Épületek/Irodaépület

Rácsos óriás

1/28

Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate
Broadgate Tower
201 Bishopsgate
Broadgate Tower
Broadgate Tower
A Broad Street-i pályaudvar 1865-ben
Új köztér
Utcakép uborkával
Főbejárat
A régi pályaudvar emlékét őrző rácsos tartók
Régi rács, új rács
Rácsok játéka
Űrbázis
Barátságtalan együttélés - épülő belvárosi magasház
Vasúti terület rehabilitációra várva
Broadgate Tower
Broadgate és Bishopsgate
Az átrium üvegteteje
Az átrium fákkal
Az átrium fákkal
Csomópont
Broadgate Tower
Ember és gép
Broadgate Tower
Broadgate Tower
Broadgate Tower
Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate
Broadgate Tower
201 Bishopsgate
Broadgate Tower
Broadgate Tower
A Broad Street-i pályaudvar 1865-ben
Új köztér
Utcakép uborkával
Főbejárat
A régi pályaudvar emlékét őrző rácsos tartók
Régi rács, új rács
Rácsok játéka
Űrbázis
Barátságtalan együttélés - épülő belvárosi magasház
Vasúti terület rehabilitációra várva
Broadgate Tower
Broadgate és Bishopsgate
Az átrium üvegteteje
Az átrium fákkal
Az átrium fákkal
Csomópont
Broadgate Tower
Ember és gép
Broadgate Tower
Broadgate Tower
Broadgate Tower
1/28

Rácsos óriás
Épületek/Irodaépület

Rácsos óriás

2009.10.02. 11:35

Projektinfó

Szerzők:
Ongjerth Hanna

Földrajzi hely:
London, Egyesült Királyság

Építészek, alkotók:
Skidmore Owings & Merill

Vélemények:
1

A londoni City harmadik legmagasabb felhőkarcolóját tervezte meg az amerikai Skidmore, Owings & Merill építésziroda. A 164 méter magas Broadgate Tower a felhagyott vasúti terület rehabilitációjának részeként épült fel • Ongjerth Hanna írása Vithalm Orsolya képeivel.

Márciusban adták át a londoni City harmadik legmagasabb épületét, a Broadgate Towert. Az új acélóriást és tizenkét emeletes testvérét, a 201 Bishopsgate-et 2005 októberében kezdték építeni.

 

Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate
2/28
Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate

Broadgate Tower
3/28
Broadgate Tower

201 Bishopsgate
4/28
201 Bishopsgate

Broadgate Tower
5/28
Broadgate Tower

Broadgate Tower
6/28
Broadgate Tower

 

 

A végeredmény igencsak megosztja a közönséget. Egyesek szerint előkelő helyet foglal el a világ öt legkevésbé szép épülete között. Rowan Moore brit építészeti kritikus szerint a torony - noha hozza az elvárható építészeti minőséget - nem próbál meg erényt kovácsolni különleges helyzetéből - a történelmi esetlegességek által formált telekalakításból, a City és a munkásnegyed East End találkozási pontjából, illetve abból a tényből, hogy egy sínrendszer fölött álló toronyegyüttesről van szó. A neves Skidmore, Owings & Merrill (SOM) tervezőiroda által megálmodott felhőkarcoló 164 méter magasan emelkedik a belváros fölé.

A Broad Street-i pályaudvar 1865-ben
7/28
A Broad Street-i pályaudvar 1865-ben

 

Új köztér
8/28
Új köztér

Utcakép uborkával
9/28
Utcakép uborkával

Főbejárat
10/28
Főbejárat

 

 

Kevesebb pályaudvar, több felhőkarcoló
A Liverpool Street pályaudvar sínei fölé épült Broadgate Tower utolsó, jelképteremtő eleme a nyolcvanas évek óta tartó Broadgate-rehabilitációnak. A folyamatosan bővülő üzleti negyed helyén 1986-ig a Broad Street-i pályaudvar működött. A második világháborúban súlyosan megsérült régi állomást soha nem állították rendesen helyre, idővel egyre rosszabb állapotba került. A Paul McCartneyt is megihlető, romos pályaudvart nyolcvanhat nyarán végül bezárták és lebontották. Mindössze a régi viadukt három öntöttvas rácsostartója őrzi a múlt emlékét a csillogó-villogó toronyházak tövében.

 

A régi pályaudvar emlékét őrző rácsos tartók
11/28
A régi pályaudvar emlékét őrző rácsos tartók

Régi rács, új rács
12/28
Régi rács, új rács

Rácsok játéka
13/28
Rácsok játéka

Űrbázis
14/28
Űrbázis

 

 

Az első néhány évben több cég is szerepet játszott a Broadgate negyed rehabilitálásában, a terület 2003 óta a British Land ingatlanfejlesztő vállalat tulajdonában van. Nevük megtalálható az Egyesült Királyság több üzletházának befektetői között, 2004-ben pedig megkapták a tervezési engedélyt a 122 Leadenhall Street Richard Rogers által jegyzett újjáépítésére is, amely várhatóan Nyugat-Európa egyik legmagasabb épülete lesz.

 



Barátságtalan együttélés - épülő belvárosi magasház
15/28
Barátságtalan együttélés - épülő belvárosi magasház

Vasúti terület rehabilitációra várva
16/28
Vasúti terület rehabilitációra várva



A Broadgate Tower építése valamivel időigényesebb volt, mint a hasonló méretű toronyházaké általában. Mivel vasúti sínek fölött folyt az építkezés, a közeledő vonatok miatt rendszeresen le kellett állítani a munkálatokat. A Broadgate Tower felhúzása a fejlesztés legnagyobb részéhez képest másfél évtizedet késett, ami leginkább a terület összetettségén múlott.

 

Broadgate Tower
17/28
Broadgate Tower

Broadgate és Bishopsgate
18/28
Broadgate és Bishopsgate

Az átrium üvegteteje
19/28
Az átrium üvegteteje

 

 

Amerikai álom
Az új felhőkarcolót tehát a chicago-i SOM tervezte. Nem ma kezdték a szakmát: 1936 óta terveznek magasépületeket, az ő kezük alól került ki többek között a Burj Dubai és a John Hancock Center is. Utóbbival rendszeresen összehasonlítják a Broadgate Towert – és valóban: jellegzetes, átlókkal keresztülhúzott, téglalapokra osztott acélmerevítésének köszönhetően valóban emlékeztet az egyébként két és félszer akkora „Big Johnra”. A brit toronyház merevítéseinek fehér színe és a sötétebb kék üvegburkolat érdekes kontrasztot idéz elő a paralelogramma alakú épületen.

Az építtetők a több, mint 106 ezer négyzetméternyi belterületet főképp irodáknak szánták. A helyiségek tágasak, világosak. A finn KONE liftgyártó cégnek köszönhetően double-decker liftek segítik az épület 35 emeletének beutazását (az Egyesült Királyságban eddig egyedülálló módon).

 

 

Az átrium fákkal
20/28
Az átrium fákkal

Az átrium fákkal
21/28
Az átrium fákkal

Csomópont
22/28
Csomópont

Broadgate Tower
23/28
Broadgate Tower

Ember és gép
24/28
Ember és gép

Broadgate Tower
25/28
Broadgate Tower

Broadgate Tower
26/28
Broadgate Tower

Broadgate Tower
27/28
Broadgate Tower

 

A tervek szerint a Broadgate Tower és a 201 Bishopsgate közötti sétányra éttermek, bárok, üzletek láncolata lesz felfűzve, ezzel is barátságosabb közelségbe hozva a természetüknél fogva meglehetősen rideg épületmonstrumokat. Tim Poell, a SOM építésze a részben fedett bevásárlósétányt a klasszikus Leadenhall Market modern változataként írta le.

Ongjerth Hanna

fotó: Vithalm Orsolya
Vélemények (1)
gramercy
2009.10.02.
14:37

kormá..never mind

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk