Rakpart-átépítés — veszélyben a Világörökség
A dunai rakpart újjáépítése szakszerűtlenül, gondatlanul és csúnyán készült el a Margit híd alatt.
Budapest világörökségi panorámája impozáns alapvonalát képező dunai rakpart újjáépítése szakszerűtlenül, gondatlanul és csúnyán készült el a Margit híd alatt, ami utólagosan nem javítható, állítja a a Budapest Világörökségéért Alapítvány (B.V.A.). Sem a világörökségi látványnak, sem a hatalmas folyó megkövetelte műszaki követelményeknek nem felel meg a megépült kő partfal. Ezért a Budapest Világörökségéért Alapítvány, amely másfél év óta civil kontrollal követte a projekt alakulását, számos szakmai javaslatot adott és figyelmeztetéssel élt, most négy szakterületről (vízépítő, geológus, kőfaragó, restaurátor) bekért mértékadó szakvéleménnyel (egyetemi tanár, ipartestület), valamint a történelmi kőfalrakásban bizonyított szakértelmű kivitelezőkkel egyeztetve a fal legnagyobb részének újjákészítését tartja szükségesnek a szerződés szerint is megkívánt I. osztályú minőség eléréséhez.
A B.V.A. javaslatára a projektet 65 %-ban finanszírozó Európai Unió illetékes osztálya a rakpart átépítése során a Világörökség értékeinek megőrzését kiemelten kezeli. Ennek következtében az Európai Bizottság határozatban írta elő az UNESCO korábban állami meghívásra ittjárt szakértőinek a partfal újjáépítésére adott állásfoglalása követését. Így nem érvényesülhettek a világörökség hitelességét sértő változtatási/olcsóbbítási tervek, pl. a jellegadó rózsaszín mészkő helyett fehér mészkő alkalmazása. A határozat lényege ugyanis, hogy a kőfal újjáépítése mindenben kövesse (anyagok, formák, építési jelleg) a régi partfal mintáját, aminek bizonyítását az egész kommunális projekt-támogatás kifizetésének feltételéül szabták. Ez a legerősebb kényszerítő eszköz, amit a bizottság alkalmazni tud egy támogatásban részesülő kedvezményezettel szemben. Azt jelenti, hogy ha nem tartják be az előírást, nem kapják meg a teljes szennyvízprojekt támogatásának 20%-át. A szakszerűtlen munka miatt a feltétel teljesülése jelenleg nem bizonyítható. A beruházó főváros az elvégzett felületi javítások után a falat megfelelőnek készül minősíteni.
A vitás helyzet eldöntéséhez a legjobb megoldás érdekében a B.V.A. a világörökségi ügyekben eljáró független UNESCO szakértő meghívását kezdeményezte a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottságát vezető Hiller István kulturális miniszternél és Demszky Gábor főpolgármesternél. A tét a térség legnagyobb környezetvédelmi beruházásának pénzügyileg is sikeres befejezése és a világörökségi történelmi látvány szépségének visszaadása.
A Budapest Világörökségéért Alapítvány bízik az ésszerű döntés meghozatalában, ahogy ez hasonlóképpen történt – ugyancsak a B.V.A. kezdeményezésére – a rakpart tervezett kiszélesítése ügyében 2005-ben ittjárt UNESCO szakértői misszió meghívásakor is, amelynek állásfoglalása szolgál most nemzetközi segítségül Budapest világörökségének megóvásához.
Budapest Világörökségéért Alapítvány
09:11
Nem fognak szeretni a városvédők, de miért nem volt elég a szépen sikerült nyers vasbeton támfal? Miért kellett kővel elburkolni 100 - 150 évveli ezelőtti formavilágot imitálva? A vasbetonnak is van esztétikája.
11:37
A budai rakpartfalat nem kell újjáépíteni
Válasz érkezett a fenti közleményre "ÉlőDuna Projekt" főcímmel (alcím: Nem kell újjáépíteni a budai rakpartfalat), mint "Állásfoglalás", amit jegyez többek között Groniewsky Tamás ügyvezető igazgató (Enviroduna Beruházás Előkészítő Kft.). A teljes szöveg a csatolt dokumentumban olvasható; részletek:
A kivitelezés a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep és kapcsolódó létesítményei beruházás keretében zajlik. A beruházó az alábbiakban reagál az alapítvány állításaira, amelyek szerint „veszélyben a több tízmilliárdos támogatás kifizetése és a Világörökség”, illetve „csúfítja a Világörökséget az új partfal a Margit híd alatt.”A kb. 1200 méteres szakaszon, a Margit híd környezetében kiszélesített budai alsó rakpart falának építése még nem zárult le, munkaközi fázisban van. A partfal az érvényes, jogerős vízjogi létesítési engedély szerint épült és épül jelenleg is. A kivitelezés menetét rendszeresen, több alkalommal is megtekintette és folyamatosan nyomon követi az engedélyező hatóság (a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség) és az örökségvédelmi szempontból illetékes szakhatóság, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal. Bár a panaszokkal élő Budapest Világörökségéért Alapítvány nem szakhatóság, a beruházó nyitottan fogadta az alapítvány észrevételeit, hiszen a világörökségi szempontoknak megfelelő, eredeti állapotával azonosan kinéző partfal kialakítása mindenki közös érdeke. Az alapítvány javaslatait a beruházás szakemberei megvizsgálták, és azokat, amelyek szakmai szempontból megállták a helyüket, a beruházó figyelembe veszi a kivitelezés során.A minél szakszerűbb kivitelezés érdekében a beruházó felkérte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egyik vezető szakértőjét, illetve a Budapest Világörökségéért Alapítvány által ajánlott műemlékvédelmi szakértőt és kőrestaurátort arra, hogy véleményezzék a partfal burkolatának építése során észlelt problémákat. Segítségükkel egy hibalista készült, amely alapján a kivitelező 2010 tavaszán, a projekt lezárásának nyári határideje előtt elvégzi a szükséges javításokat. Az észlelt hibák között egyetlen olyan sincs, ami miatt le kellene bontani a megépített új partfal szerkezetét. Az a kijelentés, miszerint „lehet, hogy újjá kell építeni a budai rakpartfalat” a szakértelem hiányára utal, hiszen csak a kőburkolat korrekciójára lehet szükség, a súlytámfalat biztosan nem kell megbontani.
Budapest, 2010. január 7.
22:35
@rokon: Az ökörhugyozás, mint esztétikai minőség
(tájkép blog - még több kép ott, a fenti címre kattintva)
"A Margit híd alatti rakpartszakasz primitív kivitelezése az elmúlt két évtized közállapotainak egyik nem éppen elhanyagolható jelensége. Ezt a művet most olyannyira sikerült kitenni a kirakatba, hogy az utókór számára méltó mementója lehet a mai magyar társadalom valóságának. A XIX. században élt elődeink a legjobb tudásuk emlékeit hagyták maguk után és most úgy tűnik, hogy mi is jelenlegi képességeink legjavát fogjuk az utókorra hagyni. Ez ellen többek között úgy tehetünk, ha ezt a falat sürgősen lebontjuk, majd újra felépítjük, a felelősöket pedig felelősségre vonjuk."
(érdekes az előző válasz szóhasználata: "csak a kőburkolat korrekciójára lehet szükség" - kiemelés tőlem)