Épülettervek/Középület

Tokaj Terminál Látogatóközpont

1/17

Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész

?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
1/17

Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész

Tokaj Terminál Látogatóközpont
Épülettervek/Középület

Tokaj Terminál Látogatóközpont

2021.10.13. 17:24
MÉD

Projektinfó

Tokaj Terminál látogatóközpont – az Ekler Építész stúdió terve

URL:
Ekler Architect

Tervezés éve:
2021

Bruttó szintterület:
1720 m2

Stáblista

Vezető tervező:
Ekler Dezső 

Építész munkatárs:
Berki Bálint, Győri Balázs, Kovács András, Köves Bálint

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Ekler Dezső disznókői borászata a 90-es évek hazai építészetének egyik kiemelt, nemzetközileg is ismert, sokat hivatkozott épülete. Az Ekler Építész stúdió ezúttal szintén a Tokaji borvidékre tervezett, a korábbi főépület és traktorgarázs íves formáira rímelő látogatóközpontot. 

A látogatóközpont helyén korábban kőbánya volt, régi romos pince-kezdeményekkel. Ha a betemetett bányát kibontjuk, hatalmas udvart találunk a lankás hegyoldalban, ami kínálja, hogy udvarházat építsünk a helyén, s a falaihoz akár innen bányásszuk a követ. Az építendő látogatóközpont a Tokaj-Hegyaljai bányaudvarokat és a régió várait meg régi udvarházait idézi majd. A terv előképeit a Felvidék s a Zemplén udvarházainak árnyas árkádjai, loggiái és a bányatavak hatalmas kráterei adják. No meg a hegyaljai borospincék labirintusai, a szőlők kőtámfalai és a borházak árnyas kertjei, gyümölcsösei. Ezeknek az építészeti archetípusoknak közös jellemzője, hogy a társas együttlétnek és munkának a terei, és - mai kifejezéssel élve - zéró energiával működő terek mind, az árnyékoltságuk, a szellősségük, az akusztikai védelmük, s egyáltalán a fenntarthatóságuk értelmében.

Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
1/17
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész

A lombos fákkal árnyékolt parkoló 2 autóbusznak, 90 autónak ad helyet, és 8 beállásos elektromos töltőhellyel. Az udvari oldalszárnyak kerékpárkölcsönzőnek, a földszint belső terei kényelmes szendvics-bárnak, borboltnak adnak helyet, interaktív INFO ponttal és könnyen elérhető mosdókkal, biciklis öltözőkkel kiegészítve. A tranzit szolgáltatásokat nyújtó hatalmas fásított udvar tornácaival, loggiáival, játszóterével hétvégi piacozásnak és tömeg-rendezvényeknek ad teret. Az udvar középén nyílik a három ágú pincefeljáró, ami a disznókői hármas útelágazást modellezi. Méretes fakapuján belépve válaszúthoz érkeznek a látogatók. Az útválasztás döntésével szembesülnek, amikor pinceágat választanak. Azzal, hogy a keleti, a déli vagy az észak felé vezető pince ágba indulnak, aszerint fogadják őket a 37-es, a 38-as, vagy a 39-es főút fő nevezetességei. Ha előre indulnak föl, Sárospatak, Sátoraljaújhely történeti-táji emlékeit tárják eléjük az interaktív képernyő-ablakok. Ha jobbra kanyarodnak, Tarcal, Tokaj, Bodrogkeresztúr elsőrangú emlékei tárulnak eléjük. Ha balra fordulnak, Mád, Tolcsva, Boldog kővár, Vizsoly nevezetességei fogadják őket a rövidebb-hosszabb séta során. A pince feljárókon felérve, mintha borospincéből érkeznének a szabadba, tágas kertekbe, udvarokba jutnak, és szőlőskertekre esik a tekintetük, ráadásul a választott útnak megfelelő irányba nyílik kilátás a környező tájra. A 38-as pincéből Tarcal felé, a 39-es pinceajtóból Mád hegyeire látnak majd. Ahova éppen menni szeretnének.

A fönti kertes udvarokban pihenhetnek, s akár piknikezhetnek is, mert ezek a terek védettek az utak zajától. Amfiteátrumos kiképzésük révén alkalmasak akár zenés rendezvényekre is. Szolgálhatnak üzleti vagy esküvői összejövetelekre, és birtokba veheti őket az emeleti iroda is rendezvényekre. Hétköznapokon a turisták és az irodások közösen használhatják az udvarokat, keveredhetnek. De szét is választhatók a felső udvarok. Az egyik rendezvényre, a másik turisták számára lehet nyitott. A kirándulók az udvarokat összekapcsoló fedett átjárókból elérhetik kívülről a mosdókat és az akadálymentes WC-ket is.

Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
10/17
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész

Az emeleti iroda egybenyitott, szabadon átrendezhető és alkalmilag szeparálható 300 négyzetméteres tér, s csak egy üvegezett tárgyalója van leválasztva. Kétnemű és akadálymentes WC- mosdók egészíti ki. Tartozéka még egy borbár-pult is, amely katering funkciót is ellát azáltal, hogy étellift köti össze a földszinti szendvicsbár konyhájával. A nagyméretű társas iroda üvegfalakkal nyílik a fölső udvarok fedett teraszaira, és a nagy fogadó udvar loggiájára. Utóbbiról két oldalt reprezentatív lépcsők vezetnek a földszintre. A sokféle módon használható tér teljes értékű természetes megvilágítását felülvilágító kupolák is szolgálják majd.

Az extenzív zöldtetős, vasbeton kupolával fedett épület voltaképpen dombház, amit udvarok nyitnak föl. Az önfenntartó növényzetet a ház-domb lábánál talajtakaró cserjék sávja határolja. Ennek középvonalában, ahol a szúrós cserjék a legmagasabbak, drótkerítés gátolja majd a dombra való feljutást. Nemcsak a parkolóba telepítünk árnyékot adó lombos fákat, hanem az udvarokba is. Többnyire diófákat. Az épületet körülfutó zúzott bazalttal terített sétányt a fölső részen kordonos szőlő határolja majd. Ezek között gyalogutak vezetnek a Disznókő kilátóhoz és a Disznókő Rt-vel közösen üzemeltethető helikopter-leszálló helyhez.

Energetikailag az épületet aktív házként szándékozunk megépíteni, elsősorban geotermikus hő-ellátásra alapozva.

A tervet bemutató videó itt érthető el: https://youtu.be/KmBt4KOVKTE

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (2)
Müller István
2022.08.31.
19:06

" épületet körülfutó zúzott bazalttal terített sétányt" Miért kell ide bazalt? Nem jó a helyi andezit?

oolajto
2021.10.13.
19:35

Érdekes ahogy a táj egy kevéssé urbánus helyzetben is jelentős mennyiségű beton burkolatot kap. Ezt az erős kontrasztot még az érzékenyen hullámzó dombház is csak korlátozottan oldja.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

KÁLI SZOBROK // Egy hely

2022.09.02. 14:53
00:04:59

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Az Egy hely mai részében a Balaton-felvidékre látogatunk: Kővágóörs és Köveskál között áll a "Káli Stonehenge", vagyis Veszprémi Imre szobrászművész Emberi komédia című alkotása.

Nézőpontok/Történet

LÖVŐHÁZ UTCA // Egy hely + Építészfórum

2022.09.02. 14:51
00:09:05

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Bevásárlóközpont, piac, Ganz-székház, elemi iskola és persze lövőház. Az Egy hely mai részében Torma Tamás a budai Lövőház utcán kalauzolja végig a nézőket, bemutatva a ma élettel teli sétálóutcaként ismert városrész színes múltját és jelenét, a Széna tértől a Marczibányi téren át a Haris parkig.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk