| CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Modernizmusok: Stílus? Korszak? Ideológia? | Határidő: március 4. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Sebnyalogatás

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Sebnyalogatás
Közélet, hírek

Sebnyalogatás

2007.04.27. 09:27

"Az alábbi történettel a pécsi könyvtár és tudásközpont pályázata körül zajló szakmai-közéleti események örvényébe szeretnénk mi is belekavarni egy kicsit. A sztori főszereplője a költségbecslés. Célunk részben a feszültségoldás, részben a tanulságok közzététele." Nyílt levél Pölös István, Ilyés Marianna, Álmosdi Árpád, Csendes Monika építészektől

Az alábbi történettel a pécsi könyvtár és tudásközpont pályázata körül zajló szakmai-közéleti események örvényébe szeretnénk mi is belekavarni egy kicsit. A sztori főszereplője a költségbecslés.

A pályázati kiírást tanulmányozva meglepődve tapasztaltuk, hogy a szokásostól eltérő módon a költségbecslési adatlapot nem a műleíráshoz, hanem a mellékletekkel együtt a lezárt borítékban kell a pályázathoz beadni. /lásd 1.dok./

A költségbecslés nem tervezői díjra, hanem a beruházás bekerülési összegére vonatkozott. Elfogadtuk e furcsaságot, hisz a bírálati szempontok között nem szerepelt az építési költség kérdésköre. Ez másoknak is szemet szúrhatott, mivel a 152. kérdésben valaki erre konkrétan rákérdezett. A válasz, bár elég tömör és enigmatikus, határozottan a külön történő beadásra szólít fel /Lásd 2.dok./.

Két héttel a pályázati határidő előtt minden regisztrált pályázó kapott egy e-mailt a kiírótól, mely a boríték tartalmát hivatott tisztázni. Ez a levél megerősíti, hogy „minden kiadott mellékletet a borítékban kell elhelyezni" /Lásd 3. dok./.

Végül a pályázat finisében érkezett egy ellentmondásos telefax, amely szintén ugyanezzel a mondattal kezdődik. Míg a fax utolsó pontja mellesleg közli, hogy a költségbecslést mégsem a borítékba kell tenni /Lásd 4.dok./. Fontos megjegyezni, hogy a pályázóknak ilyenkor már nincs lehetőségük arra, hogy újabb kérdésekkel zaklassák a kiírót.

Eddig a felvezetés. Az egész kérdés lényegtelennek tűnik, hiszen mindenki tudja, hogy a 200-as szintű tervekből készült költségszámítás igen pontatlan, legtöbbször a blöff kategóriájába tartozik, a feladat pedig alapvetően nem erre, hanem egy építészeti és városrendezési probléma megoldására vonatkozott. A pályázat zárójelentése azonban kissé más megvilágításba helyezi a történetet. Eszerint a Bíráló Bizottság a beadott 30 pályamunkából 5-öt (köztük a mi munkánkat is) a költségbecslés hiánya miatt kizárt a versenyből.

Nehéz feldolgozni ezt a döntést. Elsősorban emberi szempontból nehéz. Aki csinált már ilyet, az tudja, hogy egy cca 15.000 m2-es könyvtár megtervezése és pályázati prezentálása mekkora feladat. A mi esetünkben 4 építész és 4 társtervező több mint 2 hónapi munkája volt. Érthetetlen a zsűri motivációja, hogy egy lényegtelen és bizonytalanul megfogalmazott követelmény miatt a pályázatok 1/6-át eleve nem is vizsgálta.

Másodsorban jogi szempontból problematikus a döntés. A MÉK Tervpályázati Szabályzatának 16.§ (6) bekezdése szerint a kiíró csak a kérdések megválaszolásának időpontjáig változtathat a kiíráson. Így azok jártak el jogszerűen, akik a később érkező információkat nem vették figyelembe és az eredeti kiírás szerint a borítékban adták be az ominózus adatlapot, tehát az az 5 pályázó, akiket kizártak.

Ez az írás nem a pályázat megóvásának szándékával született. Célja részben a feszültségoldás, részben a tanulságok közzététele volt. Miután azonban tiszteletteljes érdeklődésünkre a kiíró részéről azt a vidám választ kaptuk a telefonba, hogy „hm, ilyen az élet", fontolgatjuk egy kamarai vizsgálat kezdeményezését.

Pölös István
Ilyés Marianna
Álmosdi Árpád
Csendes Monika építészek

2007. április 25.

Vélemények (1)
hatvani.adam
2007.04.27.
16:58

Ez az eljárás szerintem is teljesen inkorrekt, felveti a kamarai vizsgálódás szükségességét!

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Gül Baba utca // Egy hely + Építészfórum

2024.01.30. 16:22
8:55

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

A Frankel Leó útról nyíló meredek, macskaköves gyalogutat sokszínű építészeti térfalai és ebből fakadó zegzugossága teszi Budapest egyik legromantikusabb utcájává. A hangulatos ösvényen keresztül lehet felzarándokolni a közel fél évezreddel ezelőtt épült Gül Baba türbéjéhez, az iszlám világ legészakibb szenthelyéhez.

Nézőpontok/Történet

Róth Miksa Emlékház és Gyűjtemény // Egy hely + Építészfórum

2024.01.16. 11:41
9:03

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.

Róth Miksa üvegműves, üvegfestő és mozaikművész volt. Művei megtalálhatóak az Országházban, a Zeneakadémiában, a Gresham-palotában és a Magyar Nemzeti Bankban, míg családja – a rendszerváltás előtt – hagyatékát Erzsébetvárosnak adományozta. Az Egy hely stábja a pesti "Chicagóba", a Nefelejcs utcai Róth Miksa Emlékházhoz látogat el.