Szimbolikus bazaltkristályok LED világítással – HARPA koncertterem és konferencia központ
A nem is olyan régen összeomlott gazdaságuk ellenére nagy attrakcióra készülnek Izlandon: 2011. májusában új koncerttermet avatnak Reykjavikban. A látványos épületet a Henning Larsen Architects, a homlokzatot Olafur Eliasson tervezte.
2010. június 29-én nagy bejelentést tett Pétur J. Eiríksson, a Portus Group elnöke: a Harpa, Reykjavik új koncerttermének és konferencia központjának ünnepélyes megnyitójára 2011. május 4-én kerül majd sor. A nyitókoncertet az Izlandi Szimfonikus Zenekar adja Vlagyimir Askenázi vezényletével.
Az épületet a Henning Larsen Architects építészei tervezték az Artec Consultants Inc világszerte elismert akusztikus szakembereivel együttműködve, a homlokzat-dizájn Olafur Eliasson munkája. Az új létesítmény az Izlandi Szimfonikus Zenekarnak és az Izlandi Operának ad majd otthont, gazdagítva az izlandi és az európai kulturális szcénát. Emellett turisztikai és üzleti központként is szolgál, rugalmas lehetőséget biztosítva a különböző programok és nemzetközi események számára.
A mintegy 28 000 m2-es komplexum a legfejlettebb hang- és színpadtechnikával lesz felszerelve, megfelelve a legkorszerűbb követelményeknek. Tömegformálása és homlokzati megjelenése a történeti kikötő megújulásának karakteres elemévé teszi az épületet, mintegy az ország újra feltámadt dinamizmusának jelképeként.
“Nagy várakozás töltött el bennünket, hogy végre láthassuk az épületet és csodálatos homlokzatát az ég felé törni," jegyezte meg Eiríksson. “Most, hogy közeledünk a kivitelezés befejezéséhez, érezhető az az energia, amit az új létesítmény a városra sugároz, és ami Reykjavikot Európa egyik legvonzóbb fővárosává teheti majd."
A várakozások szerint a Harpa a város pezsgő zenei színterévé válik, és a kultúra, építészet és művészet rajongóinak seregét vonzza, de éppígy a fő nemzetközi üzleti és vásári események helyszíne is lesz. Egyidejűleg lehet majd fogadásokat, koncerteket, kiállításokat és egyéb nagyszabású programokat tartani, ezenkívül több, a kikötőre néző éttermet is kialakítanak benne.
A névadó szó, Harpa egyrészt a húros hangszerre utal (hárfa), másrészt a nyár első hónapjának ősi izlandi nevére, mely évszak különös jelentősséggel bír az ország számára. A Harpa logót a The Icelandic Ad Agency tervezte, és hangvillákból alkotott körként jelenik meg. A zene klasszikus és univerzális jelét oly módon rendezték el, hogy az a Napra vagy egy hópehelyre is hasonlít. A kör alak az emberek gyülekezését juttatja eszünkbe, megjeleníti az év 12 hónapját, míg a hangvillák színei a koncerttermek színvilágára utalnak.
Az épület:
A városközpontot és az Atlanti-óceánt összekötő kikötő partján elhelyezett Harpa a város egyik meghatározó elemévé válhat. A Henning Larsen Architects elmondása szerint “az épület belső szerkezete a legfőbb funkciókat formázza. A foyerből nézve a termek egy óriási hegyormot mintáznak a nagy koncertteremmel közösen. Ez a belső szikla kontrasztban áll az expresszív, nyitott homlokzatokkal, így generálva egy, a Harpa közösségi tereit meghatározó párbeszédet, ami az épület előtti térben folytatódik. Ennek sötét árnyai ellensúlyozzák majd a kristályos külső megjelenést, így a létesítmény környezete is eggyé válik az építészeti gondolattal. Mivel a Harpa világa már jóval azelőtt elkezdődik, minthogy a vendégek az előcsarnokba lépnének, a kulturális intézmény eseményei beleolvadnak a város életébe."
A homlokzat:
Az Olafur Eliasson és az építészek együttműködéséből születő fazettákból álló üveg homlokzat geometrikus mintát követ. A déli homlokzat emlékeztet az Izlandon jellegzetes kristályos bazalt oszlopokra, ugyanakkor kaleidoszkóp-szerűen tükrözi vissza a várost és a lenyűgöző táji környezetet. A természetes fény kulcsszerepet játszik, az időjárás és az évszakok függvényében változtatja meg a homlokzat az átláthatóságát, tükröződését és színeit. A déli homlokzat téglaszerű elemei különböző árnyalatú LED világításokat rejtenek, lehetővé téve, hogy a Harpa a naplemente után is sokáig izzon. Minden egyes modul fényereje és színe szükség szerint szabályozható és állítható. A homlokzat szerelése már javában folyik, és 2010 nyarán fejeződik be.
A lehetőségek:
A tervezési folyamat egész ideje alatt különös hangsúlyt helyeztek arra, hogy a Harpa épülete rugalmasan alakítható legyen, alkalmassá válva hatalmas és meghitt események egyidejű megrendezésére is, egymás zavarása nélkül. A Harpa a kor legfejlettebb műszaki felszereltségével képes vendégül látni óriási koncerteket és kiállításokat éppúgy, mint kisebb banketteket vagy gyűléseket. Az akusztikai tervezést a világ egyik legelismertebb cége, az Artec Consultants Inc végezte, akik többek között a Lincoln Center-beli Jazz, a budapesti Bartók Béla Nemzeti Koncertterem, a Săo Paulo-i SalaLucerne-ben található Kulturális és Kongresszusi Központ kialakításában is részt vettek. Munkájuk révén a Harpa a világ legrangosabb koncerttermeinek sorába lép, négy terme közül a legnagyobb 1800 főt képes befogadni. Mind az első, mind a második szinten tágas előtér-hall található, ami kiállítások, nagy fogadások és bankettek rendezésére alkalmas. Mindezt butikok, panorámaterasz, földszinti bisztró és a földalatti parkoló egészíti ki.
projekt neve: HARPA Reykjavik Koncertterem és Konferenciaközpont
vezető tervező: Henning Larsen Architects
homlokzat: Olafur Eliasson
akusztika: Artec Consultants inc.
generáltervező: ÍAV
tervezés éve: 2007
kivitelezés éve: 2011