Épületek/Középület

Van, volt és lesz Szépmű

1/20

Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió

Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Egyiptomi Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Európai szobrászat 1350-1800 kiállítás, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Magyarországi művészet 1600-1800 kiállítás,Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Magyarországi művészet 1600-1800 kiállítás, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok,Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok,Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Egyiptomi Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Európai szobrászat 1350-1800 kiállítás, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Magyarországi művészet 1600-1800 kiállítás,Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Magyarországi művészet 1600-1800 kiállítás, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok,Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
Román Csarnok,Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
1/20

Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió

Van, volt és lesz Szépmű
Épületek/Középület

Van, volt és lesz Szépmű

2018.11.02. 08:15

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Mányi István, Kardos Gábor, Kelemen Zénó, Schickedanz Albert, Herzog Fülöp

Vélemények:
4

Éveken keresztül generációk próbáltak a furnérlemezek résein betekinteni a Román Csarnokba, ahol a szűrt fényből csak a horganyozott polcrendszereken nyugvó szoborformák és Donatello Gattamelata másolatának sziluettje sejlett fel. Azt hittük, ide sosem léphetünk be. Szerencsére tévedtünk!

2015-ben zárta be kapuit a Szépművészeti Múzeum, hogy egy majd 15 000 négyzetmétert érintő helyreállítást végezhessenek rajta. A korábbi évtized felszín feletti és alatti bővítési terveivel ellentétben a Liget Projekt csupán a régi architektúra felújításával és az elhanyagolt Román Csarnok restaurálásával kezdett méltó első lépésként.


Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
1/20
Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió


 

Mányi István építész és stúdiója korunk Budapestjének egyik legnagyobb érzékenységgel és profizmusával működő, műemlékeket felújító csapata - elég a nemrég elkészült Gül Baba türbéjére, vagy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ligeti György Oktatási Épületére gondolni. Nekik, a restaurátoroknak és minden egyes múzeumi dolgozó kivételes munkájának köszönhető az, hogy szerdán átadhatták a főváros kulturális színterének egyik legfontosabb épületét.

Az esztétika előtt a műszaki modernizációt fontos kiemelni, hiszen lecserélték a hetvenes évekből származó gőzfűtést, a tetőre napkollektorok kerültek, korszerűsítették a biztonsági, vagyonvédelmi, informatikai rendszereket, és a műalkotások biztonságát garantáló állandó hőmérséklet, páraállapot modernebb szabályozását is megtervezték. 


Magyarországi művészet 1600-1800 kiállítás,Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
9/20
Magyarországi művészet 1600-1800 kiállítás,Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió

 

A belsőterek színei felfrissítik a hagyományos múzeumról alkotott képünket. Ezeket az árnyalatokat az egyes osztályok muzeológus csapata határozta meg, így lehet most például az Európai szobrászat 1350-1800 kiállítás impulzív mélykék, míg  a Magyarországi művészet 1600-1800 tárlat egyik tere zsengezöld.

Eljött az idő az ókori kiállítások koncepcióváltására. A pinceszinten bejárható antik és egyiptomi kiállítás rendezői a kronologikussággal szakítva tematikusságra alapozták a felépítést. Az izgalmas darabok szinte teátrális, a kortárs igényeknek megfelelve valódi múzeumi élményt nyújtanak, arról nem is beszélve, hogy még egy mai alkotás, Kelemen Zénó szoborpadja is helyet kapott az egyik helyiségben.


Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
4/20
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió

Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
5/20
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió

Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
7/20
Az Antik Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió

 

Visszaköszön egy pillanatig a 19. század azon múzeumi eszméje is, mely – például a háború előtti berlini Neues Museum esetében – a kiállított tárgyak körül díszletszerűen elevenítette meg az adott kor formavilágát. Az egyiptomi gyűjtemény első terméről van szó, ahol négy, ókori templom támaszait idéző oszlop ragadja meg a tekintetet.


Egyiptomi Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
2/20
Egyiptomi Gyűjtemény, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió


 

A Román Csarnok felújítása hetven évig folyton halogatott problémát jelentett, az egyik legjelentősebb építészeti adósságát alapozva meg a fővárosnak. A háború utáni évtizedekben a gipszmásolat gyűjtemény kapott itt helyet, melynek rehabilitációja szintén megtörténhet a közeljövőben és a komáromi Csillagerődben, valamint az új Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központban nyílhat belőle látványtár. Majd 70 restaurátor áldozatos munkájának hála szerda óta gyönyörű állapotban járható be a Csarnok egyelőre üresen, később viszont új funkcióval, és berendezéssel együtt is élvezhető lesz.


Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
16/20
Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió

Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió
17/20
Román Csarnok, Szépművészeti Múzeum rekonstrukció - Mányi Építész Stúdió

 

Új funkcióval találjuk viszont a Michelangelo termet. A sokáig gazdasági irodának használt tér most kamarakiállítással debütál a közönség előtt. Leonardo da Vinci és kortársai által készített rajzok sorakoznak itt a Gyűjtemény rejtélyes lovas bronzplasztikája körül feltéve a kérdést: valóban Leonardo, vagy talán egyik követőjének alkotásáról van szó? Az izgalmas szobrot a közelmúltban még az MTA Energiatudományi Kutatóközpont és a MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont fizikusai is megvizsgálták a csillebérci kutatóreaktorban.



 

A felújítás még nem ért véget, vannak tervek további technikai modernizációra és a tetőtér kihasználására, de már most egy európai mércével is minőséginek tekinthető rekonstrukcióról beszélhetünk. A múzeum összes kiállítóterét 2019 nyarától láthatjuk újra.

 

Pleskovics Viola

 

 

 

Vélemények (4)
Garay Klára
2019.01.14.
11:41

Bocsánat, hogy ünneprontással kezdem. A Liget projektnek célja volt, hogy eltűnjön a felszíni parkolás. Nem tűnt el, mert a múzeum mögé leburkoltak egy jókora területet. Ez a terület bizonyára kevés lesz, ha ekkora vendéglátásokat kell kiszolgálnia...hacsak nem helikopterrel érkeznek a vendégek. Ugyancsak parkolási probléma: nem telepítettek minden hatodik parkoló autó mellé egy-egy fát!

Lehet, hogy belülről tökéletes a klimatizálás! De nem tűnik eléggé XXI. századinak a múzeum hátsó falára szerelt kb 10 db klima kültéri egység.Továbbá a technikai korszerűsítés következtében az épület gépészet túllépi a zaj határértéket. Egyébként örülök, hogy elkészült és szép lett, csak nem lenne ilyen szomorú a lelkem attól, hogy vendéglátó helyszínt csinálnak belőle. A múzeumi és a vendéglátó funkció nem összeegyeztethető az előbbi sérülése nélkül.

Pákozdi Imre
2018.12.09.
08:55

Ami eddig megvalósult, az impozáns. Gyökeresen megújult az alagsor, szép, minden irányban tágas, jól világított, vonzó része lett a múzeumnak. Klassz a ruhatár, amelyben rengeteg a tárolószekrény, de megőrizték a kiszolgálásos, fogasos szekciót is. Amit nem értek, az a múzeum gyakran legértékesebbnek minősített egyiptomi gyűjteményének szerencsétlen megközelíthetősége, a ruhatár végéből. Adódott volna, hogy az alagsor kiállításainak a lépcsővel szemben nyíló főbejáratán át vezessen az útvonal, majd a ruhatárba (a mostani kiállításbejárathoz) érkezzék a megtekintéssel végző látogató.

A földszinti nagy csarnokok egyelőre kiállítótérként értékelhetetlenek, azzal együtt, hogy építészeti és belsőépítészeti rendbehozásuk elsőrangú. Kicsit aggályos, hogy a Román Csarnok széles, szemmagasságban kínálkozó falain nyoma sincs képek elhelyezésére szolgáló eszközöknek vagy előzetes bekábelezésnek. Nagyonis aggályos viszont, hogy a Román Csarnok tegnap, szombat délután fél négykor, gyakorlatilag nem volt látogatható; a nagyközönséget egy kb. 50 négyzetméteres háromszögbe terelték, a termet bejárni, a falakhoz közel lépni nem lehetett, így a freibergi bélletes kapu másolatáról írottak sem voltak hozzáférhetők. Mindez egy díszvacsora (vagy mi) előkészületei miatt, amely előkészületek egyébként uralták a múzeum földszinti tereit és részben lekötötték a lomha és buta főlift kapacitását. Még időben szólunk, Baán úr: a múzeum nem vendéglátóipari egység.

Pazarul sikerült viszont az első emelet, méghozzá a kiállításrendezés okán. A legfontosabb, hogy megszűrték a képanyagot, és a kronológiát uralkodó szemponttá, vezérlő elvvé emelték. Például a XV - XVI. század fesztészete egymás melletti spanyol, olasz és német termekben tanulmányozható, ráadásul üresjáratok nélkül, mert szinte minden kép jó. Le a kalappal! A megvilágítás, a technika zajtalan működése, a képek megközelíthetősége is kiváló.

Nem is olyan apró hiányosság ugyanakkor a már említett - amúgy új és tágas - lift lassúsága, technikai hibája ("elfelejti" a hívást és a célt, így időnként újra meg kell nyomni..:-) és a másik, a ruhatári szintről induló felvonó korlátozott használhatósága. Miért is nem tud ez akár a második emeletig közönségliftként működni? Mindezzel együtt, a múzeum felújítása eddig, összességében jól sikerült, gratulálok - és várjuk a teljes befejezést.

Mljet
2018.12.09.
13:02

@Pákozdi Imre: "Mindez egy díszvacsora (vagy mi) előkészületei miatt, amely előkészületek egyébként uralták a múzeum földszinti tereit és részben lekötötték a lomha és buta főlift kapacitását. Még időben szólunk, Baán úr: a múzeum nem vendéglátóipari egység."

Ugyan már, kedves Imre, hova gondolsz ezzel a figyelmeztetéssel... Hiszen pár nappal a Szépművészeti Múzeum hivatalos átadása előtt is már diszkrét tányércsörgés hallatszott, finom ételek illata szállt, szorgos pincérek teljesítették a vacsorázó úri közönség étel-ital kívánságait a felújított Román Csarnokban. Az volt ugyanis a Budapest Central European Fashion Weeek (BCEFW) Front Row Dinner rendezvényének, azaz a gálavacsorának a helyszíne.

A Divathét szervezői a FB oldalukon ("We had a glamorous Front Row Dinner this year at the beautiful Museum of Fine Arts") méltányolták a Baán úr adta lehetőséget, és színes képsorozatot is közöltek a Román Csarnokban rendezett gálavacsoráról:

https://www.facebook.com/bcefw/photos/a.1305519632920725/1305522316253790/?type=3&theater

Hiába, na! Nem véletlenül hangsúlyozta a főigazgató úr az átadáson: "a  felújított Szépművészeti Múzeum a művészetnek szentelt katedrális".

Pákozdi Imre
2018.12.09.
20:24

@Mljet: Ha megnézik a Mljet által belinkelt esemény fényképeit, világos, hogy ez tényleg túlzás. (Most szombaton is tolták a forró üstöket...) Párolgó melegkoszt száz vagy több főre, ráadásul többször egy évben, valószínűleg károsítja a friss falfestéseket, freskókat is. Ugyanakkor Baán László korábban jó ötleteket honosított meg a múzeumi élmény sokoldalúvá tételére. Ilyen volt a tíz neves műalkotás mellett kis kerettörténeteket előadó színészek estéje, amit szívesen élveznénk újra. A ritkán, évente néhányszor előforduló fogadásokat sem zárnám ki, ha azok egyáltalán nem akadályozzák a közönségforgalmat, és ha azokon csakis aprósüteményeket és könnyű italokat kínálnak. Ja, és zenét igen, bulit nem. 

Új hozzászólás

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk