Van, volt és lesz Szépmű
Éveken keresztül generációk próbáltak a furnérlemezek résein betekinteni a Román Csarnokba, ahol a szűrt fényből csak a horganyozott polcrendszereken nyugvó szoborformák és Donatello Gattamelata másolatának sziluettje sejlett fel. Azt hittük, ide sosem léphetünk be. Szerencsére tévedtünk!
2015-ben zárta be kapuit a Szépművészeti Múzeum, hogy egy majd 15 000 négyzetmétert érintő helyreállítást végezhessenek rajta. A korábbi évtized felszín feletti és alatti bővítési terveivel ellentétben a Liget Projekt csupán a régi architektúra felújításával és az elhanyagolt Román Csarnok restaurálásával kezdett méltó első lépésként.
Mányi István építész és stúdiója korunk Budapestjének egyik legnagyobb érzékenységgel és profizmusával működő, műemlékeket felújító csapata - elég a nemrég elkészült Gül Baba türbéjére, vagy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ligeti György Oktatási Épületére gondolni. Nekik, a restaurátoroknak és minden egyes múzeumi dolgozó kivételes munkájának köszönhető az, hogy szerdán átadhatták a főváros kulturális színterének egyik legfontosabb épületét.
Az esztétika előtt a műszaki modernizációt fontos kiemelni, hiszen lecserélték a hetvenes évekből származó gőzfűtést, a tetőre napkollektorok kerültek, korszerűsítették a biztonsági, vagyonvédelmi, informatikai rendszereket, és a műalkotások biztonságát garantáló állandó hőmérséklet, páraállapot modernebb szabályozását is megtervezték.
A belsőterek színei felfrissítik a hagyományos múzeumról alkotott képünket. Ezeket az árnyalatokat az egyes osztályok muzeológus csapata határozta meg, így lehet most például az Európai szobrászat 1350-1800 kiállítás impulzív mélykék, míg a Magyarországi művészet 1600-1800 tárlat egyik tere zsengezöld.
Eljött az idő az ókori kiállítások koncepcióváltására. A pinceszinten bejárható antik és egyiptomi kiállítás rendezői a kronologikussággal szakítva tematikusságra alapozták a felépítést. Az izgalmas darabok szinte teátrális, a kortárs igényeknek megfelelve valódi múzeumi élményt nyújtanak, arról nem is beszélve, hogy még egy mai alkotás, Kelemen Zénó szoborpadja is helyet kapott az egyik helyiségben.
Visszaköszön egy pillanatig a 19. század azon múzeumi eszméje is, mely – például a háború előtti berlini Neues Museum esetében – a kiállított tárgyak körül díszletszerűen elevenítette meg az adott kor formavilágát. Az egyiptomi gyűjtemény első terméről van szó, ahol négy, ókori templom támaszait idéző oszlop ragadja meg a tekintetet.
A Román Csarnok felújítása hetven évig folyton halogatott problémát jelentett, az egyik legjelentősebb építészeti adósságát alapozva meg a fővárosnak. A háború utáni évtizedekben a gipszmásolat gyűjtemény kapott itt helyet, melynek rehabilitációja szintén megtörténhet a közeljövőben és a komáromi Csillagerődben, valamint az új Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központban nyílhat belőle látványtár. Majd 70 restaurátor áldozatos munkájának hála szerda óta gyönyörű állapotban járható be a Csarnok egyelőre üresen, később viszont új funkcióval, és berendezéssel együtt is élvezhető lesz.
Új funkcióval találjuk viszont a Michelangelo termet. A sokáig gazdasági irodának használt tér most kamarakiállítással debütál a közönség előtt. Leonardo da Vinci és kortársai által készített rajzok sorakoznak itt a Gyűjtemény rejtélyes lovas bronzplasztikája körül feltéve a kérdést: valóban Leonardo, vagy talán egyik követőjének alkotásáról van szó? Az izgalmas szobrot a közelmúltban még az MTA Energiatudományi Kutatóközpont és a MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont fizikusai is megvizsgálták a csillebérci kutatóreaktorban.
A felújítás még nem ért véget, vannak tervek további technikai modernizációra és a tetőtér kihasználására, de már most egy európai mércével is minőséginek tekinthető rekonstrukcióról beszélhetünk. A múzeum összes kiállítóterét 2019 nyarától láthatjuk újra.
Pleskovics Viola
Többek között a Szépművészeti Múzeum is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.
11:41
Bocsánat, hogy ünneprontással kezdem. A Liget projektnek célja volt, hogy eltűnjön a felszíni parkolás. Nem tűnt el, mert a múzeum mögé leburkoltak egy jókora területet. Ez a terület bizonyára kevés lesz, ha ekkora vendéglátásokat kell kiszolgálnia...hacsak nem helikopterrel érkeznek a vendégek. Ugyancsak parkolási probléma: nem telepítettek minden hatodik parkoló autó mellé egy-egy fát!
Lehet, hogy belülről tökéletes a klimatizálás! De nem tűnik eléggé XXI. századinak a múzeum hátsó falára szerelt kb 10 db klima kültéri egység.Továbbá a technikai korszerűsítés következtében az épület gépészet túllépi a zaj határértéket. Egyébként örülök, hogy elkészült és szép lett, csak nem lenne ilyen szomorú a lelkem attól, hogy vendéglátó helyszínt csinálnak belőle. A múzeumi és a vendéglátó funkció nem összeegyeztethető az előbbi sérülése nélkül.
08:55
Ami eddig megvalósult, az impozáns. Gyökeresen megújult az alagsor, szép, minden irányban tágas, jól világított, vonzó része lett a múzeumnak. Klassz a ruhatár, amelyben rengeteg a tárolószekrény, de megőrizték a kiszolgálásos, fogasos szekciót is. Amit nem értek, az a múzeum gyakran legértékesebbnek minősített egyiptomi gyűjteményének szerencsétlen megközelíthetősége, a ruhatár végéből. Adódott volna, hogy az alagsor kiállításainak a lépcsővel szemben nyíló főbejáratán át vezessen az útvonal, majd a ruhatárba (a mostani kiállításbejárathoz) érkezzék a megtekintéssel végző látogató.
A földszinti nagy csarnokok egyelőre kiállítótérként értékelhetetlenek, azzal együtt, hogy építészeti és belsőépítészeti rendbehozásuk elsőrangú. Kicsit aggályos, hogy a Román Csarnok széles, szemmagasságban kínálkozó falain nyoma sincs képek elhelyezésére szolgáló eszközöknek vagy előzetes bekábelezésnek. Nagyonis aggályos viszont, hogy a Román Csarnok tegnap, szombat délután fél négykor, gyakorlatilag nem volt látogatható; a nagyközönséget egy kb. 50 négyzetméteres háromszögbe terelték, a termet bejárni, a falakhoz közel lépni nem lehetett, így a freibergi bélletes kapu másolatáról írottak sem voltak hozzáférhetők. Mindez egy díszvacsora (vagy mi) előkészületei miatt, amely előkészületek egyébként uralták a múzeum földszinti tereit és részben lekötötték a lomha és buta főlift kapacitását. Még időben szólunk, Baán úr: a múzeum nem vendéglátóipari egység.
Pazarul sikerült viszont az első emelet, méghozzá a kiállításrendezés okán. A legfontosabb, hogy megszűrték a képanyagot, és a kronológiát uralkodó szemponttá, vezérlő elvvé emelték. Például a XV - XVI. század fesztészete egymás melletti spanyol, olasz és német termekben tanulmányozható, ráadásul üresjáratok nélkül, mert szinte minden kép jó. Le a kalappal! A megvilágítás, a technika zajtalan működése, a képek megközelíthetősége is kiváló.
Nem is olyan apró hiányosság ugyanakkor a már említett - amúgy új és tágas - lift lassúsága, technikai hibája ("elfelejti" a hívást és a célt, így időnként újra meg kell nyomni..:-) és a másik, a ruhatári szintről induló felvonó korlátozott használhatósága. Miért is nem tud ez akár a második emeletig közönségliftként működni? Mindezzel együtt, a múzeum felújítása eddig, összességében jól sikerült, gratulálok - és várjuk a teljes befejezést.
13:02
@Pákozdi Imre: "Mindez egy díszvacsora (vagy mi) előkészületei miatt, amely előkészületek egyébként uralták a múzeum földszinti tereit és részben lekötötték a lomha és buta főlift kapacitását. Még időben szólunk, Baán úr: a múzeum nem vendéglátóipari egység."
Ugyan már, kedves Imre, hova gondolsz ezzel a figyelmeztetéssel... Hiszen pár nappal a Szépművészeti Múzeum hivatalos átadása előtt is már diszkrét tányércsörgés hallatszott, finom ételek illata szállt, szorgos pincérek teljesítették a vacsorázó úri közönség étel-ital kívánságait a felújított Román Csarnokban. Az volt ugyanis a Budapest Central European Fashion Weeek (BCEFW) Front Row Dinner rendezvényének, azaz a gálavacsorának a helyszíne.
A Divathét szervezői a FB oldalukon ("We had a glamorous Front Row Dinner this year at the beautiful Museum of Fine Arts") méltányolták a Baán úr adta lehetőséget, és színes képsorozatot is közöltek a Román Csarnokban rendezett gálavacsoráról:
https://www.facebook.com/bcefw/photos/a.1305519632920725/1305522316253790/?type=3&theater
Hiába, na! Nem véletlenül hangsúlyozta a főigazgató úr az átadáson: "a felújított Szépművészeti Múzeum a művészetnek szentelt katedrális".
20:24
@Mljet: Ha megnézik a Mljet által belinkelt esemény fényképeit, világos, hogy ez tényleg túlzás. (Most szombaton is tolták a forró üstöket...) Párolgó melegkoszt száz vagy több főre, ráadásul többször egy évben, valószínűleg károsítja a friss falfestéseket, freskókat is. Ugyanakkor Baán László korábban jó ötleteket honosított meg a múzeumi élmény sokoldalúvá tételére. Ilyen volt a tíz neves műalkotás mellett kis kerettörténeteket előadó színészek estéje, amit szívesen élveznénk újra. A ritkán, évente néhányszor előforduló fogadásokat sem zárnám ki, ha azok egyáltalán nem akadályozzák a közönségforgalmat, és ha azokon csakis aprósüteményeket és könnyű italokat kínálnak. Ja, és zenét igen, bulit nem.