
Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázat – A Grafit Műterem megvételt nyert terve
Egy iskola, ahol a közösségi terek, a természetes anyaghasználat és az átgondolt térszervezés inspiráló környezetet teremt a tanulás és közösségi élet számára. A Grafit Műterem terve megvételt nyert a Dunamelléki Református Egyházkerület által kiírt Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola pályázaton.
Tervezési alapgondolatok
Tervezésünk alapelve a református szemlélet karakterjegyeinek – mint a közösségi lét, egyszerűség és áttekinthetőség – építészeti leképezése, emellett kiemelten kezeltük a kül- és beltér kapcsolatát, a belső világ kialakításánál pedig az otthonosság volt a hívószó. Ezekhez előzetes elemzéseket végeztünk.
Külső közlekedés
Az iskola környéke biztonságos és jól szervezett közlekedést kíván. Javaslatunk egyrészt a Csépi út és Boglya utca egyirányúvá alakítása, másrészt a meglévő Csónakos utca kétirányúvá tétele, létrehozva egy új összeköttetést.
Funkciók szervezése
A református egyházban meghatározó közösségi szemlélet nyomán a koncepciónkban is kiemelt szerepet kapnak a közösségi terek, és a köréjük szerveződő funkciók. Az összeállított téri világ központi eleme az aula, amely egy elosztó, találkozó pont. Az épület a kert- és udvar kapcsolataival, az eltérő minőségű zöldfelületekkel egy összetett organikus rendszert alkot.

Földszinti alaprajz. Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázat. A Grafit Műterem terve, 2024.
A tantermek egy saját belső udvarra szerveződnek. Az alsósoké a földszinten találhatóak és közvetlen kertkapcsolattal rendelkeznek, az L alakú kialakítás miatt elhelyezhető bennük a kuckó is. A felsősök tantermei az emeleten saját terasszal kiegészülve helyezkednek el. A csoportszobák a belső udvar felé néznek, és a teraszokat tagolják. A belső udvar köré szerveződés okán az iskola rész többrétegű homlokzattal rendelkezik, amely megnyitásai által változatos téri helyzeteket teremt. Belülről kifelé haladva az udvar egy átmeneti térrel áll kapcsolatban, majd egy falakkal határolt, ám nagy megnyitásokkal rendelkező fényes folyosó következik, amelyet az osztálytermek homlokzatai zárnak le.
A sportközpontot a forgalmasabb út felől helyeztük el. Innen érkezve ez az első látható elem, és mivel tömege jelentős, így fontos volt annak megfelelő kialakítása. Az érkezés felőli oldalon a sportpálya helyezkedik el, ezzel is csillapítva az elsőként feltáruló nagyobb tömeget.

Az épület bejárata felőli látvány. Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázat. A Grafit Műterem terve, 2024.
Tömegformálás
A cél egy olyan komplex egység létrehozása volt, amely igazodik a gyermeki léptékhez, így a funkciókat különböző terekkel tagoltuk. Ez az általános iskola tömegénél figyelhető meg leginkább. Ennek tagolása belső kerttel, átriummal, és fedett- nyitott teraszokkal történt.
A kápolna kiemelt figyelmet kapott, és az épület súlypontjában, a tömegtől eltartva helyezkedik el. A tetők esetében a forma megalkotásánál fontos szerepet kapott a fény, így bevilágítókat helyeztünk el. Az osztálytermi résznél a védelem, és a befelé fordulás figyelhető meg ezen a téren, miközben a csoportszobák nyitnak a kültér felé. A kápolna ebben a tekintetben is figyelemfelkeltő, hiszen itt két tetősík is megjelenik.

Belső téri aula látványa. Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázat. A Grafit Műterem terve, 2024.
Anyaghasználat
Az épület koncepciója szerint ezen a téren is az egyszerűség és a természetesség volt a fontos. A legfőbb alkalmazott anyag a fa, amely az építmény szinte minden részén egységesen megjelenik, kezdve annak szerkezetével. A homlokzat tekintetében a fa lamellák nagytáblás szálcement burkolattal kiegészülve vonulnak végig az épületen. Az építmény földszintjén függőleges sávos fa, az emeleten pedig nagytáblás szálcement burkolat helyezkedik el. Ettől eltérő a kápolna kialakítása, hiszen itt a faburkolat teljes magasságában megtalálható. Mindezeket kiegészítve fa nyílászárókat alkalmaztunk az épületen, amely segíti a homlokzatok tagolását.
Az épület tetején sötétebb színű, korcolt fémlemez burkolat található, amelynek egységét zöldtetők színesítik.

Belső udvari látvány. Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázat. A Grafit Műterem terve, 2024.
Táj- és kertépítészeti koncepció
Az épület kialakításánál kiemelt fontosságúnak tartottuk a zöldterületekkel való kapcsolatot. Az építészeti koncepciót erősítik az eltérő kültéri hangulatú terek, amelyek privát, félprivát és nyilvános zöldterületeket eredményeznek.
Az épület fő megközelítési iránya a Csónakos utca felől helyezkedik el, ennek mentén szigetekbe szerveződő dísznövényzet került telepítésre.
Az ebédlő előtt található részen fűszernövénykert került kialakításra, amely jól ki tudja szolgálni a konyhát, illetve intenzív érzékszervi élményt nyújt.
Az épület hátsó részén a zöldfelületek a központi szervezés koncepciójához és az iskola rész rétegzettségéhez idomulnak. Középen található a játéktér, majd a játékos tanulás és érzékelés kerül előtérbe, a tanuló helyiségeket követve pedig oktatási-nevelési célú területeket helyeztünk el.
A belső udvaron ún. szenzoros kert található, amelynek lényege, hogy az udvar különböző részein az érzékszervek központi szerepet töltenek be az ott elhelyezett növények és térszervező elemek segítségével.

Szenzoros területek. Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázat. A Grafit Műterem terve, 2024.
Ezt egészítik ki az épület külső részein elhelyezett osztálykertek. Az itt lévő körbejárható magaságyások mindenki számára könnyen elérhetőek, a körülöttük található ülőfelületek lehetőséget biztosítanak a hosszabb idejű tartózkodásra, így a tanítók könnyedén tarthatnak órát, ahol megismertethetik a gyerekekkel az általuk termesztett növények fontos tudnivalóit.
Az épületet védő fasor veszi körül, amely a telek vonalát követve jelenik meg, és természetes határként funkcionál, illetve a burkolt parkoló tér is fásítást kapott.
Grafit Műterem