az egyetlen ilyen teret venné el a kutyás társadalomtól. Most minden optimális: van két sportpálya, körben futó út, hatalmas játszótér. A nem kutyával érkező látogatók számára is számtalan kikapcsolódási lehetőség adott, a szigeten harmónia és béke van." Szerintük a tervben szereplő funkcióbővítés jelentősen növelné a szigetre érkezők számát, ami azonban veszélyeztetné a sziget természetes jellegét, ellentmondva a terv által hangoztatott alapelveknek.

"Meggyőződésünk, hogy a sziget északi része a jelenlegi formájában minden tekintetben teljes mértékben megfelel a fejlesztési koncepcióban megfogalmazott összes követelménynek, elvárásnak. A Hajógyári-szigetre járók nem szeretnének egy újabb Margitsziget vagy Városliget jellegű parkot. Kifejezetten a sziget természetes jellege, jelenlegi formája az, ami a legvonzóbb és ehhez ragaszkodunk", jelentik ki.

Bardóczi Sándor főtájépítész közösségi oldalán reagált a petícióban foglaltakra, amelyeket szerinte a készülő stratégiai terv félreértelmezése indukált. "...nagyon hasonlókat gondolunk a sziget jövőjéről, néhány dologban azonban a kutyásoknak is némi önmérsékletet kéne ahhoz gyakorolni, hogy a sziget »megmeneküljön«", írta. "A stratégia rendet szeretne tenni a szigeten, mindenféle új beépítés nélkül, romokat eltakarítva, meghagyva a szigetet a lehető legtermészetesebb állapotban, de a leromlott infrastruktúrát fokozatosan felújítva (utakat, padokat, szemeteseket, játszószereket, wc-ket, világítást, K-hidat) és szeretné korlátozott közhasználatra megnyitni a sziget eddig elzárt hajógyári részét a kerítés felszámolásával, a H-hídnak a BKV buszjáratok számára is igénybe vehető megnyitásával, az euroveló kerékpárút K-hídat és H-hidat is érintő átvezetésével, amennyiben ezzel az állami fél is egyet ért. Ezek mellett szeretné a szigetet keretező galériaerdőt helyi védelem alá helyezni és nemet mondana az északi szigetspiccen a gyalogos-kerékpáros hídra, valamint a K-híd Mozaik utcával párhuzamos beforgatására, mint fejlesztési elképzelésre természetvédelmi érdekek miatt, valamint a sziget teljes árvízvédelmére, ami rengeteg fa kiírtásával járna és semmi sem indokolná a hullámtér beszűkítését", részletezte a szakember. 

"A kutyás érdek fontos érdek a parkhasználói érdekek között, de nem az egyetlen érdek. Van például természetvédelmi érdek is", jegyezte meg. Ahogy felidézte, hosszas adatgyűjtés előzte meg a védett terület lehatárolásáról szóló javaslattételt, amit az összes szakhatósággal, tulajdonossal és az érintettekkel, így a kutyásokkal és a Sziget Kft.-vel is egyeztettek. "A közparki terület mintegy 10%-át érinti a védelem. A további 90%-on ugyanúgy lehet póráz nélkül sétáltatni, mint eddig, ugyanúgy lehet »szigetelni« is." A pórázmentes használattal kapcsolatban pedig azt írta: "a petíció szövegével ellentétben erre hiába adott engedélyt Óbuda akkori polgármestere, ezt csak a saját tulajdonán tehette meg. A közparki terület kétharmada nem Óbuda tulajdona, hanem a Fővárosé. A főváros erre soha nem adott tulajdonosi engedélyt, a stratégiában éppen arra teszünk javaslatot, hogy ez a tulajdonosi engedély megszülessen." Mint emlékeztetett, 2019 óta a Radó Terv mentén már elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a Gellért-hegy, a Vérmező és a Népliget stratégiai tervét, ezek mindegyikében szerepel az integrált kutyás park létesítésének koncepciója.

"A sziget északi része közpark, ahol minden használói érdeket össze kell hangolni, miközben figyelemmel vagyunk a természet megóvására is. Éppen ezt tesszük. Ezért alkotunk rá stratégiát. Ezért várjuk a véleményeket. Minden véleményt, nem csak a kutyásokét. Ez ellen petícionálni lehet, csak nem túl konstruktív dolog", zárul a bejegyzés. 

Az Óbudai-sziget fejlesztésével, hasznosításával kapcsolatban a közelmúltban több olyan esemény is történt, amely megmozgatta a közvéleményt. A kormány 2019-ben rendeletben vette le a területet a világörökségi státuszra javasolt helyszínek közül, nem sokkal az erről szóló UNESCO-szavazás előtt, 2020-ban pedig az kavart nagy port, amikor döntöttek a sziget árvízvédelmi rendszerének kiépítéséről. Egy olyan védműrendszer kialakítását tervezték, ami az egész területet megóvná az áradásoktól, ez azonban komoly tiltakozást váltott ki, mert a kivitelezés miatt rengeteg fát vágtak volna ki. Az Óbudai Kutyások Egyesülete és a Hajógyári Kutyások közössége demonstrációt szervezett a területre, majd a WWF Magyarország petíciót indított az akkori információk szerint körülbelül 8,6 hektárnyi erdő kivágásával járó beruházás ellen. Ezt követően szeptemberben az Országos Vízügyi Főigazgatóság visszavonta a sziget árvízvédelmi fejlesztésére vonatkozó kérelmét. Emellett az eredeti elképzelések szerint itt valósították volna meg a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémiát is, ami végül a Velencei-tónál épül jelenleg. 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk