Épülettervek/Középület

Tokaj Terminál Látogatóközpont

1/17

Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész

?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
?>
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
1/17

Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész

Tokaj Terminál Látogatóközpont
Épülettervek/Középület

Tokaj Terminál Látogatóközpont

2021.10.13. 17:24
MÉD

Projektinfó

Tokaj Terminál látogatóközpont – az Ekler Építész stúdió terve

URL:
Ekler Architect

Tervezés éve:
2021

Bruttó szintterület:
1720 m2

Stáblista

Vezető tervező:
Ekler Dezső 

Építész munkatárs:
Berki Bálint, Győri Balázs, Kovács András, Köves Bálint

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Ekler Dezső disznókői borászata a 90-es évek hazai építészetének egyik kiemelt, nemzetközileg is ismert, sokat hivatkozott épülete. Az Ekler Építész stúdió ezúttal szintén a Tokaji borvidékre tervezett, a korábbi főépület és traktorgarázs íves formáira rímelő látogatóközpontot. 

A látogatóközpont helyén korábban kőbánya volt, régi romos pince-kezdeményekkel. Ha a betemetett bányát kibontjuk, hatalmas udvart találunk a lankás hegyoldalban, ami kínálja, hogy udvarházat építsünk a helyén, s a falaihoz akár innen bányásszuk a követ. Az építendő látogatóközpont a Tokaj-Hegyaljai bányaudvarokat és a régió várait meg régi udvarházait idézi majd. A terv előképeit a Felvidék s a Zemplén udvarházainak árnyas árkádjai, loggiái és a bányatavak hatalmas kráterei adják. No meg a hegyaljai borospincék labirintusai, a szőlők kőtámfalai és a borházak árnyas kertjei, gyümölcsösei. Ezeknek az építészeti archetípusoknak közös jellemzője, hogy a társas együttlétnek és munkának a terei, és - mai kifejezéssel élve - zéró energiával működő terek mind, az árnyékoltságuk, a szellősségük, az akusztikai védelmük, s egyáltalán a fenntarthatóságuk értelmében.

Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
1/17
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész

A lombos fákkal árnyékolt parkoló 2 autóbusznak, 90 autónak ad helyet, és 8 beállásos elektromos töltőhellyel. Az udvari oldalszárnyak kerékpárkölcsönzőnek, a földszint belső terei kényelmes szendvics-bárnak, borboltnak adnak helyet, interaktív INFO ponttal és könnyen elérhető mosdókkal, biciklis öltözőkkel kiegészítve. A tranzit szolgáltatásokat nyújtó hatalmas fásított udvar tornácaival, loggiáival, játszóterével hétvégi piacozásnak és tömeg-rendezvényeknek ad teret. Az udvar középén nyílik a három ágú pincefeljáró, ami a disznókői hármas útelágazást modellezi. Méretes fakapuján belépve válaszúthoz érkeznek a látogatók. Az útválasztás döntésével szembesülnek, amikor pinceágat választanak. Azzal, hogy a keleti, a déli vagy az észak felé vezető pince ágba indulnak, aszerint fogadják őket a 37-es, a 38-as, vagy a 39-es főút fő nevezetességei. Ha előre indulnak föl, Sárospatak, Sátoraljaújhely történeti-táji emlékeit tárják eléjük az interaktív képernyő-ablakok. Ha jobbra kanyarodnak, Tarcal, Tokaj, Bodrogkeresztúr elsőrangú emlékei tárulnak eléjük. Ha balra fordulnak, Mád, Tolcsva, Boldog kővár, Vizsoly nevezetességei fogadják őket a rövidebb-hosszabb séta során. A pince feljárókon felérve, mintha borospincéből érkeznének a szabadba, tágas kertekbe, udvarokba jutnak, és szőlőskertekre esik a tekintetük, ráadásul a választott útnak megfelelő irányba nyílik kilátás a környező tájra. A 38-as pincéből Tarcal felé, a 39-es pinceajtóból Mád hegyeire látnak majd. Ahova éppen menni szeretnének.

A fönti kertes udvarokban pihenhetnek, s akár piknikezhetnek is, mert ezek a terek védettek az utak zajától. Amfiteátrumos kiképzésük révén alkalmasak akár zenés rendezvényekre is. Szolgálhatnak üzleti vagy esküvői összejövetelekre, és birtokba veheti őket az emeleti iroda is rendezvényekre. Hétköznapokon a turisták és az irodások közösen használhatják az udvarokat, keveredhetnek. De szét is választhatók a felső udvarok. Az egyik rendezvényre, a másik turisták számára lehet nyitott. A kirándulók az udvarokat összekapcsoló fedett átjárókból elérhetik kívülről a mosdókat és az akadálymentes WC-ket is.

Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész
10/17
Tokaj Terminál Látogatóközpont – tervező: Ekler Építész

Az emeleti iroda egybenyitott, szabadon átrendezhető és alkalmilag szeparálható 300 négyzetméteres tér, s csak egy üvegezett tárgyalója van leválasztva. Kétnemű és akadálymentes WC- mosdók egészíti ki. Tartozéka még egy borbár-pult is, amely katering funkciót is ellát azáltal, hogy étellift köti össze a földszinti szendvicsbár konyhájával. A nagyméretű társas iroda üvegfalakkal nyílik a fölső udvarok fedett teraszaira, és a nagy fogadó udvar loggiájára. Utóbbiról két oldalt reprezentatív lépcsők vezetnek a földszintre. A sokféle módon használható tér teljes értékű természetes megvilágítását felülvilágító kupolák is szolgálják majd.

Az extenzív zöldtetős, vasbeton kupolával fedett épület voltaképpen dombház, amit udvarok nyitnak föl. Az önfenntartó növényzetet a ház-domb lábánál talajtakaró cserjék sávja határolja. Ennek középvonalában, ahol a szúrós cserjék a legmagasabbak, drótkerítés gátolja majd a dombra való feljutást. Nemcsak a parkolóba telepítünk árnyékot adó lombos fákat, hanem az udvarokba is. Többnyire diófákat. Az épületet körülfutó zúzott bazalttal terített sétányt a fölső részen kordonos szőlő határolja majd. Ezek között gyalogutak vezetnek a Disznókő kilátóhoz és a Disznókő Rt-vel közösen üzemeltethető helikopter-leszálló helyhez.

Energetikailag az épületet aktív házként szándékozunk megépíteni, elsősorban geotermikus hő-ellátásra alapozva.

A tervet bemutató videó itt érthető el: https://youtu.be/KmBt4KOVKTE

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (1)
oolajto
2021.10.13.
19:35

Érdekes ahogy a táj egy kevéssé urbánus helyzetben is jelentős mennyiségű beton burkolatot kap. Ezt az erős kontrasztot még az érzékenyen hullámzó dombház is csak korlátozottan oldja.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk