| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Programok

Városi Szalon - Városi Szalonná változik a budapesti Pollack Mihály tér

1/2

Városi Szalon - Újirány Csoport

Városi Szalon - Újirány Csoport

Hirdetés
?>
Városi Szalon - Újirány Csoport
?>
Városi Szalon - Újirány Csoport
1/2

Városi Szalon - Újirány Csoport

Városi Szalon - Újirány Csoport

Városi Szalon - Városi Szalonná változik a budapesti Pollack Mihály tér
Programok

Városi Szalon - Városi Szalonná változik a budapesti Pollack Mihály tér

2010.09.28. 15:16

Eseményinfó

Esemény kezdete:
2010.09.28. 12:11
Esemény vége:
2010.09.28. 12:11

Letölthető dokumentumok:

Fiatal művészek és civil szervezetek foglalják vissza a budapesti Pollack Mihály teret a közösségi élet számára a negyedik PLACCC Fesztiválon. A környék a boldog békeidőkre emlékeztető Városi Szalonná alakul át szeptember 28. és október 3. között. A kényelmes nyugágyakon napközben megpihenhet a sétáló, esténként pedig ingyenes kulturális programok, izgalmas beszélgetések várják a vendégeket.

A Városi Szalont az a tény hívta életre, hogy Budapesten kevés olyan belvárosi közterület van, ahol az emberek kényelmesen, kulturált körülmények között tölthetnék el a szabadidejüket anélkül, hogy kötelezően fogyasztaniuk kellene valamit. Az Újirány Csoport ezért létrehoz egy olyan közösségi teret, ahol úgy pezseg az élet, mint egy békebeli kávéházban, de nincs pincér, aki kitessékeli a vendéget, ha még egy szódát sem rendel.   
A negyedik PLACCC Fesztiválon a VIII. kerületi Palotanegyed egyik méltatlanul kihasználatlan részét, a Pollack Mihály teret töltik meg élettel a művészek és a civilek. A téren most csak átmenő forgalom van, mert nincsenek olyan ülőfelületek, amelyek megállásra késztetnék az embereket. Ezen változtat a Városi Szalon, hiszen szeptember 28. és október 3. között naponta 10 és 17 óra között nyugágyak várják a vendégeket. Szép időben napfürdőzés közben lehet uzsonnázni, olvasgatni, a környékbeli iskolák pedig szabadtéri órákat is szervezhetnek a diákoknak. Sőt bevállalós cégvezetők akár értekezletet is tarthatnak a nyugágyakon üldögélő beosztottaknak.  

Városi Szalon - Újirány Csoport
1/2
Városi Szalon - Újirány Csoport

Városi Szalon - Újirány Csoport
2/2
Városi Szalon - Újirány Csoport

 

 

A Városi Szalon esténként valódi kulturális és közösségi központtá válik. A szervezők megidézik az egykori szalonok intellektuális közegét, hiszen a Pollack Mihály téren naponta 17 és 20 óra között összegyűlnek Budapest különböző értelmiségi körei. Az akciósorozat keretében a helyi civilek, matematikusok, filozófusok, építészek vetnek fel a munkájukhoz kapcsolódó témákat, és a beszélgetésekbe bárki bekapcsolódhat.

Szalonkultúra


2008-as esztendônket – ha kicsit megkésve is – a szalon jegyében indítjuk el. A “szalonkultúra" inkább mint közhely él a tudatunkban. Ismereteinket e tárgyban sajnos nagyon kevés forrásból gyarapíthatjuk, és ez annál is sajnálatosabb, mert a magyar kultúrának is jelentôs, ám méltatlanul elfeledett része volt a kisközösségi mûélvezet ezen formája. Népszerûsítése és felélesztése sokban hozzájárulhat a tömegkommunikációban fuldokló ember kultúrszomjának enyhítéséhez. Ha kiváncsi arra, hogyan, kövessen minket most induló sorozatunkban…

A XVI-XVII. századi létforma hívta életre a szalont, mint építészeti teret. Eleinte a fôúri épületekben a “salon" mint fogadószoba a vendégek kihallgatására szolgált. A polgárosodás elôrehaladtával a XVIII. századtól ez a funkció lassacskán átalakult nappali társalgóvá, a hatalmi reprezentáció színhelyébôl a szabadidô eltöltésének közösségi terévé változva. A szalonnak mint társasági létformának manapság többféle értelmezése létezik: a festészeti szalon, az irodalmi szalon és a zeneszalon. Mindegyik a francia arisztokrácia mûvészetpártoló tevékenységébôl sarjadt, mintát adva a késôbb európaszerte kialakult mûvészeti szalonoknak. A szalonok mindig a házigazda(-ák) személyéhez kötôdôen formálódtak, a vendégek és “animátorok" hasonló értékrend mentén képzelték el a világ rendjét, és ezzel összefüggésben a mûvészeti önkifejezésben is kialakultak a közösen ápolt formák. Számos példa tanúskodik arról, hogy milyen mély társadalmi befolyással bírtak adott korszakokban különbözô szalonok: a francia forradalmat megelôzô évtizedek irodalmi szalonjaiban szökött szárba a felvilágosodás, Holbach báró, Melle Lespinasse vagy Mme Geoffrin estjein találkoztak a kor legnagyobb szellemei, akik az Enciklopédia révén megváltoztatták a világ addigi menetét. A XIX. század Párizsában Charles Nodier szalonjában formálódott a romantika eszméje, ahol már együtt látjuk az irodalom, a festészet és a zene legnevesebb képviselôit, Victor Hugótól Balzac-ig, Eugène Delacroix-tól Liszt Ferencig. A szalonokat történelmük során leggyakrabban hölgyek nevéhez köthetjük. Talán ezáltal válhatott a közvetlen hatalomgyakorlás színterébôl a manipulációk és intrikák melegágyává, a mûvészek és mûvészetek befolyásolásának eszközévé. Madame de Pompadourtól George Sand szalonjaiig minden rendû és rangú szellem megtalálta az érdeklôdésének és érdekeinek legmegfelelôbb közeget.

A szalonok több fénykort is megérték: az arisztokratikus szalonok közvetlenül a francia forradalom elôtt fertôzték meg szellemiségükkel a kor minden jelentôs uralkodóját, melynek folytán országaikban bekövetkezett társadalmi felbolydulásokért jószerivel maguk váltak felelôsökké. A napoleoni háborúk végével új fajta szalonkultúra alakult ki: a vagyonától megfosztott arisztokrácia háttérbe szorult, és az idôközben megállíthatatlanul feltörekvô nagypolgárság átvette a kezdeményezést: a szimbolikus hangvételû, hatalmi intrikák körül forgó filozófus szalonok helyett a mûvészetpártolás lett a szalon fô funkciója: a társadalmi rangot a legnagyobb mûvészek “birtoklása", szellemi és mûvészi szimpátiájuk vagy loyalitásuk elnyerése jelentette.
Ez a romantikus eszmény teszi ma is oly nosztalgikussá kortárs mûvészeinkben a szalonok világát: a mûvészt felértékelte az új arisztokrácia szellemi útkeresése, s a közös értékek kialakulásáig kéz a kézben haladt a kisérletezô mûvész és a vállalkozó nagypolgár.

A szalonok alkonyát e szolidaritás kihunyása okozta: az elsô világháború után egyre nagyobb szerepet öltött a tömegek fölötti uralom igénye, legyen szó népmozgalmakról, tömegkommunikációról vagy akár a két világégés halottainak számáról. A mûvészet a századfordulón látnoki erôvel ábrázolta a közösségek szétesését, és az egyén elveszettségét az új társadalmi rendek darálójában. Ezredfordulónkra úgy tûnik, ennek a korszaknak is talán a végére érünk: az európára erôszakolt békék, majd a hatalmi béklyók (látszati?) lazulása ismét elôtérbe hozta a kisközösségek fontosságát. Ismét divat lett társaságokat alapítani, intimebb közösségi tereket építeni, civil életet élni. A szalon mint létforma megújult tartalommal, a tömegkommunikáció és az információáramlás új eszközeinek igénybevételével új tartalmakkal gazdagodva újszerûen fogalmazhatja át a XX. századi polgári komfortérzetrôl alkotott ideáinkat.

Szalon

VIII. Egy női territórium: a szalon

A szalon a felvilágosodás kori Európa kulturális életében kitüntetett helyet foglalt el. Az irodalmi nyilvánosság legfontosabb intézménye, amely a műveltségben, a társas viszonyok fejlettsége tekintetében élenjáró Anglia és Franciaország mellett számtalan európai nagyvárosban megtalálható. A szalon legfőbb jellegzetessége, hogy a 18. századi nyilvánosság más intézményeivel ellentétben a nők körül szerveződött, sőt a főszervezők mindig asszonyok voltak. Igaz: a párizsi, berlini, bécsi, szentpétervári és pest-budai szalonok presztízsüket elsősorban az őket felkereső, híres férfiaknak, íróknak, filozófusoknak, költőknek és tudósoknak köszönhették. Az is vitathatatlan tény, hogy a szalonok szervezői a társas élet eme új fórumán keresztül a férfiak uralta szellemi világgal próbáltak kapcsolatot teremteni. Mégis, a szalon középpontjában a nő állt, méghozzá olyan szerepben, amelyben kibontakoztathatta vezetői és társasági képességeit.

VIII.1. A szalon: „mini köztársaság"
A szalon működésének elsődleges jelentősége az volt, hogy megtestesítette a felvilágosodás nyilvánosság-felfogását. A 18. század folyamán egyre inkább függetlenedett a királyi az udvartól, amely eredetileg életre hívta. Mind térben, mind kulturálisan autonóm intézménnyé vált. Ugyan a központi tevékenység, a gyülekezés célja a művelt társalgás volt, mégsem mondhatjuk azt, hogy kizárólag az orális kultúrához kötődött a szalonok világa. A résztvevő irodalmárok és filozófusok személye miatt és a megvitatott művek kapcsán a szalonkultúra szorosan tapadt az írásbeliséghez, a nyomtatott szöveghez. Végül, s talán ez volt a legfontosabb vonása, a szalon olyan, a politikától független terepet jelentett, ahol a különböző társadalmi rétegekhez tartozók egyenrangú felekként találkozhattak egymással. Ugyan a látogatók meghatározott napokon, általában egy héten egyszer vagy kétszer gyűltek össze, de az etikett a kor normái szerint, s különösen az udvar merev viselkedési kódexéhez képest jóval informálisabb volt. A szalon belső világa élesen különbözött a külvilágtól, mert nem tükrözte a társadalmi rend alapjának számító és az egyes társadalmi rétegeket élesen elválasztó hierarchiát. Éppen ellenkezőleg, inkább az egyenlőség gyakorlóterepének kell tekintenünk, „mini köztársaságnak" ahol az alá-fölé rendeltségi viszonyok érvénytelenek, és a sikeresség kizárólagos mércéje a vitában való részvétel és eredményesség. Nem a születési előjog, hanem a szellemesség és a műveltség jelölte ki a résztvevők rangsorát. A rendi hierarchia mellőzése már az arisztokratikus 17. századi szalonokra is jellemző: legfontosabb funkciójuk a különböző társadalmi csoportok „keveredése", a feltörekvő polgárság integrációja, és a nemességnek az alacsonyabb származásúkkal szemben tanúsított előítéletének megtörése volt.

Az egyenlő megítélés tendenciája a 18. század folyamán tovább erősödött. Jól mutatja ezt a szalonok szervezőinek és vendégeiknek meglehetősen vegyes származása. A berlini és bécsi szalonokban zsidók is megfordultak, a két leghíresebb felvilágosodás korabeli párizsi szalon szervezője pedig Suzanne Necker (szalon1), egy svájci lelkész lánya és Julie de Lespinasse, egy francia grófnő törvénytelen gyermeke.VIII.2.

Előfutárok: az udvari és arisztokratikus szalon
A 16. századi reneszánsz udvar, VIII. Henrik és a híres itáliai d'Este és Gonzaga család körül verbuválódott irodalmi-művészeti társulás a későbbi szalon elődje. A 17. századi Európában az intézményt egyre inkább Franciaországgal azonosították, a francia kultúra termékének tekintették a kortársak. A társas összejövetelek ekkor még erőteljesen kötődtek az udvarhoz, a berendezés egy része királyi ajándék volt és a szervezők gondosan ügyeltek arra, hogy fizikailag közel legyenek a koronához és jó kapcsolatot ápoljanak a Louvre-al. Ugyanakkor a szalonokra jellemző közvetlenség és intimitás éles ellentétben állt a politikai intrikáktól terhes udvari légkörrel. A 17. század utolsó harmadában a szalon az irodalmi és társas élet, a művészi vita és alkotás központjává fejlődött. A korszakban számon tartott irodalmárok körülbelül egyharmada legalább egy, de néha két-három összejövetelnek is állandó vendége volt. Ezzel együtt kialakult a szalon sajátosan női vonása. Az intellektuális és művészi ambíciókkal bíró nők számára a kibontakozás, de legalábbis a megmérettetés egyetlen lehetséges terepe volt, hiszen a felsőbb iskolák és az értelmiségi pályák elérhetetlenek voltak a számukra. A 17. század utolsó évtizedeiben vált a szalon a különböző társadalmi rétegek keveredésének kitüntetett fórumává. A hivatalok és címek kiárusítása új lehetőségeket nyitott az ambiciózus és vagyonos polgárcsaládok előtt. Pénzükért rangot szerezhettek, nemességet vásárolhattak, ez azonban kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a régi kiváltságosok befogadják maguk közé őket.

A parvenüknek meg kellett tanulniuk a jó modor, az illedelmes viselkedés szabályait, s erre páratlan lehetőséget biztosított a szalon. Végül ebben az időszakban alakult ki a dialógusra és egyenlő elvekre épülő társalgás művészete, amely szigorúan elítélte az udvar világára jellemző üres és merev formalitást. A beszélgetés során mindenkinek módjában állt szabadon kifejteni nézeteit, a párbeszéd célja az intellektuális élvezet és a szellem csiszolása volt.

VIII.3.a. A párizsi szalonkultúra a 18. században
 Az első városi szalon, amely már valóban szakított a 17. századi arisztokratikus hagyományokkal a korai francia felvilágosodás központjának számított. 1710 és 1733 között marquise de Lambert hetente kétszer látta vendégül a kor kiemelkedő filozófusait és íróit. Heves filozófiai vitáknak adott otthont és óriási szerepe volt a francia felvilágosodás „nagy generációjának" megszervezésében is.

A szalonkultúra virágkora azonban az 1740 és 1780 közötti négy évtized. Három kiemelkedő egyéniséghez fűződik a párizsi társas élet kibontakozása: a már említett Suzanne Necker és Julie de Lespinasse, továbbá Marie Thérese Geoffrin nevéhez. Szalonjaik a felvilágosodás műhelyei voltak. A találkozások elsődleges funkciója ebben az időszakban már nem az újonnan nemességet szerzettek civilizált viselkedésre okítása, és a felfelé törekvő polgárság asszimilációja az előkelők világába. A 17. századi arisztokratikus szalonok utódaiban igazi intellektuális munka folyt, ahol a résztvevők kapcsolatba kerülhettek „a betű embereivel", illetve lehetőséget kaptak arra, hogy maguk is filozófusokká, írókká váljanak. Az eszmecserék során a filozófusok kollektív identitásra tehettek szert, az ambiciózus írók pedig értő közönségre leltek, és kis szerencsével a munkásságukat támogató patrónusokat találtak.

A társaság hetente egyszer vagy kétszer gyűlt össze és meghatározott munkarend szerint dolgozott. A vitákra általában vacsora után került sor. A szalon meglehetősen exkluzív intézmény volt abban az értelemben, hogy a házigazda maga választotta ki a résztvevőket; a vendégek elhozhatták magukkal ismerőseiket, de az idegeneknek ajánlólevelet kellett hozniuk egy olyan személytől, akiben az állandó tagok megbíztak. Társadalmi származásuk és foglalkozásuk tekintetében a résztvevők nagyon vegyesek voltak: arisztokraták, nemesek, bankárok, művészek, írók és filozófusok egyaránt a meghívottak között szerepeltek. A társalgás pedig a 17. századi előfutárhoz képest még demokratikusabb volt, még inkább egyenlő elvekre épült.

A beszélgetés meghatározó tevékenység, de ez kiegészült versek, levelek, filozófiai esszék felolvasásával és írott szövegek alapos, részletekbe menő megvitatásával. Az újságírók hozzájuthattak a legfrissebb hírekhez, olyan pletykákról és botrányokról értesültek, amelyekről másutt nem hallhattak volna. A Doublet szalonban kifejezetten gyűjtötték a titkos értesüléseket. A vendégek egy külön erre a célra kijelölt könyvbe jegyeztek fel minden érdekességet, amit az előző találkozó óta hallottak. Ezeket aztán hangosan felolvasták és hírlevélbe szerkesztették, amelyet Párizsban és vidéken egyaránt terjesztettek. Így a felvilágosodás kori szalon aktív szerepet játszott a korabeli nyilvánosság alakításában.

A vendéglátó, szervező hölgy különleges helyzetben volt és központi szerepet töltött be a szalon életében. Amellett, hogy a fiatal tehetségek karrierjét egyengette, a legfontosabb feladata a társalgás bonyolítása volt. Ügyelnie kellett arra, hogy ne akadjon el a beszélgetés. Ha csend állt be, az ő feladata volt új téma felvetése. Ha a vita elfajult, neki kellett a társalgást megfelelő mederbe terelni. A diskurzus menetét tehát ő szabta meg és felügyelte az udvariassági szabályok betartását. A versenyszellemű jezsuita oktatásnak köszönhetően, amiben a résztvevő férfiak többsége fiatal korában részesült, a vitatkozási stílus harcias és meglehetősen agresszív volt. A felvilágosodás kritikai eszménye tovább fokozta az amúgy is militáns és polemikus attitűdöt, ezért a szervezőknek gyakran kellett elsimítaniuk a nézeteltéréseket, lenyugtatniuk a kedélyeket. A szalonhölgy feladata volt a harmónia helyreállítása. Kormányzóként felügyelte az eseményeket, és a kortársak pontosan tudták, hogy nélküle a megfelelő társalgási tónus megőrzése lehetetlen volna.

Amellett, hogy ügyelt a civilizált viselkedésre, a szalon szervezője komoly intellektuális energiát fektetett a szervezésbe, a vitavezetésbe. A legújabb kutatások kiderítették, hogy tevékenységét korántsem passziónak, kellemes időtöltésnek kell tekintenünk. A valóságban a szalonhölgyek keményen készültek az eszmecserékre. Rengeteget olvastak, hogy tájékozottak legyenek aktuális irodalmi, művészeti, filozófiai, sőt politikai kérdésekben. Feljegyzéseket készítettek, naplót vezettek a vitákról, munkájukat körülbelül úgy fogták fel, ahogyan manapság egy egyetemi oktató. A szalon vezetése olyan szerep volt, amelyet évekig tanultak a hölgyek idősebb és tapasztaltabb társaiktól úgy, ahogyan egy kézműves inas elsajátítja a szükséges ismereteket mesterétől.

A párizsi szalonok fénykora az 1780-as évek elejéig tartott. A kortársak is érzékelték, hogy a forradalom idejére, az évtized végére a szalon elvesztette korábbi kulturális jelentőségét. Ebben szerepet játszott maga a felvilágosodás: a kulturális termékek körforgása szélesebb közönséget érintett, mint a szalonok elitista és zárt világa. A nyilvánosság új intézményei, például a mind népszerűbb kávéház lett az eszmecsere elsődleges színhelye. A kávéház Londonhoz hasonlóan Párizsban is átvette a szalonok korábbi funkcióját: demokratikusabb volt, nagyobb tömeg részvételét tette lehetővé. Számtalan szabadköműves páholy és vitatársaság alakult, amelyek a társalgás mellett már szervezett keretek között folyó oktatást is biztosítottak az érdeklődőknek.

VIII.3.b. Az angol szalon: független kékharisnyák
Angliában a szalon, mint kulturális intézmény sosem töltött be olyan fontos funkciót, mint a 18. századi Franciaországban é különösen Párizsban. A korábbi évszázadok során, VIII. Henrik és I. Erzsébet  uralkodása idején, sőt később a Stuart uralkodók alatt is élénk szalonélet folyt az angol fővárosban, de ez erősen kötődött a királyi udvarhoz, és mind társalgási stílusában, mind a résztvevők összetételét tekintve meglehetősen arisztokratikus volt. A szalonkultúra elterjedését egyrészt megtörte a polgári forradalom, másrészt pedig már a 17. században is, és ez még fokozottabban igaz a következő évszázadra, a kávéház volt az irodalmi társas élet központja. 1700-ban, amikor a kontinensen még csak a kávékimérések ismertek, de a kávéház még nem, az angol fővárosban már 2,000 „coffeehouse" működik.      

A kávéházakat Angliában elsősorban férfiak látogatták, a női társalgás színhelyévé váltak azonban a 18. század folyamán mind népszerűbb fürdők és pihenőhelyek, például Bath és Tunbridge Wells. Eleinte a szórakozást a bálozás, a színházi előadások és hangversenyek jelentették, az 1700-as évek második felében azonban egyre több kölcsönkönyvtár, könyvüzlet és olyan kávéház alakult, amelyet nők is látogattak. A francia szalonhoz hasonlóan az angol fürdővárosok közönsége társadalmilag nagyon vegyes, így a nemesség és a középosztály képviselőinek lehetősége nyílott arra, hogy találkozzanak és megismerjék egymást.
     

Az angol nők intellektuális élete a kontinensen élő társaikhoz képest jóval nyitottabb volt. A szalonhölgyekkel ellentétben a fürdők vendégei nem függtek a férfiaktól, tevékenységük nem kötődött szorosan a „betű embereihez". Ebben döntő szerepet játszott az eltérő oktatási rendszer is. Míg a francia nemes kisasszonyok és polgárlányok a zárdák zárt világában nevelkedtek, az angol lányokat magántanárok tanították, így jóval nyitottabbak voltak és több élettapasztalat birtokába jutottak, mint a francia lányok.
      

Ennek ellenére a szalon mint intézmény Angliában is ismert volt, de összetételében és funkciójában jelentősen különbözött francia változatától. Az angol szalonok elsődlegesen az ún. kékharisnya nők találkozóhelyei voltak. A kifejezést eredetileg az Elizabeth Montagu és Elizabeth Vesey  körül az 1750-1780 közötti években Tunbridge Wells-ben gyülekező nőkre alkalmazták. Eleinte a szalonok csak a nyári fürdőszezonban működtek, később azonban telenként is találkoztak a tagok. Amint ezt a francia példákon láthattuk, az angol szalonokban is lényeges volt a szervező nő személye, ő is a társalgás irányítója volt, és megpróbálta házába csábítani a kor leghíresebb íróit, filozófusait és művészeit. Az angol nők azonban jóval függetlenebbek voltak a franciáknál, és a 18. század végére már a férfiak jelenléte sem volt alapfeltétele a szalon működésének.

A kékharisnyák legfőbb jellemzője hogy önálló, a férfiaktól, sőt magától a szalontól is független intellektuális tevékenységet folytattak. A párizsi szalonhölgyek ritkán tudtak önálló, független irodalmi karriert felépíteni. Többnyire csak egyengették a férfiak útját és a legfőbb ambíciójuk az volt, hogy vendégül láthassák a hírességeket. Az angol nők azonban sok esetben maguk is a korabeli kulturális élet közismert figurái voltak: novellákat, regényeket, irodalmi és művészeti kritikákat publikáltak. Saját jogon vívtak ki hírnevet és megbecsülést. Nem voltak feministák abban az értelemben, hogy elismerték a házasságban élő nők alárendelt helyzetét, nem követeltek politikai jogokat, de munkájuk mégis függetlenítette őket a férfiaktól.  

                   
VIII. 4. Összegzés
 Szalonok eredetileg reneszánsz királyi és fejedelmi udvarokban alakultak; a művelt társalgást az előkelők világában ugyanolyan készségnek tekintették, mint a lovaglást, a festést vagy a zenélést. A 17. század folyamán Angliában és Franciaországban a szalonkultúra eltérően fejlődött. Angliában a szalonok funkcióját inkább a kávéházak töltötték be, míg a francia szalonok tovább működtek, de ekkor már nem a királyi udvarban, hanem párizsi arisztokraták palotáiban. Ebben az időszakban a művelt társalgás elsősorban azt a célt szolgálta, hogy a gazdag polgárcsaládok ivadékai asszimilálódhassanak a nemességbe.

A szalon fénykora a 18. század, különösen az 1740-1780 közötti évtizedek, amikor a társaságok a felvilágosodás szellemi műhelyeiként a korabeli nyilvánosság alakításában is meghatározóak voltak. Angliában szalonokat elsősorban a fürdővárosokban vendégként időző nemes- és polgárasszonyok szerveztek, akik francia társaikhoz képest jóval önállóbbak voltak, kevésbé támaszkodtak az estélyeiket felkereső művelt férfiakra.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.