építészet : környezet : innováció

Szeresd Budapestet - az építészeti- és városszínesítési ötletpályázat eredménye

A Szeretem Budapestet Mozgalom pályázatára mintegy száz építészeti és városszínesítési pályaművet nyújtottak be, melyek mindegyike valamiképp felveti a holnapi metropolisz formálásának, alakításának kérdését.

A Szeretem Budapestet Mozgalom pályázatára mintegy száz építészeti és városszínesítési pályaművet nyújtottak be, melyek mindegyike valamiképp felveti a holnapi metropolisz formálásának, alakításának kérdését. A pályázati kiírás teret engedett a szabad ötleteknek, egyúttal a fejlesztésre javasolt térség a Duna és közvetlen vonzáskörzete volt. A felhívásra sok érdekes megoldás, továbbfejlesztésre alkalmas elgondolás érkezett. A pályázatra ugyanakkor adtak be műveket laikusok, civilek, lelkes amatőrök is, akiknek tervei közül számos elképzelés legfeljebb műszaki megoldatlansága, de nem az ötlet eredetisége miatt maradt el a látványosabb, hivatásos építészek által felvetett elgondolásoktól.

Az építészeti ötletpályázat díjazott pályaművei a következők:

Díjnyertes pályamű: Gyalog- és kerékpárhíd a Duna felett, a Vigadó tér és a Várkert bazár között.
Tervezők: Kószó József DLA, Rohács Viktor, Szabó Ádám, Éles Péter - 4D Építész Stúdió

A híd a víz felett történő gyalogos és kerékpáros átkelést biztosítja. , a hídpilléreken és a hídfőknél kialakított funkcionális dobozok között a hídszerkezetet 3db 4,0m átmérőjű "cső" alkotja, melyek szerkezetükben sodronyként csavart csőpalástot képeznek. Térképzésükben nyitottak, helyenként félig- vagy egészen fedettek. Ugyanakkor mindenhol transzparensek, így az átkelés során végig gyönyörködhetünk a város fantasztikus látványában. Az egyik cső az alsó rakpartokat köti össze, míg a másik két cső a felső rakpartokat. (Az egyik a kerékpáros- a másik a gyalogos átkelést szolgálja)
Mottó: "Álmodj nagyot (kis)ember."

 

 

Díjnyertes pályamű építész hallgatók munkája: Hajókápolna
A tervező, Kápolnás Gergely, ez évben szerzett építészmérnöki diplomát a BME-n, de korábban folytatott tanulmányokat az Ybl Miklós Műszaki Főiskolán, továbbá a finnországi Oului Egyetemen és a Weimari Bauhaus-Egyetemen is.

"Ez egy kis jel. Egy vízen úszó kápolna, melyet a Hajógyári-szigeten lelkes fiatalok és idősek hegesztenek össze a nekik adományozott hajóroncsokból. Általában itt is horgonyzik és ökumenikus istentiszteleteket tartanak rajta. Egyfajta zarándokhely ez, ahova nem minden nap jár az ember. De zarándokol e kápolna maga is; bizonyos alkalmakkor, ünnepeken, egyes hitéleti rendezvényekre elvontatják messzi vizekre, ahol Budapest egy jeleként, és a hit jeleként van jelen. Néha sokan látogatják, néha pedig csak magányosan, aszkétikusan úszik a vízen. Nem tolakodó, de dacos. Harangjának hangját a víz messzire viszi a csendes éjszakában. Jelen pályamű előzménye még műegyetemi hallgató koromban készült egyik kedvenc tervem volt, mely Vukoszávlyev Zorán Szakrális terek építészete című, rendkívül inspiráló kurzusához kapcsolódott."

 

 

Díjnyertes pályamű: Új vízbusz, dokkoló - modern jelek a Dunán
Az alkotók: az ötletgazdák Nagy Csaba, Niszler Katalin, Benedek Botond és Kugler Péter építészek az Archikon Kft munkatársai és Máder Barnabás iparművész a hajó számítógépes modelljének elkészítője.

"Vannak olyan közlekedési eszközök, melyek jelképpé váltak, mint a New York-i Yellow Cab, a Londoni taxi és emeletes busz, vagy a múltból a Velencei gondola. Pályázatunkban egy játékosan mai vízibuszt - a 'dokkolót'-, és a Duna mentén, a város minden pontján megjelenő megállóit - a 'dokkokat'- képzeltük el, hogy a XXI. Századi Budapest, a 'Duna fővárosának' a szimbólumává válhatnak. A központi megálló egy úszó rendezvénysziget - új közösségi, találkozási pont a Dunán. A dunai vízi közlekedés előtérbe helyezésével új szemléletű közlekedés- és városfejlesztési koncepciót javasoltunk melynek fő elemei az integrált tömegközlekedési hálózat, a belső városrészek tehermentesítése új forgalomelosztó központok segítségével, modern Duna-menti városrészek létesítése, a történeti elemek revitalizációjával."

 

 

Második díj: Budapest Szeme - Margithíd - turisztikai és információs központ
Alkotók: Tarczi Péter, Ágó Arnold, Fortvingler Éva Eszter, Kopár Andrea, Raúl Torres Martin

"Célunk egy olyan XXI. századi építészeti jelkép teremtése, ami virtuális szemként alkalmas a város jelképeiként elismert objektumok figyelésére, hiszen a Margit híd középső pilléréről a Belváros legértékesebb területeire nyílik kilátás. Ötleteink között szerepel egy olyan hidat létrehozni, amely egy új környezetminőséget hoz létre, új közönséget csábít a hídra, mind a turisták információs-, mind a városlakók rekreációs-igényeit kielégíti, szorosabb környezeti kontaktust teremt a szigettel, egyértelmű, gyors tiszta közlekedési kapcsolatokkal oldja meg a kerékpáros- és gyalogosforgalmat, illetve a híd közepére tervezett objektum közlekedési csomópont, turisztikai és információs központ, kilátó, kávézó és étterem is egyben. Szoborszerű gesztusával egy új jelet teremt a városi szövetben, emellett tiszteletben tartja a híd hagyományos, és a városlakók által szeretett formáját. Alternatív műemlék-kezelési gyakorlatként nem azonosulni, 'belesimulni' akar, hanem erős kontrasztként elválasztva, mégis összekötve együttműködik a Margit Híddal, további funkciókkal gazdagítja azt. A hidat naponta használók megpihenhetnek a sétány teraszain, sétálhatnak, sportolhatnak, futhatnak az új sétányon, kerékpározhatnak az erre kialakított biciklis utakon, társasági életet élhetnek zöld környezetben, intenzív kapcsolatba kerülhetnek a Duna látványával, illetve a folyó és a belvárosi partok nyújtotta panorámával, valamint A turistákat ismeretlenül is csalogatja a híd esztétikus látványa, lehetőségük van a városra rácsodálkozni."

 

 

Harmadik díj: Művészetek Szigete
Tervezők: Karádi Zsófia, Czeglédi Péter, Benkő Roland, Balázs Attila

"A Művészetek Szigete a Margit-sziget csúcsánál, egy olyan köztér, ahol korunk művészei helyet és eszközt kapnak arra, hogy megfogalmazhassák azokat a gondolatokat, amelyek támpontokat nyújtanak számunkra e vezérelvek nélküli világban. A Margit híd és a Lánchíd közti vízi aréna a város egyedülálló fesztiválok helyszíne, ahol az átépített rakpartokon, közel kétmillió ember élvezheti a vízi fesztiválok egyedi hangulatát. A gyaloghíd lehetőséget teremt a belváros és a Tabán, illetve a Várnegyed közti gyalogos és kerékpáros kapcsolatra, az új nemzetközi hajóállomás elhelyezésére, a kis-földalatti továbbvezetésére a budai oldalon, egyedi kábelszerkezete újrafogalmazza a korábbi kábelhidak és a Lánchíd esztétikáját. A kötélvasút a Gellért-hegyre olyan közlekedési eszköz, amely páratlan élményben részesíti az utazókat, feltárja az eddig méltatlanul elhanyagolt Citadellát, kábelszerkezete pedig helyreállítja azt a szimmetriát, amelyet a vigadó téri gyaloghíd okoz a városszerkezetben. Az új Gellért rakpart homokos partja egy igazi plázs a belvárosban."

 

 

Harmadik díj: A projektet Somlai-Fischer Szabolcs, Pozna Anita, és Kangyal András készítették
Autóssétány
"Egy hibrid funkciójú teret hoznánk létre, ahol az autók helyett az utat mozgatjuk a Duna energiáját felhasználva - így adva egy füst - és zajmentes par(k)tot a gyalogosoknak és egy kiszámítható útidőt az autósoknak. Ez idő közben elektromágneses térben összekötjük az autók kabinjait, hogy létrejöhessen egy ad-hoc közösség."

 

 

Kacsázópálya
"A legjobb, amit a folyóparton csinálni lehet. Jó kavicsok kellenek, és a híd alja, ami kijelzi, hogy ki hányat ugratott, lehet versenyezni. A jelenlegi világcsúcs 38 ugrás."

Első díjas a Városszínesítési pályázatok közül
Kukorelli Péter és Orlai Balázs pályaműve

Bringa sztráda

"Feltevésünk szerint az egyre növekvő bringás forgalom a mainál differenciáltabb bringa út hálózat
építését teszi szükségessé.
Pályamunkánk témája a budapesti bringautak új rendszerbe szervezése és felhasználóbarát megjelenítése a főváros fejlesztési terveinek figyelembevételével.
Ötletünk alapja egy újragondolt kerékpárút térkép, amely a metró térképek logikája szerint készült. Ezen a térképen a bringa utak fő összefüggéseit ábrázoljuk, amely könnyen áttekinthető és a teljes úthálózatról egy jól megjegyezhető képet hoz létre az azt használók fejében.
Három színtű úthálózatra készítettünk terveket, és a hozzá tartozó információs rendszerre. Bízunk abban, hogy egy jól áttekinthető térkép és jelrendszer egyre több embernek csinál kedvet a mindennapi bringázáshoz.
A hálózat 3 szintje:
bringasztráda
bringa út
bringa ösvény
Bringasztráda
Nagy áteresztő képességű, egyéb forgalomtól szintben elhatárolt, gyors bringaforgalom útvonala,
amelyeken jelzett kijáratok segítik a tájékozódást csomópontjaiban a H2O pihenővel.
Bringa utak
Helyenként gyalogosokkal közösen használt, felfestéssel határolt bringautak hálózata.
Bringaösvények
Csak táblajelekkel jelzett praktikus ösvények amelyek két bringaút között tekeregnek."

 

 

A pályaművek megtekinthetők:
Budapest V., Dorottya utca 4.

A zsűri elnöke dr. Fürjes Balázs, a Szeretem Budapestet mozgalom alapítója, egy építőipari vállalat vezetője. A zsűritag építészek a Budapesti Építész Kamara által delegált zsűritagok és a Szeretem Budapestet mozgalom által felkért gyakorló építészek. Előbbiek: Kapy Jenő, Czigány Tamás, és Pazár Béla, utóbbiak: Fazakas György, F. Kovács Attila.

A zsűribe felkértünk olyan, köztiszteletben álló, népszerű, "látó" egyéniségeket is, akik maguk is meghatározóak Budapest közéletét tekintve. Ilyen tagjai a zsűrinek: Eszenyi Enikő színésznő, Kovács Ákos énekes, Geszti Péter reklámszakember, Lukovich Tamás urbanisztikus, Hankiss Elemér szociológus, akadémista.

 

 

fotó: vm.

vélemény írásához jelentkezzen be »