Épülettervek

Torony a vár lábánál - Veszprémi vár akadálymentes megközelítése

1/9

Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Helyszínrajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Alaprajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Hosszmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Keresztmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Homlokzat - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Helyszínrajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Alaprajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Hosszmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Keresztmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Homlokzat - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
1/9

Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Torony a vár lábánál - Veszprémi vár akadálymentes megközelítése
Épülettervek

Torony a vár lábánál - Veszprémi vár akadálymentes megközelítése

2018.05.09. 10:20

Projektinfó

Földrajzi hely:
Veszprém

Építészek, alkotók:
Pongor Soma, Pásztor Bence, Pap Szabina, Ferenczy Kinga

Vélemények:
1

A Veszprémi vár akadálymentesítése tervpályázat

Tervezés éve:
2018

Stáblista

építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

A pályamű egy erős karakterű elemet illeszt a vár arculatához a tisztán, élesen szerkesztett torony megjelenésével, miközben egy tág városi teret alkot meg a vár új bejáratának előtereként. A 3. díjban részesült terv készítői Ferenczy Kinga, Pap Szabina, valamint a Studio Nomad építészei, Pásztor Bence és Pongor Soma.

Koncepció

A várba történő feljutás útja három tengelyre szerveződik, amelynek függőleges vonalát a hangsúlyos monolit vasbeton lifttorony biztosítja. A torony kortárs megjelenésével de visszafogott formálásával és anyaghasználatával illeszkedik környezetébe, és lehet a városkép egy új, meghatározó eleme. A beavatkozás a várfalat nem bontja meg. A terv elkészítésénél a műszaki megvalósíthatóság, az épített környezettel való kapcsolat és a fenntartható üzemeltetés fontos szerepet kaptak.

 

Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
1/9
Koncepció - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Feljutás

A toronyban két 20 fős kapacitású lift helyezkedik el, amelyek közül a várfaltól távolabbi oldalon egy panorámalift emelkedik, míg a másik lift a betonmag belsejében fut.

A toronyra két merőleges tengely mentén csatlakozik a feljutáshoz tartozó többi elem. A lejtő aljában lévő fogadóépület a támfallal párhuzamosan, a hegy oldalára épülve, míg a torony tetejéről bevezető híd a támfalra merőlegesen fut. A fenti tengely az épület átjáróján keresztül halad, ennek útvonalán végig burkolat és kapuk formájában vizuálisan megjelenik, és a Vár utcai kapun kívül végződik.

A lift használata lehetővé teszi, hogy a feljutás egyszerűen, könnyen üzemeltethető formában valósuljon meg. Ezáltal nem csak a kiemelt turisztikai használat számára elérhető a feljutás, hanem akár alkalmi, a lakosság számára kisebb létszámú használat esetén is könnyen elérhető kényelmes közlekedési alternatívát nyújt az itt megvalósuló feljutás.


Helyszínrajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
2/9
Helyszínrajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Alaprajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
3/9
Alaprajz - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Beépítés

A lejtő alján egy fogadóépület létesül, amely az infopontot, egy kávézót és egy vizesblokkot foglal magában. A fogadóépület előtt gyülekező tér alakul ki, amely nagyobb forgalom esetén is alkalmas arra, hogy akár egy csoport várakozását is befogadja.

Az infopont közvetlenül a lifttoronyhoz csatlakozik, a kávézó pavilonos kialakítással az épület középpontjában helyezkedik el, amely nyári időszakban terasszal működik. Rossz idő esetén a kávézó üvegfala bezárható és fűtött térként üzemeltethető. A vizesblokk a terep alatt megépítve helyezkedik el.
A lifttorony a támfal előtti sziklák vonalában, a terasz geometriai töréspontjával szemben emelkedik a vár elé. A liftből kiszállva szerelt acélszerkezetű gerendahíd vezet be a teraszra. A teraszon az útvonal egyenesen fut az átjárón keresztül a Vár utca vonaláig.

A meglévő támfalba épített lépcső megtartása mellett annak folytatásaként a várfal oldalára szerelt lépcsőkarokon keresztül gyalogosan is bejárható az útvonal.


Hosszmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
4/9
Hosszmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Keresztmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
5/9
Keresztmetszet - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Anyaghasználat

A feljutás hangsúlyos eleme a monolit vasbeton torony, amely a függőleges távolságot a legrövidebb útvonalon hidalja át. A vízszintes haladást biztosító elemek szerelt acélszerkezetből készülnek. A híd szerkezete kékre festett fémmel burkolt előregyártott rácsos gerendahíd, amelyet a betonmagra és szerelt acélrudakra daruzva rögzítenek. A lenti lapostetős pavilon acél könnyűszerkezetes megoldással készül, amelyre szerelt acél és üveg burkolat kerül.

 

Lift szerkezete

A lift alsó gépházas kialakítású, kétszer 20 fő számára használható liftkabin elhelyezésére alkalmas megoldással készül. A liftek 1500x1500 mm belső fülkemérettel kialakítottak. A liftkötél és az ellensúly mindkét liftnél a vasbetonmagon belül fut, a látványlift kabinja azon kívül helyezkedik el.

 

Homlokzat - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
6/9
Homlokzat - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
7/9
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Környezet rendezése

A lejtő alján a tornaterem felújítása és a sportpálya megtartása mellett egy kellemes, városias köztér alakítható ki, amely a városi lakosság, a turisztikai és a kulturális programok számára vegyes használatot biztosíthat, miközben a vár nagyszerű látványa emelkedik a magasba.

A tervezett kialakítás szerint a tér Deák Ferenc utcai oldalán bérelhető pavilonok és fasor alakít ki térfalat, míg a kávézó előtti, részben burkolt területen hétvégi piac vagy kisebb kulturális események - koncertek, színi előadások - egyaránt megrendezésre kerülhetnek. A sportpálya előtti játszótér és a további kialakított zöldfelület alkalmas találkozópontja vagy szabadidős parkja lehet a városi lakosságnak. A felújított sportpályák üzembehelyezése és rendszeres használata tovább növelheti a terület népszerűségét.

Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
8/9
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma
9/9
Veszprémi vár akadálymentesítése - építész: Ferenczy Kinga, Pap Szabina, Pásztor Bence, Pongor Soma

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2018.05.10.
06:21

A tömegturizmus minden műemléki együttes alapvető problémája. Túlmutat az eredeti írás témáján, de elgondolkodtató, hogy ennek mindenáron való kiszolgálása indokolt-e. A műemlékeknek ui. nem pusztán látványértékük van: ha csak az lenne, képeskönyveket lapozgatnánk, és nem kívánnánk megélni a helyszíni, személyes, minél inkább autentikus találkozást. Utóbbit azonban tönkretehetik a tömegek kiszolgálása céljából teremtett, műséges körülmények.

Veszprémre visszatérve, Pannonhalma példája lebeghetett a tervezők szeme előtt, vagy talán Lisszaboné, a Santa Justa lifttel*. A gond mindhárom létesítménnyel az, hogy kívülről hozzárakott, szervetlen toldalékként hatnak. Leginkább a tervezett veszprémi "emberdaru", amely kifejezetten építési segédeszköz képzetét kelti. A cél persze nemes, a fogyatékkal élők és a koruknál fogva mozgáskorlátozottak feljuttatása. Mégis, azt javaslom, maradjunk a hagyományos útnál (amiképpen a Pannonhalmi Apátságot is érdemes az eredeti főbejárat felől megközelíteni). Legyen egy méltányos összegért, leginkább rokkantigazolvánnyal igénybe vehető, négyszemélyes ingajárat az Óváros térről a Gizella-István szoborig. A Veszprémi Vár nem valami ördöngősen magas képződmény; aki egészséges ember oda nem tud felgyalogolni, tekintse ezt intő jelnek, a minimális állóképesség visszanyerésére. 

 

* ld.: https://24.hu/elet-stilus/2017/02/02/8-kihagyhatatlan-latnivalo-lisszabonban/ 

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk