építészet : környezet : innováció

Vasútállomás, Villány

"Villány új vasútállomása a meglévö összes lehetséges hibájára válaszol. Az állomás telepítésével párhuzamosan kidolgoztam a közvetlen integrálásának lehetőségét a város belső területeihez."
Gyergyák János diplomamunkája

Villány új vasútállomása a meglévö összes lehetséges hibájára válaszol. A meglévö vasútvonalon egy új helyen, a város új, kialakulóban lévő közlekedési csomópontjába terveztem. Az eddig periférián lévö állomás így a város két része - Villány és a hozzá tartozó Virágos - közé került megkönnyítve a városlakók közlekedését. Ezen kivül a legfontosabb, hogy a turisták által oly kedvelt borutcához és a város főteréhez is közelebb került, és a táj szépségével és természetességével fogadja az ide érkezőket, nem úgy, mint az elődje.  

 

Vasútállomás, Villány - Gyergyák János diplomamunka
Vasútállomás, Villány - Gyergyák János diplomamunka
Vasútállomás, Villány - Gyergyák János diplomamunka
 

 

Az állomás telepítésével párhuzamosan kidolgoztam a közvetlen integrálásának lehetőségét a város belső területeihez. A fejlesztési terveknek megfelelően lakó- és kereskedelmi területeket jelöltem ki, és adtam egy lehetséges megoldást a nagyobb rendezvények lebonyolítására. A falu gyors átalakulása várossá sok problémát okozott. Ezek egyike a csillapítatlan belső forgalom és az állandó parkolóhely-hiány, megoldásukra az új beépítésű területek határánál biztosítottam lehetőséget.

 

Vasútállomás, Villány - Gyergyák János diplomamunka
Vasútállomás, Villány - Gyergyák János diplomamunka
Vasútállomás, Villány - Gyergyák János diplomamunka
 

 

A vasútállomás kialakult tömege egy hosszú koncepciómenet során született meg. Az alapgondolat a falusias beépítésből való táplálkozás volt. A vasútat úgy kezeltem mintha út lenne, a feltételezett két egységet - a tervezés kezdő szakaszában már kettéválasztottam az utasforgalmi és az üzemi épületet - szögben fordítottam a sínek felé a helyi beépítések mintájára. Ezután a sínekkel párhuzamos nyúlványt kapott, majd még tovább fejlödve, fokozatosan kialakult a végső tömeg. Az épület még egy Villányra jellemző koncepciósémát is takar. Az üzemi épületnél törekedtem egy fás, szárhoz hasonló kialakításhoz, ezért ezt egy tömör testként kezeltem, és fával borítottam. Ezzel szemben az utasforglmi épületet héjszerűen alakítottam ki, a vonatra váróknak csodálatos kilátást adva a tájra.  

Az utasforgalmi épület belseje középre rendezett kialakítású. Itt található a váró, a jegypénztár és az utas-vízesblokk. Ugyanezen szinten, az üzemi épületben az irodákat, a vezetés helyiségeit alakítottam ki. Az alsó szintjére helyeztem a pályakarbantartói és pályagazdálkodási irodákat és a hozzájuk tartozó öltözőket.

készítette: Gyergyák János
Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar

konzulens: Rohoska Csaba
opponens: Sebestyén Péter
 

16 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »