Egyéb cikkek

Zugló Sport- és Kulturális Központ városrendezési és építészeti ötletpályázata

1/14

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/14

Zugló Sport- és Kulturális Központ városrendezési és építészeti ötletpályázata
Egyéb cikkek

Zugló Sport- és Kulturális Központ városrendezési és építészeti ötletpályázata

2006.08.25. 12:17

II. díjban részesült pályamű építész: Németh Márta, Pallaghy Kata, Beke Csilla, Hefelle Karolina, Ybl Tervező Kft.

II. díjban részesült a 6-os bírálati sorszámú pályamű
építész: Németh Márta, Pallaghy Kata, Beke Csilla, Hefelle Karolina, Ybl Tervező Kft.
látványterv: Tótszöllősy Gergely
településtervező: Szántó Katalin, Kucsora Zita
közlekedés: Becsák Péter
tájépítész: Mohácsi Sándor, Pintér Klára Katalin, s73


 
 
képek: Ybl Tervező Kft.

Részletes bírálat:

A pályamű – a kiírás célkitűzéseivel összhangban – nagy hangsúlyt fektet a városrendezési kérdésekre. Urbanisztikai elemzése és telepítési javaslata átgondolt. Figyelembe veszi, megőrzi a kialakult tömb-telekstruktúrát, megfontolandó javaslatokat tesz a hatályos ZKSZT jövőbeni felülvizsgálatára és szükség szerinti módosítására. A tervezett kerületközponthoz közelebb eső részekre intenzívebb beépítést javasol – a Rákospatak menti zöld sáv fenntartása mellett – a beépítés intenzitása a Miskolci út felé csökken. A területhasználat figyelembe veszi a kerület fejlesztési szándékait, és ennek megfelelően a „különleges sportterület" besorolást javasolja. A benzinkút telkét meghagyja, de az egész tömbbel azonos terület-felhasználási egység besorolással lehetőséget biztosít egy későbbi, viszonylag egyszerű módosításra is. Értékesek a zöldterületek és zöldfelületek megtartására vonatkozó javaslatai is, a zöldfelületként fenntartandó közlekedési területek kijelölése a Csömöri út és a Miskolci út menti zöldsávok védelmét szolgálja.

Közlekedési, forgalomtechnikai javaslatai:

A pályázatoknak a határoló utak forgalomtechnikai kialakítására adott javaslata jó, a Csömöri úton megfelelően megtervezett csomópont biztosítja a közút megközelítését. A 290 férőhelyes parkológarázs belső forgalmi rendje és megközelítése megfelelő. Az autóbusz-parkolót a Miskolci út közterületén helyezte el. A nagy közönségforgalmú létesítményeket a Csömöri úti tömegközlekedési kapcsolatokhoz, a fő forgalmi tengelyhez, illetve a tervezett városközponthoz a lehető legközelebb helyezi el. Ide telepíti egységes építészeti együttesként a sportcsarnokot, a vívótermet és a szakosztályok öltözőit, illetve az uszodát. Az épületegyüttes legalsó (alagsori) szintjét jól szervezett parkoló foglalja el. Ennek ki- és bejárata jó helyre, a Csömöri útra nyílik, megfelelő távolságra a közúti csomóponttól.

Az épületegyüttes főbejáratát – helyesen - a Csömöri út felől biztosítja. A tervezett kerékpárútról és a patak menti gyalogos sétányról is nyílik több személybejáró, ami funkcionális szempontból indokolt lehet, de az épületegyüttes forgalmának ellenőrzését megnehezíti. Megfelelő gyalogos kapcsolatot biztosít a tervezett városközpont felől. A gazdasági bejáratot jól elkülönítetten, a Németpróna utca felől biztosítja. A sportcsarnok tágas előcsarnokhoz, gyülekező térhez kapcsolódik, amely mintegy puffer zónaként működik a sport- és kulturális rendezvények idején. A csarnok kialakítása az igényeknek megfelelő, lehetőséget ad többféle funkció kielégítésére is. A vívócsarnok és a szakosztályi öltözők egy egységbe telepítése gazdaságos és jó megoldás. Az uszoda kialakítása megfelel a kiírásnak, a javasolt étterem hasznosan gazdagítja a sport- és kulturális központ szolgáltatásait.

Az épületegyüttes építészeti megfogalmazása kulturált, színvonalas, értéke, hogy nem kívánja a pillanatnyi építészeti divatelemeket követni, időtállóságra, kiegyensúlyozottságra törekszik. A telepítési-beépítési koncepció fontos eleme a Rákos patakot szegélyező zöldfelület megőrzése és parkszerű kialakítása. Ennek hasznos ökológiai szerepe nem kérdőjelezhető meg, az ugyanakkor kérdéses, hogy a parknak nem lehetne-e legalább részben a tervezett sport- és kulturális funkcióhoz szorosabban kötődő felhasználást javasolni.

A nyári napközis tábort részben a Németpróna utca bővületében helyezi el, ami ennek a területrésznek egyik elvileg lehetséges felhasználása. A játszótérnek a lakóterületek irányába történő „kifordítása" ugyanakkor zavarja a környező lakóépületek nyugalmát. A napközis foglalkoztatók ide telepítése csak akkor igazán előnyös, ha ezeknek az egész évi használatát is meg lehet oldani. A sportpályák közelsége ehhez elvi lehetőséget nyújt.
A nagy labdarugó pályát a jelenlegi helyén hagyja, a lelátó felújításával számol. A műfüves labdarugó edzőpálya és a többi szabadtéri pálya koncentráltan, a nagy labdarugópálya közelében került kialakítása, megfelel a kiírás feltételeinek. Előnyös ez a telepítés azért is, mert elvi lehetőséget, beépítetlen területet biztosít az edzőpálya esetlegesen normál méretűvé történő kibővítésére is. A terület észak-keleti részébe, a kisebb forgalmú Miskolci út mentén helyezi el a teniszpályákat és a teniszklubot. Ez a használók kisebb száma miatt elfogadható telepítés és a gyalogos főtengelyen át a városközpont felől is megközelíthető.

A pályázat sporttechnológiai szempontból összességében elfogadható, de az atlétika és a labdarúgás öltözői a pályától viszonylag távol kerültek. A napközis tábor részére biztosított terület kevésnek és kedvezőtlennek, míg a teniszpályák és a klubház helye elfogadhatónak tűnik.

A pályamű összességében hasznos válaszokat, jól hasznosítható javaslatokat ad a kiírásban megfogalmazott kérdésekre.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk