Épületek/Örökség

Turner és Itália — kiállítás a Szépművészetiben

1/14

Turner: Róma: a Claudius-vízvezeték, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 22,9 x 36,9cm Tate, London

Turner: A Colosseum és a Constantinus-bazilika, 1819 Ceruza, akvarell, papír 22.6 x 36.5 cm London, Tate

Turner: Római romok: látkép a Palatinusról, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 23,2 x 36,9 cm Tate, London

Undine átadja a gyűrűt Masaniellónak, a nápolyi halásznak, 1846 Olaj, vászon, 79,1 x 79,1 cm Tate, London

Turner: Az aranyág 1834 Olaj, vászon 104 x163 cm Tate, London

Turner: A Nemi-tó, 1828 Olaj, vászon 60,5 x 99,5 cm Tate, London

Turner: A Nápolyi-öböl a kitörő Vezúvval, 1817 körül Akvarell, papír 17,6 x 28,4cm Williamson Art Gallery,Birkenhead

Turner: Róma az Aventinus dombról, 1836 Olaj, vászon 91,6 x 124,6cm National Gallery of Scotland, Edinburgh

Látogatás a sírnál, 1850 Olaj, vászon, 91,5 x 122 cm Tate, London

Turner: Modern Róma, 1839 Olaj, vászon 90 x 122 National Gallery of Scotland, Edinburgh,

Vámház és a Santa Maria della Salute-templom Velencében, 1843 Olaj, vászon, 63 x 93 cm National Gallery Art, Washington DC

Turner: Velence, a Piazzetta. A dózse szertartása: Velence és a tenger eljegyzése, 1835 körül Olaj, vászon 91,5 x 122cm Tate,

Velencei látkép, 1840, Ceruza, akvarell, fedőfesték, papír 19,8 x 28,2cm London, Tate

?>
Turner: Róma: a Claudius-vízvezeték, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 22,9 x 36,9cm Tate, London
?>
Turner: A Colosseum és a Constantinus-bazilika, 1819 Ceruza, akvarell, papír 22.6 x 36.5 cm London, Tate
?>
Turner: Római romok: látkép a Palatinusról, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 23,2 x 36,9 cm Tate, London
?>
Undine átadja a gyűrűt Masaniellónak, a nápolyi halásznak, 1846 Olaj, vászon, 79,1 x 79,1 cm Tate, London
?>
Turner: Az aranyág 1834 Olaj, vászon 104 x163 cm Tate, London
?>
Turner: A Nemi-tó, 1828 Olaj, vászon  60,5 x 99,5 cm Tate, London
?>
Turner: A Nápolyi-öböl a kitörő Vezúvval, 1817 körül Akvarell, papír 17,6 x 28,4cm Williamson Art Gallery,Birkenhead
?>
Turner: Róma az Aventinus dombról, 1836 Olaj, vászon 91,6 x 124,6cm National Gallery of Scotland, Edinburgh
?>
Látogatás a sírnál, 1850 Olaj, vászon, 91,5 x 122 cm Tate, London
?>
Turner: Modern Róma, 1839 Olaj, vászon 90 x 122 National Gallery of Scotland, Edinburgh,
?>
Vámház és a Santa Maria della Salute-templom Velencében, 1843 Olaj, vászon, 63 x 93 cm National Gallery Art, Washington DC
?>
Turner: Velence, a Piazzetta. A dózse szertartása: Velence és a tenger eljegyzése, 1835 körül Olaj, vászon  91,5 x 122cm Tate,
?>
Velencei látkép, 1840, Ceruza, akvarell, fedőfesték, papír 19,8 x 28,2cm London, Tate
?>
1/14

Turner: Róma: a Claudius-vízvezeték, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 22,9 x 36,9cm Tate, London

Turner: A Colosseum és a Constantinus-bazilika, 1819 Ceruza, akvarell, papír 22.6 x 36.5 cm London, Tate

Turner: Római romok: látkép a Palatinusról, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 23,2 x 36,9 cm Tate, London

Undine átadja a gyűrűt Masaniellónak, a nápolyi halásznak, 1846 Olaj, vászon, 79,1 x 79,1 cm Tate, London

Turner: Az aranyág 1834 Olaj, vászon 104 x163 cm Tate, London

Turner: A Nemi-tó, 1828 Olaj, vászon 60,5 x 99,5 cm Tate, London

Turner: A Nápolyi-öböl a kitörő Vezúvval, 1817 körül Akvarell, papír 17,6 x 28,4cm Williamson Art Gallery,Birkenhead

Turner: Róma az Aventinus dombról, 1836 Olaj, vászon 91,6 x 124,6cm National Gallery of Scotland, Edinburgh

Látogatás a sírnál, 1850 Olaj, vászon, 91,5 x 122 cm Tate, London

Turner: Modern Róma, 1839 Olaj, vászon 90 x 122 National Gallery of Scotland, Edinburgh,

Vámház és a Santa Maria della Salute-templom Velencében, 1843 Olaj, vászon, 63 x 93 cm National Gallery Art, Washington DC

Turner: Velence, a Piazzetta. A dózse szertartása: Velence és a tenger eljegyzése, 1835 körül Olaj, vászon 91,5 x 122cm Tate,

Velencei látkép, 1840, Ceruza, akvarell, fedőfesték, papír 19,8 x 28,2cm London, Tate

Turner és Itália — kiállítás a Szépművészetiben
Épületek/Örökség

Turner és Itália — kiállítás a Szépművészetiben

2009.07.17. 08:20

Július 15-én Turner és Itália címmel nyílt tematikus kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. Gonda Zsuzsa művészettörténészt, a kiállítás egyik kurátorát, Simon Magdolna kérdezte a hiánypótló tárlatról.

2006-ban a Szépművészeti Múzeum centenáriumi, Mesterek és Remekművek kiállítás-sorozatán már láthattuk J. M. William Turner egy művét. A Trafalgari csata című, 1806-ban készült festmény vázlata a Tengeri csaták kiállításra Londonból, a Tate Britainből érkezett.

 

Turner: Róma: a Claudius-vízvezeték, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 22,9 x 36,9cm Tate, London
1/14
Turner: Róma: a Claudius-vízvezeték, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 22,9 x 36,9cm Tate, London

Turner: A Colosseum és a Constantinus-bazilika, 1819 Ceruza, akvarell, papír 22.6 x 36.5 cm London, Tate
2/14
Turner: A Colosseum és a Constantinus-bazilika, 1819 Ceruza, akvarell, papír 22.6 x 36.5 cm London, Tate

Turner: Római romok: látkép a Palatinusról, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 23,2 x 36,9 cm Tate, London
3/14
Turner: Római romok: látkép a Palatinusról, 1819 Fedőfesték, akvarell, papír 23,2 x 36,9 cm Tate, London

 

A július 15-én megnyílt Turner és Itália című tematikus kiállításra – mely a művész több mint 80 alkotását mutatja be -, szintén a művész hagyatékát őrző Tate Britainből érkezett a képek jelentős része, de más brit és amerikai köz- és magángyűjteményekből, a Louvre-ból valamint a Szépművészeti Múzeum és az Országos Széchényi Könyvtár gyűjteményéből is láthatunk műveket.

A bemutatott anyagot nyolc egységre osztották fel:

1. Itáliáról álmodozva,
2. A hegytetőről: Turner megpillantja Itáliát,
3. „Turnernek Rómába kellene jönnie"
4. Turner útja Rómába,
5. Az itáliai napfény bűvöletében
6. Római diadal
7. Velence fénye
8. A radikális öregember

Gonda Zsuzsa művészettörténészt, a kiállítás egyik budapesti kurátorát Simon Magdolna kérdezte a különleges és hiánypótló kiállításról.


Undine átadja a gyűrűt Masaniellónak, a nápolyi halásznak, 1846 Olaj, vászon, 79,1 x 79,1 cm Tate, London
4/14
Undine átadja a gyűrűt Masaniellónak, a nápolyi halásznak, 1846 Olaj, vászon, 79,1 x 79,1 cm Tate, London

Simon Magdolna: Turner életművét, mely a tájképfestészet történetének egyik csúcsteljesítménye, először csodálhatja meg magyar közönség önálló kiállításon. Milyen szempontok vezették a kiállítás kurátorait a szinte zeneműként felépülő tárlat létrehozásában?

Gonda Zsuzsa: Turner rendkívüli gazdagságú és sokoldalú életműve számtalan értelmezésre kínál lehetőséget. A kiállítás angol kurátora, a művész egyik legélvezetesebb modern életrajzának szerzője, James Hamilton 2003–2004-ben például Turner késői tengeri tájképeiből rendezett tematikus kiállítást. Ezúttal egy olyan témát dolgozott ki a rá jellemző alapossággal – Turner Itália iránti rajongását –, amely a művész egész pályájának az áttekintésére alkalmas. Az ötlet Andrea Buzzonitól, a Ferrara Arte igazgatójától származott, aki nyilvánvalóan a saját közönségének is kedvében akart járni ezzel a tárlattal. Ferrara és Edinburgh után Budapest a harmadik helyszíne a kiállítás-sorozatnak. Mivel a papírmunkák nagyon érzékenyek a fényre, több kölcsönző intézmény nem járult hozzá a budapesti állomáshoz, de legnagyobb örömünkre a művész hagyatékát őrző Tate Britain olyan nagy mértékben segített a kimaradó darabok pótlásában, hogy az eredeti koncepciót sikerült teljes mértékben megvalósítani, sőt túlzás nélkül állíthatjuk, hogy bizonyos tematikus egységekben – például az 1828-as római látogatás bemutatásánál – a budapesti válogatás lett a legizgalmasabb, legváltozatosabb.

 

Turner: Az aranyág 1834 Olaj, vászon 104 x163 cm Tate, London
5/14
Turner: Az aranyág 1834 Olaj, vászon 104 x163 cm Tate, London

Turner: A Nemi-tó, 1828 Olaj, vászon  60,5 x 99,5 cm Tate, London
6/14
Turner: A Nemi-tó, 1828 Olaj, vászon 60,5 x 99,5 cm Tate, London

Turner: A Nápolyi-öböl a kitörő Vezúvval, 1817 körül Akvarell, papír 17,6 x 28,4cm Williamson Art Gallery,Birkenhead
7/14
Turner: A Nápolyi-öböl a kitörő Vezúvval, 1817 körül Akvarell, papír 17,6 x 28,4cm Williamson Art Gallery,Birkenhead

 

Visszatérve a kiinduló kérdéshez: az első rész azokat a művészi hatásokat vizsgálja, amelyek Turner figyelmét Itália felé terelték. Ide tartoznak Piranesi római látképei, Claude Lorrain árkádiai tájai, valamint John Robert Cozens itáliai tárgyú akvarelljei, amelyeket Turner fiatalkorában másolt. A második tematikus egység az 1802-es európai utazás ihletésére született, elsősorban alpesi tárgyú műveket mutat be. Turner ekkor még éppen csak megpillantotta Itáliát, a határ menti Aostában töltött néhány napot. Az ókori építészet emlékei – például Augustus diadalíve – elragadtatott csodálatot váltott ki belőle. A harmadik egység a készülődés időszakával foglalkozik, amikor a művész tanácsokat gyűjtött, útikönyveket lapozgatott. Turner végül is 1819-ben indult el Itáliai igazi felfedezésére. Fő célja Róma volt, de ellátogatott egészen a Nápolyi-öbölig. Számtalan vázlatkönyvet rajzolt tele, és ebből a gazdag motívumkészletből rendszeresen merített a későbbiekben. Visszatérése után más szemmel látta a hazai tájat, amit a negyedik rész tár a látogató elé, csakúgy, mint az itáliai tárgyú, de már hazatérését követően készített műveket. 1828-ban Turnert ismét Rómában találjuk, amikor három hónapra műtermet bérelt, és ekkor festette a kiállítás legmonumentálisabb alkotását, a Médeia látomását. Egy teljes egységet szenteltünk Velencének, amely az 1840-es években vált Turner számára igazán fontossá. Végül utolsó korszakának néhány remekművét láthatjuk, amikor mintegy pályájának összegzéseképpen vissza-visszatért korábbi témáihoz, motívumaihoz.

S.M.: Mennyiben látott másképpen Turner, mint a kötelező és áhított" itáliai utazáson már évszázadok óta résztvevő északi, pontosabban Alpokon túlról érkező művészelődök?

G.Zs.: Nagyon fontos, hogy pontosan érzékeljük, hogy míg a legtöbb művész esetében Itália a művésszé válás, a tanulás egyik meghatározó állomását jelentette, Turner negyvennégy éves volt 1819-ben, amikor hosszabb útra ment. Pályájának kezdete a napóleoni háborúk időszakára esett, ami meggátolta az európai utazást. Sok más művésszel együtt az első adandó alkalommal 1802-ben, az amiens-i békét követő rövid békés időszakban ő is útra kelt, hogy megnézze a Napóleon által a Louvre-ban felhalmozott műkincseket. Művésztársaihoz hasonlóan Tiziano, Correggio, Domenichino műveit másolta, vázlatfüzetének rajzait precíz megjegyzésekkel látta el a kompozícióra és a színekre vonatkozóan. Itália iránti érdeklődéséhez a régmúlt mestereinek ismerete is hozzátartozott. Amennyire általános volt ekkor Párizs felkeresése, annyira szokatlannak tekinthetjük az alpesi kirándulást és Aosta felkeresését. Mikor Turner 1819-ben Itáliába érkezett, pontosan tudta, hogy mit keres, és hogy mi és vár rá. Klasszikus szerzők műveit tanulmányozta, például Vergiliust, a népszerű útikönyveket gondosan kijegyzetelte, barátai pedig praktikus tanácsokkal látták el. A legtöbb rajzot Rómában készítette, különösen szerette a Forum Romanumot, a Colosseumot és környékét, valamint a Vatikánt. Turner páratlan képességeivel a római művészek is tisztában voltak. A kiváló klasszicista szobrász, Antonio Canova 1815 novemberében felkereste londoni műtermében, és az általa zseninek nevezett Turnert közbenjárására 1819-ben az Academia di San Luca tagjai közé választotta.

 

Turner: Róma az Aventinus dombról, 1836 Olaj, vászon 91,6 x 124,6cm National Gallery of Scotland, Edinburgh
8/14
Turner: Róma az Aventinus dombról, 1836 Olaj, vászon 91,6 x 124,6cm National Gallery of Scotland, Edinburgh

Látogatás a sírnál, 1850 Olaj, vászon, 91,5 x 122 cm Tate, London
9/14
Látogatás a sírnál, 1850 Olaj, vászon, 91,5 x 122 cm Tate, London

Turner: Modern Róma, 1839 Olaj, vászon 90 x 122 National Gallery of Scotland, Edinburgh,
10/14
Turner: Modern Róma, 1839 Olaj, vászon 90 x 122 National Gallery of Scotland, Edinburgh,

 

S.M.: Turner viszonya a művészi sikerhez nem a romantikus, meg nem értett művész sablonjához igazodott. 15 évesen már komoly elismerésben részesült: az egyik képét bevették az Akadémiára, 27 évesen már a Királyi Akadémia tagja volt. Pályáját végigkísérte a siker, képei eladásából jelentős vagyonra tett szert, s ez megadta számára a művészi kísérletezés függetlenségét élete utolsó szakaszában. Természetábrázolásának - Turner korában hihetetlen - modernségére Monet és Pisarro is rácsodálkoztak 1871-ben a National Gallery-ben. Az impresszionisták elődjüket látták művészetében. Látás- és ábrázolásmódjának fejlődését hogyan befolyásolták az itáliai utazásai?

G.Zs.: A mediterrán táj élménye, Itália fényei és színei jelentős befolyással voltak Turner művészetére. Palettája kivilágosodott, szélesebb ecsetvonásokkal, nagyvonalúbban kezdett el festeni. Akvarell-technikája is sokat változott. Míg alpesi útja során szürkére alapozott papíron dolgozott, és a sötét tónusú művekből utólag, az ecsetnyelével kapart ki részeket a fény jelölésére, Rómában egyre többször a papír üresen hagyott része szolgált a fény érzékeltetésére. Hazatérése után, az 1820-as években topográfiai munkák számára festett akvarelljein az angol tájat is mediterrán fény járja át, nyoma sincs ködös, borongós hangulatnak. Az 1840-es évek velencei alkotásait a vízben és párában feloldódó, már-már anyagtalan épületek megragadása jellemzi. Turner késői műveinek – melyek egy része befejezetlen – látásmódja már nagyon közel áll az absztrakcióhoz.

S.M.: A kiállítás műfaji sokszínűségében – olajképek, akvarellek, ceruzarajzok, a Liber Studiorum mezzotintóval kombinált rézkarcai - is követi az életművet. A természet képei – vihar, tenger, hegyek - mellett az ember alkotta táj is megjelenik, épületeivel. Néha romokkal, olyan emlékekkel, melyek ma is célpontjai az Itáliába, Olaszországba utazóknak. Mennyiben az elvágyódás, Árkádia képei, és mennyiben a múlékony, változó valóság rögzítésének kísérletei ezek a képek?

 

Vámház és a Santa Maria della Salute-templom Velencében, 1843 Olaj, vászon, 63 x 93 cm National Gallery Art, Washington DC
11/14
Vámház és a Santa Maria della Salute-templom Velencében, 1843 Olaj, vászon, 63 x 93 cm National Gallery Art, Washington DC

Turner: Velence, a Piazzetta. A dózse szertartása: Velence és a tenger eljegyzése, 1835 körül Olaj, vászon  91,5 x 122cm Tate,
12/14
Turner: Velence, a Piazzetta. A dózse szertartása: Velence és a tenger eljegyzése, 1835 körül Olaj, vászon 91,5 x 122cm Tate,

Velencei látkép, 1840, Ceruza, akvarell, fedőfesték, papír 19,8 x 28,2cm London, Tate
13/14
Velencei látkép, 1840, Ceruza, akvarell, fedőfesték, papír 19,8 x 28,2cm London, Tate

 

G.Zs.: Amint már szó volt róla, Turnernek határozott képe volt Itáliáról. Claude Lorrain és Piranesi művei legalább annyira befolyásolták látásmódját, mint a valós élmény maga. Nem véletlen, és ezt a kiállításon is nyomon követhetjük, hogy bizonyos nevezetes városképi elemeket ugyanabból a nézőpontból örökített meg, mint Piranesi, talán a Piazza del Popolo ábrázolása erre a legjobb példa. Összességében elmondhatjuk, hogy helyszíni élményei megerősítették ismereteiben. Tudatosságát jól érzékelteti, hogy az ókori emlékek rögzítésénél kínosan ügyelt a feliratok pontos megjelenítésére. Turner Itália-képét nem az elvágyódás jellemzi: számára a civilizációk kialakulása és hanyatlása, a romok árnyékában továbbélő modern város megjelenítése jelentette az igazi kihívást. Szerencsénkre Róma számos nevezetessége mai is ugyanazt a képet nyújtja, mint a 19. század első felében, így a mai látogató szinte ugyanabban az élményben részesülhet, mint egykoron Turner.

S.M.: A kiállításon a Turner nyomán illusztrált könyvek mellett láthatjuk John Ruskin: The Stones of Venice című, a 19. és a 20. század művészei – festők, építészek, iparművészek, preraffaeliták, szimbolisták, szecessziósok és korai modernek – számára megkerülhetetlen művét. Ezt a könyvet, mely a várost, az épületeket, romokat mint a múlt élettel is átitatott lenyomatát értelmezi, napjainkig olvassák Itália rajongói. Milyen kapcsolat volt az egymást követő művészgenerációhoz tartozó Turner és Ruskin között?

G.Zs.: John Ruskin, a 19. század második felének legjelentősebb angol teoretikusa 1843-ban jelentette meg Modern Painters című művének első kötetét Turner védelmében, a művészt ért támadásokkal szemben. Ruskin 1832-ben tizenharmadik születésnapjára kapta ajándékba Samuel Rogers Italy című versciklusának illusztrált kiadását, melyet Turner akvarelljeinek nyomán készített metszetek díszítettek. Ruskin úgy emlékezett vissza, hogy ez a könyv jelentette Turner iránti rajongásának kiindulópontját. Különösen a budapesti kiállításon is szereplő Aosta ábrázolást, valamint a vele rokon hegyi tájak megörökítését kedvelte. A kiállításunkon több alpesi tájat megörökítő akvarell volt egykoron Ruskin tulajdonában. Ruskin másik nagyhatású írásának, a The Stones of Venice-nek megjelenését Turner már nem érhette meg, 1850-ben még csak az első kötet jelent meg.

Az interjút Simon Magdolna készítette

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.