Nézőpontok/Vélemény

Vitorlások versenyével ünnepelték Ybl Miklós születésének 200. évfordulóját

1/8

7. Építész Regatta

?>
7. Építész Regatta
?>
7. Építész Regatta
?>
7. Építész Regatta
?>
7. Építész Regatta
?>
7. Építész Regatta
?>
7. Építész Regatta
?>
7. Építész Regatta
?>
7. Építész Regatta
1/8

7. Építész Regatta

Vitorlások versenyével ünnepelték Ybl Miklós születésének 200. évfordulóját
Nézőpontok/Vélemény

Vitorlások versenyével ünnepelték Ybl Miklós születésének 200. évfordulóját

2014.09.19. 10:23

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Balatonlelle, Magyarország

Vélemények:
1

Idén hetedik alkalommal rendezték meg a mára hagyományosnak számító Építész Regattát a Balatonon. Szeptember 12-14. között a Balatonlellétől Keszthelyig tartó versenyen a hazai építésztársadalom szereplői képviseltették magukat. A regattát a KÉSZ Csoport fő támogatásával az Ybl Egyesület szervezte.

Az első balatoni vitorlásegyletet Esterházy Mihály alapította, ennek klubházát Hauszmann Alajos építész tervezte több mint 100 évvel ezelőtt, a vitorlázás ezért is áll ilyen közel az építészekhez. A VII. Építész Regatta nemcsak ennek a hagyománynak állított emléket, a résztvevők az Ybl bicentenárium keretein belül a leghíresebb magyar építész születésének 200. évfordulójára is emlékeztek.

A versenyre benevezett több mint egy tucat hajó, összesen 56 főnyi legénységével szombaton reggel 9 órakor futott ki a balatonlellei Bavaria Yachtclub kikötőjéből. A befutó a keszthelyi Phoenix kikötőben volt, ahová késő délutánra az összes hajó megérkezett. A versenyen részt vett a Balaton legrégebbi vitorlása is, a Kishamis. A hajó 1896-ban épült Michael Ratsay tervei alapján a balatonfüredi hajógyárban a Széchenyi család megrendelésére.

7. Építész Regatta
1/8
7. Építész Regatta

Az esti díjkiosztó gálán Keszthely alpolgármestere köszöntötte a versenyzőket. A díjátadó előtt Kálmán Ernő az Építész Regatta alapítója köszöntötte a megjelenteket, beszédében az építész társadalom összefogását és a verseny összetartó erejét emelte ki. A VII. Építész regattán Yardstick I. kategóriában az Orpheus, Yardstick II.-ben a Dolce Vita, míg Yardstick III.-ban a Tramini legénysége haladt át leghamarabb a célon. Az abszolút kategória győztese szintén az Orpheus lett.

7. Építész Regatta
2/8
7. Építész Regatta

A VII. Építész Regatta résztvevői az Ybl bicentenárium keretein belül a legnagyobb hatású magyar építész, Ybl Miklós születésének 200. évfordulójára is emlékeztek. A KÉSZ Csoport főtámogatásával megvalósuló rendezvény kiemelkedő közösségépítő erővel bír az építész-szakma képviselőinek körében. A következő regattáig további információt az www.epiteszregatta.hu, az Ybl bicentenáriumi emlékévről a www.ybl2014.hu weboldalon találhatnak az érdeklődők.

 

Vélemények (1)
FenyvesiHK
2014.10.05.
11:05

Az idei Építész Regattáról szóló első híradás óta addig szerencsésen eljutottunk, hogy már nem Alpár Ignác, hanem - Richard Young hajóépítő mester javaslatára - Esterházy Mihály commodore-i közreműködésével alapították 1884-ben az első “Balatoni Vitorlázó Egylet”-et, ami így csupa nagybetűvel írandó. Az egylet neve mindösszesen egy évig állt fenn, mert a következő évben “Stefánia Yacht Egylet”-re változott, Rudolf trónörökös özvegyének, Stefánia belga hercegnőnek emlékezetes balatonfüredi látogatása után. Mellesleg az Esterházy család, az egylet-alapító Mihály gófot is beleértve, mind a mai napig, így - nem fonetikusan - írja családnevét “s”-sel.

A kezdeti lelkesedés alapján létrejött első “Egylet” 1867-től klub formában működött, Balaton-Füredi Yacht Egylet néven, mint hazánk első vitorlás klubja. A klub elnöke gróf Batthyány Ödön lett, aki Angliában már vitorlázott és versenyeket is nyert. Sok névváltozás után ebből alakult a Magyar Yacht Klub, majd a Királyi Magyar Yacht Klub (KMYC),amelynek versenyzői az elsők, akik olimpián részt vesznek ebben a sportágban.

Hauszmann Alajos építész neve a “Stefánia” időszakhoz kapcsolódik.

“………..ennek klubházát Hauszmann Alajos építész tervezte több mint 100 évvel ezelőtt, a vitorlázás ezért is áll ilyen közel az építészekhez……….” “…….A VII. Építész Regatta nemcsak ennek a hagyománynak állított emléket,………..”

A kulbházat 1885-ben tervezte Hauszmann, már mint egyetemi tanár, aki valószínűleg főúri megrendelői révén került kapcsolatba a vitorlázók zárt klubjával, ahol az alapszabály szerint tagok csak főurak, a főnemesi osztály tagjai lehettek.

A háztervezés nem hagyomány.

Egy klubház tervezés még nem lenne ok arra, hogy az építészekhez közel állítsuk a vitorlázást, hiszen, ha Hauszmann tanár úr balettintézetet tervezett volna, akkor most az építészek balettversennyel tisztelegnének a Bicentenárium Ybl-t köszöntő eseményeként ?

Hauszmann Alajosban azt az első építészt tiszteljük a vitorlás sporttal kapcsolatban, aki vitorlásversenyeken vett részt, mi több, szakmájának korabeli magas presztízse(!) és saját kvalitásai révén, a főúri klub tagjává fogadta az impozáns megjelenésű, kellemes modorú, főúri körökben is comme il faut Hauszmann Alajos építészt, aki résztulajdonos volt egy “Királyné” nevű vitorlásban, amivel versenyt is nyert. Ez már olyasvalami, ami hagyományt teremthet.

(Ha már ünnepelünk, Hauszmann vitorlázástól függetlenül, építészi tevékenysége során, méltó utódja és örököse lett az Ybl Miklós által képviselt szakmai igényességnek és magatartásnak. Ezen a ponton kapcsolódhat elsősorban személye a nagy kortárs és előd emlékezetéhez.)

“A versenyen részt vett a Balaton legrégebbi vitorlása is, a Kishamis. A hajó 1896-ban épült Michael Ratsay tervei alapján a balatonfüredi hajógyárban a Széchenyi család megrendelésére.”

A pontosság kedvéért:

A legrégebbi ma is vizen úszó vitorlás a “Kishamis”.( Mert a legrégebbi sport célú vitorlás, ami itt Balatonfüreden épült a Balatonra, Young műhelyében, az a SENTA volt 1881-ben.)

A most is versenyző fantasztikus matuzsálem, a KISHAMIS /II/, ifj.Ádám Károly megrendelésére készült George Lennox Watson tervei szerint. Az élen járó angol vitorlástervezés 1896-ban egy új szabály(hidrodinamika alkalmazása)  megjelenése okán forradalmian megváltozott, az új hajó ezen elvek alapján készült. A Széchenyiek 1908-ban kerülhettek képbe vásárlással, ekkor került a hajó Füredről Földvárra, gróf Széchenyi Emil birtokába, aki az I. világháborúig versenyzett vele.

(De minderről sok minden más érdekes is olvasható a balatoni vitorlázás történetét kutató Csernussi Gábor tollából.)

végül: “….díjátadó előtt Kármán Ernő az Építész Regatta alapítója….”

Itt KÁLMÁN ERNŐ DLA építészről /volt MÉSZ elnök/ van szó, akinek itt is, most is, maximális köszönet és tisztelet a Regatta megalapításáért. (Volt a tudományos közéletben Kármán nevű, de ő Tódor volt, gépészmérnök,fizikus, alkalmazott matematikus, és nem vitorlázott.)

Az építészet a Magyar Tudományos Akadémián jegyzett tudomány és szakma.Ehhez mérten kellene megbecsülnünk magunkat saját magunkról szóló híradásainkban.

Források:

http://wiki.strandkonyvtar.hu/index.php?title=Vitorl%C3%A1s_Stef%C3%A1nia_%C3%89tterem http://www.vitorlazasmagazin.hu/index.php/magazin/aktualis-szam/218-kishamis http://www.balatonihajok.hu/tortenelem/hajogyar http://www.byc.hu/klub/tortenet

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk