Helyek/Infrastruktúra

Régi adósság: megújult a békéscsabai vasútállomás

1/39

Békéscsabai vasútállomás, felújítás előtti állapot - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás, régi épület a felújítás előtt - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás, régi épület a felújítás előtt - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

?>
Békéscsabai vasútállomás, felújítás előtti állapot - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
?>
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
?>
Békéscsabai vasútállomás, régi épület a felújítás előtt - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
?>
Békéscsabai vasútállomás, régi épület a felújítás előtt - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
1/39

Békéscsabai vasútállomás, felújítás előtti állapot - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás, régi épület a felújítás előtt - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Békéscsabai vasútállomás, régi épület a felújítás előtt - fotó: Mérték Építészeti Stúdió

Régi adósság: megújult a békéscsabai vasútállomás
Helyek/Infrastruktúra

Régi adósság: megújult a békéscsabai vasútállomás

2016.08.02. 14:10

Projektinfó

Tervezés éve:
2013

Építés éve:
2016

Stáblista

Az ’új’ felvételi épület tervezése:

főtervező: FŐMTERV Zrt.
projektvezető: Németh Tamás, Gyebnár Péterné, Mangel János, Gaudi Emőke

építészet, épület generáltervező: Mata-Dór Architektúra Kft.
felelős építész tervező: Bánszky Szabolcs 
építész tervezők: Erdélyi Gáspár Judit, Fügedi Andrea, Ruszthy Sarolt, Somorácz György
építész vezető tervezők: Fazekas CsabaMüller Ferenc
építész munkatársak: Ba Julianna, Balázs Mátyás, Bálint Sándor, Deák Zsófia, Cseh Katalin, Ferenc Dániel, Gulyás Veronika, Keresztes Zsolt, Kéthely Ágnes, Pintér Ádám, Timár Péter, Titkos Ádám 
műemléki szakmérnök: dr. Czétényi Piroska 
műemléki szakértő: Dobos Albert
művészettörténész konzulens: Dr. Velladics Márta (Forster Központ)
belsőépítészet: Vajk Ildikó
épületszerkezet: Szabóné Fischer Zsuzsanna (ALAPKŐ KFT.)
épületgépészet: Lukács László, Berzétei László (CÉH zRt.)
épületvillamosság: Széll András (CÉH zRt.)
tűzvédelem: Móró Tibor, Lakk József (VÉD-KOMPLEX BT.)
aluljáró műtárgy: Süle Ferenc Attila (FŐMTERV Zrt.)  
akusztikai szakértő konzulens: Mnyerczán György (CONSTANS 2000 Kft.)

a 'régi' felvételi épület tervei: 
módosított engedélyezési terv és kiviteli terv készítői:építészet, épület generáltervező: Mérték Építészeti Stúdió Kft.
Mérték Group Zrt. elnök-vezérigazgató: Dr. Paulinyi Gergely DLA
projektfelelős: Dr. Reith András PhD
felelős építésztervező: B. Terbe Erzsébet
építész munkatárs: Reviczky Zalán, Sebők Péter, S. Varga Gabriella
belsőépítész: B. Terbe Erzsébet

épületszerkezet: Horváth Sándor, Tombi Gergely (Pataky és Horváth Építésziroda Kft.)
tartószerkezet: Donáczi Péter (Pond Kft.)
épületgépészet: Pavlics Károly (Treffterv Kft.)
épületvillamosság: Balázs Judit (Artvill kft.)
tűzvédelem: Németh Krisztina kivitelező: Svábbau Kft.
cégvezető: Bérces István
projektvezető: Szathmáry Béla
régi felv. ép. megrendelő: Thales Austria-Dunántúli Kft.
megrendelő projektvezető: Varga István

a perontetők tervezése:

főtervező: FŐMTERV Zrt.
projektvezető: Németh Tamás, Gaudi Emőke
építészet: Mata-Dór Architektúra Kft.
felelős építész tervező: Bánszky Szabolcs 
építész tervezők: Somorácz György 
építész munkatársak: Erdélyi Gáspár Judit, Fügedi Andrea, Ruszthy Sarolt
épületszerkezet: Szabóné Fischer Zsuzsanna (ALAPKŐ KFT.)
tűzvédelem: Móró Tibor, Lakk József (VÉD-KOMPLEX BT.)
aluljáró műtárgy: Süle Ferenc Attila (FŐMTERV Zrt.)

az aluljáró tervezése:

főtervező, generáltervező: FŐMTERV Zrt.
projektvezető: Németh Tamás, Gaudi Emőke
épületszerkezet: Süle Ferenc Attila (FŐMTERV Zrt.)
aluljáró átemelő gépház, villamos és gépésztervek: Pálinkás Krisztián, Göndics Zoltán (FŐMTERV Zrt.)
közvilágítás, elektromos energia ellátás: Biró Béla (Puvir kft.)
építészet: Mata-Dór Architektúra Kft.
építész tervezők: Bánszky Szabolcs, Fügedi Andrea, Ruszthy Sarolt, Somorácz György

az állomási előtér tervezése:

főtervező, generáltervező: FŐMTERV Zrt.
projektvezető: Németh Tamás, Gaudi Emőke
útépítés és forgalomtechnika: Tóth Kinga, Kucsara Péter
táj- és kertépítészet: Szloszjár György, Stéhli Zoltán (Garten Studio Kft.)
közművek, közvilágítás: Biró Béla (Vis-Animi)
vízellátás, csatornázás: Szabadkai Zsolt (Puvir Kft.)
távközlés: Loxton Kft., Hirnet Kft.
közvilágítás: Vis-Amini Kft. 

restaurátori munkák (kutatás és kivitelezés): EB Hungary Invest Kft.
festőrestaurátor művész: Bakács Annamária 
projektmenedzser: Bereczki Botond 

fa-bútor restaurátor művész: Bölöni Melinda 
projektmenedzser: Csepeli Zsolt 

fémrestaurátor művész: Kovács László 
kőrestaurátor művész: Ludányi Gábor (Crotos Oc Kft.)
projektmenedzser: Vető-Boros Krisztián 


a beruházó és az üzemeltető közreműködői:

tulajdonos: MÁV Zrt.
az üzemeltető, mint szakmai fejlesztő stábja: MÁV Magyar Államvasutak Zrt., Fejlesztési és Beruházási Főigazgatóság
közreműködők:
felelős vezető: Kiss Csaba
építészet: Kormányos Anna
projektkoordinátor: Jordán Sándor
építészeti szakértő: Fáy Krisztina
épületgépészet: Szentpéteri László
épületvillamosság: Atovics Lászlóépíttető/beruházó: Bach Róbert, Dénes Béla, NIF Zrt.
mérnökszervezet: GY-B-L Mérnök (vezető: ECO-TEC Kft.)fővállalkozó: Csaba-2013 Konzorcium, konzorciumi tagok:
Brassay István, Strabag Vasútépítő Kft. (vezető tagcég), Vingelmann Szabolcs, Swietelsky Vasúttechnika Kft. (tagcég), Czaga Róbert, KÖZGÉP Zrt. (tagcég) 

Dosszié:

Bő hét évtizedes ideiglenes állapot szűnt meg Békéscsabán a vasútállomás és környezete felújításával. A Bánszky Szabolcs vezette tervezőcsapat a többszörösen megsérült és megcsonkított épületegyüttes minél hitelesebb rekonstrukciójára törekedett. Bán Dávid írása. 

Az 1840-ben mezővárosi rangot kapott Békéscsabát sokáig egy nagyra nőtt falunak tartották, a település csak lassan indult meg a városiasodás útján. Fejlődésének komoly lendületet adott, hogy 1858-ban a Tiszavidéki Vasút - főleg az Alföld mezőgazdasági terményeinek szállítására létesült hálózata - elérte a várost. Ekkor épült az első, az akkori szabványtervek szerinti III. rendű indóház. Az eredeti épület két kéttengelyes rizalit és az azt összekötő öttengelyes szerkezetű volt, amelyet az áru- és utasforgalom megnövekedésével mindkét irányban oldalszárnyakkal bővítettek.

Békéscsabai vasútállomás, felújítás előtti állapot - fotó: Mata-Dór Architektúra
1/39
Békéscsabai vasútállomás, felújítás előtti állapot - fotó: Mata-Dór Architektúra

A trianoni békeszerződés után, a korábbi kiemelt tiszántúli városok Romániához csatolásával Békéscsaba új szerephez jutott, a következő évtizedekben komoly fejlődésnek indult. Ezzel a vasútforgalom is átértékelődött: a mezőgazdasági termények szállításában, átrakodásában és raktározásában kiemelt jelentősége lett a békéscsabai állomásnak. Ugyanakkor, a század első felében az utasforgalom is folyamatosan nőtt, a többszörösen bővített felvételi épület hamar elavulttá és szűkké vált. A korabeli indóház mellé, az áruraktár elbontásával nyert területen, 1933-ra épült meg az új, nagyvonalú állomásépület Goszleth Béla tervei szerint.

1944 szeptemberében a pályaudvart és környékét súlyos légicsapás érte, 96 ember halálát és jelentős károkat okozva a vasútállomás épületében és annak környékén. A II. világháború után részlegesen helyreállított, majd többször – megjelenésében hátrányosan­ – átalakított épületegyüttes évtizedeken keresztül építészetileg csonkán szolgálta a forgalmat. Felújítására, a forgalom átstrukturálására idővel több terv is született, a legutolsó komolyabb változást a pályaudvar előtti téren létesített buszpályaudvar 1988-as átadása hozta.

Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
12/39
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra

Az épület megújulásának lehetősége 2004-ben vetődött fel ismét, amely akkor kisléptékben gondolkodott. Két évvel később már az egész állomás átépítésére és a vágányhálózat megmozgatására született terv, majd 2010-ben már az előtér megújításával is számolt az újabb, a korábbinál nagyobb léptékű elképzelés. Az engedélyezési tervek 2013-ra születtek meg, így ekkor kezdődhetett el a tényleges felújítás. Idővel a terület épületegyüttese (a két felvételi épület, azok környezete és a víztorony) műemléki védettséget kapott, ezért az építkezés célja - a MÁV és a tervezők közös megegyezésével - a minél teljesebb rekonstrukció lett. Az előkészületekhez a korabeli fényképekből (pl. www.vasutallomasok.hu, magángyűjtők stb.) és a MÁV archívumában fellelhető töredékes dokumentumokból kiindulva – az azóta sajnálatosan elhunyt – Dr. Czétényi Piroska készített átfogó műemléki tudományos dokumentációt.


Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
28/39
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra


 

A beruházás generáltervezője a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. lett, az 1933-as felvételi épület felújításának tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével, míg a 19. századi állomásépület kiviteli terveit B. Terbe Erzsébet vezetésével a Mérték Építészeti Stúdió Kft. készítette.

Az évtizedek óta halogatott felújítás időzítését az is erősítette, hogy a Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza-vasútvonal komoly korszerűsítésen esett át, a pályán a szerelvények gyorsabban közlekedhetnek, így a Budapest és a román határ közötti menetidő is érezhetően csökkent. A megújuló vasútállomás térkialakításánál meghatározó elem, hogy az 1980-as évek elején született terveknek megfelelően, a peronokat a tér túloldalán levő buszpályaudvarral aluljáró segítségével kössék össze. Ez végül, ha nem is az eredetileg elgondolt hosszban és szélességben, de most megvalósult.

Ezzel együtt, a Garten Studio Kft. tervezésében újulhatott meg az állomás előtere, illetve változott a pályakiosztás: a használaton kívüli vágányokat visszabontották, így jelenleg öt vágány szolgálja ki az állomás utasforgalmát. A peronok további szélesítésére már nem volt lehetőség, viszont az épület hosszában perontetők épültek. Egyúttal az egész állomás területét megfelelő módon akadálymentesítették.


Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió
37/39
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mérték Építészeti Stúdió


 

A két felvételi épületet tehát a fellelhető dokumentációk alapján és a mai követelményeknek megfelelően igyekeztek minél inkább az eredeti állapothoz hűen felújítani. Mindkét épület külső kontúrját alapvetően meghatározza, hogy a II. világháború utáni különböző rekonstrukciók során a magastetők nagy részét lapostetőre cserélték, ezek most mind visszakapták eredeti formájukat. A két épületet az 1960-as években össze is kötötték, illetve számos díszítőelem, valamint a kváderezés lekerült. A rekonstrukció során sikerült visszaállítani az épület szimmetriáját: a déli pavilon háborúban leomlott portikuszát újraépítették, a hiányzó díszítőelemeket – függők, vázák, domborművek, attika fal – is megújították vagy pótolták.


Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
15/39
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra


 

A régi indóház belső terében a vasút-üzemeltetés és a vontatás szolgálati helyiségeit alakították ki: forgalmista irodát, csomóponti főnökséget, kiszolgáló helyiségeket, illetve a pálya biztosítóberendezéseit. Az 1933-as épület belső terében a korábbi évtizedek egyre kaotikusabb állapotának megszüntetése, a beépített fabódék elbontása zajlott, így a tér levegősebb, átláthatóbb lett. A központi utascsarnok impozáns teréből a jegypénztár a déli pavilonba költözött – ahol azt a MÁV Start előírásainak megfelelően alakították ki –, az így felszabadult tér egyelőre funkcióját keresi.

Az ügyfélszolgálattal is kibővülő szokványos vasúti funkciók mellett egy, az eredeti elképzelésekben még nem szereplő kormányablak létrehozását is megrendelték a tervezőktől. Az utascsarnokból nyílik az aluljáró lejárata, amelynek üvegezett korlátja a tér átláthatóságát segíti. Az aluljáró behúzása a csarnokszerkezet alá komoly mérnöki feladatot adott, az építkezés során ideiglenesen le kellett bontani a főhomlokzati portikuszt és a perontető egy részét, illetve meg kellett küzdeni a talajvíz magas szintjével is. Az eredetileg ácsolt tetőszerkezetet acél vázszerkezetűre cserélték, itt helyezték el a gépészeti elemeket is. A pinceszint szigetelése mindkét épület esetében komoly gondot okozott, a régi indóházba bekerülő biztosítóberendezések aknáit a talajvízszint alá kellett telepíteni.


Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra
6/39
Békéscsabai vasútállomás felújítása - építész: Bánszky Szabolcs - fotó: Mata-Dór Architektúra


 

A felújítás során, az északi szárnyon számos eredeti díszítőfestés került a felszínre, amely restaurálására nem volt mód, így azokat konzerválták, egyedül az ügyfélszolgálaton állítottak helyre egy mintasávot. Az épület belső terének eredeti, markáns – vörös, sárga és fehér – színvilágát is visszaállították, a padlóburkolat színéről azonban nem maradt meg korabeli dokumentum, így az az eredetinek megfelelő mintázattal, semleges szürkés lett. A meglévő anyagok legnagyobb részét igyekeztek szakszerűen restaurálni (EB Hungary Invest Kft.), így például az eredeti nyílászárókat is megmenteni, a hiányokat korhűen pótolni, amiben partner volt a kivitelező is. Az üzemeltető, a tervezők és a kivitelezők (Svábbau Kft.Szathmáry Béla projektvezető, Szabó Mihály felelős műszaki vezető) között összhangban végigvitt rekonstrukció révén az állomás bő hét évtizedes csonka állapota minőségi módon rendeződhetett.

Bán Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.