Emberek/Portré

Tomay Tamásra emlékezve

1/9

Tomay Tamás műterme

?>
Tomay Tamás műterme
?>
Tomay Tamás: vállalati bérházak és előadóterem a Rókushegyi lépcsőn
?>
Toma Tamás: a Kifutó Modellek című kiállítás plakátja
?>
Tomay Tamás: a leányfalui nyaraló homlokzata
?>
Tomay Tamás: Gül Baba utcai társasház
?>
Tomay Tamás: a Csévi utcai családi ház tervei
?>
Tomay Tamás: Kacsa utcai irodaház
?>
Tomay Tamás: Kurculesi úti családi ház
?>
Tomay Tamás: balatonfüredi nyaraló
1/9

Tomay Tamás műterme

Tomay Tamásra emlékezve
Emberek/Portré

Tomay Tamásra emlékezve

2021.01.18. 08:29

Cikkinfó

Szerzők:
Gyulovics István

Építészek, alkotók:
Tomay Tamás

Címkék:
gyász

Gyulovics István szavai Tomay Tamás emlékére.

„...mely kitüremkedés rendeltetését senki soha tisztázni nem tudta..."7

A Lakó Tanszéken a folyosón végig építészek rajzai sorakoznak bekeretezve. Az első kettő Tomay Tamásé. Nem tudom pontosan megmondani közel húsz év távlatából, de valószínűleg így találkoztam először a munkáival. Szép, gondos ceruzarajzok a Csévi utcai és a pilisborosjenői házak homlokzatairól.

Amikor Kerékgyártó Béla a munkáinkhoz kapcsolódó dolgozat témát javasolt, kézenfekvő volt, hogy Tomay Tamás átalakításaival foglalkozzam. 2018 óta beszélgetek Tamással a munkáiról, meg annyi minden másról.

Egy idő után már minden alkalommal elidőzünk a rajzai felett. Jó nézni, amit rajzol, ahogyan rajzolja és közben kibomlanak a tervtől független általános kérdések az építészetről, a jelenről, a kortárs irodalomról. Nagyon sokat olvas. Minden alkalommal a jegyzeteimből utána kell néznem az elhangzott referenciáknak. A kézzel készített rajzok, mint munkamódszer valami szokatlan könnyedséggel ruházza fel rajzait. Igyekszem megfejteni mi lehet ez. A lépték, vagy a részlettelenség arányos ábrázolása? A koncepciótervtől a kiviteli részletrajzokig minden kézzel készül. A rajzolás, majd újrarajzolás analóg módszere önkéntelenül személyessé, egyedivé tesz minden munkafázist. Megtart az absztrakció szükséges szintjén minden rajzot. Tamás időnként elém tár egy-egy apróbb dilemmát. Először meghökkenek, aztán a beszélgetés oldja a gátlásokat, és elmondom mit gondolok.

Egyik alkalommal Tomay Tamás arról mesélt, hogy sok építész volt már a családban. Az apja, nagybátyja, nővére. Ő azonban ELTE Bölcsészettudományi Karra felvételizett, ahová aztán nem vették fel. A Műegyetemre sem, így az Ybl-re került. Egyetlen bíztató emléke ebből az időből Beszédes Kornélhoz kötődik, aki megjegyezte: jó formaérzéke van.1 A kötelező katonai szolgálatot elkerülendő a Budapest-vidéki Postaigazgatóságon kezd dolgozni. Egy éven belül már áll egy kispostája Nógrád megyében. Miközben elvégzi a különbözetit a Műegyetemen Pomsár János mellett dolgozik a BUVÁTI-ban. Itt készíti egyik kevésbé ismert, de annál frappánsabb tervét: vállalati bérházak és előadóterem együttesét a Rókushegyi lépcsőre.

Tomay Tamás: vállalati bérházak és előadóterem a Rókushegyi lépcsőn
2/9
Tomay Tamás: vállalati bérházak és előadóterem a Rókushegyi lépcsőn

A diploma megszerzése után felveszik a MÉSZ Mesteriskolába, ami mostanáig meghatározó közege volt az életének. Ez akkor a Fiatal Építészek Klubjának ötödik ciklusa, amiben Nagy Tamás, Moravánszky Ákos, Puhl Antal és Rajk László járnak vele együtt. Még a mesteriskolás évek alatt átmegy az ÁÉTI-be és Varga Levente műtermében dolgozik U. Nagy Gáborral, Sugár Péterrel, Somogyi-Soma Katalinnal. A pestújhelyi kórházat vázlattervi fázistól ő tervezi, amiért aztán 1985-ben közösen kapnak Ybl-díjat Varga Leventével. Egy évvel később U. Nagy Gáborral önállósodnak, és eljönnek a tervezőintézetből. A változó összetételű iroda után 1994-ben végül egyedül marad. Bevallása szerint ez az egyedüllét az alkotáshoz az ideális állapot, számára a tervezés egyszemélyes dolog. Ezzel párhuzamosan jelen van az oktatás által olyan szellemi közösségekben, mint a BME tervezési tanszékei, a MOME posztgraduális képzése és a MÉSZ Mesteriskola.

Tomay Tamás munkái nekem tájékozódási pontokat jelentenek a kortárs építészetben, amire oda kell figyelni. Időről időre újra lehet és kell nézni, megvizsgálni őket. A B32 Galériában tartott kiállításához készít egy plakátot amire összerajzolja az addigi munkáit és megállapítja, hogy tulajdonképpen ő mindig ugyanazt rajzolja.

Toma Tamás: a Kifutó Modellek című kiállítás plakátja
3/9
Toma Tamás: a Kifutó Modellek című kiállítás plakátja

És valóban: felfedezhető egyfajta „Tomay állandó" a munkáiban, minden ehhez a minőséghez tart. A korai munkái közül nekem nagyon kedves a leányfalui nyaraló2, ami engem Fujimori munkáira emlékeztet. Egy teaház a Dunakanyarban. Folytatva a japán párhuzamot: a Gül Baba utcai garzonház3 egészen egyedülállóan kicsi és keskeny telken épít nagyon elegáns többlakásos épületet. Ez nem csak egy foghíj, ez egy foghíj töredéke. Mintha Tomay Tamásnak imponálnának a nehéz feladatok, akkor van igazán elemében. Akár csak a Csévi utcai, vagy a Kacsa utcai4 házak, amik a telepítésükben igazán bravúrosak.

Tomay Tamás: Gül Baba utcai társasház
5/9
Tomay Tamás: Gül Baba utcai társasház

A formáltság és nem-formáltság kettőssége a másik jellemzője az épületeinek. Beszélgetéseinkben a tervezés miértjeit folyton kereső, friss és felvillanyozó gondolatait irodalmi párhuzamokkal pontosítja. A Kuruclesi úti ház5 és a Balatonfüredi nyaraló6 a tömegalakításával, és a szélső helyzetbe állított nyílászáróival a formakísérletek új fejezetét nyitja munkáiban. Példa erre az irodalmi referenciából induló önkényesnek tűnő kitüremkedés7 vizsgálata, ami a formálás katalizátorává válik. Így egészül ki a káptalanfüredi nyaraló nappalija egy színes kitüremkedéssel és a Bogár utcai ház sarkain egy-egy hiánnyal.

Tomay Tamás: balatonfüredi nyaraló
9/9
Tomay Tamás: balatonfüredi nyaraló

Egy nagyon izgalmas családiház átalakítás, két újépítésű családiház és egy szőlő-hegyi ház átalakítása, ami rajzokon maradt. Egy életmű lezárult. Nem lesz több Tomay-ház, hiába várjuk. Hálásan gondolok vissza a beszélgetéseinkre, és arra, hogy az elmúlt két és fél évben kérdéseimmel a gondolatai mellé szegődhettem egy kicsit.

 

1. Csontos Györgyi és Csontos János: XII Kőmíves, 2006. Terc Kiadó
2. Hétvégi ház Leányfalu, in: Új Magyar Építőművészet; 1996/2, 34-35.
3. Becker Márton: Gül Baba utcai Garzonház, in: Alaprajz; 2002/5, 22-25.
4. Golda János – Stílus és korszerűség; in: Magyar Építőművészet; 2010. március
5. Árva András: Ütközések, in: Octogon; 2015/8, 28-30.
6. Martinkó József: Nehézkedési erő, in: Octogon: 2015/6, 22-27.
7. Kertész Imre: A kudarc, 1988. Magvető Kiadó, 5-6.

 

Fotók:
Bujnovszky Tamás, Gyulovics István, Tomay Tamás, https://tomaytamas.bzs50.hu/

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk