Volt költők társasága
Magyarországon újabban a milliárdos presztízsberuházásokat alanyi költők irányítják. A Milánói Expo magyar pavilonjáét Szőcs Géza, a Budai Várét L. Simon László. Ahová nem jut alanyi költő – például a Városliget felforgatását jelentő Liget Budapest projektre – ott filozófust engednek a kormányrúdhoz tolakodni, még ha közgazdász diplomával is: Baán Lászlót. Pákozdi Imre írása.
A milánói pavilon-beruházás botrányos végeredménye (a költségek jelentős túllépése az építési program megcsonkításával és egy némely részletében építészetileg tragikomikus épület létrehozásával) előre vetíti a Liget Budapest és a Budai Vár kudarcát. Ezek legfelső irányításában ugyanis pontosan annyira hozzá nem értő emberek vezényelnek, amennyire Szőcs Géza nem értett sem az építészeti minőség megítéléséhez, sem a projektmenedzsmenthez.
A Budai Vár kormánybiztosa és Baán László ugyanúgy nem rendelkezik semmiféle szakirányú végzettséggel – építész vagy városépítész, netán településtervező vagy múzeológusi diplomával – ahogy híján van ezeknek Szőcs Géza is. A tét viszont nagyságrendekkel nagyobb, akár pénzben, akár térben, akár időben. A Vár és a Liget esetében nem a fél éves kiállítás lebontásra kerülő pavilonjáról van szó, hanem egyfelől Európa első, immáron kétszáz éves, beállt közparkjának szétdúlásáról, másfelől a Budai Vár kétszáz évre előre meghatározó átalakításáról. A költségvetés pedig nem kétmilliárd (helyett hírek szerint öt ...), hanem több száz milliárd forint a Várban és 140 – 175 – 300 milliárd a Városligetben – nem lehet pontosan tudni, elvégre informacioszabadsag.hu uralkodik.
Egyrészt elengedhetetlennek látom a vizsgálatot és adott esetben a felelősségre vonást - Szőcs Géza miniszteri biztos felelősségre vonását - a milánói pavilon körül, a pályáztatás utáni fázistól az átadásig történtekért. Másrészt nagyon fontosnak gondolom az előttünk álló másik két projekt pályamódosítását. A Városligetet épületbontásokkal, útszűkítésekkel, az átmenő autóforgalom megszüntetésével és a lebetonozott Dózsa György út menti sáv visszaadásával rendbe kell hozni - de semmit nem szabad a parkba építeni.
A hiányzó múzeumokat létező belvárosi épületekben vagy hasznosításra váró, rozsdaövezeti területeken kell létrehozni. Emellett voksolnak a várostervező szakemberek, a volt főépítészek, a városvédők és az építészek jelentős része, nem beszélve a Liget használóiról. A Budai Várpalota és környezete hauszmanni visszaépítése a szakemberek szerint illuzórikus, amint az kiderült a legutóbbi, a Miniszterelnökség által máj. 13-14-ére, a Várbazárba szervezett konferencián is. Lovarda, udvarlaki őrség épülete, volt Hadügyminisztérium, volt Külügyminisztérium, volt Teleki palota – mindahány elavult, sőt, esetenként létrehozásakor is hibásan telepített épület.
Amit a Vár déli részén tenni lehet és kell, kétségkívül jelentős beavatkozás; de hogy mi a teendő, bízzuk azokra az építészekre, régészekre és történészekre, akiknek van elképzelésük a Szent György tér nyugati térfalának környezetbe illeszkedő megépítéséről és a palota további kulturális és turisztikai hasznosításáról. Bízzuk a hozzáértőkre a dolgot! A költők pedig énekeljék az ő dicsőségüket, miközben a filozófusok ingassák kétkedőn busa fejüket – mit bánom én, de ne vágjanak elébe a tervezni és cselekedni valóban illetékes szakemberek terveinek és cselekedeteinek.
Pákozdi Imre
06:26
Igazából nem tudom hová írjam a hozzászólásomat a sok Ligettel foglalkozó írás közül, de mai hír: az egész cirkusz kezdődik elölről, ugyanis az illetékesek rájöttek: kicsik a VÉSZ-ben kijelölt építési területek, no pláne problémás a Közlekedési Múzeum 65 méteres kupolája, újra kéne gondolni a parkolóhelyek számát, az Állatkert sem fogja tudni pótolni a vidámparki területen kivágott fákat, kéne még egy Regnum Marianum emlékhely is, ha már megígérték egy (állítólag) civil szervezetnek. Úgyhogy lehet a térképeket újrarajzoni.
http://infoszab.budapest.hu:8080/akl/tva/Tir.aspx?scope=bizottsag&sessionid=6696&agendaitemid=89068
12:32
@mzsblogger: Fantasztikus:((( Kiderült, hogy mégiscsak több felvonulási terület kell. Mégiscsak kell hely a lehajtóknak. Mégiscsak szét lesz dúlva minden...
Meg az is kiderült, hogy egy sajtcetli bármilyen helyi építési szabályzat.
13:25
@zim: Gondolom, a Pákh Imrétől frissen einstandolt Munkácsy-képnek, a Golgotának kell a többlet kiállítóhely. Engedelmükkel - a portfolio.hu nyomán - idézem Lázár Jánost: "A miniszter szerint a múzeumi szakma teljes egyetértése mellett történt védetté nyilvánítással a képet nem lehet kivinni Magyarországról. Ezzel a barátságos lépéssel szerették volna meggyőzni Pákh Imrét, zsarolni nem hagyja magát a kormány." (http://m.portfolio.hu/befektetes/mutargy/ki_zsarol_kit_a_golgota-ugyben.3.215404.html?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201506 )
12:12
Írja ezt a nemzet minden építészeti, urbanisztikai, közgazdasági és összes egyéb fel nem sorolt ügyekben leghozzáértőbb villamosmérnöke...
13:01
@Haussmann: Érdemi válasz, köszönöm. Ráadásul gyáván névtelen - méltó az általam bírált jelenséghez.
03:53
@Haussmann: Valóban igaza van. Számos esetben fordul elő, hogy nem szakemberek hoznak létre csodákat, tesznek felfedezéseket. Ezek a Zseniális meglátások. L Simon, Baán és társaik pedig a saját nagyszerűségükbe vetett hit és tévedhetetlenségük nimbusza mögül végeznek óriási pusztítást a városban. Törvények megerőszakolásával, körültekintés és előre látás nélkül, szakemberek óvó figyelmeztetése ellenére. Mert megtehetik. Az általuk hozott törvénysértő jogszabályokkal kipárnázva. Felháborító.