Épületek/Örökség

Újjáéledés, feszültséggel telve

1/28

Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza

Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
1/28

Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza

Újjáéledés, feszültséggel telve
Épületek/Örökség

Újjáéledés, feszültséggel telve

2018.11.20. 16:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Fazakas György, Spiegel Frigyes

Cég, szervezet:
MMA

Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza

Építés éve:
1908

Stáblista

Vezető tervező: Fazakas György

Beruházó: MMA – Magyar Állam

Kivitelező: Laki Épületszobrász Zrt.

Igzalmas kettősséget teremtettek az MMA új székházának együttesében, amelyben a két századrordulós villaépület között a kortárs elemekkel kereste meg a kapcsolatot Fazakas György építész. Az eredmény egy sajátos és  feszültséggel teli épület lett. Lovra Éva írása.

Az épület szubjektív befogadásának élménye ott kezdődik, mikor a homlokzati elemeket magunk mögött hagyva belépünk a fogadótérbe. Köztes tér, ami többet elárul a szándékról, mint maga a homlokzat. A két századfordulós épület egybefonódása, eggyé válása, rekonstrukciója és funkcióváltása már 2016-tól a köztudat részévé vált. Azonban elvonatkoztatva mindettől, a Spiegel Frigyes tervezte Schanzer-villa (Andrássy út 101.) és a szerves részévé vált, Freud Vilmos tervei alapján készült lakóház (Bajza utca 31.) a Magyar Művészeti Akadémia székházaként szerepet váltott, s műemléki és kortárs értelemben is újjáéledt.

 

Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
14/28
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza

 

Az épületegyüttesről ennek ellenére sem beszélhetünk funkcionális és szerkezeti egységként, hiszen a hármas, vertikális külső homlokzati tagolás a Bajza utca vonalán a belső térképzésben is erősen visszaköszön.

A fogadótér transzparenciája, a vertikális és a horizontális üvegfelületekkel tagolt előtér nem csak összefogja a két épület oldalsó homlokzatát, de függőfolyosó érzetet kelt, különösen a felső emeletek összekötési pontjainál. A Bajza utca 31. homlokzatának horizontális és vertikális tagolása visszaköszön a rétegelt üvegtáblákon, amelyek erős kontraszttal emelik ki a századfordulós épület játékos, fehér-terrakotta homlokzati burkolatát, mégsem dominálják túl azt. A központi elem, a két épületet több ponton is összekötő átmeneti tér kialakítása figyelembe veszi a Freud-féle épület gazdag homlokzati dekorációját és az üvegfelületeken keresztül nem csak a földszintről, hanem a többi emeletről is teljes rálátást ad arra. Ezáltal még kézzelfoghatóbbá téve az ovális (poszt)modern fényforrások fekete-fehér kontrasztját - a mai kor metaforája és a letűnt, századfordulós elegancia közötti különbséget.

 

Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
1/28
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza

 

Ez a kettősség, a kortárs geometria és a századfordulós építészeti elemek közötti feszültség mindenhol jelen van: a homlokzat és a belső tér kialakításban egyaránt, amely a Schanzer-villa belső terében és lakberendezési tárgyakon is visszaköszön. A tervezők nem törekedtek arra, hogy teljesen megváltoztassák, felülírják az eredeti alaprajzi kialakítást, így az egybenyíló szalonok, társalgók irodákká és tárgyalókká alakultak, eldugott teakonyhákkal.
Az épületek legimpozánsabb és legizgalmasabb része a hall és lépcsőház, amelyeknek összenyíló terei, hófehér falai, tejüveg mennyezeti és falba süllyesztett ablakai még természetes fényben is vibrálóvá teszik a teret, amit csak fokoz az a néhány elhelyezett, esetlen szimmetriát adó bútordarab és a műemléki épület ólomüvegablakainak színvilágát visszatükröző szőnyeg.

A villa földszintje a századforduló úri klubjainak világát idézi, túlerőltetett modernség nélkül, tisztaságra törekvő formában, amit annak tudata tompít, hogy a bejárás alkalmával a munkálatok még folyamatban voltak, s talán néhány hét vagy hónap múlva ezek a terek is átalakulnak - átrendeződtek az arányok, s megszűnik a légiessége a ránehezülő berendezési tárgyaktól, amelyek elnyomják a nemes anyagok, a márvány, ólomüveg, bronz felületek dominanciáját.

 

Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
4/28
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza

 

Belső lépcsősor kapcsolja össze a tereket, s a változó belmagasság érdekes optikai játékot űz az itt közlekedővel, egy-egy ablak, félemelet töri meg az áttekinthető tereket, amelyeket az üvegtáblák is többszörösen tagolnak.

Az Andrássy út 101-ből egy valamikori erkélyablakon keresztül lépünk át a Bajza utca 31-be. A két épületet a ’köztes tér’ és egy üveghíd köti össze, amelyen áthaladva elénk tárul egy teljességében rekonstruált színpompás ólomüveg ablak, míg alattunk a légüres tér és az épület eredeti bejárata feletti a kovácsoltvas előtető bizonytalanít el. A félig áttetsző rétegek alattunk és felettünk is reflektálnak az irodaépület belső terére, arra a steril, fehér labirintusra, amit csak egy-egy szám és névtábla tör meg. A visszatükröződő felületek reflexiója hideg és idegen hatást kelt, amely teljes ellentmondásban áll az épület homlokzati kiképzésével, annak meleg terrakottájával és díszítő elemeivel.

 

Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza
19/28
Magyar Művészeti Akadémia Irodaháza

 

Szinte megkönnyebbülés újra a szabad tér, a két épület között kialakított tetőterasz: abban a pillanatban ér véget az objektív, csak a formákra és esztétikai összefüggésekre alapozó szemlélődés, amikor a szinte megsemmisítően zárt, ám természetellenesen világos folyosók után kilépünk ide.

A felújítás során olyan épületelem is került a Freud-féle lakóépületre, amely eddig csak a terveken létezett: az utcafrontról is észrevehető kis torony a tetőkert intim környezetében látható igazán. A kis kert és a kilátás a környező épületekre, valamint az összekötő üveghídon át az alsó rétegekre a teljesség érzetét kelti, amivel sikerült egy kis csendes oázist létrehozni Budapest közepén.

Lovra Éva PhD

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk