Közélet, hírek

Rakpart-átépítés — veszélyben a Világörökség

1/5

A régi fal

Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

?>
A régi fal
?>
Nem azonos magasságú kövekből görbén  rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép
?>
Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép
?>
Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép
?>
1/5

A régi fal

Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

Rakpart-átépítés — veszélyben a Világörökség
Közélet, hírek

Rakpart-átépítés — veszélyben a Világörökség

2010.01.07. 17:40

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
3

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

A dunai rakpart újjáépítése szakszerűtlenül, gondatlanul és csúnyán készült el a Margit híd alatt.

Budapest világörökségi panorámája impozáns alapvonalát képező dunai rakpart újjáépítése szakszerűtlenül, gondatlanul és csúnyán készült el a Margit híd alatt, ami utólagosan nem javítható, állítja a a Budapest Világörökségéért Alapítvány (B.V.A.). Sem a világörökségi látványnak, sem a hatalmas folyó megkövetelte műszaki követelményeknek nem felel meg a megépült kő partfal. Ezért a Budapest Világörökségéért Alapítvány, amely másfél év óta civil kontrollal követte a projekt alakulását, számos szakmai javaslatot adott és figyelmeztetéssel élt, most négy szakterületről (vízépítő, geológus, kőfaragó, restaurátor) bekért mértékadó szakvéleménnyel (egyetemi tanár, ipartestület), valamint a történelmi kőfalrakásban bizonyított szakértelmű kivitelezőkkel egyeztetve a fal legnagyobb részének újjákészítését tartja szükségesnek a szerződés szerint is megkívánt I. osztályú minőség eléréséhez.

 

A régi fal
1/5
A régi fal


 

A B.V.A. javaslatára a projektet 65 %-ban finanszírozó Európai Unió illetékes osztálya a rakpart átépítése során a Világörökség értékeinek megőrzését kiemelten kezeli. Ennek következtében az Európai Bizottság határozatban írta elő az UNESCO korábban állami meghívásra ittjárt szakértőinek a partfal újjáépítésére adott állásfoglalása követését. Így nem érvényesülhettek a világörökség hitelességét sértő változtatási/olcsóbbítási tervek, pl. a jellegadó rózsaszín mészkő helyett fehér mészkő alkalmazása. A határozat lényege ugyanis, hogy a kőfal újjáépítése mindenben kövesse (anyagok, formák, építési jelleg) a régi partfal mintáját, aminek bizonyítását az egész kommunális projekt-támogatás kifizetésének feltételéül szabták. Ez a legerősebb kényszerítő eszköz, amit a bizottság alkalmazni tud egy támogatásban részesülő kedvezményezettel szemben. Azt jelenti, hogy ha nem tartják be az előírást, nem kapják meg a teljes szennyvízprojekt támogatásának 20%-át. A szakszerűtlen munka miatt a feltétel teljesülése jelenleg nem bizonyítható. A beruházó főváros az elvégzett felületi javítások után a falat megfelelőnek készül minősíteni.

 

Nem azonos magasságú kövekből görbén  rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép
2/5
Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép
3/5
Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép
4/5
Nem azonos magasságú kövekből görbén rakott sorok, sok hibás kő, eltérő új profilok, bevésett fedkövek, csúnya összkép

 

A vitás helyzet eldöntéséhez a legjobb megoldás érdekében a B.V.A. a világörökségi ügyekben eljáró független UNESCO szakértő meghívását kezdeményezte a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottságát vezető Hiller István kulturális miniszternél és Demszky Gábor főpolgármesternél. A tét a térség legnagyobb környezetvédelmi beruházásának pénzügyileg is sikeres befejezése és a világörökségi történelmi látvány szépségének visszaadása.

A Budapest Világörökségéért Alapítvány bízik az ésszerű döntés meghozatalában, ahogy ez hasonlóképpen történt – ugyancsak a B.V.A. kezdeményezésére – a rakpart tervezett kiszélesítése ügyében 2005-ben ittjárt UNESCO szakértői misszió meghívásakor is, amelynek állásfoglalása szolgál most nemzetközi segítségül Budapest világörökségének megóvásához.

Budapest Világörökségéért Alapítvány

Vélemények (3)
marianna
2010.01.16.
09:11

Nem fognak szeretni a városvédők, de miért nem volt elég a szépen sikerült nyers vasbeton támfal? Miért kellett kővel elburkolni 100 - 150 évveli ezelőtti formavilágot imitálva? A vasbetonnak is van esztétikája.

rokon
2010.01.08.
11:37

A budai rakpartfalat nem kell újjáépíteni

Válasz érkezett a fenti közleményre "ÉlőDuna Projekt" főcímmel (alcím: Nem kell újjáépíteni a budai rakpartfalat), mint "Állásfoglalás", amit jegyez többek között Groniewsky Tamás ügyvezető igazgató (Enviroduna Beruházás Előkészítő Kft.). A teljes szöveg a csatolt dokumentumban olvasható; részletek:

A kivitelezés a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep és kapcsolódó létesítményei beruházás keretében zajlik. A beruházó az alábbiakban reagál az alapítvány állításaira, amelyek szerint „veszélyben a több tízmilliárdos támogatás kifizetése és a Világörökség”, illetve „csúfítja a Világörökséget az új partfal a Margit híd alatt.”A kb. 1200 méteres szakaszon, a Margit híd környezetében kiszélesített budai alsó rakpart falának építése még nem zárult le, munkaközi fázisban van. A partfal az érvényes, jogerős vízjogi létesítési engedély szerint épült és épül jelenleg is. A kivitelezés menetét rendszeresen, több alkalommal is megtekintette és folyamatosan nyomon követi az engedélyező hatóság (a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség) és az örökségvédelmi szempontból illetékes szakhatóság, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal. Bár a panaszokkal élő Budapest Világörökségéért Alapítvány nem szakhatóság, a beruházó nyitottan fogadta az alapítvány észrevételeit, hiszen a világörökségi szempontoknak megfelelő, eredeti állapotával azonosan kinéző partfal kialakítása mindenki közös érdeke. Az alapítvány javaslatait a beruházás szakemberei megvizsgálták, és azokat, amelyek szakmai szempontból megállták a helyüket, a beruházó figyelembe veszi a kivitelezés során.A minél szakszerűbb kivitelezés érdekében a beruházó felkérte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egyik vezető szakértőjét, illetve a Budapest Világörökségéért Alapítvány által ajánlott műemlékvédelmi szakértőt és kőrestaurátort arra, hogy véleményezzék a partfal burkolatának építése során észlelt problémákat. Segítségükkel egy hibalista készült, amely alapján a kivitelező 2010 tavaszán, a projekt lezárásának nyári határideje előtt elvégzi a szükséges javításokat. Az észlelt hibák között egyetlen olyan sincs, ami miatt le kellene bontani a megépített új partfal szerkezetét. Az a kijelentés, miszerint „lehet, hogy újjá kell építeni a budai rakpartfalat” a szakértelem hiányára utal, hiszen csak a kőburkolat korrekciójára lehet szükség, a súlytámfalat biztosan nem kell megbontani.

Budapest, 2010. január 7.

mB
2010.01.15.
22:35

@rokon: Az ökörhugyozás, mint esztétikai minőség

(tájkép blog - még több kép ott, a fenti címre kattintva)

"A Margit híd alatti rakpartszakasz primitív kivitelezése az elmúlt két évtized közállapotainak egyik nem éppen elhanyagolható jelensége. Ezt a művet most olyannyira sikerült kitenni a kirakatba, hogy az utókór számára méltó mementója lehet a mai magyar társadalom valóságának. A XIX. században élt elődeink a legjobb tudásuk emlékeit hagyták maguk után és most úgy tűnik, hogy mi is jelenlegi képességeink legjavát fogjuk az utókorra hagyni. Ez ellen többek között úgy tehetünk, ha ezt a falat sürgősen lebontjuk, majd újra felépítjük, a felelősöket pedig felelősségre vonjuk."

(érdekes az előző válasz szóhasználata: "csak a kőburkolat korrekciójára lehet szükség" - kiemelés tőlem)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.